Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bagasjeplass model 3 - erfaringer

Startet av a1101, søndag 03. mars 2019, klokken 07:09

« forrige - neste »

tmn

Jeg vet jeg har lovt vekk roadtrip til familien i påska, samt tenkt å kjøpe meg nye hyller fra IKEA veldig snart. Fant ut at det passa jækla bra med Model 3 selv om det ikke er plass til familie eller hyller inni den. For jeg skal jo faktisk kjøre bilen etter påska også, uten familien, og hylla. Så de får stille med ekstra bil i påska heller. Og hylla tar jeg på hjemmelevering med IKEA.

Men janei. Folk har jo forskjellige behov. Jeg liker å ta valg etter hva jeg vet min normale bruk er, og ikke unntakene (ferier, frakte store ting osv.). Trenger jeg stor bil en gang, så ordner det seg det. Men 90% av tiden trenger jeg ikke det, og for meg er det kompromiss å kjøpe noe annet enn Model 3 akkurat nå.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

gruffalo

Sitat fra: tmn på torsdag 04. april 2019, klokken 07:51
Jeg vet jeg har lovt vekk roadtrip til familien i påska, samt tenkt å kjøpe meg nye hyller fra IKEA veldig snart. Fant ut at det passa jækla bra med Model 3 selv om det ikke er plass til familie eller hyller inni den. For jeg skal jo faktisk kjøre bilen etter påska også, uten familien, og hylla. Så de får stille med ekstra bil i påska heller. Og hylla tar jeg på hjemmelevering med IKEA.

Men janei. Folk har jo forskjellige behov. Jeg liker å ta valg etter hva jeg vet min normale bruk er, og ikke unntakene (ferier, frakte store ting osv.). Trenger jeg stor bil en gang, så ordner det seg det. Men 90% av tiden trenger jeg ikke det, og for meg er det kompromiss å kjøpe noe annet enn Model 3 akkurat nå.

Kunne ikke vært mer enig!
E-tron 55 sportback 2022

ok67

Sjølv har eg kjøpt meg ein eldre varebil (Peugeot Partner) til frakt av ting og tang, då vi held på med oppussing av feriehuset. Har ikkje lyst til å bruke ein ny fin bil som byggebil. Når oppussingsprosjektet er ferdig sel eg den vidare til nestemann som kanskje har eit liknande behov. Bilen kost forøvrig ikkje meir enn estimert ekstrakostnad for å få eventuelt hengarfeste på TM3 (om det skulle bli tilgjengeleg).
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Handyman

Sitat fra: elekTrond på onsdag 03. april 2019, klokken 23:26
@Handyman: I hvilken lov står det at det er krav om fri sikt ut bakruta? Dessuten finnes det varenett og hundegitter som går opp til taket.
Må nok bytte ut ordet "lov" med "forskrift", beklager glippen.
Selv om det finnes tilfeller der folk har fått bot for manglende sikt gjennom bakruta, er det ikke dette jeg frykter. Helt enkelt foretrekker jeg å ha sikt via innvendig speil, spesielt på langturer.
Vet at det pleier å bli en engasjert diskusjon rundt dette temaet, men likevel:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_30#KAPITTEL_30

Kjøretøyforskriften §31-1:
Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.
Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.


§30-2:
2. Virkeområde: Alle kjøretøy i gruppe M og N, med unntak for bestemte N2 og N3 leddbusser som angitt i direktiv 2003/97/EF artikkel 2 pkt. 7.

§30-3
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for kjøretøy som ikke omfattes av § 30-2.
2. Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes


Jeg tolker dette til at dersom bilen er levert og godkjent med bakrute og innvendig speil, så skal man kunne se ut bakruta via speilet.
Og ja...jeg vet at det ikke er vanskelig å plukke dette kravet fra hverandre men diverse eksempler på at kravet er inkonsekvent. Tipper at noen kommer med eksempler på dette, som svar på innlegget.
Men poenget var ikke en diskusjon rundt om det er lov eller ikke å laste til taket i en stasjonsvogn....poenget var å sammenlikne definerte rom i Avsenis med TM3 ut fra hvordna jeg bruker bilen. Det gikk også tydelig frem av min sammenlikning.
Hva andre foretrekker å gjøre legger jeg meg ikke opp i, og man får selv sammenlikne volumene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Sitat fra: ok67 på torsdag 04. april 2019, klokken 09:16
Sjølv har eg kjøpt meg ein eldre varebil (Peugeot Partner) til frakt av ting og tang, då vi held på med oppussing av feriehuset. Har ikkje lyst til å bruke ein ny fin bil som byggebil. Når oppussingsprosjektet er ferdig sel eg den vidare til nestemann som kanskje har eit liknande behov. Bilen kost forøvrig ikkje meir enn estimert ekstrakostnad for å få eventuelt hengarfeste på TM3 (om det skulle bli tilgjengeleg).

En ting er hva en eldre varebil vs hengerfeste koster i innkjøp. Men det varebilen har også kostnader i forhold årsavgift, forsikring, verditap, drivstoff, reparasjoner  etc. Men legger du den ut på nabobil i tillegg så ser det jo penere ut :)

ok67

Varebilen kostar sjølvsagt litt i drift også, men samtidig kan du spare slitasje på den andre bilen. Gjorde ein gang ein tabbe med ein tidlegare bil med rygging med tilhengar og litt for skarp sving i kombinasjon med material som låg litt langt framme, kosta 6000 i reparasjon av plastskade på støtfangaren bak.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt


z4rd

Ligger underdelen av vogna normalt sammenklappet, eller måtte du ta av hjula?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

fjongfasong

Sitat fra: z4rd på mandag 08. april 2019, klokken 19:42
Ligger underdelen av vogna normalt sammenklappet, eller måtte du ta av hjula?

Den er normalt klappet sammen bare :)

z4rd

Stilig :+1:

Har tilsvarende vogn. Greit å vite at TM3 spiser den :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Fansypantsy

Sitat fra: z4rd på mandag 08. april 2019, klokken 20:03
Stilig :+1:

Har tilsvarende vogn. Greit å vite at TM3 spiser den :)

Uten plass til noe annet. Det er å lure seg selv og tro at det er mye plass i en TM3

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pberg

Mye som går. Kjørte rundt en god stund med en '87 modell BMW 5-serie med barnevogn. Skiftet til stasjonsvogn på neste barn. En liten tanke mer praktisk, ja. Du blir fort lei av å dele vogna hver eneste gang du skal ha den inn og ut av bilen...

(Det hører også med til historien at vi senere hadde en Renault Espace. Da trengte en ikke å klappe sammen vogna en gang... )
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

olavxxx

Sitat fra: pberg på mandag 08. april 2019, klokken 22:49
Mye som går. Kjørte rundt en god stund med en '87 modell BMW 5-serie med barnevogn. Skiftet til stasjonsvogn på neste barn. En liten tanke mer praktisk, ja. Du blir fort lei av å dele vogna hver eneste gang du skal ha den inn og ut av bilen...

(Det hører også med til historien at vi senere hadde en Renault Espace. Da trengte en ikke å klappe sammen vogna en gang... )
Jeg pleide å dele vognen i X også

Øyvind.h

#74
Dyrest å kjøpe vogn til bilen eller bil til vognen :)? Jeg måtte dele vognen i Passaten også. Vognen var rett og slett for lang.

Men klart - rommet under gulvet må fylles/tømmes mens den ene delen er utenfor. Frunk kan derimot brukes uten problemer. I S85'en var det knall. Overdelen gikk i frunk på langtur pluss mye bagasje. Underdelen la jeg bak med demonterte hjul. Da var det mulig å pakke effektivt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA