Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

«Model 3 with more charging issues» - TeslaBjørn

Startet av Imagine, søndag 03. mars 2019, klokken 08:55

« forrige - neste »

Måkemannen

Sitat fra: GOS på søndag 03. mars 2019, klokken 17:30
Sitat fra: bno på søndag 03. mars 2019, klokken 14:59
@Jejl
Kaldt batteri er vel mest sannsynlig årsak. Men med tanke på hvor dreven en kar som TB er, så er det vel tatt for gitt at han har disse forutsetningene ifm. testen sin? hmmm

Jeg tror ikke TB enda har innsett hvor lite spillvarme disse motorene gir i forhold til S og X, og dermed så kreves det veldig mye lenger kjøretid før batteriet er varmt (spillvarmen brukes til å varme batteriet). Merker veldig stor forskjell jeg på 3'ern kontra S'en. I tillegg så trenger nok den batteritypen/kjemien høyere temperatur for å få høy lading. Ser det at ett "lunkent" batteri på 6-7 grader ikke lader på mer enn 6 kw, tar en del tid før den kommer opp i 11 kw. Tror S'en alltid ladet med 11-22 kw så raskt det var 2-3 plussgrader.


Men aksepterer det for mer energieffektive motorer.

Hvordan leser du av batteritemperatur?

GOS

Sitat fra: Måkemannen på mandag 15. april 2019, klokken 22:21
Sitat fra: GOS på søndag 03. mars 2019, klokken 17:30
Sitat fra: bno på søndag 03. mars 2019, klokken 14:59
@Jejl
Kaldt batteri er vel mest sannsynlig årsak. Men med tanke på hvor dreven en kar som TB er, så er det vel tatt for gitt at han har disse forutsetningene ifm. testen sin? hmmm

Jeg tror ikke TB enda har innsett hvor lite spillvarme disse motorene gir i forhold til S og X, og dermed så kreves det veldig mye lenger kjøretid før batteriet er varmt (spillvarmen brukes til å varme batteriet). Merker veldig stor forskjell jeg på 3'ern kontra S'en. I tillegg så trenger nok den batteritypen/kjemien høyere temperatur for å få høy lading. Ser det at ett "lunkent" batteri på 6-7 grader ikke lader på mer enn 6 kw, tar en del tid før den kommer opp i 11 kw. Tror S'en alltid ladet med 11-22 kw så raskt det var 2-3 plussgrader.


Men aksepterer det for mer energieffektive motorer.

Hvordan leser du av batteritemperatur?
På Model 3 så kan jeg ikke det, men bakgrunnen for kommentaren var at bilen hadde stått urørlig ute i 2-3 døgn hvor temperaturen  rundt bilen var 6-7 grader. Da kunne jeg se at det gikk en god stund før den trakk de 11 kw som den skulle.

På Model S'en målte jeg batteritemperaturen ved hjelp av CanBus   

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Måkemannen

Sitat fra: GOS på mandag 15. april 2019, klokken 22:54
Sitat fra: Måkemannen på mandag 15. april 2019, klokken 22:21
Sitat fra: GOS på søndag 03. mars 2019, klokken 17:30
Sitat fra: bno på søndag 03. mars 2019, klokken 14:59
@Jejl
Kaldt batteri er vel mest sannsynlig årsak. Men med tanke på hvor dreven en kar som TB er, så er det vel tatt for gitt at han har disse forutsetningene ifm. testen sin? hmmm

Jeg tror ikke TB enda har innsett hvor lite spillvarme disse motorene gir i forhold til S og X, og dermed så kreves det veldig mye lenger kjøretid før batteriet er varmt (spillvarmen brukes til å varme batteriet). Merker veldig stor forskjell jeg på 3'ern kontra S'en. I tillegg så trenger nok den batteritypen/kjemien høyere temperatur for å få høy lading. Ser det at ett "lunkent" batteri på 6-7 grader ikke lader på mer enn 6 kw, tar en del tid før den kommer opp i 11 kw. Tror S'en alltid ladet med 11-22 kw så raskt det var 2-3 plussgrader.


Men aksepterer det for mer energieffektive motorer.

Hvordan leser du av batteritemperatur?
På Model 3 så kan jeg ikke det, men bakgrunnen for kommentaren var at bilen hadde stått urørlig ute i 2-3 døgn hvor temperaturen  rundt bilen var 6-7 grader. Da kunne jeg se at det gikk en god stund før den trakk de 11 kw som den skulle.

På Model S'en målte jeg batteritemperaturen ved hjelp av CanBus   

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ok. Når du sier CanBus mener du da avlesning via OBD porten? Synd ikke TM3 har på plass dette enda. Kanskje det kommer med en software-oppdatering? Men de vil kanskje ikke at hvem som helst skal grave seg inn der..

GOS

Sitat fra: Måkemannen på tirsdag 16. april 2019, klokken 07:59

Ok. Når du sier CanBus mener du da avlesning via OBD porten? Synd ikke TM3 har på plass dette enda. Kanskje det kommer med en software-oppdatering? Men de vil kanskje ikke at hvem som helst skal grave seg inn der..

Ja, det stemmer. Såvidt jeg har klart å finne ut så er det ikke OBD port på Model 3, så den muligheten er borte. Det virker som om noen i US har klart å koble seg opp på en annen måte, men det blir litt for mye styr/komplisert for meg som er passert ett halvt århundre.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

stefse

ODB II port er vel en påkrevd standard, blant annet for at uavhengige verksted skal kunne lese ut basis feilkoder og reparere dem. Hvordan har Tesla klart å få godkjent avvik fra dette?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

sjokomelk

Sitat fra: stefse på tirsdag 16. april 2019, klokken 12:35
ODB II port er vel en påkrevd standard, blant annet for at uavhengige verksted skal kunne lese ut basis feilkoder og reparere dem. Hvordan har Tesla klart å få godkjent avvik fra dette?
Er ikke krav om OBD2-port i biler uten forbrenningsmotor. Den er der hovedsaklig for å lese ut feilkoder fra en forbrenningsmotor, og det er litt bortkasta når bilen ikke har en sånn. ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GOS

Sitat fra: stefse på tirsdag 16. april 2019, klokken 12:35
ODB II port er vel en påkrevd standard, blant annet for at uavhengige verksted skal kunne lese ut basis feilkoder og reparere dem. Hvordan har Tesla klart å få godkjent avvik fra dette?

Ikke på El-biler. Bare på ICE for å kunne diagnostisere.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Måkemannen

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 16. april 2019, klokken 12:43
Sitat fra: stefse på tirsdag 16. april 2019, klokken 12:35
ODB II port er vel en påkrevd standard, blant annet for at uavhengige verksted skal kunne lese ut basis feilkoder og reparere dem. Hvordan har Tesla klart å få godkjent avvik fra dette?
Er ikke krav om OBD2-port i biler uten forbrenningsmotor. Den er der hovedsaklig for å lese ut feilkoder fra en forbrenningsmotor, og det er litt bortkasta når bilen ikke har en sånn. ;D
D'oh!

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


stefse

grmf. Det likte jeg ikke helt. Ting kan være galt med elbiler også, også er det kun merkevareforhandleren som kan lese ut feilene?
VAG har ODB II port iallefall på eGolf.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

Sitat fra: Måkemannen på mandag 15. april 2019, klokken 22:21
Hvordan leser du av batteritemperatur?
Tesla kan lese av batteritemperatur dersom du ringer Tesla Road Assistance.
Kan ringen direkte fra skjermen ved å trykke på Tesla-logoen og telefonnummeret nederst til høyre i vinduet som kommer opp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Måkemannen

Sitat fra: Handyman på torsdag 18. april 2019, klokken 12:27
Sitat fra: Måkemannen på mandag 15. april 2019, klokken 22:21
Hvordan leser du av batteritemperatur?
Tesla kan lese av batteritemperatur dersom du ringer Tesla Road Assistance.
Kan ringen direkte fra skjermen ved å trykke på Tesla-logoen og telefonnummeret nederst til høyre i vinduet som kommer opp.
Gøyere å kunne lese av selv, akkurat når man føler for det. Greit å følge med på spesielt når man sliter med lavere ladehastighet enn man forventer.

Men men, man kan ikke få alt.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA