Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

«Model 3 with more charging issues» - TeslaBjørn

Startet av Imagine, søndag 03. mars 2019, klokken 08:55

« forrige - neste »


Wibla

Sitat fra: Karma på torsdag 11. april 2019, klokken 21:43
Hvis det er noen som har sett Tesla-Bjørns roadtrip til Lappland, så tester han sin TM3 for første gang på supercharger. På de to første stoppene får han ganske lav kW, mens ved tredje lading går den opp til 112-114 kW.

Han har da en teori om at bilene trenger et par superladinger før de kommer opp i toppfart.
Vet ikke om dette er blitt bekreftet eller avkreftet.

Ser frem i mot å teste min første superlading på langtur i helgen

TM3 er en forholdsvis effektiv bil som ikke lager mye avfallsvarme under normal kjøring, derfor tar det lengre tid å få nok varme i batteriet til at man får full hastighet på SuC.
2018 Tesla Model S 75D

hELgenen

Hvorfor hyler det så hinsides når TM3 står på lading på vanlig 230V?

Det er en sabla ekkel høyfrekvent lyd - ser (eller rettere sagt hører) det gjelder flere av dem

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

hkaspenberg

Sitat fra: hELgenen på fredag 12. april 2019, klokken 07:37
Hvorfor hyler det så hinsides når TM3 står på lading på vanlig 230V?

Det er en sabla ekkel høyfrekvent lyd - ser (eller rettere sagt hører) det gjelder flere av dem
Min er helt tyst. Hører en svak viftelyd hvis jeg legger hodet inntil hjulbuen på høyre side foran, det er alt.
;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

GOS

#96
Sitat fra: Wibla på fredag 12. april 2019, klokken 07:28
Sitat fra: Karma på torsdag 11. april 2019, klokken 21:43
Hvis det er noen som har sett Tesla-Bjørns roadtrip til Lappland, så tester han sin TM3 for første gang på supercharger. På de to første stoppene får han ganske lav kW, mens ved tredje lading går den opp til 112-114 kW.

Han har da en teori om at bilene trenger et par superladinger før de kommer opp i toppfart.
Vet ikke om dette er blitt bekreftet eller avkreftet.

Ser frem i mot å teste min første superlading på langtur i helgen

TM3 er en forholdsvis effektiv bil som ikke lager mye avfallsvarme under normal kjøring, derfor tar det lengre tid å få nok varme i batteriet til at man får full hastighet på SuC.

Kjørte en langtur i går på 590 km, 440 km før første lading (5 1/2 time i ett strekk så batteriet var nok blitt varmt:-) ), kom in med 6% igjen (hadde ladet til 9798%). Den startet på 60 kw og økte til 117 kw i løpet av 2-3 minutt. Den lå på 117/118 kw frem til like over 50% og datt så til 110 kw ved 55%, 100 kw ved 58%, 70 kw ved 66%, 60 kw ved 73% og 40 kw ved 80%. Det tok 40 min å fylle opp 75% av batteriet.

Edit: Og for de som er enda mer interessert så hadde bilen ett forbruk på 67.2 kwh på turen, ergo så har en ca 73 kwh til praktisk utnyttbar kjøring fra 100% - 0 % SOC. (Som er 2 kwh mindre en jeg hadde på min S85 RWD)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Ospeskogen

Jeg er førstegangseier ev el-bil og er forsåvidt en lykkelig eier av Tesla 3. Har bare flere utfordringer med lading. Har en 16 A kurs hjemme  (tre fas, men lader 1fas). Ingen uttak på kursen ellers.  I begynnelsen ladet den på 16 A, men nå går den automatisk ned på 8 A. Det lyser også rødt på laderen.
I tillegge reduserer den stadig maks ladekapasitet. Begynte på ca 500 km og er nå nede i 445 km før den gir varsel om at bilen er fulladet. Noen tips om dette?

Sverre Hasvold

Sitat fra: Ospeskogen på fredag 12. april 2019, klokken 10:45
Jeg er førstegangseier ev el-bil og er forsåvidt en lykkelig eier av Tesla 3. Har bare flere utfordringer med lading. Har en 16 A kurs hjemme  (tre fas, men lader 1fas). Ingen uttak på kursen ellers.  I begynnelsen ladet den på 16 A, men nå går den automatisk ned på 8 A. Det lyser også rødt på laderen.
I tillegge reduserer den stadig maks ladekapasitet. Begynte på ca 500 km og er nå nede i 445 km før den gir varsel om at bilen er fulladet. Noen tips om dette?

Hvis det er på et vanlig støpsel så skal den ikke lade på mer enn 8A selv om du har høyere kapasitet. Med CEE (industristikk) så får du mer.

hELgenen

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 12. april 2019, klokken 09:06
Sitat fra: hELgenen på fredag 12. april 2019, klokken 07:37
Hvorfor hyler det så hinsides når TM3 står på lading på vanlig 230V?

Det er en sabla ekkel høyfrekvent lyd - ser (eller rettere sagt hører) det gjelder flere av dem
Min er helt tyst. Hører en svak viftelyd hvis jeg legger hodet inntil hjulbuen på høyre side foran, det er alt.
;-D Hans

Ja - det var det jeg trodde var vanlig, men nå er det kommet en del flere TM3 her på parkeringsplassen jeg står og lader til vanlig - og et par nye av dem har en veldig tydelig høyfrekvent lyd når det lades. Husker KIA Soul hadde noe slikt en gang - nå er det lenge siden jeg har stått ved siden av en Kia så jeg vet ikke om de har samme problem ennå. Men disse nye TM3 som har dukket opp her hadde virkelig en lyd egnet for å jage vekk kryp............Ikke krypet rundt bilen for å sjekke akkurat hvor lyden kommer fra - men kan det være ladekladden?

trykkertor

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 12. april 2019, klokken 09:06
Sitat fra: hELgenen på fredag 12. april 2019, klokken 07:37
Hvorfor hyler det så hinsides når TM3 står på lading på vanlig 230V?

Det er en sabla ekkel høyfrekvent lyd - ser (eller rettere sagt hører) det gjelder flere av dem
Min er helt tyst. Hører en svak viftelyd hvis jeg legger hodet inntil hjulbuen på høyre side foran, det er alt.
;-D Hans

@hkaspenberg, sikker på at det er helt uten pipelyd?
Vi snakker her om en frekvens eldre folk har vanskelig for å høre, og folk med lett hørselstap ikke hører.
Selv hører jeg denne lyden meget tydelig. Samtidig har jeg erfaring med eldre folk på jobb som ikke kan høre hvining fra dårlig smurte kulelagre, hvor vi "yngre" hører tydelig at noe er galt.
Jeg kan høre trafoen til mobiltelefonladeren hyle på soverommet om natten. Fruen hører ikke noe.

Skal ikke påstå at alle TM3 hyler under lading. Men er godt klar over hva lyd angår, så finner det en del lyder enkelte ikke kan høre.

For min del. TM3 på en TWC koblet til 400vIT 3fas 25amp.
Bilen viser 230V 3 16amp i displayet når den lader, og det hviner merkbart fra bilen.

ladov

Hører fint lite når jeg lader bilen min. Har ikke lagt øret inntil men jeg har stått i døråpningen 4 meter unna uten å høre noe. Dessuten har vi ladepunktet rett utenfor soveromsvinduet og jeg hører ikke noe mer når jeg ligger i senga med åpent vindu.

Min Zoe lager en hvinelyd på begynnelsen av ladesesjonen, greit hørbar så lenge bakgrunnsstøyen er lav(vi bor ikke i byen). Den eneste støyen jeg kan si TM3 lager under lading er at trafoen vi har i kjelleren brummer ekstra under last.

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: Sverre Hasvold på fredag 12. april 2019, klokken 11:05
Sitat fra: Ospeskogen på fredag 12. april 2019, klokken 10:45
Jeg er førstegangseier ev el-bil og er forsåvidt en lykkelig eier av Tesla 3. Har bare flere utfordringer med lading. Har en 16 A kurs hjemme  (tre fas, men lader 1fas). Ingen uttak på kursen ellers.  I begynnelsen ladet den på 16 A, men nå går den automatisk ned på 8 A. Det lyser også rødt på laderen.
I tillegge reduserer den stadig maks ladekapasitet. Begynte på ca 500 km og er nå nede i 445 km før den gir varsel om at bilen er fulladet. Noen tips om dette?
Etter at jeg fikk 2019.8.4 så kan jeg lade med 13A med UMCen som fulgte med bilen. Hadde max 8A før det.

Hvis det er på et vanlig støpsel så skal den ikke lade på mer enn 8A selv om du har høyere kapasitet. Med CEE (industristikk) så får du mer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

3irikur

Sitat fra: trykkertor på fredag 12. april 2019, klokken 17:09
Sitat fra: hkaspenberg på fredag 12. april 2019, klokken 09:06
Sitat fra: hELgenen på fredag 12. april 2019, klokken 07:37
Hvorfor hyler det så hinsides når TM3 står på lading på vanlig 230V?

Det er en sabla ekkel høyfrekvent lyd - ser (eller rettere sagt hører) det gjelder flere av dem
Min er helt tyst. Hører en svak viftelyd hvis jeg legger hodet inntil hjulbuen på høyre side foran, det er alt.
;-D Hans

@hkaspenberg, sikker på at det er helt uten pipelyd?
Vi snakker her om en frekvens eldre folk har vanskelig for å høre, og folk med lett hørselstap ikke hører.
Selv hører jeg denne lyden meget tydelig. Samtidig har jeg erfaring med eldre folk på jobb som ikke kan høre hvining fra dårlig smurte kulelagre, hvor vi "yngre" hører tydelig at noe er galt.
Jeg kan høre trafoen til mobiltelefonladeren hyle på soverommet om natten. Fruen hører ikke noe.

Skal ikke påstå at alle TM3 hyler under lading. Men er godt klar over hva lyd angår, så finner det en del lyder enkelte ikke kan høre.

For min del. TM3 på en TWC koblet til 400vIT 3fas 25amp.
Bilen viser 230V 3 16amp i displayet når den lader, og det hviner merkbart fra bilen.
Jeg har god hørsel. Er 29 år gammel, og kunne høre over 17khz sist jeg sjekket for tre år siden.
Min bil er så stille at jeg ikke hører noe ved lading hjemme.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Tom

Sitat fra: Ospeskogen på fredag 12. april 2019, klokken 10:45
Jeg er førstegangseier ev el-bil og er forsåvidt en lykkelig eier av Tesla 3. Har bare flere utfordringer med lading. Har en 16 A kurs hjemme  (tre fas, men lader 1fas). Ingen uttak på kursen ellers.  I begynnelsen ladet den på 16 A, men nå går den automatisk ned på 8 A. Det lyser også rødt på laderen.
I tillegge reduserer den stadig maks ladekapasitet. Begynte på ca 500 km og er nå nede i 445 km før den gir varsel om at bilen er fulladet. Noen tips om dette?
Hvor har du satt "Charging limit"`?
Det skal ikke lade 100% til daglig..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA