Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som venter (u)tålmodig på levering i Tromsø

Startet av DeepFu, mandag 04. mars 2019, klokken 18:05

« forrige - neste »

DeepFu

Jeg ser kommentarer om Nord-Norge og Tromsø drukner fort i øst- og vestlendinger, så kanskje er det greit med en samletråd om oss i nord. Jeg har VIN, og fikk først leveringsdato 1.mars (Svart/svart LR med EAP, så ganske standard), fikk også bekreftet på tlf at dette var reell leveringsdato, og at bilen var i Norge. 26.februar fikk jeg tlf om at det kom til å bli utsatt på grunn av "forsinkelser med båten", når jeg påpekte at jeg hadde fått bekreftet at bilen var i Norge en uke tidligere fikk jeg bare: "øøøøøøøø, det vet jeg ikke noe om"

I alle fall... Det er nå registrert over 1000 TM3 i Norge, men kun 3 i Tromsø (kom 4 med Hurtigruta i forrige uke, 1 er fortsatt ikke registrert, og 2 i Bodø, som sikkert er hentet i Trondheim. Jeg bor i Narvik selv, og er nedom terminalen i alle fall en gang om dagen for å se hva som kommer ut av Autolink-vognene, og så langt ikke en eneste Tesla, og langt mindre en TM3. (Men det stod faktisk 4 iPace der nå i ettermiddag + en Kona.) Er det noen som tror de vet hva som tar sånn tid? Vi er 10% av befolkningen her oppe, og selv om vi nok har en lavere andel elbiler enn landsgjennomsnittet mener jeg likevel at kanskje 5% av bilene burde vært registrert i Nord-Norge nå, ca 50? De kan da ikke seriøst mene at de skal sende 3-4 biler i slengen oppover med Hurtigruta??

Er det noen som har fått bekreftet utlevering i Tromsø denne, eller neste uke, eller som VET hvor bilen "sin" befinner seg?
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Løvemat

#1
På Final Invoice står det utlevering i Tromsø 8/3. Da jeg var i kontakt med Tesla pr telefon for et par uker siden sa de at jeg mest sannsynlig kunne hente bilen før denne datoen, men jeg har enda ikke hørt fra dem.

tmfredriksen

Har lenge lurt på om noen fulgte med på terminalen i Narvik. Keep up the good work. Jeg er innom hurtigrutekaia i Tromsø, Vianor og Tesla SC Tromsø hver dag.
Ingen av de fire som kom med hurtigruta er registrert enda faktisk. De står utenfor SC med sommerdekk, og har gjort det siden fredag da de ble flytta fra kaia og bort til Tesla. Det er registrert 3 biler i Tromsø: Den ene er "demobil", den andre var en performance som jeg har fått bekrefta er utlevert, og den tredje står inne hos Tesla. Mulig det er flere utlevert, men de finnes ikke på registreringsstatistikken.

Jeg fatter ikke hva de driver med. Det har ikke vært aktivitet hos Tesla siden fredag. Alle biler ute og inne står på samme plass som før helga, og snør ned.

De har sagt at min skal ankomme Tromsø "i starten av mars". Ja, her er vi, ikke hørt noe enda. Reserverte 31.03.16 og bestilte 06.12. Fikk svar på en mail 14.02 om at den var i Belgia. Har 6. mars på FI, men de sier denne datoen bare er satt som en ca-dato.

Per nå står det 2 hvite, 1 rød og 4 svarte Model 3 hos Tesla i Tromsø, og disse har stått der siden fredag.

DeepFu

Hadde vært interessant å vite hva VIN er på de svarte som står der... Skulle ikke forundre meg om det er stopp på grunn av mangel på vinterdekk. :o
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø


DeepFu

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

tmfredriksen

Har ikke sett det. 200323, 200314 og 195832 er de som er registrert.
196193, 196195, 200850 og 207318 kom med hurtigruta torsdag. Det står 3 biler inne (hvit, rød og svart) som jeg ikke har sett VIN-nr på. Disse står også ute: 207302, 200323 og 207420 (usikker på denne, VIN-nummeret var halvveis skjult).

Hvordan har dialogen vært med Tesla? Har de tatt kontakt med deg? Jeg har bare fått info på etterspørsel. Kun fått faktura med VIN, ingen epost eller sms om levering, utenom den som ble feilsendt til veldig mange om at bilen kom tidligere enn antatt.

DeepFu

Ok, da er ikke min der i alle fall.. Har snakket med dem et par ganger og emailet litt også. Først fordi de ikke fikk registrert riktige vinterdekk, og så for å få bekreftet at betalingen var ok. Fikk bekreftet både på tlf og mail at bilen var i rute til 1.mars. Fikk tlf på tirsdag om at det ikke  ble fredag. Ble så sur at jeg glemte å spørre hvor den var. Har sendt mail i dag igjen for å prøve å finne ut hvor bilen er. Må planlegges litt siden det tar en dag å hente den. Ikke fått svar enda.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

tmfredriksen

Snakka med Delivery på telefon en uke etter at jeg la inn betalingsmetode/registrering/utleveringssted, og da måtte de ha alle opplysninger på nytt. Personnummer, vinterdekk, forsikring osv. Ringte de fordi jeg synes det var rart jeg ikke gikk videre til neste steg, og det var tydeligvis lurt. Ingen opplysninger var kommer inn i deres systemer.

Jeg har også betalt, og fått bekrefta at betaling er mottatt og at alt er ok. Siden har jeg venta. Var innom SC forrige mandag, og det eneste de kunne se i "systemet" var at det sto en dato på min bil - 5. mars - muligens dato for ankomst Tromsø, og at siste posisjon var fra Zeebrugge. De kunne ikke se tidspunkt denne posisjonen var logga, bare at der var siste lokasjon hvor GPSn var på. Bilen kunne altså befinne seg hvor som helst mellom Belgia og Tromsø. Spent på hva morgendagen bringer.

staleand

Her er min historie:

Bestilte bil 19. Januar i år uten at jeg eier Tesla pdd. (eide en 2014 Model S som jeg kjøpte ny, men solgte i 2015. Ikke eid Tesla siden). Bestillingen var knyttet til en reservasjon av Model 3 som jeg gjorde 5. november 2017.

Ble derfor veldig positivt overrasket når jeg ble ringt opp av en engelsk-talende representant fra Tesla allerede den 5. Februar hvor jeg fikk spørsmål om jeg ønsket en tidlig levering. Det var visst snakk om at en bil på første skip til Norge var "avbestilt" og at jeg dermed kunne få en av de første utleverte Model 3 i Tromsø hvis jeg takket ja, noe jeg naturligvis gjorde. I samme slengen ble jeg spurt om vinterdekk. Jeg ble da forespeilet levering ila de siste to ukene i februar.

Ca. rundt midten av februar ble myTesla oppdatert med invoice og leveringsdato: Fredag 1. mars. Ved senere telefonhenvendelser (ønsket å legge til EAP og FSD i ettertid, snakk om å lage seg problemer) fikk jeg bekreftet igjen at bilen skulle bli levert ut 1. mars. I tillit til det planla jeg og samboeren min en tur til familien hennes i Lødingen. Dessverre ringte Tesla tirsdag eller onsdag, altså 2 til 3 dager før utleveringsdato, og avlyste dette med samme begrunnelse som DeepFu (noe med båten). Dessverre glemte også jeg å spørre hvor bilen egentlig befant seg og om det var båten til Norge eller hurtigrutebåt som var problemet.

I dag var jeg på nytt i samtale med de og fikk beskjed om antatt levering den 7. mars. Om den ikke kom da vil den etter all sannsynlighet komme uka deretter. Ønsket ikke å være ufin på telefonen til han jeg snakket med, han hadde tross alt ordnet refundering av 25.000,- for FSD for meg. Men jeg tar meg selv i å tenke: vi ønsker gjerne å få tatt turen med bilen. Vi har en hund som må avlives om tre uker pga. sykdom, og familien til samboer er knyttet til denne hunden. Vi har ikke nødvendigvis anledning til å dra hvilken som helst helg. Jeg synes Tesla opptrer på en måte som gir veldig lite forutberegnelighet, både hva angår prising, levering og oppfølging. Forståelig at oppfølgingen ikke er 100% i en superhektisk utrullingsfase, men jeg har kjøpt en vare til over en halv million kroner. Jeg mener det ikke er å forvente for mye at selskapet vet hvor bilen er og kan gi en konkret dato. Veldig skuffet over prosessen så langt.

Og veldig fint om folk i Tromsø har anledning til å oppdatere tråden om dere ser at det ankommer nye Model 3 hos Tesla. Spesielt om noen ser en svart skjønnhet med "personnummer" som slutter på 455 :)
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

tmfredriksen

#10
Sliter også med at det er vanskelig å planlegge. Når vi har fått bilen må vi kjøre til Harstad med den vi har i dag, siden vi bare har én parkeringsplass. Vi har planlagt tur til helga, så det hadde vært fint å fått bilen. Frister liksom ikke å kjøre en ekstra tur på 60 mil med gamle vinterdekk og en bil som bruker litern på mila. 

Lurer på hvordan de kan gi deg en så spesifikk dato som 7. mars, når de samtidig sier at hvis den ikke kommer så kommer den "etter all sannsynlighet uka etter". Da vet de kanskje at det går transport en spesifikk dato denne uka, men de vet ikke hvilke biler som er med? Håper de får opp et stort lass med biler i dag, og at 7. mars stemmer. Da er det kanskje hold i at det står 6. mars på fakturaen min, og at SC Tromsø fant 5. mars knyttet til min bil.

Blir spennende og se om det kommer biler i dag. Skal bort å se i ettermiddag.


tmfredriksen

Noen her som har snakka direkte med servicesenteret, eller har dere bare snakka med Delivery sentralt?

Og dere som har fådd leveringsavtale, der leveringstidspunkt med klokkeslett står på Tesla-kontoen: Hvordan fikk dere beskjed om tidspunktet og fra hvem?

DeepFu

Sitat fra: tmfredriksen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 13:33
Noen her som har snakka direkte med servicesenteret, eller har dere bare snakka med Delivery sentralt?

Og dere som har fådd leveringsavtale, der leveringstidspunkt med klokkeslett står på Tesla-kontoen: Hvordan fikk dere beskjed om tidspunktet og fra hvem?
Jeg fikk en e-post 11.2 om levering kl 09:00 i Tromsø den 1.3. Den 13.2 fikk jeg en SMS om å betale faktura. Gjorde det , og så ble det stilt. Ringte 18.2 for å høre om innbetaling var registrert, det var den og fikk muntlig bekreftelse på at bilen var i Norge, og at utlevering 1.3 var reellt. Etter at jeg hadde ring endret også Tesla-kontoen seg til utlevering 1.3. Den 26.2 ringte Tesla meg fra hovednummeret for å opplyse om at 1.3 utgikk, og siden har det vært helt stilt. Tesla-kontoen er også endret til "vi tar kontakt o.s.v" Har sendt e-post, men ikke fått svar.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

DeepFu

Hører rykter om at det skal være kommet rundt 10 biler med båt til Tromsø i dag. Stemmer det?
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

tmfredriksen

Det kom mange flere enn 10 biler til Tromsø i dag. Det står 17 ute, og flere står inne i et bygg ved kaia. Ingen adgang inn på området for å se. Bilene kommer direkte fra Nederland. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og satse på at Tesla gjør alt de kan for å levere ut disse bilene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA