Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Viser fram Tesla Model Y om en drøy uke, Blir bare 10 prosent dyrere enn TM3

Startet av Arthur Morgan, mandag 04. mars 2019, klokken 21:23

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Etter at Tesla har levert Model 3 kommer Model Y. Det blir en crossover eller liten SUV bygget på samme plattform som Model 3.
Den blir bare 10 prosent dyrere enn Model 3,

Noen som vet om elon da mener prisen på «billig utgaven»
som skal koste fra 300 k? Eller er det prisen som er nå for øyeblikket han mener,
LR utgaven som koster langt over 400 k?

Hvis det første stemmer så må jeg revurdere mine sterke antagelser på at Tesla er konkurs innen 2020, Da jeg tror lave sedan model 3 kommer bare til og bli en liten nisje av kunder som vil ha da model y kommer. Tror bilen ikke vil bli solgt/produsert noe mer da,
Model 3 har solgt bra i Usa, mye hjulpet av skattefradrag som amerikanere får,
+ at bilen er amerikansk, nå er det slutt på skattefradrag for amerikanere på det, og har lest at Tesla må dumpe prisene eller risikere at dem ikke får solgt elbiler lenger, leste også en artikkel for noen dager siden at Tesla sitter på med mange usolgte tm3.

De fleste ønsker jo i dag en elbil som er litt mere praktisk som feks e-golf, leaf,

De er egenlig perfekte kompaktbiler i mine øyne, og ikke så stor forskjell på kona, niro, som er crossovere, eneste at man sitter  litt høyere osv men ikke noe og snakke om,

Men så prøvde jeg lave tm3 sedan og den ikke «god» og gå inn og ut av,

baksetene var også veldig ubehagelige og sitte i fordi beina var så lavt ned på gulvet,

med så lav bakkeklaring av model 3, så var den en også meget upraktisk vinterbil på vei til halvbrøytete vinterveier,
(ja bare noen ekstra cm bakkeklaring hjelper faktisk utrolig mye.
E-golf-leaf osv er perfekt eksempler på at noen cm hjelper mye,

Model 3 er fin på motorveien og fine veier, men på vei opp til hytta eller litt ubrøyta veier har den ingen tid og gjøre. 
Bonuset
er også en veldig energi energieffektiv bil. Den slår dog ikke Ioiniq, den er den alle beste og  effektive i klassen, som Tesla bjørn sier. Og for hva man får  prisen av ioniq er den nesten uslåelig,  man får masse ting man ikke får i model 3,

man sitter MYE bedre i setene foran, baksetene er kjempe gode for voksne.

TMY høres derfor meget spennende ut. Dette kan redde Tesla (bare min mening) da model y er en sårt trengt bil for dem. Da Tesla har vært veldig nærme og er ennå ganske nærme konkursen rand i følge spekulatorer i finansmarkedet med lengre økonomiutdannelse en undertegnede.

pekle

Fascinerende at Tesla har valgt å lage en uønsket bil før den mange forumeksperter (langt fra bare skynet) mener er den alle egentlig vil ha. Elon Ron Hubbard må ha misforstått noe.

Ellemelle

Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 21:23
Dette kan redde ut Tesla (bare min mening) fra konkursen rand. da model y er en sårt trengt bil for dem.
<revolusjonerer bilbransjen, selger biler som hakka møkk, blir trolig den mest solgte bilmodellen noensinne i Norge> Model 3 er ikke bra nok, trenger Model Y for ikke å gå konkurs.

Arthur Morgan

Sitat fra: pekle på mandag 04. mars 2019, klokken 21:39
Fascinerende at Tesla har valgt å lage en uønsket bil før den mange forumeksperter (langt fra bare skynet) mener er den alle egentlig vil ha. Elon Ron Hubbard må ha misforstått noe.

Tesla har absolutt ikke laget en uønsket bil, model 3 har solgt bra i usa, mye hjulpet av skattefradrag, og at bilen er et Amerikansk bilmerke har mye og si der nede, Nå er det slutt på skattefradrag hos dem, og nyheter jeg leser viser at Tesla nå sitter med mange usolgte model 3 i Usa.

Vesel

Model 3 blir da ikke noen nisjebil bare fordi Y kommer. Tesla er ikke Subaru, og tiltrekker seg gjerne kjøpere som er opptatt av andre ting enn at bilen bare skal et være praktisk fremkomstmiddel. Som kjøreegenskaper, sportslighet og stil. På disse punktene leverer Model 3 så til de grader, og den er som skapt for motorveien. Det kan neppe sies om biltypen du idealiserer, som er bedre tilpasset kjerreveier. For all del, for mange er SUV med sin praktiske bagasjeluke, høye sittestilling og høye bakkeklaring absolutt best, og det er flott. Vi som ikke er 60+ eller nærmest kjører offroad med kajakk og terrengsykkel på taket på vei til hytta da, ser gjerne etter noe annet i en bil.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Arthur Morgan

Sitat fra: Vesel på mandag 04. mars 2019, klokken 22:13
Model 3 blir da ikke noen nisjebil bare fordi Y kommer. Tesla er ikke Subaru, og tiltrekker seg gjerne kjøpere som er opptatt av andre ting enn at bilen bare skal et være praktisk fremkomstmiddel. Som kjøreegenskaper, sportslighet og stil. Model 3 er som skapt for motorveien. Det kan neppe sies
bilen din du idealiserer, som er bedre tilpasset kjerreveier. For all del, for mange er SUV med sin praktiske bagasjeluke, høye sittestilling og høye bakkeklaring absolutt best, og det er flott. Vi som ikke er 60+ eller nærmest kjører offroad med kajakk og terrengsykkel på taket på vei til hytta da, ser gjerne etter noe annet i en bil.


Jo jeg tror personlig de vil slite med og selge tm3, når model y kommer,
Jeg er ikke 60+ Jeg er  185 cm i høyde og 35 år slank liker absolutt ikke model 3 sine seter, ioniq derimot finner jeg veldig god og sitte i. Både foran og bak. Man må ikke streve seg på samme måte ut og inn av bilen.
Model y, kan være en bil som jeg også kan tenke meg, bare prisen blir riktig, og dem får orden på vente tider service ved reklamasjon ved feil på bilene.

Vesel

Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 22:18
Jo jeg tror personlig de vil slite med og selge tm3, når model y kommer,
Jeg er ikke 60+ Jeg er  185 cm i høyde og 35 år slank liker absolutt ikke model 3 sine seter, ioniq derimot finner jeg veldig god og sitte i. Både foran og bak. Man må ikke streve seg på samme måte ut og inn av bilen.
Jeg er enig i at Model 3 er litt mer strevsom å tre inn og ut av enn Ioniq, e-Golf, Leaf m.m., men for meg, og sikkert mange andre også, gjør det absolutt ingenting. Snarere gir det bilen et mer sportslig preg, ikke minst det at den er så lav. Middels høye biler som de jeg nevnte går det 13 av på dusinet. Model 3 som elektrisk sportssedan er derimot mer unik og fyller et tomrom i markedet.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Arthur Morgan

Sitat fra: Vesel på mandag 04. mars 2019, klokken 22:25
Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 22:18
Jo jeg tror personlig de vil slite med og selge tm3, når model y kommer,
Jeg er ikke 60+ Jeg er  185 cm i høyde og 35 år slank liker absolutt ikke model 3 sine seter, ioniq derimot finner jeg veldig god og sitte i. Både foran og bak. Man må ikke streve seg på samme måte ut og inn av bilen.
Jeg er enig i at Model 3 er litt mer strevsom å tre inn og ut av enn Ioniq, e-Golf, Leaf m.m., men for meg, og sikkert mange andre også, gjør det absolutt ingenting. Snarere gir det bilen et mer sportslig preg, ikke minst det at den er så lav. Middels høye biler som de jeg nevnte går det 13 av på dusinet. Model 3 som elektrisk sportssedan er derimot mer unik og fyller et tomrom i markedet.

Skjønner. Ja det er jeg enig i. Bilen er jo knall, og du får en «reindyrka» sportsbil som drar fra det meste av meget raske bmw, Mercedes, Audi osv.
Det gir nok stort glis på sjåføren. Gjorde det på
meg hverfall

tornaldo

Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 21:23
Etter at Tesla har levert Model 3 kommer Model Y. Det blir en crossover eller liten SUV bygget på samme plattform som Model 3.
Den blir bare 10 prosent dyrere enn Model 3,
........................
........................

Diskuterte du ikke omtrent akkurat det samme opp og ned i mente i den forrige og nesten identiske tråden din?
https://elbilforum.no/index.php?topic=44429.0

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

fnatiC

Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 22:39
Sitat fra: Vesel på mandag 04. mars 2019, klokken 22:25
Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 22:18
Jo jeg tror personlig de vil slite med og selge tm3, når model y kommer,
Jeg er ikke 60+ Jeg er  185 cm i høyde og 35 år slank liker absolutt ikke model 3 sine seter, ioniq derimot finner jeg veldig god og sitte i. Både foran og bak. Man må ikke streve seg på samme måte ut og inn av bilen.
Jeg er enig i at Model 3 er litt mer strevsom å tre inn og ut av enn Ioniq, e-Golf, Leaf m.m., men for meg, og sikkert mange andre også, gjør det absolutt ingenting. Snarere gir det bilen et mer sportslig preg, ikke minst det at den er så lav. Middels høye biler som de jeg nevnte går det 13 av på dusinet. Model 3 som elektrisk sportssedan er derimot mer unik og fyller et tomrom i markedet.

Skjønner. Ja det er jeg enig i. Bilen er jo knall, og du får en «reindyrka» sportsbil som drar fra det meste av meget raske bmw, Mercedes, Audi osv.
Det gir nok stort glis på sjåføren. Gjorde det på
meg hverfall

geirci2

Sitat fra: tornaldo på mandag 04. mars 2019, klokken 23:13
Sitat fra: SKYNET på mandag 04. mars 2019, klokken 21:23
Etter at Tesla har levert Model 3 kommer Model Y. Det blir en crossover eller liten SUV bygget på samme plattform som Model 3.
Den blir bare 10 prosent dyrere enn Model 3,
........................
........................

Diskuterte du ikke omtrent akkurat det samme opp og ned i mente i den forrige og nesten identiske tråden din?
https://elbilforum.no/index.php?topic=44429.0

:+1:

Og hvor ble det av mitt forrige innlegg i emnet (ser også at flere andre innlegg er borte).

Pågår det sensur her ???????


Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Balrog

Sitat fra: SKYTROLL på mandag 04. mars 2019, klokken 21:23

Model 3 er fin på motorveien og fine veier, men på vei opp til hytta eller litt ubrøyta veier har den ingen tid og gjøre. 


Faen så mye piss noen kan lire av seg. Har du prøvd model 3 fram til hytta di, som åpenbart må ligge i Trollveggen eller på Glittertind, eller er det bare noe du tror du har hørt av noen som kjenner en som har sett en video på youtube?

Model 3 kan kritiseres for en del ting, men framkommelighet og veigrep på vinterføre er fullstendig upåklagelig, men mindre man har tenkt seg offroad midtvinters, og da duger jaggu ikke Ioniqen din heller.

Det er ikke mange, om noen,  av dagens SUVer som er bygget for å takle "ubrøytede vinterveier".
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

turfsurf

Sitat fra: Balrog på tirsdag 05. mars 2019, klokken 01:31
Det er ikke mange, om noen,  av dagens SUVer som er bygget for å takle "ubrøytede vinterveier".
Akkurat på ubrøytede vinterveier er jo bakkeklaring en vesentlig faktor. Hadde hjulpet med luftfjæring på Model 3. Kjørte opp til hytta med 30cm kompakt snø med Model X, der hadde nok Model 3 stått fast. Men vanligvis er det jo brøytet, da er det jo ikke noe problem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kc

Sitatmed så lav bakkeklaring av model 3, så var den en også meget upraktisk vinterbil på vei til halvbrøytete vinterveier,
(ja bare noen ekstra cm bakkeklaring hjelper faktisk utrolig mye.
E-golf-leaf osv er perfekt eksempler på at noen cm hjelper mye

Vet ikke hvor du har dette med bakkeklaring fra, men forskjellene mellom e-golf og model3 er små.
For ordensskyld har e-golf 3,3mm(millimeter) høyere bakkeklaring enn model 3 awd, som er neglisjerbart.

s3xy

Markedet for små sedanbiler i Norge er vel omtrent utelukkende TM3. Tipper nybilsalget det blir omtrent borťe her når Y blir tilgjengelig om 2 år, spesielt om de slenger på hengerfeste og momsfritaket fortsatt eksisterer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA