Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Supercharger V3 rulles ut fra og med onsdag 06.03.2019

Startet av Espen Hugaas Andersen, søndag 03. mars 2019, klokken 23:31

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 07. mars 2019, klokken 10:58
Hva har dette å si for M3 MR og SR?
Hvis S/X 100 får 145 kW, så forventer jeg ikke mer enn 125 kW for S/X 90 og 103 kW for S/X 75 (ut fra antall celler). Hvis det i det hele tatt blir noen økning på de utgåtte batteritypene. Tesla har vel ikke så stor interesse av det.

Tilsvarende for Model 3 , hvis LR får 250 kW så kan vi vel forvente ca.  210 kW for MR og ca. 170 kW for SR.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

X75 er på de tallene allerede (makser på 99-101 @ 43%), så der blir det i så fall ingen endring.

jlan

#47
Så da er spørsmålet, hvis man må dele laderpar med noen på V2, skal man velge en LR, som blir fort ferdig, eller en 75 hvor man ihvertfall vil få 40 kW (usikker på om effektfordelingen er trinnløs, eller om det går på antall delladere man får tildelt)? 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: jlan på torsdag 07. mars 2019, klokken 13:27
Hvis det i det hele tatt blir noen økning på de utgåtte batteritypene. Tesla har vel ikke så stor interesse av det.

Nja, si ikke det. De er jo uansett interessert i å øke gjennomstrømningen på superladestasjonene, og da vil det ikke hjelpe om en del biler med utgåtte batterityper blir sittende å "saktelade" på ladestolpene. Så jo, de har nok en interesse i dette, men hvor mye de velger å legge i dette er vel enn så lenge ett åpent spørsmål.
Model S 85D

Muffinman

Skulle vel tro at de gamle 85-pakkene har rom for litt høyere effekt kanskje opp til 15-18%, men deretter er det batteriet som begrenser. Tror ikke man kan tillate en mer aggressiv kurve videre oppover på disse uten at det går hardere ut over batteriet.

MyMuffin

Nå gikk musk'ern ut på twitter og bekrefter at ALLE S/X/3 vil få opptil 25% raskere supercharging.

Da er det håp for oss med 75 kwh batterier også :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Ellemelle

Hvis du leser hva han skriver, så gir det ikke mye håp.

Det som skal sørge for at du får opptil 25% raskere lading, er at de varmer opp batteriet før du kommer til superladeren. Hvor ofte er dette aktuelt på en langtur? Maksimalt en gang, hvis du da må lade i løpet av den første timen av reisen din. Hos meg skjer dette aldri på langtur.

Den andre forbedringen gjelder de som deler en lader (A- og B-stolpe lader samtidig). Det er heller ikke så aktuelt på langkjøring, spesielt ikke for en 75 som allerede lader på lavere hastighet (96 kW) enn makskapasiteten i stolpen (120/145 kW).

1000kwh

Sitat fra: Ellemelle på fredag 08. mars 2019, klokken 08:01
Hvis du leser hva han skriver, så gir det ikke mye håp.

Det som skal sørge for at du får opptil 25% raskere lading, er at de varmer opp batteriet før du kommer til superladeren. Hvor ofte er dette aktuelt på en langtur? Maksimalt en gang, hvis du da må lade i løpet av den første timen av reisen din. Hos meg skjer dette aldri på langtur.

Den andre forbedringen gjelder de som deler en lader (A- og B-stolpe lader samtidig). Det er heller ikke så aktuelt på langkjøring, spesielt ikke for en 75 som allerede lader på lavere hastighet (96 kW) enn makskapasiteten i stolpen (120/145 kW).
Når vi er ute på tur så starter vi gjerne hjemturen med kaldt batteri og lading ikke så lenge etterpå. Så det hjelper!

Videre så opplever jeg ofte at vi strupes pga. deling av laderpar. Så alt i alt så betyr jo dette en hel del for oss med "gamle" Teslaer.

Skjøteledning

Vil si at det vil hjelpe mye å få full effekt når du kobler deg på selv om det er en som lader på samme par.
Har kommet nok ganger til superlader som nummer to på lade par og hatt 30Kw i stedet for 85-95kw.
Jeg pleier å ankomme med rundt 5-10% med varmt batteri og bare lade opp til 40-50% før siste etappe hjem.
med V3 ville det ta ca. 10-12 min. I stedet for 25-30 min. det ofte tar nå.
Mye å spare selv for en med 75D

emmern

Sitat fra: MyMuffin på fredag 08. mars 2019, klokken 07:20
Nå gikk musk'ern ut på twitter og bekrefter at ALLE S/X/3 vil få opptil 25% raskere supercharging.

Da er det håp for oss med 75 kwh batterier også :)

Opptil ja. Dvs 0-25%.  ::)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

mthoring

S70 ladet vel på rundt 115kw en gang i tiden, gjorde den ikke? Samme med 75 helt i starten har jeg lest. *Kan* være at hastighet på 75 ble begrenset for å differensiere innsteg med toppmodell. Hvis toppmodell nå får 145kw, så er det jo en liten mulighet for at det åpnes opp for litt mer guff på 75 igjen også.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Wibla

Sitat fra: mthoring på søndag 10. mars 2019, klokken 08:17
S70 ladet vel på rundt 115kw en gang i tiden, gjorde den ikke? Samme med 75 helt i starten har jeg lest. *Kan* være at hastighet på 75 ble begrenset for å differensiere innsteg med toppmodell. Hvis toppmodell nå får 145kw, så er det jo en liten mulighet for at det åpnes opp for litt mer guff på 75 igjen også.

Dette var ikke software-låste 85-pakker da?
2018 Tesla Model S 75D

mthoring

#57
Sitat fra: Wibla på søndag 10. mars 2019, klokken 13:27
Sitat fra: mthoring på søndag 10. mars 2019, klokken 08:17
S70 ladet vel på rundt 115kw en gang i tiden, gjorde den ikke? Samme med 75 helt i starten har jeg lest. *Kan* være at hastighet på 75 ble begrenset for å differensiere innsteg med toppmodell. Hvis toppmodell nå får 145kw, så er det jo en liten mulighet for at det åpnes opp for litt mer guff på 75 igjen også.

Dette var ikke software-låste 85-pakker da?

Nei, 75en jeg nevnte var en softwarelåst S60 med 75-pakke. Den lada vistnok med 116kw når den var ny, men fikk det endret til ~96kw etter en softwareoppdatering.

Min bror hadde en S70D som også ladet med rundt 115kw maks, er det ikke andre S70 eiere her som kan bekrefte at S70 lader / har ladet med 115kw?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Wibla

#58
Såpass ja.

Det hadde ikke gjort noe med litt raskere lading, men om det betyr kortere levetid for pakka så kan jeg godt stå over. At bilen varmer batteripakka før man kommer til SuC, og at SuC får mer effekt per par utgjør i praksis mye mer for reell ladehastighet og kortere ventetid enn om man kan lade med 95 kW eller 115 kW.
2018 Tesla Model S 75D

mthoring

Enig i det. Viktigere å kunne trigge forvarming av batteriet.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA