Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 eiere leker seg med SOS knapp

Startet av 1000kwh, lørdag 02. mars 2019, klokken 20:45

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 02. mars 2019, klokken 22:11
Sitat fra: RuneW på lørdag 02. mars 2019, klokken 22:08
Kan man se eCall-knappen på bildet fra manualen (jeg har ikke bil enda)?
Bildet fra manualen viser den ikke, den er såvidt jeg husker ( min bil er inne til detailing) grå som resten av feltet.

Ser sånn ut her. Helt vanvittig å plassere dem rett ved siden av hverandre.


hovik

Sitat fra: Vesel på lørdag 02. mars 2019, klokken 23:22
Hvorfor ringer den til brannvesenet egentlig? Er det ikke mer naturlig at det er ambulansen eller kanskje politiet som kontaktes først av en bil i nød?

Merker som BMW og Volvo kobler til egen alarmsentral. Vil bli mange falske alarmer når det er koblet rett mot 110.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Fornybarbil

Heldigvis er det ikke kultur for å bruke nødblink i tide og utide slik som i enkelte andre land. Da jeg var i Egypt var det visst vanlig og både fløyte og å skru på nødblink ved HVER. ENESTE. NEDBREMSING. Det var helt surreal.

Counterpointer


Den delen med trekant er nødblink den andre E-call

Balrog

Side 157 i bibelen:

eCall
Model 3 er utstyrt med eCall, et nødanropssystem som automatisk kontakter utrykningspersonell og formidler eCall standardisert informasjon til nødsentralen (Public Safety Answering Point, PSAP) i tilfelle en alvorlig ulykke eller nødssituasjon. Merk: Informasjon som formidles til PSAP, inkluderer kjøretøytype, antall passasjerer som
er registrert i kjøretøyet, GPS og understellsnummeret. Merk: eCall fungerer bare på et mobilnettverk med tilstrekkelig signal.

Bruke eCall
eCall aktiveres automatisk hvis kollisjonsputer utløses eller det registreres en alvorlig kollisjon. Du kan også aktivere det manuelt ved å trykke på SOS-knappen på takkonsollen. Merk: Manuell aktivering er nyttig for å rapportere en alvorlig ulykke eller ringe etter hjelp hvis en person i Model 3 trenger umiddelbar medisinsk hjelp (som et hjerteattakk).

Avbryte eCall
eCall kan bare avbrytes hvis det er manuelt aktivert. Trykk på Cancel Call på berøringsskjermen for å avbryte eCall. Du kan avbryte i løpet av nedtellingen på berøringsskjermen. Etter nedtellingen kan samtalen bare avbrytes av nødsentralen.

Ellers kan det jo tenkes at det er denne karen som har fått seg Model 3:
https://www.nrk.no/sorlandet/ringte-ambulansen-1000-ganger-_-etterforskes-av-politiet-1.14307405
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

1000kwh

Sitat fra: hovik på lørdag 02. mars 2019, klokken 23:32
Sitat fra: Vesel på lørdag 02. mars 2019, klokken 23:22
Hvorfor ringer den til brannvesenet egentlig? Er det ikke mer naturlig at det er ambulansen eller kanskje politiet som kontaktes først av en bil i nød?

Merker som BMW og Volvo kobler til egen alarmsentral. Vil bli mange falske alarmer når det er koblet rett mot 110.
Hvis jeg kolliderer ønsker jeg IKKE at bilen ringer Tesla  :laugh: :laugh:

jkirkebo

Sitat fra: hovik på lørdag 02. mars 2019, klokken 23:32
Sitat fra: Vesel på lørdag 02. mars 2019, klokken 23:22
Hvorfor ringer den til brannvesenet egentlig? Er det ikke mer naturlig at det er ambulansen eller kanskje politiet som kontaktes først av en bil i nød?

Merker som BMW og Volvo kobler til egen alarmsentral. Vil bli mange falske alarmer når det er koblet rett mot 110.

Fra artikkelen:
eCall er et nytt nødanropssystem for varsling av trafikkulykker. Dette skal installeres i personbiler og lette varebiler som er typegodkjent etter 31. mars 2018.

I Norge vil alle eCall-anrop bli videreformidlet direkte til brannvesenets 110-sentraler, som så vil vurdere videre oppfølging og eventuell varsling av de andre nødetatene, ifølge NTB.


Dvs. at også BMW og Volvo må koble til 110 etterhvert på nye biler, slik jeg leser dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Litt viktig å få med seg at bilene ikke ringer 110. Samtalene fra bilene ringer et eget nummer, men kobles til 110-sentralene.
Så operatøren kan se om det er en eCall eller 110 samtale.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

HermanGatevold

Sitat fra: model3citizen på lørdag 02. mars 2019, klokken 23:29
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 02. mars 2019, klokken 22:11
Sitat fra: RuneW på lørdag 02. mars 2019, klokken 22:08
Kan man se eCall-knappen på bildet fra manualen (jeg har ikke bil enda)?
Bildet fra manualen viser den ikke, den er såvidt jeg husker ( min bil er inne til detailing) grå som resten av feltet.

Ser sånn ut her. Helt vanvittig å plassere dem rett ved siden av hverandre.


Du kunne ikke tatt et bilde av baksetet isteden da? Makan til ubrukelig bilde for å vise hvor knappen er.

Fornybarbil


Lynkjapp

Sitat fra: HermanGatevold på søndag 03. mars 2019, klokken 12:04Du kunne ikke tatt et bilde av baksetet isteden da? Makan til ubrukelig bilde for å vise hvor knappen er.
Det har ikke slått deg at bildet sannsynligvis er tatt for å vise glasstaket og at det var det eneste bildet han hadde der og da hvor disse knappene faktisk vises? Så får vi bare håpe at noen kan ta seg tid til å ta et ordentlig bilde.

Balrog

Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Rollep

#27
Så Tesla Model 3 har fysiske knapper allikevel :)

Bare synd de ikke hadde vett nok til å plassere nødblink knappen på dashboardet og i det minste lage tydelig (Rød?) markering av SOS knappen, eller enda bedre bruke samme løsning som på BMW i3.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: Fornybarbil på lørdag 02. mars 2019, klokken 23:32
Heldigvis er det ikke kultur for å bruke nødblink i tide og utide slik som i enkelte andre land.
Fungerer utmerket fint på europeiske motorveier. Skulle ønske folk i Norge var like flinke til å bruke nødblinken når det plutselig går i stå.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Amatøren

@Rollep:   :+1:

Enig

Sitat fra: AmatørenVåre Volkswagen biler (før det Seat og Audi - enda lenger før det Ford) hadde alle nødlink knappen sentralt plassert på dashbordet så den er lett å betjene ved nødbremsing på for eksempel motorvei (god holdning på tyske Autobahn - her har nordmenn mye å lære!)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA