Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er diesel fra stasjon billigere enn offentlig lading?

Startet av jorgror, søndag 10. februar 2019, klokken 00:12

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: THE på tirsdag 12. februar 2019, klokken 17:29
Timesfakturering av strøm, samt effektledd på nettleie vil helt sikkert føre til flere boligbranner i Norge pga. vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin går på natt når folk sover.

Det er ingen grunn til å tro at det skal bli flere branner; maskinene vet ikke når de kjøres, og tar neppe lettere fyr når det er mørkt. At konsekvensene kan bli større i form av dødsfall er det imidlertid en god sjanse for.

Fritak for effektledd på salg av strøm til hurtiglading er et bra forslag. Det vil kunne gjøre det rimeligere å lade (eller kanskje mer sannsynlig: mer lønnsomt å tilby lading).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

minibiti

France has had the night price (50% off I think) between 22:00 and 06:00 for as long as I can remember precisely in order to incentivize people to run as much as possible at night.
Even the water boiler does not warm up the water before 22:00 by default and you have to press a button in the fuse cabinet to override that setting the few times a year you have 10 people taking a shower the same afternoon.
I do not think it has been a big problem with extra fires, at least not noticeably :)
Or maybe they are used to it by now and do not bother about it...

Now of course if you have shitty sockets, that's on you really.

But we digress from the original subject  :police:
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Ferry

Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 12. februar 2019, klokken 15:50
De som har mulighet kan se på målte topper allerede nå og se hvor hardt varm mat straffes.

Kan du se hvor jeg lagde mat her?


Robert Sund

@ferry
Nei, og det vil nok variere mellom husstander hvor tydelig toppene er, og avhengig av hva som lager toppene så vil også tidspunktet variere. Det burde jeg tatt høyde for i innlegget mitt. Lavere og jevnere normalt strømforbruk noen har, jo tydeligere vil det være. For mange vil toppen komme oppå "normalforbruket" og straffes.

Spredningen er en god ting for nettet. Men jo mer spredt jo mindre poeng er det i hele effektavgiften, da den beregnes for hver husstand, mens eventuelt problem vil være med stor samtidighet og da for noen få (om noen) dager i året. Og det problemet løser ikke avgiften da den er pengebasert ikke reguleringsbasert (som f.eks. å koble ut beredere noen minutter ved en topp i ett område med svakt nett). AMS målerne og ideen med å koble ut hele hus istedet for en frivillig og gradvis innføring av utkoblbare beredere er en mye dårligere løsning.

Elbillading om natten kan kompensere for mye dagforbruk, også hos naboer.

@minibiti
Fast nattkjøring av bereder vil flytte forbruk til natt som er ønskelig for lokalt spredenett de fleste plasser. Men det kan føre til samtidighet også, spesielt hvis de kobles inn ved start på nattakst slik som i Frankrike.

@cra
Forutsetningen for at det ikke skal bli flere branner er at årsaken til problemet aldri oppdages før det er for sent. Jeg er overbevist om at både svidde kontakter og svilukt fra apparater kan føre til handling før det blir husbrann. Og forsåvidt også brann i ett apparat før husbrann. At konsekvensene ofte blir større er jeg enig i.

@THE
Enig i det meste her. Også angående anleggsbidrag osv. Og også i at dette kanskje er litt på sidelinjen av poenget med tråden. Men effektavgiften er kostnadsdrivende for ladeoperatørene. Pris for operatørene og pris til kundene vil ha en sammenheng :) . Og for totalprisen for lading mener jeg pris for lading hjemme også er relevant.


Jeg synes minuttprising er det som motiverer best til å frigi laderen raskt, og det er viktig ofte. Antall ladere/ladepistoler er ofte litt færre enn ønskelig spesielt når mange trenger de samtidig. Kanskje store nok stasjoner jevner ut topper nok til at det blir ett mindre problem og at Tesla sin måte å gjøre det på vinner frem?

Men i ytterkanter vil det være relevant, lenge.

Geir K

I Norge som de fleste andre land styrer markedet. Så lenge strøm er blitt en del av det, så børses elprisen. Og det betyr at lading må foregå til døgnets tider hvor prisen er lav. Selv har vi bestilt vår andre elbil, og tror det er fornuftig. Ikke alltid at det vi synes er riktig,prises rett.

Ellers for de som følger med, er nå diesel på større biler så ren, at på forurensede dager vil en lastebil med moderne motor rense istedenfor forurense. Og det spiller kanskje inn, samtidig som det er et par arbeidsplasser i Nordsjøen/ nordover.

Hva som er gjennomtenkt eller ei, spiller ingen rolle. Det ligger på de folkevalgte, som skal tenke igjennom miljø, arbeidsplasser osv.

Uansett, velg det som er riktig, eller ta tak i hva som menes er urettferdig. Da først kan man man påvirke.

Men når man ser hva av intenciver som gis ved kjøp av elbiler, samt bompenger, kan man ikke bare klage.

Electrix

Sitat fra: Geir K på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:44
Ellers for de som følger med, er nå diesel på større biler så ren, at på forurensede dager vil en lastebil med moderne motor rense istedenfor forurense.
Det der vil jeg gjerne se en troverdig utregning eller link til, for det tror jeg ingenting på. Jeg har også sett den påstanden fra en leder i et lastebilsjåførforbund eller noe sånn, men aldri sett noen ordentlig begrunnelse.

Hvis det virkelig var sant så burde vel lastebileiere parkere bilene sine utenfor huset og la de gå på tomgang på vinteren med en eksoslange inn i huset. Da kan de få renere luft og gratis varme fra eksosen   :o

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Klykken

Sitat fra: Electrix på onsdag 13. februar 2019, klokken 07:36
Sitat fra: Geir K på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:44
Ellers for de som følger med, er nå diesel på større biler så ren, at på forurensede dager vil en lastebil med moderne motor rense istedenfor forurense.
Det der vil jeg gjerne se en troverdig utregning eller link til, for det tror jeg ingenting på. Jeg har også sett den påstanden fra en leder i et lastebilsjåførforbund eller noe sånn, men aldri sett noen ordentlig begrunnelse.

Hvis det virkelig var sant så burde vel lastebileiere parkere bilene sine utenfor huset og la de gå på tomgang på vinteren med en eksoslange inn i huset. Da kan de få renere luft og gratis varme fra eksosen   :o
Sant. Makan til humbug!  :P :P
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

THE

Husker tilbake til tidlig 1990-tallet da jeg så en artikkel om Saab 9000 2,3t i rushtrafikken i London. Der var det målinger av avgass fra bilen og målinger av utelufta. Konklusjonen var at lufta ut av eksosrøret var renere enn lufta bilen tok inn.

https://www.saabplanet.com/reducing-tailpipe-emissions-clean-saab-9000/

I linken jeg klarte å finne nå er det ingen måleresultater, og jeg vil anta at de har sett vekk fra CO og CO2 som forurensing, da nivået av disse gassene slik jeg ser det nødvendigvis må være høyere etter forbrenningsprosessen. Luftkvaliteten i London tidlig på 90-tallet var også ekstremt dårlig i perioder, så vil tro de har valgt en dag med ekstra dårlig luft for forsøket sitt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rævedilter

SitatEffekten av Euro VI-teknologien er godt dokumentert, blant annet av Transportøkonomisk Institutt (TØI). Da de foretok uavhengige målinger av utslipp på busser, lastebiler og personbiler med dieselmotor, fant de ut at tyngre kjøretøy med Euro 6-teknologi hadde omtrent tre ganger lavere NOx-utslipp enn personbiler.
https://www.tv2.no/a/8867304/


jorgror

Sitat fra: Electrix på onsdag 13. februar 2019, klokken 07:36
Sitat fra: Geir K på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:44
Ellers for de som følger med, er nå diesel på større biler så ren, at på forurensede dager vil en lastebil med moderne motor rense istedenfor forurense.
Det der vil jeg gjerne se en troverdig utregning eller link til, for det tror jeg ingenting på. Jeg har også sett den påstanden fra en leder i et lastebilsjåførforbund eller noe sånn, men aldri sett noen ordentlig begrunnelse.

Hvis det virkelig var sant så burde vel lastebileiere parkere bilene sine utenfor huset og la de gå på tomgang på vinteren med en eksoslange inn i huset. Da kan de få renere luft og gratis varme fra eksosen   :o
Denne påstanden antar jeg omhandler NOx utslipp som biler med urea system effektivt reduserer. NOx er et av hovedproblemene i byer på kalde dager. CO2 utslipp er likt for alle motorer og kun basert på antall kilogram forbrent drivstoff. Nærmiljø-effekten er betydelig forbedret med moderne motorer, men klimagassene er fortsatt svært problematisk.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Rævedilter



Sitat fra: jorgror på lørdag 16. februar 2019, klokken 13:06
Denne påstanden antar jeg omhandler NOx utslipp
Det står jo tydelig, så den antagelsen er nok riktig.
Og klimagasser er heilt uproblematisk lokalt.


Sitat fra: jorgror på lørdag 16. februar 2019, klokken 13:06
CO2 utslipp er likt for alle motorer

Eg har hørt at elblimotorer har lågare C02 utslepp; men sikkert kun humbug og fake news det og.

jorgror

Sitat
Sitat fra: jorgror på lørdag 16. februar 2019, klokken 13:06
CO2 utslipp er likt for alle motorer

Eg har hørt at elblimotorer har lågare C02 utslepp; men sikkert kun humbug og fake news det og.

Jeg skjønner at innlegget ditt er ment som humor, og at det jeg skrev gir feil mening om man velger å ikke sitere hele setningen. Men påstanden min gjelder også for elmotor, hvis strømmen som driver elmotoren er produsert gjennom forbrenning av fossilt brensel.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Robert Sund

#42
Sitat fra: Geir K på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:44
I Norge som de fleste andre land styrer markedet.
Effektavgiften er ikke markedsstyrt. Effektavgiften er helt uavhengig av om det er ledig kapasitet. Effektavgiften er helt uavhengig av om forbruket er samtidig med naboen eller ikke.

Jeg er ikke mot markedsstyring. Men til noen ting er det makeløst uegnet.

Når inntektene går mer opp jo alvorligere underforsyningen er bør varsellampene blinke vilt. Dette er ett generelt fenomen med infrastruktur IMHO, mens forbruksartikkler som folk ikke har spesielt bruk for er annerledes ... underforsyning fører ikke til økt inntekt bare til manglende salg. (Og unntakene fra den regelen (f.eks. eksklusivitet) er ikke noe problem)

SitatOg det betyr at lading må foregå til døgnets tider hvor prisen er lav.
Det er en god ting. Slik utjevning foregår mange steder, og er ett uttalt mål med systemet. Og den delen av det virker nok godt. Men ulempene og risikoene med systemet er underkommunisert. Og jeg vet ikke hva som er værst, om det er overlagt, eller om det er vankunne.


SitatSelv har vi bestilt vår andre elbil, og tror det er fornuftig.
Gratulerer.

SitatUansett, velg det som er riktig, eller ta tak i hva som menes er urettferdig. Da først kan man man påvirke.
Sant.

Så får vi håpe at politikerne ikke har gitt bort all forvaltningsretten til alle våre ressurser før vi kommer så langt.

Robert Sund

Sitat fra: jorgror på lørdag 16. februar 2019, klokken 13:06NOx er et av hovedproblemene i byer på kalde dager.
Ureablandingen (32,5% Urea 67,5% vann) fryser ved -11C, så det er en forsinkelse før det begynner å virke når det er så kaldt. Og det krever energi (,det er litt forskjellige måter å løse dette på)

SitatCO2 utslipp er likt for alle motorer og kun basert på antall kilogram forbrent drivstoff.
Pluss forbrent Urea (Adblue)
(NH2)2CO + H2O → 2 NH3 + CO2
Pluss produksjon, frakt, installasjon av utstyr, osv. for ureablandingen.

xyzzy

Sitat fra: Robert Sund på mandag 18. februar 2019, klokken 10:06
Sitat fra: Geir K på tirsdag 12. februar 2019, klokken 23:44
I Norge som de fleste andre land styrer markedet.
Effektavgiften er ikke markedsstyrt. Effektavgiften er helt uavhengig av om det er ledig kapasitet. Effektavgiften er helt uavhengig av om forbruket er samtidig med naboen eller ikke.

Jeg er ikke mot markedsstyring. Men til noen ting er det makeløst uegnet.

Når inntektene går mer opp jo alvorligere underforsyningen er bør varsellampene blinke vilt. Dette er ett generelt fenomen med infrastruktur IMHO, mens forbruksartikkler som folk ikke har spesielt bruk for er annerledes ... underforsyning fører ikke til økt inntekt bare til manglende salg. (Og unntakene fra den regelen (f.eks. eksklusivitet) er ikke noe problem)


Effektavgiften er jo tenkt å være høyest der det normalt er mest etterspørsel, slik at noe av forbruket flytter seg litt og man slipper investeringer. Så "uavhengig av om det er ledig kapasitet" er det ikke, men det vil nok være på makronivå, ikke mikronivå.

Og at "inntektene går mer opp jo alvorligere underforsyningen er bør varsellampene blinke vilt." blir jo noe galt... Generelt betyr jo det at "noen vil bytte til andre alternativer", "noen vil bruke mindre" og "med økte priser vil nye produsenter dukke opp, eller eksisterende produsenter vil øke produksjonen fordi salgspris er høyere enn marginalkost" - altså akkurat slik et fungerende marked er ment å virke. Alternativet er "det er tomt".

Når det gjelder effekt er det et problem at det er monopol snarere enn et marked.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA