Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Oslo og betaling

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 04. mars 2019, klokken 16:19

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Nå innføres det betaling for lading i Oslo.

Som en god samfunnsøkonom synes jeg dette var på tide. :-)

Starting av lading foregår som tidligere med en hvilken som helst RFID-brikke.

Det som er nytt er at man må betale for å stå parkert ved ladestasjonen. Dette gjøres gjennom bruk av appen til kommunen "Bil i Oslo", eller diverse andre parkeringsapper (Easypark, Kjapp, Skanpark, Parkman, Apcoa, flow, WaytoPark.)

Lading og parkering er med andre ord adskilt fra hverandre.  Det betyr også at det ikke er nok å sette i ladeledningen og si at man lader. Man må også betale! slik jeg har forstått det.

Parkering på kommunal ladeplass koster 10 kroner på dagtid kl 09:00-20:00 mandag til lørdag. Utenom dette tidsrommet og på søndager koster det 5 kroner per time. Har ladestasjonen en kapasitet på 3,7kW, blir prisen 2,7kr/kWt på dagtid og 1,4kr/kWt på kveldstid. Prisen på kveldstid er med andre ord nær kostpris hvis vi tar med vedlikehold, men vil trolig gi kommunen et lite overskudd på dagtid, som visstnok skal gå til videre utbygging av ladenettverket.

Ladeplasser med stor etterspørsel har en begrenset parkeringstid på tre timer i tidsrommet kl. 09:00-20:00 mandag til lørdag. På søndager kan man stå hele dagen.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 04. mars 2019, klokken 16:19
Nå innføres det betaling for lading i Oslo.

Som en god samfunnsøkonom synes jeg dette var på tide. :-)

Starting av lading foregår som tidligere med en hvilken som helst RFID-brikke.

Det som er nytt er at man må betale for å stå parkert ved ladestasjonen. Dette gjøres gjennom bruk av appen til kommunen "Bil i Oslo", eller diverse andre parkeringsapper (Easypark, Kjapp, Skanpark, Parkman, Apcoa, flow, WaytoPark.)

Lading og parkering er med andre ord adskilt fra hverandre.  Det betyr også at det ikke er nok å sette i ladeledningen og si at man lader. Man må også betale! slik jeg har forstått det.

Tungvint. Hvorfor ikke ta betaling via RFID? Er dette fordi de ikke har rukket å oppgradere alle ladestasjoner fra schuko ennå? I så fall er det vel bare å innføre betaling kun på ladestasjoner med type 2 uttak og RFID-leser. Status på ladestasjonen viser jo om man har aktivert lading (og dermed betalt) eller ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Er nok flere grunner til denne snarveien.

Ikke alle ladestasjoner er oppgraderte og smarte. Mange er fremdeles Schuko løsninger.
Oslo Kommune er flinke på betaling for parkering. Da blir betling for å stå på en ladeplass en enkel forlengelse av dette.

Kommer man med full-ladet bil og setter den til lading, vil den kutte ladingen etter kort tid, og det kan da hende at betalingen stopper, slik det er med hurtigladere. Da får man gratis passasjerer. Nå må man uansett betale for å stå der, enten man får strøm gjennom kabelen eller ikke.

Synes uansett dette er en god dag. Håper kun de som trenger å lade nå bruker ladestasjonene :-)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Orbit

10kr/time er fremdeles langt billigere for en hybrid enn vanlig parkering (60-72kr/time i rød sone, 27kr/time i gul sone). Hybrid på ladeplass uten tilkoblet ladekabel er allerede et alt for vanlig syn......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

arnkl

Sitat fra: Orbit på mandag 04. mars 2019, klokken 21:16
10kr/time er fremdeles langt billigere for en hybrid enn vanlig parkering (60-72kr/time i rød sone, 27kr/time i gul sone). Hybrid på ladeplass uten tilkoblet ladekabel er allerede et alt for vanlig syn......

Det blir etter det eg har forstått,  innførd ladeplikt på ladeplassane.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

alda

Har detta införts i garagen under Akershus festning och på Vulkan?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Orbit

#6
Akershus festning: Ikke endret skilting der ennå, vet ikke hva som evt er på gang. Så per i dag maksimalt 10 timer parkering kun for ladbare biler, men ingen ladeplikt.

Vulkan: Dette er ikke kommunale plasser, så tipper det fortsetter som før. Dvs betaling for både parkering og lading på dagtid, og gratis elbillading og parkering på kveld/natt (17-09 på hverdager, samt 17-11 i helger og på helligdager). Ladeplassene er kun "prioritert" ladbare biler (og brukes derfor også tildels av ikke-ladbare biler), ingen ladeplikt.

Sitat fra: arnkl på tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:02
Sitat fra: Orbit på mandag 04. mars 2019, klokken 21:16
10kr/time er fremdeles langt billigere for en hybrid enn vanlig parkering (60-72kr/time i rød sone, 27kr/time i gul sone). Hybrid på ladeplass uten tilkoblet ladekabel er allerede et alt for vanlig syn......

Det blir etter det eg har forstått,  innførd ladeplikt på ladeplassane.
Forhåpentligvis, men det er likevel mye rimeligere for en hybrid å beslaglegge en ladeplass med fiktiv lading, enn å betale vanlig parkering. IMHO burde hybrider uansett betalt parkeringsprisen for sonen, evt også tieren i strøm på toppen av dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Info fra bymiljøetaten: Det er Fortum som tar over drift av stolpene, og det rulles ut i disse dager. Muligheten til å starte lading via SMS med stolpenavn og/eller "Lade i Norge" sin app er nå borte. Status på ladepunkt (ledig/opptatt/defekt) skal etter hvert i stedet komme i Fortum sin app. Da kommer nok SMS tilbake, men med Fortum sitt system. Betaling følger så snart skilting er på plass.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

alda

Sitat fra: Orbit på tirsdag 05. mars 2019, klokken 20:05
Akershus festning: Ikke endret skilting der ennå, vet ikke hva som evt er på gang. Så per i dag maksimalt 10 timer parkering kun for ladbare biler, men ingen ladeplikt.

Vulkan: Dette er ikke kommunale plasser, så tipper det fortsetter som før. Dvs betaling for både parkering og lading på dagtid, og gratis elbillading og parkering på kveld/natt (17-09 på hverdager, samt 17-11 i helger og på helligdager). Ladeplassene er kun "prioritert" ladbare biler (og brukes derfor også tildels av ikke-ladbare biler), ingen ladeplikt.

Sitat fra: arnkl på tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:02
Sitat fra: Orbit på mandag 04. mars 2019, klokken 21:16
10kr/time er fremdeles langt billigere for en hybrid enn vanlig parkering (60-72kr/time i rød sone, 27kr/time i gul sone). Hybrid på ladeplass uten tilkoblet ladekabel er allerede et alt for vanlig syn......

Det blir etter det eg har forstått,  innførd ladeplikt på ladeplassane.
Forhåpentligvis, men det er likevel mye rimeligere for en hybrid å beslaglegge en ladeplass med fiktiv lading, enn å betale vanlig parkering. IMHO burde hybrider uansett betalt parkeringsprisen for sonen, evt også tieren i strøm på toppen av dette.
Vulkan är väl delvis driftet av Oslo kommun?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Orbit

Sitat fra: alda på fredag 12. april 2019, klokken 14:42
Vulkan är väl delvis driftet av Oslo kommun?

Selve parkeringshuset er driftet av OnePark, mens Fortum drifter ladingen. Kommunen betaler disse for fri parkering og lading av elbiler på kveld/natt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elbil fundamentalist

Må nesten ta med litt mer enn bare betaling av ladeplasser for å beskrive sittende politikere i Oslo.

At sittende «byregjering» er imot biler uavhengig av drivlinje, er ikke noe nytt. De underminerer tilrettelegging for elbiler med å la være å bygge nye ladere, samt fjerner eksisterende, og nå skal ta dyrt betalt for å lade elbiler for dem som bor i sentrumsgårder som kun har gateparkering tilgjengelige. Kun 2 nye ladeplasser i 2018 sier litt om hvor mye de hater elbiler https://www.tek.no/artikler/oslo-fikk-10-000-nye-elbiler-i-fjor-kommunen-satte-opp-strong-to-strong-nye-ladere/462894

Massiv fjerning av parkeringsplasser gjør det enda mer umulig å ha bil generelt og elbil spesielt og beboerparkering har da vært botemiddelet mot ekstremt vanskelige parkeringsforhold generellt som har bredt seg til nær sagt hele byen som en «kreftbyll». Prisen på beboerparkering har eksplodert fra 300 til 3000kr.

Bra det er valg til høsten sier jeg bare....

Det haster for dem å løpe boligutbyggernes ærend å få bygget så mange boliger som mulig uten å pålegge hverken kommunen (seg selv) eller utbyggerne å bygge infrastruktur som veier, strøm samt vann og kloakk. Den upopulære eiendomsskatten pålegges eksisterende befolkning for å bygge skoler og barnehager som også er et biprodukt av den vanvittige boligbyggingen i hovedstaden. Proppfulle busser, t-baner og endeløse køer er produktet av ekstrem konsevensløs politikk. Det kommer til å koste mange milliarder å rydde opp i galematias i etterkant. Slik blir de med for mange innflyttere i styre å stell. Har null kompetanse i byutvikling og skylapper «i miljøets ærend» og blir nyttige idioter for storkapitalen boligutbyggerne... Ikke minst Hadia Tajik som fikk æren av å være den «handlekraftige» som fikk banket igjennom det forhatte millardflausen Lamda.

Boligbyggere tjener milliarder på dårligere og dårligere byggestandard og altfor mange småleiligheter som gjør Oslo til en «gjennomtrekks» by, hvor småbarnsforeldre blir nødt til å flytte ut av byen for å få større boliger, som igjen gir mer pendling inn og/ut av byen.

Det riktige hadde vært å legge både boligbygging og næringseiendom utenfor bykjernen og nabokommuner. Da kunne både unge mennesker og unge bedrifter som skal gi oss morgendagens arbeidsplasser og konkurransekraft de beste betingelser som lave boligpriser og lave tomtepriser og næringslokaler. Istedenfor har «byregjeringen» på grådigste vis presset all boligbygging på de mest sentrale områder i Oslo og skviset nye næringslokaler inn i Bjørvika. Altså ekstremt prispressende og køprodusende og forvandler byen til en vanvittig trykk-koker som har utløst helt egne finansreguleringer boliglån for Oslo og uhyrlige utgifter i både tid og penger for de som har blitt presset ut av byen og blitt pendlere.

Utgyggingen av forbrenningsbasert fjernevarme med massive utslipp til luft, gjennom pålagt anleggsbidrag kveler miljøvennlige og billige energiløsninger som energibrønner som er svært billige å anlegge (i allerde dype byggegroper) samt gir billig og ren energi uten utslipp til luft, MDG og AP soler seg i «miljøby» status med å pålegge folket å sykle vinterstid med påfølgende økning i fallskader med alvorlige skader og invaliditet. På tide å stemme inn ansvarlige politikere og få slutt på denne berserkergangen til sittende politikere. Ekstrem politikk er garantert ikke miljøvennlig heller. Floskler som å bygge «høyt og grønt» er svært ugunstig i Norge hvor slike høye bygg har svært lange kasteskygger store deler av året og gjør det ekstra lite trivelig og omgivelsene i den allerede kalde og mørke tiden av året. Hensynsløst!
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

Gratulerer med å ha skrevet et langt innlegg der jeg er uenig i absolutt alt, det er ikke hverdagskost ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

engolf

Vile bara kommentera det första inlägget:
det är väldigt sällan effekten på kommunala stolpar i Oslo uppgår till 3,7 kw.
Delar man stolpe med en annan tillkopplad bil halveras effekten.
Prisestimat kr/kw blir helt fel om man tar med det i betraktningen.

jkirkebo

Sitat fra: engolf på mandag 15. april 2019, klokken 09:39
Vile bara kommentera det första inlägget:
det är väldigt sällan effekten på kommunala stolpar i Oslo uppgår till 3,7 kw.
Delar man stolpe med en annan tillkopplad bil halveras effekten.
Prisestimat kr/kw blir helt fel om man tar med det i betraktningen.

Det gjelder vel bare for stolpene som tilbyr 7,4kW eller mer? Alle 16A stolpene jeg har brukt har hatt 16A dedikert til hvert uttak.
Unntak for ladegarasjen, der er det vel lastbalansert anlegg? Har aldri parkert der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. april 2019, klokken 09:29
Gratulerer med å ha skrevet et langt innlegg der jeg er uenig i absolutt alt, det er ikke hverdagskost ;)
OK. Ingen kommenter på hvorfor du er uenig. Det regner egentlig det som mest av alt ikke bryr deg, men jeg klandrer deg ikke for det når du bor i Fredrikstad. Lett å ha meninger om Oslo og spesielt når man ikke har vokst opp der og ikke merker hvordan det påvirker bomiljø og bokvaliteter. Så sett deg litt inn i sakene før du bare utbasunerer uenighet. Kommenter gjerne enkeltsakene oppsummert under. Ta også litt utgangspunkt i at Oslos trafikkproblemer kommer av pendling utenfra. Synes Oslos egne innbyggerne fortjener å kunne bruke bil i eget bo og nærmiljø. Å ta alle hensyn til innflyttere, alt byen skal forvandles til bilfientlige og maksimal trengsel overalt fordi politkerne overkjører innbyggernes behov i sin iver etter fler innbyggere og flere skattebetalere. Jeg synes det blir feil.

Altså synes du at:
1. 2 ladestolper for hele 2018 er bra innsats når elbilsalget i Oslo er nesten 70%
2. Å fjerne over 2-3000 parkeringsplasser gjør det lettere for for dem som bor i gamle leiligheter uten garasjer/p-plasser.
3. Øke prisen beboerparkering fra 300 til 3000kr
4. Svært høy boligbygging som setter mye høyere belastning på all infrastruktur, som man ikke gjør noe med annet enn å fjerne/vanskeliggjøre mulighet for å eie å bruke bil.
5. Lambda er en suksess
6. Fjernvarme som i utgangspunktet ble etablert for å brenne søppel, nå i hovedsak er fjernvarme med store utslipp til luft hvor søppelforbrenning nå utgjør mindre enn 10% av effekten.  Fjernvarme fortrenger å etablere miljøvennlige og billige energibrønner i det meste av nybygg pga av pålagt anleggsbidrag. Altså billig energi uten utslipp fortrenges til fordel for kostbar fjernvarme med høy lokal forurensing.
7. Ekstrem boligbygging med altfor mye små leiligheter gjør byen uegnet for småbarnsfamilier med mindre du tjener svært godt og gjør deg til gjeldsslave resten av livet. Nye boliger bygges kun der tomteprisen er skyhøye og bidrar til å øke gjeldsbelastningen. Nye boliger = ny gjeld da det er egnet panteobjekt. Kostbare leiligheter som pusher gjeldsgraden oppover, som nå også er blitt ett nasjonalt problem.
8. Myke trafikanter er svært utsatte for skader har det aldri vært annet enn bred konsensus på. Å gjøre alternativer til på å bruke sykkel om vinteren, dyrere og vanskeligere tilgjengelig vil føre til betydelig økning i ulykker med skader og invaliditet. Det er forskjell på å få bulk en skjerm enn å slå hodet i en fortauskant. Statistikker fra legevakta bekrefter dette. Fokus på å få ned trafikkulykker langs veiene gjelder altså ikke så viktig i byene der man legger opp til langt fler ulykker.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA