Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Oslo og betaling

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 04. mars 2019, klokken 16:19

« forrige - neste »

keepitsimple

Jeg mener at tilgangen på parkering i Oslo skal fjernes successivt. Det er ikke plass til bil i Oslo.

1. Bra. Bort med alle biler.
2. Bra. Bort med alle biler.
3. Bra. Bort med alle biler.
4. Bra. Bedre at folk bor i Oslo som har god infrastruktur isteden for utenfor Oslo.
5. Enig, helt fjernt å legge så mye penger på noe få liker.
6. Bra med fjernvarme. (Det burde være ulovlig med peis i eneboliger i Oslo.)
7. Bra med små leiligheter da alternativet hadde vært svært dyre leiligheter.
8. Ja her må det tas grep. Bort med alle biler for eksempel.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

jkirkebo

Jeg bor i Fredrikstad, men jobber i Oslo så jeg pendler dit hele tiden.

Ja, jeg er enig i at de skal fjerne P-plasser langs gatene i indre by, der svært få bor uansett (innenfor Ring 1 bor det under 1000 mennesker). Har de fjernet P-plasser langs gatene i større grad lengre utenfor bykjernen? Det har ikke jeg fått med meg.

Mest mulig bilfritt miljø i indre by er jeg også sterkt for. Alle disse gatene som krysser Karl Johan kan fint stenges for trafikk, ihvertfall de aller fleste.  Biltrafikk på slike steder er kjekt for akkurat den som skal kjøre der men lite attraktivt for svært mange flere. Se bare til Bergen mhp. alt for mye biltrafikk i bykjernen. Hver gang jeg er der tenker jeg hvor mye finere det hadde vært uten all trafikken.

Nei, 2 ladestolper er alt for lite. Etter hva jeg har skjønt er det dog gode grunner for at det ikke har blitt flere, og at utbyggingstakten vil øke fremover.

3000,- pr. år for beboerparkering (ikke elbil) er virkelig ikke dyrt. Hadde det vært 3000,- pr. måned hadde jeg vært enig.

Det bygges for få boliger i Oslo, derfor er prisene for høye. Grunnen er dyre tomter, som fører til dyre boliger når man kun får bygge lave bygg. Dessuten bygges det for mange for store leiligheter, behovet er størst for mindre 1- og 2-roms til en rimelig penge. Så ja til flere mindre leiligheter, i mye høyere bygg enn i dag. I Bjørvika har man ihvertfall gått for en litt mer fornuftig byggehøyde.

Ang. bil så bør det i så pass tette områder helt klart legges tilrette for at det er kollektivtrafikk og beina/sykkel som er hovedtransport. Ønsker man å basere sin transport på bilbruk bør man være forberedt på å flytte lengre unna sentrum om man vil ha det enkelt og billig.

Lambda ser ut til å bli et fint bygg, har ingen negative meninger om det.

Fjernvarme er viktig i by, energibrønner i slike strøk blir håpløst når det til stadighet bygges nye tunneler for vei og bane. Fjernvarmen bør selvsagt baseres på CO2-nøytral biomasse og gjerne suppleres med varmepumper og solvarme. Forbrenningsanlegg bør selvsagt ikke ligge slik at de skaper dårligere luftkvalitet i tettbebygde strøk. Privat vedfyring er nok et ekstremt mye større problem, og man bør kanskje vurdere et forbud i indre bydeler?

Sykkel er trygt også vinterstid om man legger tilrette for det. Jeg sykler til stasjonen året rundt, og har aldri hatt problemer. Men her er det sykkelstier hele veien, må man sykle i gata er det definitivt svært risikofylt.

Sånn, det var vel et litt mer utfyllende svar.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. april 2019, klokken 15:13
Ja, jeg er enig i at de skal fjerne P-plasser langs gatene i indre by, der svært få bor uansett (innenfor Ring 1 bor det under 1000 mennesker). Har de fjernet P-plasser langs gatene i større grad lengre utenfor bykjernen? Det har ikke jeg fått med meg.

All gateparkering innenfor Ring 1 er borte (ca 700 plasser), utenom ca 70 plasser for HC- og varebilparkering.

I tillegg er det fjernet drøyt 2000 plasser utenfor bykjernen, med planer om å ytterligere doble dette på kort sikt. Hovedhensikten her er omdisponering fra parkering til sykkelfelt i veibanen.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elbil fundamentalist

@ keep IT simple: Igjen er det en som bor utenbys sine meninger. Du bor 3 mil utenfor Oslo i en enebolig ihht innlegg i mars. Du klarer deg altså ikke med en 2 roms i byen i lengden. Du er da er subjektiv interessert i din egen tilgang til byen, og uttaler deg ikke på vegne av de som som bor i Oslo sine interesser.

Punkt 4 er sprengt infrastruktur. Folk sitter som sild i tønne på busser og t-bane. Det er mest bilkø i Oslo enn noen annen by i Europa, og det skyldes manglende vilje til øke kapasitet ihht innbyggertall. Gjennomfartstrafikk burde legges utenom Oslo. Politikerne er avhengig å kjøre på med denne bilfientlige politikken nå mens biler fortsatt forurenser. Når alle kjøre elbil blir ikke elbil blir ikke miljøargumentet gyldig lenger, men mer trengsel og kapasitet. Da er det svik mot befolkningen å underprioritert kapasitet, dersom man mener byen skal være greit for alle folk i alle livsfaser, ikke bare 20åringer frem til de skal etablere seg, og alle da tvinges til å flytte ut.

Jeg er heller ikke imot fjernvarme som sådan, men overdrevent utbygging langt utover det søppelforbrenningen kan tilby av overskuddsvarme blir galt, når det til de grader erstatter billige energibrønner med væske/vann varmepumpe som er billig og ren varme. Her går kommunen sine egne interesser og vil selge dyr fjernvarme, fremfor å tilrettelegge det beste for innbyggerne med billig og miljøvennlig varme på nybygg. Altså Oslo kommunes politikere går sine egne interesser, at kommunen skal bli større og mer mektig akkurat som store foretak ønsker å bli større, men en kommune skal gjøre det beste for innbyggerne, og det gjør de på mange måter ikke. I Bjerkedalen borettslag i Oslo som er ett stort borettslag skal kobler seg av fjernvarmen og borrer egne brønner fordi fjernvarme er blitt for dyrt. Anleggsbidraget på fjernvarme tvinger utbyggere til å droppe å borre energibrønner fordi det er billigst for utbyggingen, og de behøver ikke å bry seg ikke om utgiftene til fremtidige eiere / brukere som skal bo eller jobbe i bygget. På den måten går innbyggerne og næringslivet i Oslo glipp av enorme gevinster i billig utslippsfri varme til nye bygg. Altså gjør boligene dyrere og bedriftene og mindre konkurransedyktige.

Så vidt jeg kan se er de få/ingen i Miljøpartiet de grønne både født og oppvokst i Oslo. Ergo null forståelse av byen og bare kjører på med halleluja-radikale tiltak, og konsekvensene vil de aldri måtte slite med selv, da de som alle andre har flyttet til Oslo, bor der ett par tre år og flytter ut igjen.

Men tilbake til topic: Å ikke bygge ut med ladesstolper, når salget på elbiler er 70% er veldig elbilfiendtlig. Å deretter legge betaling på de få gjenværende ladeplassene er en naturlig konsekvens av for få ladeplasser, men ikke en fornuftig politikk. Det fornuftige hadde vært å bygge ut betydelig fler ladestolper i takt med elbilsalget, opprettholdt parkeringsplasser, slik at folk fortsatt kan eie miljøvennlige biler. Skulle det være betaling er det best med RFID brikker. De behøver ikke være online, da debetinfo kan skrives inn på brikkene og leses av der det er online kapabilitet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Goggen123

Jeg ser stadig vekk personbiler lade på ladepunkter på gatenivå i sentrum (Kvadraturen), som er forbeholdt varebiler.
Ser sjeldent de har bot, er dette lovlig?
Nå skal det sies at plassene sjeldent er brukt av varebiler, så er vel bedre at de blir brukt enn at de står tomme..

Orbit

De bøtelegges, men vet ikke hvor mange ganger om dagen det sjekkes. Og det er ikke lovlig med personbil. Så en TMX som hadde lagt lapp om varelevering i vinduet, og likevel fått bot. Det er kun grønne elbilskilt som er gangbar valuta der.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

alda

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 15. april 2019, klokken 16:06
Det er mest bilkø i Oslo enn noen annen by i Europa, og det skyldes manglende vilje til øke kapasitet ihht innbyggertall.
Har du källa på det? Tvivlar starkt på att det stämmer.
I Stockholm t.ex, där jag kört ofta sista tiden i rushen, är det BETYDLIGT mer trafik, det står tätt i alla retningar.

I Oslo därimot har det blivit mycket mindre trafik på E18 in mot byen i alla fall, där jag kör dagligen. Från Lysaker rullar det fint helt in mot centrum kl. 07.30, tidigare var det kö här. Ring 3 östover förbi Smestad: heller ingen kö vid den tiden.
Här har den saftiga ökningen i bomavgifter fungerat helt klar, og "elbilpolitiken" oxå - för hälften av alla personbilar är elbilar = mycket bättre luftkvalitet.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Elbil fundamentalist

Ok, tregest i Norden. Var litt på husk etter en gammel artikkel, og tviler på at det er blitt litt bedre totalt sett.

https://www.tek.no/artikler/oslo_-_byen_i_norden_med_tregest_trafikk/75973
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

ThomasEL

AC-lading i Apcoa parkeringshus

Jeg planlegger destinasjonslading i forbindelse med en kommende Oslotur. Vi skal sannsynligvis stå parkert i Vestre Vika parkeringshus som drives av Apcoa.

Er det noen som vet hvordan laderne der fungerer? Avtale med en ladeoperatør? Egen app? Inkludert i parkeringsavgift?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

eisa01

Sitat fra: Orbit på tirsdag 05. mars 2019, klokken 20:05
Vulkan: Dette er ikke kommunale plasser, så tipper det fortsetter som før. Dvs betaling for både parkering og lading på dagtid, og gratis elbillading og parkering på kveld/natt (17-09 på hverdager, samt 17-11 i helger og på helligdager). Ladeplassene er kun "prioritert" ladbare biler (og brukes derfor også tildels av ikke-ladbare biler), ingen ladeplikt.
Er det fortsatt tilfelle at kommunen betaler for parkeringen på kveld/natt?

Parkerte en søndag fra 0100-1000 og logget inn hos autopay og betalte mine 270 kr, som har blitt min dyreste lading til nå på 7.7 kr/kWh :P

Ellers syns jeg det er rart at det i mitt område ofte er maks 3 timer på 3.6 kW punktene, mens 7.2 kW-punktene ikke har noen slik begrensning. Burde hvert omvendt hvis det skulle gi mening - og med ladeplikt er det nesten ikke vits i med noen begrensning

Orbit

Du slipper fremdeles å betale på Vulkan på kveld/natt, men det går bare automatisk dersom du har skilt i elbil-seriene. Med stedsbasert eller personlig bilskilt må du nok snakke med parkeringsselskapet.

Søndag med parkering fra 0100 til 1000 på mandag overskrider også friperioden (som slutter 0900 på hverdager). Så du skal da betale for en time lading pluss parkering. Det virker likevel feil at dette skal bli 270 kr. Hvordan betalte du for dette?

Tidsbegrensningen på gatelading er styrt etter beliggenhet, ikke effekt. Typisk vil plasser i/nær handlegater ha begrensning på 3 timer på dagtid (inkl helligdager når butikkene er stengt......). Effekten er på nye punkter avhengig av hva som er tilgjengelig (opptil 22 kW), mens stolper fra ca 2018 og tidligere er uansett 3.7 kW.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

eisa01

#26
Har EC* skilt på bilen jeg har fra Fleks, og det var til 1000 på søndag, så da skulle det vært gratis

Så et oppslag inne på P-huset at man logget på Autopay.io for å betale parkering, så da gjorde jeg det litt senere på søndagen :)

Får sende dem en epost

edit: Husket feil, var til 1140 på søndagen, så en time skulle det vært

RJK

Helligdager skal i utgangspunktet faktureres som søndager, med mindre det er et privat sted, og de opplyser om at helligdager ikke betraktes som annet enn ukedagen den faller på. Vet ikke hva som gjelder på Vulkan, bare for å ha det sagt.

Dette gjelder f.eks. gateparkering på Oslo Kommunes ladeplasser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01

Hadde skjedd en feil ja, så blir refundert 234 kr :)

Eneste som fortsatt er uklart for meg er om det bare er 3.6 kW lading, eller opptil 22 kW som det er nyhetsartikler på at Fortum skulle aktivere

Orbit

Det er opptil 22 kW, men med lastdeling i anlegget. Normalt får du 6-8 kW, men på dager med lite biler har jeg fått 11 kW (Har ikke bil som tar 22 kW, så vet ikke hvor realistisk det er å få så høy effekt).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA