Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er US Leaf døende?

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 04. mars 2019, klokken 10:59

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Slagstallene for Leaf i USA er bekymringsfulle. Leaf produseres både i Japan, USA og Europa. Salgstallene i USA tilsier at det neppe er fornuftig å fortsette produksjonen av Leaf i Smyrna-USA.

Mens det ble registrert 927 Leafer i Norge i januar 2019, var antall registrerte Leafer for januar i hele USA kun 717stk. Prisen på Leaf SV 40kWh er fra 32.500 $. Nå kommer Tesla modell3 med 50kWh batteri og en startpris på 35.000 $. Altså omtrent lik pris. (Riktignok får man Leaf S versjon uten hurtiglader og annet utstyr til 30.000$, men det blir vanskelig å sammenligne dette med en Model3.)

Jeg tror neppe salget av Leaf vil øke fremover. Nissan introduserer 60kWh Leaf som produseres i Japan, prisen vil bli vesentlig høyere enn en tilsvarende Model3. Foreløpig er det planlagt produksjon av 5000stk av disse. Det samme som Tesla produserer av M3 i løpet av 1 uke. Salget av 60kWh Leafer fra Japan vil heller ikke hjelpe på etterpørselen etter Leafer produsert i USA.

Bortsett fra at det finnes folk som overhode ikke vil ha noe med Tesla å gjøre, så tror jeg de fleste vil velge å kjøpe en M3 i stedet for Leaf.

Nå er billigversjonen av Model 3 kun 6 måneder unna i Norge, men når den kommer, tror jeg også vi vil se et markant dropp i salgstallene for Leaf i Norge og Europa. Hvor lenge kan Nissan forsvare å ha 3 fabrikker av samme elbil, ved fallende salg?

Jeg ville ikke kjøpt aksjer hos Birger N. Haug i øyeblikket. I Oslo er 97% av nybilsalget Leaf. I 2018 solgte BNH i Oslo 925 Leafer og kun 28 andre nye biler. Hva skjer hvis Leaf salget dropper 70% i løpet av året? Jeg tror vi vil få en rekke kampanjer for Leaf fra mai i år....

Så er vi inne på noe enda mer spennende? Hva er produksjonskostnadene for Model3 kontra Leaf? Vil de gamle bilprodusentene greie å produsere elbiler til samme pris som Tesla og kommende Kinesere? Er Model 3 første reelle spiker i kista til de gamle produsentene? Jeg tror det!

Og så må vi spørre oss hva Nissan har drevet med de siste 10 årene. Leaf kom for 10 år siden, og etter det har vi sette lite til nye elbiler fra Nissan, utover e-NV200, som får satt inn Leaf-innmat i eksisterende varebil. Nissan revolusjonerte bilbransjen med Leaf i 2009, men så stoppet det opp. Riktignok har vi fått større batteri og facelift, men hvor er alle de andre modellene som Ghosn lovte skulle komme?   
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jman76

#1
Tipper Nissan kommer med en potent elektrisk crossover med leveringsstart i første kvartal 2020. Litt før Tesla Modell Y.

Hvis Nissan viser den samme produksjonsdyktigheten de har gjort til nå, får nok Birger N. Haug litt å henge fingrene i fremover også.

Aner lite om det amerikanske markedet, men vil tro at en slik bil vil slå litt bedre an der enn en småbil med begrenset rekkevidde.

Elbilproduksjonen er vel fortsatt en liten dråpe i den berømmelige potta, men jeg synes Nissan leser markedet ganske bra.

Men hvis kvaliteten på Tesla Model 3 og en kommende modell Y blir bra og prisene presses, blir det helt klart et paradigmeskifte. Tror ikke alle overlever, men Nissan er nok blant aktørene som fortsatt produserer biler om 30 år.

kaiat

Det ble satt ny salgsrekord i fjor med nesten 90.000 solgte Leaf'er, så helt krise er det ikke. Men det var vel Carlos Ghosn som var den største pådriveren når det gjaldt elbil i Nissan-konsernet. Som kjent er han presset ut, og jeg har mine mistanker om det kan være aktører innad i Nissan som bevisst har trenert satsingen på elbil for å ramme Ghosn. Leaf skal bygge på samme plattform som Qashqai og Juke sies det, så her burde det være mulig å få til en SUV relativt enkelt.

Nå kjenner ikke jeg til etterspørselen i USA etter Leaf og om salgstallene derfor kunne vært høyere, men produksjonen ved fabrikken i Smyrna ble redusert noe pga. bråk med fagforeningen i fjor. Det skal også nevnes at Nissan sliter generelt i USA for tiden, ikke bare når det gjelder elbiler.

Det er nok fremdeles mange som vil foretrekke Leaf fremfor Model 3. Sporty premiumbiler appellerer ikke til alle, og det får en respektere. Jeg hadde nok selv valgt Leaf fremfor Model 3 ut ifra mine behov, men skjønner jo at det er mange som lar seg friste av ytelsene til Model 3. Helt i orden det.

Trekkoppbil

Ja, det blir spennende å se hva som skjer uten Carlos.

Jeg veit ikke hvor relevant nybilprisen på Leaf er, så lenge bilistene normalt sett ikke kjøper ny Leaf. Nissan leaser ut bilene, og får 7500usd i føderalt skattefradrag, og etter leietida går bilene på auksjon.

Det er nok normalt at salget svinger litt.

BNH selger Kona som er billigere enn Leaf, og som har kjølevæske på batteriet. Jeg trur Kona har lågt forbruk i praktisk bruk, med funksjoner som autoseiling og det er lett å justere regenerering fra rattet.

Jeg er nok mer bekymra for Model 3.
Det var logistikkproblemer en periode, og forsinkelser i produksjonsutvidelsen gjorde at selskapet vær nær økonomisk krise, hvis man skal tru enkelte artikler. I høst fikk man opp produksjonen, og salget var nok bra da man dekka inn ventelistene og kundene måtte forte seg å handle, da 4. kvartal var det siste med 7500usd i føderale intensiver for Tesla.  Da lurer jeg på hvor mange biler kundene velger å kjøpe dette kvartalet, hvis man kunne fått 7500 i støtte, hvis man hadde kjøpt i desember i stedet. Så nå står selskapet der med høy produksjonskapasitet og uvisst salg.
Tesla har nok fortsatt ordrereserver i Norge, men det kan jo ha tatt litt tid å legge om produksjonen til biler med europeisk typegodkjenning. Ved nyttårstider hørtes det ut som at typegodkjenningen ikke var helt i mål. Deretter går det noen uker med frakt, så det kan ha blitt ei glippe på 2 mnd med lite salg, og det kan slå ut på kvartalsresultatet.
Nå får konkurentene fortsatt 7500 i føderal støtte, mens Tesla får redusert støtte for hvert kvartal.
Det er mulig Tesla gjorde det bra i 2 kvartaler med høyt salg av de dyre modellene av modell 3, men hva skjer hvis man får et par dårlige kvartaler?
Og har Tesla begynnt å selge de billigste versjonene av Model 3, og hva slags fortjeneste vil man ha på den?

Lars C. Krogenæs

Og da er det tid for en liten rapport fra US salg av Leaf:

In March, Nissan reported 1,314 LEAF sales in the U.S. But the momentum was lost again in April as Nissan reported only 951 LEAF sales in the U.S. However, May saw a slight uptick in sales with Nissan reporting 1,216 LEAFs sold.

Tror neppe Nissan roper Hooray for disse tallene. Med flere kommende biler tror jeg de vil slite enda mer fremover, selv med 60kWt i salg nå.

Selv elsker jeg min Leaf 30kWt, men ser at det er andre modeller som virker gunstigere å kjøpe nå...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA