Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veddemål på totalkostnad

Startet av Biltesteren.no, søndag 03. mars 2019, klokken 04:37

« forrige - neste »

Biltesteren.no

Til sommeren tester jeg Elbil vs Fossilbil.
Årsaken er å bevise totalkostnadene på Elbil er lavere enn Fossilbil selv om elbil må lades mange ganger. Typisk testrute: Oslo til Trondheim og tilbake igjen. (via Østerdalen)
Testbil Elbil: Nissan Leaf 24 kWh 2015 model.
Testbil Fossil: Ikke bestemt ennå, trolig Skoda Superb Diesel

Hvem bil tror du kan vinne totalmessig kostnad herunder drivstoff/EL, bompenger? Målet er ikke å komme først fram, men å vise hvor lavt man kan ligge på kostnadene, selv om hurtigladere fra Elverum og opp er priset til 4,- pr. minutt.  Tesla blir for enkelt og for billig uansett, men elbil som folk flest har råd til av elbil blir da testet opp mot fossilbil.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

1000kwh

Vil jo tro at du like greit kan gjøre dette teoretisk.

De store kostnadene med bil kommer fra verdigfall, forsikring, vedlikehold osv. "Drivstoff" og bompenger er jo ikke nødvendigvis den store utgiften..

Nå som det finnes mange elbiler med lang-ish rekkevidde så tror jeg å teste 24kwh Leaf er litt bortkastet. Ikke et godt alternativ i dagens marked..

arthur

Denne "undersøkelsen" har jo ingenting med totalkostnad å gjøre, og sånn sett nokså uinteressant.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Biltesteren.no

Jeg deltok på Fortums Ladetour i sommer å brukte lading for totalt 1720,- men da var all lading til 80% hver gang, jeg hadde snitt på 8 kW siden ladekø for å få ladet gjorde at batteriet ble kaldt igjen ganske fort.  Men det er relevant fordi man skal få elbilhaterne til å bli overbevist på at elbil er billigere enn fossilbil selv med hurtigladinger. De som starter med elbil starter enten med Trillingene Citroën C-Zero, Peugeot iON, Mitsubishi i-MiEV eller første generasjons Leaf. Herunder barnefamilier, folk på trygd, men da som bruktbil. De med dårlig råd kjører rundt i 1500 kroners biler. Når man kan få tak kort rekkevidde elbil med hurtigladestøtte for 50 000 kroner, så må det være relevant test uansett. Skal man lykkes med det grønne skiftet så må man bevise at elbil med kort rekkevidde også holder mål og ikke nødvendigvis er dyrere i snittet vs utrangert drivstoff les Diesel og bensin.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Electrix

På strekningen Kristiansand-Oslo 320km har jeg notert kostnad noen ganger og kommet til at jeg sparer penger bare på drivstoff vs lading, bompengebesparelsen kommer i tillegg. Jeg kjørte en Leaf fra 2012 og jeg vil tro din fra 2015 går en del lenger pr lademinutt så selv om din tur er lengre og har dyrere lading vil jeg tro elbilen blir billigere også på langtur. Men det kommer litt an på hvor mange av de dyre ladingene du må ta, og hvor mye du kan lade rimeligere på GK med bonus. 2 kr pr minutt for GK er en del billigere enn 4 kr pr minutt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

#5
Mitt tips til langturene er diesel uten bombrikke med elbil med bombrikke på henger bak.

De nye bommene er lite selektive og vil som regel slippe nevnte vogntog gjennom gratis, samtidig som diesel drivstoffet er lett tilgjengelig uten kø og ågerpriser.

Utenfor bomringene kan en så lesse av elbilen og kjøre den utslippsfritt rundt om i bykjernene.

Lading er mulig via heftig inverter, eller dieselagregat.

Et annet alternativ er motorsykkel som forblir uslåelig på transport kost og kjøreglede.

https://youtu.be/AYCwIxdSRQs
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Så planen er å teste en kortrekkevidde elbil med høyt forbruk og dårlig batterikontroll mot en (vet ikke alder) dieselbil? Eldre kortrekkevidde elbiler er vel ikke det som kommer til å bli mest brukt til langtur, så jeg må innrømme at jeg ser ikke helt poenget her...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Biltesteren.no

Poenget er få poengtert overfor elbilhatere at man kan fint kjøre en elbil med hurtigladerstøtte som ikke trenger å koste for mye. Det pågår hele tida tester og sammenligninger. Jeg har kjørt 800 km for 370,- og alt dette er gjort med hurtiglading og ingen AC lading overhodet. Og dette med utendørstemperatur på -5 og 21C i kupé.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

elektrolux

#8
Louis Palmer har vel ettertrykkelig bevist dette gjennom 2 turer rundt jorden, og 11 rally gjennom Europa med lag fra hele verden i helt vanlige og uvanlige elbiler: Se historikken nederst på denne linken.

https://wavetrophy.com/

Har selv deltatt på 6 av disse rally der vi kjører 2000-3000 km på 1 uke. Nyere elbiler klarer dette med 6-7 oppladinger, mens vi har typisk kjørt biler med rundt 100 km rekkevidde og måttet lade ved enhver anledning.

Du vil nok få deg en flott tur til Trondhjem, men tror ikke du beviser så veldig mye.

Det som virkelig er kult er hva Elon Musk har klart. Nemlig å bygge biler og ladenettverk som gjør at selv innbitte dieselheads som meg ( når det gjelder langturer ) til tider vurderer hva som er beste transportform på langtur. Dukker det opp et elektrisk "sneglehus" med 500+ km rekkevidde er dieselens dager talte.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Biltesteren.no

Det er ikke alle som har inntekt til å kjøpe og heller ikke lease en Tesla "Rikmanns bastard bil" (Selv innstegs Tesla Model 3 er i overklassen, selv om den er billigst å kjøre over tid med Supercharging til 1,70 pr. kWh). Jeg har selv årsinntekt under 200 000,- pr. år og vil kun fremheve billige elbiler hva dem er i stand å gjøre hva som gjør det billigst å kjøres med over tid.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

elektrolux

Sitat fra: EVLars på torsdag 14. mars 2019, klokken 07:34
Jeg har selv årsinntekt under 200 000,- pr. år og vil kun fremheve billige elbiler hva dem er i stand å gjøre hva som gjør det billigst å kjøres med over tid.

Der er vi ikke så langt unna hverandre, selv om jeg tidligere har håvet inn nordsjølønn som har gitt meg mulighet til å kjøpe den kjøretøyparken jeg har i dag.

Liker også godt å utfordre A4 tankegangen om at en i 2019 må ha 500-600 km rekkevidde og 2,5T for å klare å få med en barnevogn til hytta.

Når det gjelder "rock bottom" transportkost som på toppen av det hele er gøy ligger nok vår kommende 3 hjuler langt oppe på listen:

https://www.youtube.com/watch?v=PE5DvTJg5ac
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: EVLars på torsdag 14. mars 2019, klokken 07:34
Jeg har selv årsinntekt under 200 000,- pr. år og vil kun fremheve billige elbiler hva dem er i stand å gjøre hva som gjør det billigst å kjøres med over tid.
Det eneste man får frem med å ta eldre kortrekkevidde elbiler på langtur er at det krever mye planlegging og mange stopp på turen i.f.h.t. diesel. Det er det du vil få i fleisen tilbake. Når jeg i min ungdom kjøpte min første bil så kjørte jeg typisk til tanken var tom på langtur. Type 100+ mil med en stopp. Ville vært helt uinteressant med stopp hver 5 mil.

Jeg forstår godt at det går sport i det, har selv kjørt 80 mil på en dag med vår i3 60Ah, men det er en greie for spesielt interesserte. Går helt fint så lenge man har god tid. Tror ikke man beviser noe som dog.

Det som man kan fremheve med elbiler er TCO. De fleste turene er jo ikke lange, og da kjører man ekstremt billig. I tillegg er det jo bompenger da, som slår inn både på lengre og kortere turer. Om drivstoffet/strømmen er litt dyrere eller billigere på langtur spiller jo mindre rolle.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Loff

Soloen såg jo genial ut! Tar du den inn for videresalg?
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Biltesteren.no

Ja, alle stopp planlegges i den minste detalj og lading og det blir gjort ganske Heavy matematikk og ruta skal kjøres flere ganger med forskjellige dekk i forkant og forskjellig lufttrykk alt fra 2,5 bar til 2,8 bar. Og forskjellige felger også. Men tror muligens Volkswagen e-UP! gjør en bedre jobb, jeg klarte ikke slå den på #Ladetour2018 på grunn av god matematikk og god planlegging av alle ladetid på hvert stopp og hvor mange % den skulle lades til. Jeg planla dårlig Fortums Ladetour og stod lenger enn nødvendig for å lade vesentlig lengre enn nødvendig og havnet på en totalpris på 1788,- i lading, noe som automatisk sier at en fossilbil vinner. Men her skal alt av ladere og Heavy matematikk inn og planlegge alle ladere og avstander ned i minste detalj. Og når racet skjer mot fossilbil så er det ikke om å gjøre å komme først, så da skal det legges inn handicapp både av trafikksikkerhetsmessige årsaker og for å simulere hva man egentlig gjør på en langkjøring. Den gangen jeg kjørte fossilt som jeg aldri kommer til å ha en fossil igjen heller så stoppet jeg hver 10. mil "pissepauser" og strekke på beina setet i bilen var som å sitte på toalettsete.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

elektrolux

Sitat fra: Loff på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:19
Soloen såg jo genial ut! Tar du den inn for videresalg?

Nei, men det er en formiddlingsordning jeg gjerne bidrar med om du sender meg SMS med Solo og din mailadresse til 452 90 180
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA