Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Påskeutfarten 2022

Startet av elektro, tirsdag 19. april 2022, klokken 08:25

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektro på onsdag 20. april 2022, klokken 21:51
Når det gjelder Østerdalen har det jo kommet 6 stk. nye Mer lynladere rett ved RV3 / Burger King Elverum, i tillegg til de eksisterende IONITY og Recharge i sentrum. Derfra er det bare 16,7 mil til IONITY Alvdal som har fått to nye 350 kW ladere i år. Selv pleier jeg ofte å toppe opp 5-10 minutter på Espa på vei nordover. Mens jeg kjøper boller og kaffe- som jeg uansett vil ha. Det er jo også mulig å gjøre det samme på Innlandsporten (CK tangen), dersom man sjekker at det er ledig ladere på forhånd.

På vei sørover er det 17,4 mil fra Klett som har totalt 22 lynladere til Alvdal. Hvis man da ikke velger å kjøre via Tynset. Nå vil det sikker forekomme ladekøer i Alvdal også i sommer, men 6x 350 kW ladere pluss 2x 150(75), 2x 50 og 2x 22 kW tar godt unna når mange av bilene som kommer til å lade der lader med over 200 kW. Et alternativ er naturligvis å kjøre Gudbrandsdalen. Det er bare 30 minutter lenger i følge Google. Og veien har blitt bra.

17 mil mellom ladepunktene er håpløst lang avstand om man kanskje skal fra f.eks Elverum til Øvre Rendal på en hytta uten innlagt strøm.

Sist jeg var i Østerdalen kjørte jeg Elverum-Trysil-Nordre Osen-Rena pluss mye kjøring i Rena før jeg fortsatte nordover. Da er man ikke i nærheten av noen lynladere på en god stund. Ladet på 50kW på Rena der 1 av de 2 var defekt men den som virket var heldigvis ledig. Kom 2 stk. i kø bak meg mens jeg ladet, og dette var midt i uka utenfor ferien. På Koppang var også 1 av 2 50kW hurtigladere defekt og det var kronisk kø hele tiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektro

#16
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. april 2022, klokken 16:57
17 mil mellom ladepunktene er håpløst lang avstand om man kanskje skal fra f.eks Elverum til Øvre Rendal på en hytta uten innlagt strøm.

Sist jeg var i Østerdalen kjørte jeg Elverum-Trysil-Nordre Osen-Rena pluss mye kjøring i Rena før jeg fortsatte nordover. Da er man ikke i nærheten av noen lynladere på en god stund. Ladet på 50kW på Rena der 1 av de 2 var defekt men den som virket var heldigvis ledig. Kom 2 stk. i kø bak meg mens jeg ladet, og dette var midt i uka utenfor ferien. På Koppang var også 1 av 2 50kW hurtigladere defekt og det var kronisk kø hele tiden.

«CornerCase entered the chat..»  ;)

Mht. Øvre Rendal er vel både Åkrestrømmen og Rendalstunet mulige steder å lade, med 2(4)x 75 kW ladere på hvert sted?

Jeg var selv på hytte uten lading i påsken. Nøyaktig 17 mil og rundt 500 høydemeter fra siste ladestopp på Fåvang til vi parkerte. Det gikk helt fint, med takboks og noen hundre kilo last. Selv om e-tron er kjent som «super thirsty» med latterlig dårlig rekkevidde ift. prisen. Kjørte 5 mil ned til Lom noen dager senere og ladet på 50 kW. Måtte vente 10 min. Det er til å leve med..

EDIT: Naturligvis finnes det fortsatt steder som er kronglete med en elbil med kort- til middels rekkevidde. Og hvor det er overhengende fare for kø endel timer på utfartsdager. Jeg synes imidlertid at det er enklere enn noen gang å være elbilist, mens man i media ofte får inntrykk av noe annet. Også her på forumet later det til å være en del misnøye. Det er vanskelig å argumentere mot. :)

Da kan man kanskje heller diskutere hva man kan gjøre med det. I tillegg til å bygge ut mer. For det kommer nok ikke flust av lynladere i hver en avkrok med det første.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: elektro på torsdag 21. april 2022, klokken 18:17
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. april 2022, klokken 16:57
17 mil mellom ladepunktene er håpløst lang avstand om man kanskje skal fra f.eks Elverum til Øvre Rendal på en hytta uten innlagt strøm.

Sist jeg var i Østerdalen kjørte jeg Elverum-Trysil-Nordre Osen-Rena pluss mye kjøring i Rena før jeg fortsatte nordover. Da er man ikke i nærheten av noen lynladere på en god stund. Ladet på 50kW på Rena der 1 av de 2 var defekt men den som virket var heldigvis ledig. Kom 2 stk. i kø bak meg mens jeg ladet, og dette var midt i uka utenfor ferien. På Koppang var også 1 av 2 50kW hurtigladere defekt og det var kronisk kø hele tiden.

«CornerCase entered the chat..»  ;)

Mht. Øvre Rendal er vel både Åkrestrømmen og Rendalstunet mulige steder å lade, med 2(4)x 75 kW ladere på hvert sted?

Ja, ser det har dukket opp noen flere ladere siden i fjor sommer. Bl.a de lynladerne inne i Koppang sentrum hjelper mye. Men min erfaring fra 20.000km med norgesferie i fjor var at de gangene jeg ladet på andre ladere enn Tesla sine var det mer vanlig med 50kW enn >50kW ladere. Det er fortsatt svært mange steder som kun har de 2 50kW laderne utenfor Kiwi som gjerne kom opp i 2012 en gang.

17 mil er greit for folk på gjennomreise uten campingvogn, men kjører man mye rundt i et distrikt eller har med seg vogn så er det håpløst langt dessverre. Rundt 5 mil er en grei avstand som gir mye fleksibilitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektro

#18
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. april 2022, klokken 23:20

17 mil er greit for folk på gjennomreise uten campingvogn, men kjører man mye rundt i et distrikt eller har med seg vogn så er det håpløst langt dessverre. Rundt 5 mil er en grei avstand som gir mye fleksibilitet.

Ja, nå begynner det å bli bra på stamveiene, men når man begynner å kjøre på kryss og tvers og har en destinasjon/base uten lading, kan det bli problemer. 2x 50 kW ladere er litt stusselig, og utsatt for kø/feil. Enig i det. Hadde man fått på en delt 150 eller 200 kW lynlader i tillegg på all disse lokasjonene - hadde det vært noe! Når Tesla åpner opp alle sine stasjoner vil det jo være et løft. Selv om layout og kabellengde kan bli en utfordring. Særlig med vogn.

Det beste hadde vært om man hadde hatt minimum 4 CCS plugger over alt, med minimum 200 kW DC totalt og lastdeling ala Kempower. Kjempelurt av Shell/Recharge å satse på dem når de nå er i gang med å bytte ut bensinpumper. InCharge sitt oppsett i nord er jeg mer skeptisk til. 1x 50 kW DC og 1x175 kW DC pluss 22 kW AC. Her mener jeg de burde hatt flere DC plugger og bedre lastdeling. Ikke nødvendigvis mer effekt per lokasjon.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA