Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Supercharger V3 rulles ut fra og med onsdag 06.03.2019

Startet av Espen Hugaas Andersen, søndag 03. mars 2019, klokken 23:31

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

https://www.pscp.tv/w/1vAGRywokkRKl

15-67% på 16 minutter. Det er altså et snitt på rundt 146 kW. Slettes ikke dårlig det. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

En ting som er bittelitt skuffende er at Supercharger V3 ikke kommer til europa før mot slutten av året. Krever nok noe mer utvikling for å få CCS-pluggen til å ta opp mot 700A...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

Store spørsmålet for meg er hvordan dette rulles ut. Det står jo egentlig her at dette bare gjelder helt nye lokasjoner. Og hvor blir disse? Hvor utbredt blir dette i Norge som geografisk er ganske bra dekket?

Espen Hugaas Andersen

Dette vil nok rulles ut der det er behov. Jeg tror første V3 kommer i Lier, for å si det slik.

Jeg forventer at det blir ganske likt som utrullingen av V1 vs V2. V1 finnes fortsatt i Dombås, Gol, Lillehammer, osv, men det har i tillegg blitt satt opp V2 superladere. Og så har det så klart kommet masse nye stasjoner som kun er V2.

Trolig vil alle superladere som settes opp fra og med 2020 være V3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lynet

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. mars 2019, klokken 07:17
En ting som er bittelitt skuffende er at Supercharger V3 ikke kommer til europa før mot slutten av året. Krever nok noe mer utvikling for å få CCS-pluggen til å ta opp mot 700A...
Kan jo være at de også bruker type2 pluggen på DC også slik som på S og X, 100kW på Type2 og 150kW CCS.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Magnus Hansen

#35
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. mars 2019, klokken 07:28
Dette vil nok rulles ut der det er behov. Jeg tror første V3 kommer i Lier, for å si det slik.

Jeg forventer at det blir ganske likt som utrullingen av V1 vs V2. V1 finnes fortsatt i Dombås, Gol, Lillehammer, osv, men det har i tillegg blitt satt opp V2 superladere. Og så har det så klart kommet masse nye stasjoner som kun er V2.

Trolig vil alle superladere som settes opp fra og med 2020 være V3.

Jeg tror ikke de kommer til å røre Lier. Problemet der er alle som naboer som bruker den til hjemmelading.  Et større spørsmål er om de i det hele tatt river eksisterende installasjoner for å bygge v3. Jeg tror heller de lar eksisterende lokasjoner være kg bygge helt nye v3 stasjoner innimellom. Evnt utvide eksisterende lokasjoner slik at det blir en miks hvis teknisk mulig. Tesla ønsker neppe å skrote alt som allerede fungerer. Her er det investert mye penger.  Vi får se..

rfagerdal

V2 laderne blir jo greie å ha uansett med tanke på at hastigheten skal opp på de også. Men V3 er jo bare fantastisk!  :+1:

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Lynet på torsdag 07. mars 2019, klokken 07:48Kan jo være at de også bruker type2 pluggen på DC også slik som på S og X, 100kW på Type2 og 150kW CCS.
Ganske sikker på at bilene ikke har hardware til det. Ellers ville de kunne ladet på superlader med type 2 i dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

Recap: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/ay8am0/introducing_v3_supercharging/ehz0i71/


  • Tesla is unlocking 145kW charge rates for 12,000+ V2 Superchargers over the coming weeks

  • Rollout of On-Route Battery Warmup feature beginning this week (cutting average charge times for owners by 25%)

  • Model S and X charging speeds to be increased with OTA updates in the coming months

  • V3 firmware will roll out to the wider fleet via OTA update to all owners in Q2 as more V3 Superchargers come online

  • V3 uses 1MW power cabinet that supports peak rates of up to 250kW per car

  • Model 3 LR can recover up to 75 miles of charge in 5 min (rates of up to 1000 miles per hour)

  • V3 will cut charging time by an average of 50% based upon fleet data

  • V3 enables "any owner" to charge at the full power their battery can take

  • No splitting power with a vehicle in the stall next to you

  • Thousands of new Superchargers coming online in 2019

  • First public beta site in the Bay Area (California) for Early Access Program members only

  • First non-beta V3 site will break ground in April

  • North American V3 sites ramping in Q2 and Q3 before coming to Europe and Asia-Pacific in Q4

  • Due to improved throughput, the Supercharger network can serve 2x more vehicles per day at the end of 2019 vs today

  • Pace of investment in Superchargers will increase moving forward due to new savings & improved efficiencies

  • Additional info not in official Tesla announcement (some info unconfirmed):

  • V3 will perfectly handle charging Tesla Semis [basically confirmed]

  • V3 Superchargers have thinner cables that are liquid cooled [confirmed by Tesla]

  • 12,888 Superchargers at 1,441 stations around the world as of today [confirmed by Tesla]

  • Cost reductions come from higher power conversion efficiency (96% for V3 vs 92% for V2), less harmonics, & no overvoltage sensitivity

  • V3 Site master controller has 4G LTE for diagnostics, car and billing communications

  • V3 is designed for PV and Power Pack integration

  • Overall AC input for V3 is 438kVA, 526A

  • 7 v3 cabinets per bus, can link to 1 Power Pack

  • Cabinets are on a shared DC radial configured bus of 880-1000, pushed out posts (chargers) at DC 180-500v, 250kW max

  • V3 has Thermal Foldback improvements compared to V2

  • Extra power can be shared between V3 cabinets

  • CCS Adapter coming soon

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

georglu

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. mars 2019, klokken 07:28
Jeg forventer at det blir ganske likt som utrullingen av V1 vs V2. V1 finnes fortsatt i Dombås, Gol, Lillehammer, osv, men det har i tillegg blitt satt opp V2 superladere. Og så har det så klart kommet masse nye stasjoner som kun er V2.

Hva er forskjellen på V1 og V2? Og hvordan ser man forskjell på dem?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: georglu på torsdag 07. mars 2019, klokken 09:03Hva er forskjellen på V1 og V2? Og hvordan ser man forskjell på dem?
V1 er 120 kW maks, i stedet for 145 kW som V2. De ser slik ut:

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

v2 er rød inni åpningen, eller U-en der kabelen henger, eller?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tulle

Fantastisk god info - Klykken. Så glad for at jeg har Tesla når jeg leser dette - at eksisterende biler får 145 kw er knallbra!!!

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

geear

Sitat fra: Klykken på torsdag 07. mars 2019, klokken 09:53
v2 er rød inni åpningen, eller U-en der kabelen henger, eller?
Ja, og rustfritt stål på sidene. Leste et eller annet sted her i går at v3 ville passe inn i de eksisterende stasjonene, så mulig de holder på det designet? I så fall ikke noe problem, fint design.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA