Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Phantom/Vampire Drain

Startet av magnetic, tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:57

« forrige - neste »

Toalmar

Synes min TM3LR har mye Drain selvom Sentry mode ikke er aktivert.
Parkerte i garasjen i går omtrent akkurat kl 18 med 102 km igjen som rekkevidde.
Var innom appen 2 ganger i går kveld.
Sjekket rekkevidden nå i dag tidlig kl 8 da viser den 94 km.
Den har da mistet 8 km på 14 timer.

Det må da være over normalt?
Har bilen logget opp mot 3 forskjellige apper / ting.
Tesla appen, Tibber pga smartlading, og Garmin widgeten for Tesla S på smartklokken.

Noen andre som har mindre, like mye eller mer Drain?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Tast

Vi parkerer ofte kl 20 og ut igjen 12t senere, da er det som oftest 5-6km borte. Brukes på Tesla-app, ellers ikke noe mer.
- 2021 Tesla Model 3 SR+
- 2019 Tesla Model 3 LR Bumblebee
- 2017 Kia Soul EV (solgt)
- 2015 Audi A3 E-tron (solgt)

GOS

Ligger på ca 2.5 tkm tap per 24t her. Bruker TeslaFi ellers ikke noe og sjekker ikke Appen unødig. Det er vel Tibber som er synderen din tenker jeg.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Geir K

Jeg tok det opp med Tesla, fordi jeg tapte 2-3 mil en natt. De ba meg sette på% istedenfor rekkevidde, og at neste tur når batteriet ble varmt nok, ville rekkevidden komme tilbake. Og det stemte. Rett og slett få aktive battericeller.

Ellers vil jo alt som aktiviserer noe i bilen bruke batteri, som medfører strømbruk.

calefranco

Må si meg enig med trådstarteren - synes det er vel litt mye phantom drain,   uavhengig av om sentry mode er på eller ikke (merker egentlig ikke noe stor forskjell). Har ikke målt systematisk, men det kan gå ned vel 5km i løpet av natta, eller et par km om jeg sjekker app'n. Dette er mye mer enn i min 2013 Renault Kangoo.

Sent from my SM-A605FN using Tapatalk


Sverre Hasvold

Virker som mye av det er at den kompenserer for kaldt batteri. Sett flere morgener hvor det er kaldt hvor jeg ikke mister noe rekkevidde med flere km kjørt før den begynner å telle nedover.

Sentry ser ut som det trekker litt, men ikke vært noe stress hittil.

Toalmar

Fra i går kveld til i dag tidlig gikk bilen fra 269 km til 254 km. skal sette den over til % ila dagen for å se hva som skjer til i morgen tidlig. I tillegg skal bilen få stå fra i morgen tidlig til tirsdag kveld, kanskje onsdag morgen. Skal da koble den av Tibber for å se om det spiller noen rolle.

Ser at når jeg åpner appen så bruker den litt tid med å vekke bilen og det står at den var våken sist kl .... som er siden den ble parkert. Nå gjelde vel det kun appen og ikke alle apper den sjekker sist den var våken
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

GOS

Sitat fra: Toalmar på søndag 07. april 2019, klokken 09:52
Fra i går kveld til i dag tidlig gikk bilen fra 269 km til 254 km. skal sette den over til % ila dagen for å se hva som skjer til i morgen tidlig. I tillegg skal bilen få stå fra i morgen tidlig til tirsdag kveld, kanskje onsdag morgen. Skal da koble den av Tibber for å se om det spiller noen rolle.

Ser at når jeg åpner appen så bruker den litt tid med å vekke bilen og det står at den var våken sist kl .... som er siden den ble parkert. Nå gjelde vel det kun appen og ikke alle apper den sjekker sist den var våken

Til sammenligning så har min gått fra 347.7 tkm til 345.1 tkm fra klokken 20:07 igår kveld til nå kl 10:21 idag.  Dette er da inkludert at batteriet er blitt ca 10 grader kaldere.

Jeg mener fortsatt at det er Tibber som er tyven din
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Toalmar

Sitat fra: GOS på søndag 07. april 2019, klokken 10:24
Til sammenligning så har min gått fra 347.7 tkm til 345.1 tkm fra klokken 20:07 igår kveld til nå kl 10:21 idag.  Dette er da inkludert at batteriet er blitt ca 10 grader kaldere.

Jeg mener fortsatt at det er Tibber som er tyven din
Den skal selvsagt sjekkes opp ja. Mulig jeg tester det allerede i dag eller til natten.
Har sendt en forespørsel til Tibber også for å se hva de svarer.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

olekvi

Sitat fra: GOS på søndag 07. april 2019, klokken 10:24
Til sammenligning så har min gått fra 347.7 tkm til 345.1 tkm fra klokken 20:07 igår kveld til nå kl 10:21 idag.  Dette er da inkludert at batteriet er blitt ca 10 grader kaldere.

Jeg mener fortsatt at det er Tibber som er tyven din

Det er vel også inkludert at du vekker opp bilen for å sjekke rekkevidde? :-)
'19 TM3P

olavxxx

Tibber er dessverre ikke så lurt som teorien skulle tilsi. Både pga den bruker opp bilens strøm og at den varmer batteri for tidlig, slik at man uansett ikke får noe lunk av det.

Har min Tibber sin egen ladestasjon, vil den kunne styres i fremtiden.

Dashcam fra thinkware med parking mode koblet opp vil ellers bruke mindre strøm enn Sentry mode.

Toalmar

Parkerte bilen i går kveld med 44% igjen på batteriet. Koblet fra Tibber kontoen for å få bort den tyven. Allikevel viser bilen nå 41%

3% ned på ca 12 timer er vel drøyt synes jeg


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

z4rd

Noe tap er det, men de 3% er ikke helt borte. Du får noe tilbake under kjøring/oppvarming.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Toalmar

Bilen vil stå ubenyttet til i morgen kveld så da skal jeg koble inn igjen Tibber i kveld og sjekke igjen i morgen tidlig


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA