Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Phantom/Vampire Drain

Startet av magnetic, tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:57

« forrige - neste »

OyLonn

Hei,

Håper noen kan hjelpe. Min far har hatt sin Model 3 nå i snart en måned og han sliter med at når bilen ikke er tilkoblet TWC når den står hjemme i garasjen så taper den seg minst en plass mellom 20-30 km pr.døgn.

Er dette normalt? I følge Tesla så må en vel forvente 1% tap pr. døgn.

Han har ingen tredjeparts apper installert, og når han nylig gjorde en test så sjekket han ikke appen på telefonen på 2 døgn og tapet var, når han først sjekket, rundt 70 km.

Har noen noe ide om hva som kan være årsaken. Kan f.eks Tesla hente ut logg fra bilen for å sjekke om bilen faktisk er i "dvale" (Har lest på diverse fora hvor folk har skrevet at bilen ikke har gått i "dvale" men vært våken når den har stått i ro)? Evt hvordan kontakter man Tesla for å sjekke opp i dette?

z4rd

Hvor oppbevarer han key-fob / nøkkelkort?
Er bilen faktisk låst og er nøkkelkort utenfor rekkevidde slik at bilen ikke står på? Går alltids ann å ringe Support og be de sjekke status/logg.

Man må uansett regne med noe «tap» mens bilen er kald. Mesteparten av «tapte» km kommer tilbake igjen ved varme/kjøring. Men 7 mil på 48 timer høres spesielt ut og er ikke normalt. 1-2% (sommer-vinter) er mer lik normalen, ja.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

GOS

#62
Min taper seg bare 0.5% per døgn om den får lov å være i fred, så 70 km på to døgn tyder på at noe holder den våken. Dersom han ikke har noen apper eller at den holdes våken av mobilen/nøkkelkortet så er det vel Smart Precondition, Dog Mode, Sentry Mode eller lignende som holder den våken.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Toalmar

Hva med å resette bilen?
Kan det hjelpe?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

hawK

Liten oppdatering etter at bilen min ble satt på lading...

Slettet jo Stats appen og byttet passord til kontoen min, og har nå sjekket Tesla-appen én gang om dagen bare for kontroll.
Bilen står med ladekabel tilkoblet og begrenset til 50%.

Så vidt meg bekjent har jeg ingen måte å se hvor mye bilen faktisk trekker med standard lader og app..?

Men ettersom at vi er bortreist, så ser jeg i Hafslund-appen at den ser ut til å lade 1-2kWh hver andre dag, så det tapet er vel akseptabelt?

Postet tallene over hvor mye bilen tapte seg de første dagene før jeg koblet den til strøm, etter å ha tenkt litt over dette så kan det være at Stats-appen ikke viser «tapet» som kommer fra kaldt batteri - som kommer tilbake når bilen kjøres varm.. men fremdeles var det vel å tolke som litt høyt imo.

Leafen min har tapt seg 1% etter 12 dager på Gardermoen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

GOS

#65
1-2 kwh annet hvert døgn ( som også er inkludert ladetap og gjerne oppvarming av batteriet for å tillate lading) høres ikke så gale ut når du vekker den hver dag. Min taper seg få 0.4 kwh per døgn om jeg ikke vekker den.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ok67

I følge TeslaFi har min tapt seg 0,88 kWh på å stå parkert 24 timar og 54 min, rundar av til 25 timar og får då eit tap pr døgn på 0.84 kWh. Og så vil batteritemperatur gi ein del usikkerheit oppi dette, omtrent same utetemperatur, men batteriet var sikkert litt varmare når eg parkerte etter eit par timar køyretur (om enn i moderat tempo).
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

hawK

Virker som at bilen min er blitt mye bedre enn etter oppgradering til 2019.12.1.2.
Har ikke sjekket app like hyppig, og bilen har ikke stått stille over 15t siden oppgraderingen, men virker som at tapet er <1% pr. døgn da.
Dette er uten sentry aktivert.

S4e

Noen som vet hvor mye sentry mode bruker pr døgn i % på TM3 LR når det er jevn temp som nå er på over 10 grader?

Vil gjerne ha på sentry mode når jeg parkerer ved hytta uten lademuligheter...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

bakskj

Min bil bruker 3-5% ca på sentry mode fra en kveld til neste morgen når jeg parkerer hjemme.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Torair

Sitat fra: S4e på tirsdag 28. mai 2019, klokken 22:25
Noen som vet hvor mye sentry mode bruker pr døgn i % på TM3 LR når det er jevn temp som nå er på over 10 grader?

Vil gjerne ha på sentry mode når jeg parkerer ved hytta uten lademuligheter...

Det er en del videoer om dette emnet, så var usikker på hvilken jeg skulle linke til. Men tror denne forklarer det på en rimelig grei måte  :)


https://youtu.be/DrxNOSOBR9w

persa

Sitat fra: OyLonn på søndag 14. april 2019, klokken 21:42
Håper noen kan hjelpe. Min far har hatt sin Model 3 nå i snart en måned og han sliter med at når bilen ikke er tilkoblet TWC når den står hjemme i garasjen så taper den seg minst en plass mellom 20-30 km pr.døgn.

Er dette normalt? I følge Tesla så må en vel forvente 1% tap pr. døgn.

Har dere sjekket om "Keep climate on" eller "Cabin overheat protection" er aktivert? Fra manualen:



Tesla Model 3 LR
Kia Soul EV Exclusive

S4e

Sitat fra: bakskj på onsdag 29. mai 2019, klokken 08:04
Min bil bruker 3-5% ca på sentry mode fra en kveld til neste morgen når jeg parkerer hjemme.

Det var mye... Da sliter jeg om besøket er lengere enn en helg.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

S4e

Sitat fra: RogerT på onsdag 29. mai 2019, klokken 08:09
Sitat fra: S4e på tirsdag 28. mai 2019, klokken 22:25
Noen som vet hvor mye sentry mode bruker pr døgn i % på TM3 LR når det er jevn temp som nå er på over 10 grader?

Vil gjerne ha på sentry mode når jeg parkerer ved hytta uten lademuligheter...

Det er en del videoer om dette emnet, så var usikker på hvilken jeg skulle linke til. Men tror denne forklarer det på en rimelig grei måte  :)


https://youtu.be/DrxNOSOBR9w

Supert - takk!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Toalmar

Sitat fra: gruffalo på onsdag 10. april 2019, klokken 08:49
Ang. Tibber, jeg fikk svar fra dem:

"Hei,
Vi ser at dette kan være problemer med enkelte Tesla modeller (kan gi en effekt på snitt 1-2%), men vi har funnet en løsning som vi nå snart ruller ut :)"
spurte Tibber igjen nå i helgen og svaret kom tildligere i dag. De har nå rullet ut en ny versjon ti de med Tesla. Da får ve vente å se på tilbakemeldingene om hvordan denne virker
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA