Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Står mellom i3S, Leaf og E Golf - oversikt | input ønskes

Startet av amphour, søndag 03. mars 2019, klokken 17:11

« forrige - neste »

Crown

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 06. mars 2019, klokken 21:11
Sitat fra: Håvar på mandag 04. mars 2019, klokken 08:23
Trenger du baksetene ofte? Små barn?
Liker i3´en veldig godt, men ble for liten for bakovervendt barnesete for vår del (jeg er 2 m høy og samboer 175).
Nå skal jeg ikke kommentere noe på hvor god eller dårlig plass du på 2 meter har, men hvis i3 er for liten med bakovervendt sete, så blir de to andre garantert det. i3 har større benplass bak enn både Golf og Leaf.

Helt alvorlig, det har den IKKE. Når jeg har setet i I3 slik jeg må ha (191cm), så kommer jeg ikke inn i bilen en gang. Det går helt fint med Leaf.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Håvar

#31
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 06. mars 2019, klokken 21:11
Sitat fra: Håvar på mandag 04. mars 2019, klokken 08:23
Trenger du baksetene ofte? Små barn?
Liker i3´en veldig godt, men ble for liten for bakovervendt barnesete for vår del (jeg er 2 m høy og samboer 175).
Nå skal jeg ikke kommentere noe på hvor god eller dårlig plass du på 2 meter har, men hvis i3 er for liten med bakovervendt sete, så blir de to andre garantert det. i3 har større benplass bak enn både Golf og Leaf.

Nei, ikke snakk om. Setter jeg forsetet slik at knærne mine treffer dashbordet. Setter jeg meg bak meg selv gnisser knærne i forsetet. Det skjer ikke i Golfen, så plassen er definitivt mindre i i3 (tenker ikke på høyde eller bredde, men lengde fra bakseterygg til dashbord)

Edit: nokså bastant påstand fra meg. Kan tenke meg at disse bilene oppleves forskjellig avhengig av hvor lang en selv er, og såklart subjektivt.
Kan godt være i3 er størst i mål, men jeg opplever det ikke sånn.

Uansett bør vel ts prøve dette skikkelig på egenhånd  :laugh:
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

hemi

Jeg er høy, og har høye venner, hatt leaf40, egolf og i3. uten tvil i3 som er favoritten hva beinplass angår.

Biltesteren.no

Vurdert Hyundai iONIQ EV eller Hyundai Kona EV eller Kia e-Niro eller kommende Kia e-Soul?. Er bedre plass til bikkjer disse bilene. Volkswagen e-Golf har mindre bagasjerom enn Nissan Leaf.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Panduck

Sitat fra: hemi på onsdag 06. mars 2019, klokken 22:47
Jeg er høy, og har høye venner, hatt leaf40, egolf og i3. uten tvil i3 som er favoritten hva beinplass angår.

En av grunnene til at jeg MÅTTE vekk fra LEAF, var krampe i bena. er ikke spesielt høy heller, men 48 i skostørrelse gjør ting litt sært med benplassering. Benplass i i3 er en drøm. Enormt med plass til fører og passasjer foran, så lenge det ikke sitter noen bak.

hemi

Sitat fra: Panduck på torsdag 07. mars 2019, klokken 16:37

En av grunnene til at jeg MÅTTE vekk fra LEAF, var krampe i bena. er ikke spesielt høy heller, men 48 i skostørrelse gjør ting litt sært med benplassering. Benplass i i3 er en drøm. Enormt med plass til fører og passasjer foran, så lenge det ikke sitter noen bak.

Jeg fikk helt herpa rygg, etter den ble solgt og jeg byttet til i3 har alt vært flott.

Vi har kunnet velge mellom litt biler, men i3'en har alltid blitt favorisert forran egolf og leaf når vi skulle 4 karer på tur, de i baksetet synes den er vesentlig bedre rett og slett.

Biltesteren.no

Personlig satt jeg vondt og fikk vondt i ryggen og beina i Leaf selv, men siden det brukes kort rekkeviddebil så rekker jeg ikke få vondt før jeg faktisk må lade :-). Da jeg testet BMW i3 så følte jeg meg egentlig ikke trygg i svinger og på motorvei, årsaken er at den vagla for mye som en båt i svingene og vinglete på motorvei ved kjøring over 80 km/t. Samt at jeg syns dekkene var i det minste laget breddemessig (sykkeldekk etter min definisjon) Mens når det kom til hurtiglading så går BMW i3 ganske fort, mens Volkswagen e-Golf rapidgate siden den ikke har kjøler og varmer for batteripakken, mens Leaf så er det programmet til å lade med shitty speed noe som gjør at degradering er langt mindre enn e-Golfen. Mens BMW i3 virker som har bedre temperaturstyring av batteripakken. Mens da jeg testet Hyundai iONIQ EV så følte jeg at det var mer riktig bil, energieffektiv, lader enda raskere og går langt selv med tross av liten batteripakke. Men det kommer mye nytt batterimessig framover og testinger skal fortsatt gjøres så fort jeg får lånt biler for testing. Jeg har lånt i så tidlig stadium at det gikk under NDA.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

hemi

min er stabil i 150, så virker pussig? :o

dekkbredde != grep.

leaf her brede dekk, men bare spinner, i3 har smale, og spinner ca aldri.

xyzzy

Sitat fra: Wibla på mandag 04. mars 2019, klokken 08:26
Sitat fra: arthur på mandag 04. mars 2019, klokken 08:13
Litt på siden, men; Har du seriøst tenkt å lease en av de bilene til de betingelsene?

Det her lurer jeg også på... virker jo helt galimatias å låse seg i 3 år til en av disse bilene, og til de betingelsene.

Til sammenligning betaler jeg 5700 i måneden for en fullfinansiert TMS 75D, dog på kampanjerente*.

*Det er noen skjær i sjøen med en slik løsning også, så det er ikke en ideell løsning for alle.

Det er ikke sammenlignbart - det er et lån over veldig lang tid (10+ år? Lite avdrag i det beløpet, 5000 elns), og ting som service, reparasjoner og forsikring er ikke inkludert.

Dog synes jeg ikke leasingprisene så veldig gode ute - vil anbefale trådstarter å sjekke Naf swap lease, Gomore leasing og leaseplan.


Wibla

Sitat fra: xyzzy på fredag 08. mars 2019, klokken 10:01
Sitat fra: Wibla på mandag 04. mars 2019, klokken 08:26
Sitat fra: arthur på mandag 04. mars 2019, klokken 08:13
Litt på siden, men; Har du seriøst tenkt å lease en av de bilene til de betingelsene?

Det her lurer jeg også på... virker jo helt galimatias å låse seg i 3 år til en av disse bilene, og til de betingelsene.

Til sammenligning betaler jeg 5700 i måneden for en fullfinansiert TMS 75D, dog på kampanjerente*.

*Det er noen skjær i sjøen med en slik løsning også, så det er ikke en ideell løsning for alle.

Det er ikke sammenlignbart - det er et lån over veldig lang tid (10+ år? Lite avdrag i det beløpet, 5000 elns), og ting som service, reparasjoner og forsikring er ikke inkludert.

Dog synes jeg ikke leasingprisene så veldig gode ute - vil anbefale trådstarter å kjekke Naf swap lease, Gomore leasing og leaseplan.

Neida, totalsum per måned er litt i overkant 7000 kr, og det er jo totalt bingo hvordan verditapet blir etter 4 år.
Fortsatt ikke betydelig mer penger for betydelig mer bil. Har inntrykk av at leasing av elbil har gått fra 'relativt gunstig' til 'relativt Ugunstig' i løpet av ganske kort tid.
2018 Tesla Model S 75D

xyzzy

Sitat fra: Wibla på fredag 08. mars 2019, klokken 13:35
Sitat fra: xyzzy på fredag 08. mars 2019, klokken 10:01
Sitat fra: Wibla på mandag 04. mars 2019, klokken 08:26
Sitat fra: arthur på mandag 04. mars 2019, klokken 08:13
Litt på siden, men; Har du seriøst tenkt å lease en av de bilene til de betingelsene?

Det her lurer jeg også på... virker jo helt galimatias å låse seg i 3 år til en av disse bilene, og til de betingelsene.

Til sammenligning betaler jeg 5700 i måneden for en fullfinansiert TMS 75D, dog på kampanjerente*.

*Det er noen skjær i sjøen med en slik løsning også, så det er ikke en ideell løsning for alle.

Det er ikke sammenlignbart - det er et lån over veldig lang tid (10+ år? Lite avdrag i det beløpet, 5000 elns), og ting som service, reparasjoner og forsikring er ikke inkludert.

Dog synes jeg ikke leasingprisene så veldig gode ute - vil anbefale trådstarter å kjekke Naf swap lease, Gomore leasing og leaseplan.

Neida, totalsum per måned er litt i overkant 7000 kr, og det er jo totalt bingo hvordan verditapet blir etter 4 år.
Fortsatt ikke betydelig mer penger for betydelig mer bil. Har inntrykk av at leasing av elbil har gått fra 'relativt gunstig' til 'relativt Ugunstig' i løpet av ganske kort tid.

7000 kr/mnd tilsvarer vel ca 240000 i avdrag - og du har en stor risiko på bilen etterpå.  På en bil til 800000 (Model X) har man da 560000 igjen i lån etter fire år.

Bilhold er mer enn renter - Tesla har mye feil og dyre reparasjoner. Etter 4 år kan verdien kan være god (eks: Økende dollarkurs, moms og andre avgifter på nye elbiler, dårlig tilgang på elbiler i Norge og fortsatt ventelister) eller dårlig (eks: Tesla konkurs, sterkere krone,  god tilgjengelighet på elbiler i mange klasser slik at færre ser på model X som det eneste elektriske alternativet, billigere og bedre batterier tvinger prisen ned, nye modeller for bilhold minsker interessen ).

Med leasing har man kun en månedlig sum, gjerne inkl. forsikring og service. Her er det rett og slett et kjøp, med en veldig lav nedbetalingsrate og så krysser man fingrene for bilverdien etterpå.

Jeg har samme inntrykk som deg av utviklingen på leasingmarkedet - jeg leaset en Hyundai Ioniq for 2 år siden. Da var prisen 4500 pr måned. I fjor på samme tid var det 5500 per måned, nå er det 5900 per måned. Nybilprisene er vel den samme, og med 30% økt kostnad er det klart at leasing ser mindre attraktivt ut sammenlignet med kjøp.

Det er klart, jo mer det synes som bingo hva bruktbilprisene blir, jo høyere blir leasingprisene. Risiko er ikke gratis.

Wibla

Sitat fra: xyzzy på fredag 08. mars 2019, klokken 10:01
Sitat fra: Wibla på mandag 04. mars 2019, klokken 08:26

Neida, totalsum per måned er litt i overkant 7000 kr, og det er jo totalt bingo hvordan verditapet blir etter 4 år.
Fortsatt ikke betydelig mer penger for betydelig mer bil. Har inntrykk av at leasing av elbil har gått fra 'relativt gunstig' til 'relativt Ugunstig' i løpet av ganske kort tid.

7000 kr/mnd tilsvarer vel ca 240000 i avdrag - og du har en stor risiko på bilen etterpå.  På en bil til 800000 (Model X) har man da 560000 igjen i lån etter fire år.

Bilhold er mer enn renter - Tesla har mye feil og dyre reparasjoner. Etter 4 år kan verdien kan være god (eks: Økende dollarkurs, moms og andre avgifter på nye elbiler, dårlig tilgang på elbiler i Norge og fortsatt ventelister) eller dårlig (eks: Tesla konkurs, sterkere krone,  god tilgjengelighet på elbiler i mange klasser slik at færre ser på model X som det eneste elektriske alternativet, billigere og bedre batterier tvinger prisen ned, nye modeller for bilhold minsker interessen ).

Med leasing har man kun en månedlig sum, gjerne inkl. forsikring og service. Her er det rett og slett et kjøp, med en veldig lav nedbetalingsrate og så krysser man fingrene for bilverdien etterpå.

Jeg har samme inntrykk som deg av utviklingen på leasingmarkedet - jeg leaset en Hyundai Ioniq for 2 år siden. Da var prisen 4500 pr måned. I fjor på samme tid var det 5500 per måned, nå er det 5900 per måned. Nybilprisene er vel den samme, og med 30% økt kostnad er det klart at leasing ser mindre attraktivt ut sammenlignet med kjøp.

Det er klart, jo mer det synes som bingo hva bruktbilprisene blir, jo høyere blir leasingprisene. Risiko er ikke gratis.

For å forsette det som nok kan oppfattes som avsporing:

Nå har jeg ikke kjøpt en Model X, men en Model S, så det gjenstående beløpet etter 4 år er rundt 400k, og enkelte av forutsetningene dine blir feil, men til saken: Jeg går ut ifra at det kommer til å svi litt ved et salg etter tre-fire år, og så får man heller bli gledelig overrasket om det ikke blir sånn. Moms på nye elbiler, og ikke minst hvordan momsen innføres vil nok ha en viss effekt, men det er jo uansett en regning man får i fanget når man skal ha neste elbil, så da er man nok like langt?

Med en bil som er kjøpt ny er det også garanti og reklamasjonsrett, slik at man kan forvente (evt ha et håp om? :laugh:) at man gjerne ikke får regninga for større tekniske feil i fanget helt uten videre de første årene.

Leasingpris på 4500 for en Ioniq må sies å være bra. 5900 not so much. Leasingprisene var i overkant bra før, men man kan jo lure på om de har gått litt langt andre veien nå.

For trådstarter sin del (et lite forsøk på å ikke avspore mer) ville jeg nok sett litt på totalkostnad for kjøp kontra leasing, spesielt om det er ledig egenkapital i boliglån for å få ned renta ytterligere kontra vanlig billån. Det betinger dog at man har disiplin ved nedbetaling av lånet, ellers er gevinsten borte.
2018 Tesla Model S 75D

arthur

Når man leaser en slik bil og etter å ha betalt (en alt for høy) rente, etableringsgebyr, tinglysningsgebyr, termingebyr, startleie og månedlig leie så lurer jeg på hvilken restverdi man trenger etter tre år ved å heller kjøpe bilen selv? Er det mer enn 40% av nybilprisen?
Privatleaset en Toyoyta i 2010, en bil til 350.000 ny og det kostet med 50.000 i innskudd og 1.930 kroner i måneden, en "litt" annen pris enn det man ser i dag. For egen del vil jeg absolutt ikke vurdere privatleasing med dagens betingelser.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA