Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Supercharger V3 rulles ut fra og med onsdag 06.03.2019

Startet av Espen Hugaas Andersen, søndag 03. mars 2019, klokken 23:31

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Så det betyr at den allerede er ferdig bygd et sted..? Snodig at de ikke umiddelbart offentliggjør ladehastighet mm

emmern

https://www.youtube.com/watch?v=zvavP2RJSLc&feature=youtu.be&t=6443

Ifølge han her som utvilsomt er kunnskapsrik, så vil 2170-batteriet greie 160 kW uten problemer.

Nå spørs det hva S/X-batteriene greier. Spesielt 75...
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

OhmPaPa

Åh er det sjanse for økt ladefart for oss med "gamle" biler også!  :+1:

Espen Hugaas Andersen

Svært tvilsomt at 75D kan lade særlig raskere. 100D muligens, men neppe med veldig mye, og neppe veldig lenge.

Det jeg syns blir mest spennende er å se hvor mange plasser som deler lader og hvordan dette systemet fungerer. Og så klart hvor raskt Model 3 kan lade.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Reddit:

Sitat

200kW is correct.

All Model 3 battery chemistry will be able to handle this.

Total redesign from the current v2, which uses repurposed vehicle chargers. V3 is done from start using industrial inverters based from Power Packs.

Ideally meant for long distance only, will be deployed in far out places to bridge gaps (Forks,WA will be one of the first places in the NW completed).

Initially will not have liquid cooled cables in early release, but all v3 will eventually have liquid cables.


The liquid cables will actually be much thinner than the current SC cables, the coolant pump is located in the base of the SC (v3 can retrofit into existing v2 chargers), and while the cabinets can support 250kW max (so I suppose it would be possible to upgrade to 250kW in the future), the individual chargers will be max 200kW.
PV and Power Pack integration is a part of the design spec, but no required.
40% better throughput performance compared to v2 per site
Thermal Foldback improvements over v2
v3 cabinets get 5 power stages at 70kW output per power stage for 350kW AC -> DC per v3 cabinet
v3 cabinet also houses 2x DC-DC modules per post yielding 100kWx2 for the 200kW deliverer per post
Any extra power (assuming the extra 50kW the cabinets can produce versus what the chargers are delivering if the cabinet is maxed, or if only partially maxed, any extra power) can be shared across cabinets. Since multiple cabinets will be at each site, this lessens if not removes the v2 "shared" power with linked chargers
Site master controller is 4G LTE for communication of all diagnostics (as well as the verify car and billing of power consumed) so better knowledge when a site has a problem - leading to more proactive fixing of sites with broken/mafunctioning chargers
The cost reduction will come from higher power conversion efficiency (96% for v3 versus 92% for v2), less harmonics, and no overvoltage sensitivity (though the cabinets are larger and heavier than v2), ultimately leading to an approximate 20% more customers served per dollar spent on power
Overall AC input is 438kVA, 526A
Can link up to 7 v3 cabinets per bus (or a bl

1000kwh


Wibla

75-pakka er nok maksa ut allerede, så det kan vi nok bare glemme... men at man slipper å sitte og lunke på 30kW bak en annen bil vil uansett hjelpe mye :)
2018 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

Dette er jo veldig bra. Høyere effekt - også når man deler?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 03. mars 2019, klokken 23:49
Så det betyr at den allerede er ferdig bygd et sted..? Snodig at de ikke umiddelbart offentliggjør ladehastighet mm
Supercharger Brummundal åpnet jo rett før helga... Hadde jo vært naturlig å velge Norge pga. ingen andre steder det vil bli like stor tetthet av biler som støtter SuC v3. Allerede til påske vil det jo bli kø av TM3'ere som støtter SuC v3 på norske superladere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Lurer på om v3 blir rullet ut til eksisterende stasjoner og, eller om det kun blir nye / utvidelser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HKS

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 04. mars 2019, klokken 00:35
Åh er det sjanse for økt ladefart for oss med "gamle" biler også!  :+1:
Tror nok ikke det er så mye å hente for oss med eksisterende bilder, kanskje litt på 85/90/100 pakkene men det er tvilsomt. Tror ikke det blir noe på 60/70/75 pakkene.

Den store forbedringen for oss med gamle biler blir nok at det ikke blir samme begrensninger når man "deler" med andre, så man slipper å få 30 kW hvis noen andre lader med full hastighet.
Tesla Model 3 Long Range

Wibla

Sitat fra: HKS på mandag 04. mars 2019, klokken 11:24
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 04. mars 2019, klokken 00:35
Åh er det sjanse for økt ladefart for oss med "gamle" biler også!  :+1:
Den store forbedringen for oss med gamle biler blir nok at det ikke blir samme begrensninger når man "deler" med andre, så man slipper å få 30 kW hvis noen andre lader med full hastighet.

Dette er nok den største effekten i praksis, og vil medføre kortere ladetid for de fleste, ikke bare nye biler som kan lade med 120+kW. Jeg gleder meg til V3 blir mer utbredt :)
2018 Tesla Model S 75D

Magnus Hansen

Blir fremdeles en litt merkelig situasjon hvis «billigbilen» får raskere ladehastighet enn flaggskipene X og S..

Håvar

S og X begynner å bli gamle, så det er ikke så rart. Helt vanlig at en "billigmodell" overgår en eldre dyrere modell.
For eksempel når nåværende generasjons M3 (BMW) har bedre ytelser enn M5 som var i produksjon da M3 ble lansert. Dagens M5 overgikk selvfølgelig dagens M3 (BMW) da den ble lansert igjen.

Dette skjer hele tiden i bilindustrien. Derfor må S/X enten gå ut av produksjon eller fornyes
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA