Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til rute Bergen til Nord Italia

Startet av Ampéreson, tirsdag 05. mars 2019, klokken 11:01

« forrige - neste »

Ampéreson

Vi skal ut på vår første Tesla Europa road trip denne sommeren. Endelig klart å overtale konen til at vi kjører.  Vi har en liten gutt som blir tre år til sommeren, dette må selvfølgelig tas med i betraktning. Tenker å bruke maks en uke ned og en uke opp.

Helt bestemt er Turen fra Bergen til Lago Iseo, mellom Como og Garda ved foten av alpene.

Med tips mener jeg:

  • veivalg med tetthet av superladere
  • steder å stoppe/overnatte, severdigheter
  • anbefalinger til en liten småtass på turen
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Asarin

Henger med med på denne tråden, jeg også vurderer en tur ned til Nord Italia i sommer.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

OhmPaPa

Romantische Strasse i Tyskland likte jeg å kjøre. Er vel ca på ruten.

Vegard Winther

Dere kjenner kanskje til disse allerede, men bare i tilfelle det er nytt, disse to sidene er verdt å sjekke ut:

https://abetterrouteplanner.com/

https://www.evtripplanner.com/planner/2-8/

Muffinman

Mye bra å finne i fb-gruppa "elektrisk bilferie i europa".

Joachim@sancon.no

#5
Vi likte godt Rothenburg

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rothenburg_ob_der_Tauber

Bare pass på å legg inn en hel dag.

Du skrev ikke noe om hvordan du skal bo, men vi har tatt turen Norge-Kroatia-Italia 3 år på rad og bodd i mobilehomes på camping plasser. Vi har barn som nå er 10 og 13 år og da kan et hotell eller feriehus bli litt kjedelig. På en camping er det bare å slippe de ut på egenhånd.

Reiser man på litt måfå uten plan så får man ofte 50-60% rabatt på overnattingen. Er jo hundrevis av flotte campinger der nede. Vi brukte roan.eu på siste uka i Garda, og hadde 64% rabatt. :)

Du kan også leie ferdige oppsatte safari telt med do og dusj og private basseng.

Ampéreson

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Joachim@sancon.no

Ellers kan en tur innom Ljubljana anbefales. Blir jo en omvei om man bare skal til Italia, men om man også vurderer Pula halvøya i Kroatia før Italia så er det ikke så gærnt.


THE

Tenker oss også nedover i Alpene og Nord-Italia til sommeren. Har lagt rute via Koblenz og Moseldalen opp til Luxembourg før vi setter kursen mot Sveits, med en avstikker innom Liechtenstein før vi kjører ned mot Gardasjøen. Tenker å legge turen hjemover via Ljubljana og en en liten tur innom Kroatia før vi kjøre videre via Wien og Praha. Liechtenstein og Luxembourg blir små avstikkere bare for å ha vært der.

Har fått noen tips om at det kanskje er finere å kjøre Rhindalen enn Moseldalen, så rute og reisemål er absolutt ikke spikret ennå. Som nevnt over her har vi også fått tips om Romantische Strasse, og da blir det også mer praktisk å kjøre Rhindalen fra Koblenz.

Tenker å ta med telt og campingutstyr, men vil nok overnatte på motell/hotell i tillegg til campingplasser også, og tar nok ting på sparket uten å spikre et opplegg før vi reiser. Litt derfor vi også tar med telt siden vi tenker at det kan være fullt på overnattingssteder i juli og august, men det er kanskje ikke noe stort problem?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Joachim@sancon.no

Vår erfaring er at du alltids finner en plass å bo. Du har booking og Airbnb. Bare pass på at du booker hotel før kl 22. Etter den tiden forsvinner alle hotel for den dagen på booking.com.

Vi er 4 personer og familierom er betydelig vanskeligere å oppdrive enn dobbeltrom. Er man kun 2 og et lite barn er det mye billige hoteller langs autobahn.

oggy007

#10
Gøy å se at mange andre også har planer om tur sydover i sommer! :D

Vi er 2 par som skal nedover i slutten av Mai. Vi skal også til Nord Italia, men skal først ha et par netter i bilen.
Vi reiser en Tirsdag med tidlig ferja fra Kristiansand og tenker og kjøre denne https://www.google.com/maps/dir/57.58851,9.96003/55.786395,9.667926/54.477896,9.544913/53.104089,9.981917/51.947228,10.140842/51.087435,9.485296/49.912046,10.001735/48.955856,10.18254/47.8804833,10.0397833/@51.86083,11.0751484,5.83z/data=!4m2!4m1!3e0!11m1!6b1 ned til syd Tyskland så fort vi klarer, helt syd i Tyskland ved en plass kalt Aichstetten er det en stor rasteplass med Superchergers. Regner med å ankomme her natt til Onsdag en gang. Med min 75D viser den ca 15 timer, med snittemperatur på 10 grader. 7 ladestopp, og totalt ca 4 timer med lading. (man kan sette inn en haug med valg, men vi har ikke noen tidsplan, så om det tar 14 eller 17 timer spiller ikke så mye rolle for oss).
Når vi da kommer ned så plugger vi bilen i lader, sover, for så og kjører opp til superchargerne ved Quinto, Sveits. Som er midt i alpene.
Der skal vi bare kose oss, kjøre litt rundt i Alpene og finne et flott "utsiktspunkt" og parkere Teslaene og "campe" til Torsdag. Da kjører vi til Como innsjøen, hvor vi har leid leilighet via AirBnB fra Torsdag til Søndag. Her blir det bare "feriering" og avslapping mest sannsynlig. Mer har vi ikke spikret i stein, men vi har veldig lyst til å ned til Firenze, og en dagstur til Milano. Men vi må være hjemme til påfølgende Torsdag, så det er litt knapt med tid, da vi også har lyst til og innom syd Frankrike.

Nå var dette litt info bare hvordan vi hadde planlagt, men vi har plottet inn rutene med https://abetterrouteplanner.com/ og sender bare disse til bilen. Den stemmer sikkert ikke 100% da både vær og vind og masse annet spiller inn, men man har vertfall en "viss" tidslinje og forholde seg til.

Mange gode tips som nevnt tidligere i Facebook gruppen "elektrisk bilferie i Europa", ellers kommer jeg til og følge denne tråden videre for gode tips :)
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

tornaldo

Vi er familie på fire som skal Oslo - Zurich - Como - Toscana - La Spezia - Antibes i sommer. Blir kun meg med bil fra Oslo-Zurich, overnatting i bilen nedover (satser på at det går greit med 2 eller 3 overnattinger). Da blir det nok raskeste rute, så har ikke så mye å bidra med på sightseeing fronten. Henter kone og unger som kommer med fly til Zurich, ferierer sammen i 2,5 uke, før de flyr Nice-Oslo, og jeg kjører bilen tilbake. Fant ut at det var greit å spare ungene for de lengste transportetappene, samt at kostnaden ved hotell t/r ville blitt like dyrt eller dyrere enn ved å fly. Da fant vi ut at vi kan ha flere dager i Italia og Frankrike, i stede for å bruke de til transport med alle på slep.

Selvfølgelig mye spennende og fint å få med seg mellom Norge og Italia, men ble det vi falt ned på denne gangen.

Blir spennende, jeg gleder meg. Kjører S70D, skal utnytte gratis SuC til det fulle! Skal ha med en Chademo adapter i tillegg. Planen er å lage en tråd og dokumentere transportetappen Oslo-Zurich.

Det er vel sikkert noen tråder om adaptere, men er det noen som på stående fot kan anbefale hva man bør ha med seg for å være godt forberedt i Italia og Frankrike?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Joachim@sancon.no

I Italia var det ganske vanlig med 22kw lader på Lidl. Så jeg pleide å handle der, og hadde sjeldent dårlig tid.

MIn erfaring var at hotellene med destination charger lå litt i øvre prissjikt, så vi overnatta bare en gang hvor det var tilgjengelig.

Ellers har de fleste byer vi var innom en eller annen form for semi-hurtig lading og alltids gratis.

Så har du rødt og blått adapter samt Type2 kabel burde du være dekket.

I Danmark bør du ha dansk shucko jord adapter. Men leier du hus og betaler 3.5dkk PR kw så bruker det det ikke så veldig mye..

oggy007

Det skal være verdt og sies at etter vi booket AirBnB leiligheten i Como, skrev vi en melding til utleierne og fikk svar på 10! sek da vi spurte ang lading. Virket som de hadde ganske peiling og lurte på hvilke kontakter vi hadde. Vi forklarte dem, og dette skulle være i orden. (Tviler på det er noe hurtig, men så lenge vi får plugget i bilene så er vi fornøyde).
Dette var en såkalt "superhost", så kan være derfor vi fikk svar umiddelbart.
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA