Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Står mellom i3S, Leaf og E Golf - oversikt | input ønskes

Startet av amphour, søndag 03. mars 2019, klokken 17:11

« forrige - neste »

Håvar

#15
Trenger du baksetene ofte? Små barn?
Liker i3´en veldig godt, men ble for liten for bakovervendt barnesete for vår del (jeg er 2 m høy og samboer 175). Dessuten er sitteputen for flat og hard for min del. Får ikke tiltet den slik jeg er vant med hos BMW sine sport/komfortstoler, så blir sliten i baken etterhvert. Men hvis du har en mer normal kroppslengde trives du nok :)
i3 mener jeg bør sees på som en smart 3-dørs, og ikke en fullverdig 5-dørs bil.

Igjen, om du er langvokst kan det være utfordrende å finne en god sittestilling i leaf´en, men jeg regner med du har prøvd alle tre.

Ellers synes jeg det virket dyrt å lease. Du får et lån med 5 år nedbetaling gunstigere... Men det krever at du har 20% egenkapital da.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Wibla

Sitat fra: arthur på mandag 04. mars 2019, klokken 08:13
Litt på siden, men; Har du seriøst tenkt å lease en av de bilene til de betingelsene?

Det her lurer jeg også på... virker jo helt galimatias å låse seg i 3 år til en av disse bilene, og til de betingelsene.

Til sammenligning betaler jeg 5700 i måneden for en fullfinansiert TMS 75D, dog på kampanjerente*.

*Det er noen skjær i sjøen med en slik løsning også, så det er ikke en ideell løsning for alle.
2018 Tesla Model S 75D

amphour

Sitat fra: Pippus på mandag 04. mars 2019, klokken 01:34
Sitat fra: amphour på søndag 03. mars 2019, klokken 17:11
Hei! Tar en beslutning på dette i løpet av 24 timer. Står mellom disse tre. Liker best å kjøre i3en, men den er jo litt mindre. Allikevel er det sjeldent at vi trenger så mye plass at den ikke duger.

Har satt opp en oversikt. Er vurderingene her korrekte? Hva ville du valgt om du stod mellom disse tre og hvorfor? Hva er deres erfaringer, dere som allerede eiere en av disse?

Du (som alle ;)) forsøker å sortere rasjonelt i argumenter, for så å sannsynligvis velge like mye med hjerte til slutt.
Gjør bare oppmerksom på at du blander objektive "udiskutable rasjonelle" argumenter (plass, taklast, kostnad, rekkevidde osv) med subjektive/personlige "dikutable preferanser" (image, kjøreegenskaper, e-pedal(pluss eller minus?), utseende, misfornøyde eiere(?finnes rikelig blant alle bilmerker osv.)
Alle dine alternativer kan være gode valg. Hvis de alle fyller dine minimumskrav, så velg den du har lyst på. Det blir aldri feil....

Selvfølgelig er det subjektive elementer med i vurderingen. De er med å danne en opplevd totalverdi. Hvordan hver pluss og minus kategoriseres er etter min mening irrelevant, dog er det relevant med en vekting. Den vektingen blir igjen subjektiv da den tildels vil være farget av preferanser. Men ja, er ikke uenig i at det er hjertet som bestemmer, dog er jeg der at de faktorene som inngår inkl vekting utgjør summen av "hjertet".

amphour

Sitat fra: arthur på mandag 04. mars 2019, klokken 08:13
Litt på siden, men; Har du seriøst tenkt å lease en av de bilene til de betingelsene?

Bra spørsmål!

Det verste er at prisene her er inkludert storkunderabatt  >:(

Hårreisende høyt verditap lagt inn fra forhandlerne. Renten er bedre på leasing men de hedger seg med sannsynligvis kunstig høyt verditap. Tilbudet på kjøp er med 30.000 i rabatt på i3S og E Golf fra listepris + utstyr, med lån over åtte år blir månedsprisen ca. den samme også.

Selv opplever jeg det som en del risiko å eie en elbil nå, skjer mye endringer fremover med selvkjørende biler og bedre teknologi.

arthur

Sitat fra: amphour på mandag 04. mars 2019, klokken 09:19
Sitat fra: arthur på mandag 04. mars 2019, klokken 08:13
Litt på siden, men; Har du seriøst tenkt å lease en av de bilene til de betingelsene?
Selv opplever jeg det som en del risiko å eie en elbil nå, skjer mye endringer fremover med selvkjørende biler og bedre teknologi.

Nettop, og akkurat den usikkerheten ønsker heller ikke selger av bilen å ha så han selger en leasingavtale til deg hvor du betaler ham ut av hans usikkerhet så han sitter egentlig kun igjen med oppsiden mens du selv har gitt fra deg enhver mulighet til det. Jeg kan bare ikke fatte og begripe at noen vil lease en elbil i dag på slike betingelser. Nok om det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hemi

pent brukte biler av de du nevner har hatt ganske hardt tap nå som model 3 kom, så er noen "kupp" å gjøre på i3 120 og lignende.


hemi

Enig med Arthur, kompis leaset 94ah rett før 120ah, og fikk samlivsbrudd og måtte selge, det var DYRT.

Håvar

#22
Sitat fra: arthur på mandag 04. mars 2019, klokken 09:24

Nettop, og akkurat den usikkerheten ønsker heller ikke selger av bilen å ha så han selger en leasingavtale til deg hvor du betaler ham ut av hans usikkerhet så han sitter egentlig kun igjen med oppsiden mens du selv har gitt fra deg enhver mulighet til det. Jeg kan bare ikke fatte og begripe at noen vil lease en elbil i dag på slike betingelser. Nok om det.

Kan ikke annet enn å støtte dette. Leasingfirmaene har regnet opp og ned og i mente rundt verditap og mulige feller og kommet frem til en pris som gir gevinst til en akseptabel risiko. Leasing er så klart forutsigbart, men tviler på at kunde noen gang kommer best ut av det. Husk å regne inn stor sannsynlighet for et fratrekk ved tilbakelevering også pga skade/unormal slitasje etc ved leasing. Nå er vi vel litt OT, sorry. Legger finansieringen død for min del.

Jeg har e-Golf, og er misunnelig på batteritemp.-reguleringen til i3. Hadde jeg funnet meg tilrette i i3 og ikke trengt tilgangen til baksetene ville den vært et klart førstevalg av disse tre.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

elektrolux

Ville prøvekjørt Tesla 3 før signering av kjøpekontrakt på en av disse. Kan få deg på andre tanker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. mars 2019, klokken 10:43
Ville prøvekjørt Tesla 3 før signering av kjøpekontrakt på en av disse. Kan få deg på andre tanker.
Model 3 er absolutt verdt å vurdere, selv om den er noe dyrere enn disse 3. Den gir absolutt mere for pengene. Og har du tid til å vente så kommer jo versjoner av Model 3 som er rimeliger og.

Vurderte selv Model 3 opp mot i3, men endte med at det var nok med en Tesla i bilparken...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

amphour

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. mars 2019, klokken 10:43
Ville prøvekjørt Tesla 3 før signering av kjøpekontrakt på en av disse. Kan få deg på andre tanker.

Kan ikke bruke den bilen med to hunder.

amphour

Sitat fra: hemi på mandag 04. mars 2019, klokken 09:25
pent brukte biler av de du nevner har hatt ganske hardt tap nå som model 3 kom, så er noen "kupp" å gjøre på i3 120 og lignende.

Fant bare to på Finn, med 7000 kjørelengde var asking price samme som med storkunderabatt, den andre med kortere var over tilbudet vi har fått.

amphour

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. mars 2019, klokken 10:53
Sitat fra: elektrolux på mandag 04. mars 2019, klokken 10:43
Ville prøvekjørt Tesla 3 før signering av kjøpekontrakt på en av disse. Kan få deg på andre tanker.
Model 3 er absolutt verdt å vurdere, selv om den er noe dyrere enn disse 3. Den gir absolutt mere for pengene. Og har du tid til å vente så kommer jo versjoner av Model 3 som er rimeliger og.

Vurderte selv Model 3 opp mot i3, men endte med at det var nok med en Tesla i bilparken...

Hadde kjøpt Model 3 om baggasjerommet kunne åpnes som S og X, men med to hunder kan jeg ikke ha et baggasjerom som 3 har.

jj44nn

Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

1317142119

Sitat fra: Håvar på mandag 04. mars 2019, klokken 08:23
Trenger du baksetene ofte? Små barn?
Liker i3´en veldig godt, men ble for liten for bakovervendt barnesete for vår del (jeg er 2 m høy og samboer 175).
Nå skal jeg ikke kommentere noe på hvor god eller dårlig plass du på 2 meter har, men hvis i3 er for liten med bakovervendt sete, så blir de to andre garantert det. i3 har større benplass bak enn både Golf og Leaf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA