Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innstilling av varme om morgenen

Startet av Wallbox, søndag 03. mars 2019, klokken 13:11

« forrige - neste »

Wallbox

Hei.
Da ble det ny Nissan Leaf. Hentet på fredag.
Har bare kjørt hjem fra butikken..
Fant ut at den hadde brukt + - 38%  av batteriet på 12 mil.
Kjørte i eco- modus med gearkassen på program B.

Det skulle vel stemme rimelig bra med de 27 mil de oppgir fra fabrikk.

Bilen skal brukes tur-retur jobb som er en avstand av 110 km.

Orker ikke mer kollektiv da det blir 2 timer med buss, tog, og t-bane hver vei og altså 4 timer totalt hver dag.
Med bil er det nede i 1 time 20 minutter.

Har jo null erfaring så første spørsmål er om oppvarming i bilen om morgenen.
Hvor lang tid skal man stille det displayet på for at det skal være 20-22 grader når jeg reiser.

Har ladeboks på veggen å batteriet i bilen viste 62% når jeg parkerte på fredag.
Tenkte å stille den inn på å starte lading  kl. 01.00. Med avreise kl. 06.00

Tar gjerne mot tips & triks.

Riktig god søndag.
Nannestad.
2019 Leaf Acenta 40 kwh.
Pendler Nannestad - Oslo

janrogst

Hvis du har bilen koblet til strøm legger du inn avreisetid, da tror jeg den starter oppvarming 30 min før avreise. Hvis bilen ikke er koblet til strøm varmer den 15 min fra tiden du legger inn, dvs at du legger inn klokkeslett 15 min før avreise.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lars C. Krogenæs

Hei

Gratulerer med ny bil :-)

Ikke stress med ladingen. Det går uansett bra. Etterhvert vil du lære bilens lademønster å kjenne i forhold til ditt kjøremønster.

Bilen blir varm i løpet av 5 minutter, så det er ikke noe å stresse med egentlig.

Prøv deg frem og kos deg med bilen :-)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Wallbox

Takk for svar.
Blir den så fort varm..
Tenkte kanskje den måtte stilles inn kl. 04.00 hvis jeg skal kjøre kl. 06.00..

Blir 1. uken med el-bil for meg så jeg har nok litt å lære..

Kjørte via jobben å hjem på fredag, og fant ut at den brukte +- 22 % en vei så med tur-retur burde jeg ha rundt 50 % ekstra batteri hver dag.

Det gir jo litt mer "frihet" så man kan nyte turen.

Gleder meg voldsomt til å avslutte livet med kollektiv trafikk og ustabile bussturer.. Det blir 2 1/2 time ekstra fritid ettermiddag fra nå..
Nannestad.
2019 Leaf Acenta 40 kwh.
Pendler Nannestad - Oslo

Løve

Sitat fra: Wallbox på søndag 03. mars 2019, klokken 15:08
Takk for svar.
Blir den så fort varm..
Tenkte kanskje den måtte stilles inn kl. 04.00 hvis jeg skal kjøre kl. 06.00..

Blir 1. uken med el-bil for meg så jeg har nok litt å lære..

Kjørte via jobben å hjem på fredag, og fant ut at den brukte +- 22 % en vei så med tur-retur burde jeg ha rundt 50 % ekstra batteri hver dag.

Det gir jo litt mer "frihet" så man kan nyte turen.

Gleder meg voldsomt til å avslutte livet med kollektiv trafikk og ustabile bussturer.. Det blir 2 1/2 time ekstra fritid ettermiddag fra nå..

Trig8

Forvarming settes til når du ønsker temperaturen i bilen til å være det du har stilt inn som forvarmingstemperatur. Jeg har satt den til 10 minutter etter jeg vanligvis drar til jobb - da fortsetter den å varme hvis jeg er litt forsinket om morgenen, samt at den er varm nok til jeg drar. Bilen finner selv ut når den må starte varmingen for å nå innstilt temperatur.

Lading har jeg satt til å starte kl. 0300 og slutte en halvtime før jeg drar til jobb. Da går all tilgjengelig effekt til forvarmingen, istedet for at den burde brukt noe til lading i tillegg. Jeg har også stilt inn at fullading har prioritet, og da starter den ladingen tidligere, alt etter hvor mye som er igjen på batteriet.

Jeg opplever at den nye Leafen sliter mer med denne ladeberegningen i forhold til den gamle, så den er ofte ferdigladet flere timer før den ´egentlig´ skal være det. Regner med at det har noe med at den beregner ladetid ut fra hvor mye strøm den får mot slutten av ladingen, og den struper vel ned en del mot slutten.

Wallbox


Da begynner jeg å få taket på dette.  :D

Nå har jeg satt strømboksen på veggen til å starte lading kl. 21.00 hver dag, og NissanEV (kupevarmern) til avreise kl 06.00.

I dag tidlig var det -5 med snøfall ute, og 22 i bilen gitt.

Kikket i displayet i bilen å ser man har 2 muligheter for å stille både ladetidspunk, og 2 muligheter for oppvarming.

Kan man bruke alle 4 i bilen, og samtidig benytte tidsprogrammet jeg har satt på "timer'n" i boksen ute, eller blir det krasj så jeg burde holde meg til en av delene.?

Har lademulighet på jobb så tenkte kanskje jeg kunne stille inn bilen til å starte lading / oppvarming til et annet tidspunkt i tillegg til det jeg har stilt inn på hjemme.
Nannestad.
2019 Leaf Acenta 40 kwh.
Pendler Nannestad - Oslo

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Wallbox på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:27

Kikket i displayet i bilen å ser man har 2 muligheter for å stille både ladetidspunk, og 2 muligheter for oppvarming.

Kan man bruke alle 4 i bilen, og samtidig benytte tidsprogrammet jeg har satt på "timer'n" i boksen ute, eller blir det krasj så jeg burde holde meg til en av delene.?

På ladeboksen din hjemme stiller du egentlig inn når på døgnet bilen får motta strøm.

I bilen stiller du inn 2 ting: lading og varming

Lading forutsetter naturlig nok at det er strøm i ledningen som er satt inn. Jeg ville bare ha benyttet styringen i bilen, ikke på ladestasjonen. Så slipper du at du tror du lader uten at du får ladet. Du kan også starte lading via appen (når den funker), hvis du f.eks ser at du må lade med en gang.

Varming av bil trekker strøm. Har du bilen tilkoblet ladestasjonen, og det er strøm i ladestasjonen, henter den så mye den får lov til herifra. Trenger den mer strøm enn det ladestasjonen gir, henter den resten fra batteriet. Har du ikke bilen tilkoblet ladestasjonen, eller det ikke er strøm i ledningen, henter den strøm fra batteriet.

Jeg ville altså droppet å styre noe fra ladestasjonen, og heller gjort dette i bilen.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Joltus

Ja du kan bruke alle fire. Det er poenget med de

Wallbox


Oki.!
Takk for svar.

Dere som har gjort dette en stund synes sikkert dette er helt på trynet, men en gang skal man jo lære også.  :D

Gjorde dette første gang på Mandag, og da startet den å lade på gitt tidspunkt samt avsluttet når den sikkert var på 100%.
Etter det var det ingen blå lamper i vinduet så da sto den vel bare å lunket på batteriet når den var ferdig med opplading. Viste 100% når jeg reiste dagen etter.

Hadde jo ikke skjønt hvordan jeg stilte inn varmen i kupeén før i går kveld.  :D

Sto opp 05.15 i dag, og da tror jeg ikke den hadde startet å varme.
Samboer var ute å luftet pelstrynet kl. 05.30, og da blinket det blått ( en lampe) samtidig som snø smeltet på frontvindu.

Har satt den på avreise kl. 06.00.

Litt bratt læringskurve denne uken, men det går seg til.

Ha en super dag der ute.



Nannestad.
2019 Leaf Acenta 40 kwh.
Pendler Nannestad - Oslo

tomrh

Bare en liten tilleggsobservasjon. Om den står på ladetimer med avgang om morgenen, men at man plutselig må avgårde om kvelden og starter varme via appen, da varmer den ikke! (Gjelder ny e-NV200 men tror det er det samme på Leaf). Lading må ha startet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA