Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model X - Bugs?

Startet av mr.rs4, lørdag 02. mars 2019, klokken 19:49

« forrige - neste »

mr.rs4

Har fått tak på en TMX 2018

Har et par spørsmål som jeg lurer på.

1. Setter bilen i Ludi, og gir hard pådrag, så kommer det en skure lyd. Kan det være vinterdekkene som slipper, eller er det noe "galt" med drivverk, DU eller motor?

2. Åpnet falcon dørene idag, og det regnet noe. Når dørene er nesten åpne, så kommer det inn realtivt mye vann inn i midtre seter. Vil si ca "et lite melkeglass" med vann på vær side.
Skal det være slik?
Åpnet dørene før det begynte å regne, da var det ikke noe vann som rant ut / inn i bilen. Men etter en liten kjøre tur i lett regn, så fylles det et "kammer" opp og velter inn i bilen når dørene åpnes....

3. Har en Liftmaster LM 100 garasje port åpner. Og lurer på om ikke Tesla hadde fått denne port / signalene inn i systemet sitt?
Har prøvt å programere Tesla til å åpne porten, men Tesla finner ikke signalet ifra port åpneren....

Info på port
1 stk Liftmaster LM 100 ( utrolig stillegående og rask) med innebygd LED lys.
2 stk minihåndsendere
1 stk innvendig veggbryter
1 sett Sikkerhetssystem fotocelle 772E
1 stk Garasjeport overvåker 829EV
1 stk Internett Gateway 828EV
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

sjokomelk

Sitat fra: mr.rs4 på lørdag 02. mars 2019, klokken 19:49
2. Åpnet falcon dørene idag, og det regnet noe. Når dørene er nesten åpne, så kommer det inn realtivt mye vann inn i midtre seter. Vil si ca "et lite melkeglass" med vann på vær side.
Skal det være slik?
Åpnet dørene før det begynte å regne, da var det ikke noe vann som rant ut / inn i bilen. Men etter en liten kjøre tur i lett regn, så fylles det et "kammer" opp og velter inn i bilen når dørene åpnes....
Dørpakningen ligger ikke riktig i toppen. Kjent problemstilling. Ta det opp med SuC, så ordner de det. Var det samme på bilen min da den var ny.

Sitat fra: mr.rs4 på lørdag 02. mars 2019, klokken 19:49
3. Har en Liftmaster LM 100 garasje port åpner. Og lurer på om ikke Tesla hadde fått denne port / signalene inn i systemet sitt?
Har prøvt å programere Tesla til å åpne porten, men Tesla finner ikke signalet ifra port åpneren....
Du har nye batterier i fjernkontrollen? Liftmaster sine kan være litt tricky pga. sikkerhetssystemet de bruker på signalene sine.
Bilen bekrefter aldri at den har klart å lese signalet fra kontrollen?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

mr.rs4

SitatDørpakningen ligger ikke riktig i toppen. Kjent problemstilling. Ta det opp med SuC, så ordner de det. Var det samme på bilen min da den var ny.
Ok, da blir det en tur til SuC da.

SitatDu har nye batterier i fjernkontrollen? Liftmaster sine kan være litt tricky pga. sikkerhetssystemet de bruker på signalene sine.
Bilen bekrefter aldri at den har klart å lese signalet fra kontrollen?
Ja, byttet til nytt batteri og.
Nei, den bekrefter ikke signalet.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

1000kwh

Sitat fra: mr.rs4 på lørdag 02. mars 2019, klokken 19:49
Har fått tak på en TMX 2018

Har et par spørsmål som jeg lurer på.

1. Setter bilen i Ludi, og gir hard pådrag, så kommer det en skure lyd. Kan det være vinterdekkene som slipper, eller er det noe "galt" med drivverk, DU eller motor?

2. Åpnet falcon dørene idag, og det regnet noe. Når dørene er nesten åpne, så kommer det inn realtivt mye vann inn i midtre seter. Vil si ca "et lite melkeglass" med vann på vær side.
Skal det være slik?
Åpnet dørene før det begynte å regne, da var det ikke noe vann som rant ut / inn i bilen. Men etter en liten kjøre tur i lett regn, så fylles det et "kammer" opp og velter inn i bilen når dørene åpnes....

3. Har en Liftmaster LM 100 garasje port åpner. Og lurer på om ikke Tesla hadde fått denne port / signalene inn i systemet sitt?
Har prøvt å programere Tesla til å åpne porten, men Tesla finner ikke signalet ifra port åpneren....

Info på port
1 stk Liftmaster LM 100 ( utrolig stillegående og rask) med innebygd LED lys.
2 stk minihåndsendere
1 stk innvendig veggbryter
1 sett Sikkerhetssystem fotocelle 772E
1 stk Garasjeport overvåker 829EV
1 stk Internett Gateway 828EV
Stod luftfjæringen på high/very high? Da blir den en knakelyd.

sjokomelk

Sitat fra: mr.rs4 på lørdag 02. mars 2019, klokken 20:17
Ja, byttet til nytt batteri og.
Nei, den bekrefter ikke signalet.
Og du står med fjernkontrollen inn mot fronten av bilen? Forsøkt å trykke gjentatte ganger på knappen? Noen fjernkontroller sender bare signal i 2 sekunder av gangen, sånn at du må trykke igjen og igjen og igjen mens bilen søker etter signalet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

k1

Sitat fra: mr.rs4 på lørdag 02. mars 2019, klokken 19:49
1. Setter bilen i Ludi, og gir hard pådrag, så kommer det en skure lyd. Kan det være vinterdekkene som slipper, eller er det noe "galt" med drivverk, DU eller motor?

Les deg opp på Acceleration shudder - høres ut som om det kan være det? I hvertfall et svært kjent "problem", uten noen permanent god fiks.

mr.rs4

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 02. mars 2019, klokken 20:55
Sitat fra: mr.rs4 på lørdag 02. mars 2019, klokken 20:17
Ja, byttet til nytt batteri og.
Nei, den bekrefter ikke signalet.
Og du står med fjernkontrollen inn mot fronten av bilen? Forsøkt å trykke gjentatte ganger på knappen? Noen fjernkontroller sender bare signal i 2 sekunder av gangen, sånn at du må trykke igjen og igjen og igjen mens bilen søker etter signalet.
Ja, står rett foran. Testet med remote nesten som de tar på en annen, til et par cm ifra.
Testet med å trykke hele tiden(holder knappen inne og lyset i remote lyser hele tiden), trykke vært 5-10 sek, og trykke vært 2 sekund.
Tror ikke port åpneren min er så "glad" i meg nå, som den får kjørt seg....

Prøvde denne måten:
0. Ferske batterier
1. Åpnet frunken
2. Holdt fjernkontrollen ca 2-3 cm til venstre for teslalogoen på utsiden foran nosecone
3. Lysene blinket etter 30-40 sekunder og bilen viste en steg-for-steg veiviser for resten av prosessen:
4. Trykk learnknappen på motorenheten
5. Trykk next i bilen
6. Test
7. Trykk save
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

mr.rs4

#7
Testet med annen remote(har ikke riktig del i andre enden som kan styre port åpner).
Denne "test remote" fant tesla etter bare få sekunder.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

mr.rs4

Det er denne Liftmaster remote jeg prøvr Tesla til å lære
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

sjokomelk

Har du ingen håndholdte fjernkontroller? Den du prøver med er vel den som skal henge fastmontert på veggen?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

mr.rs4

#10
Stemmer det.
Jeg måtte lete etter denne handholdt Remote.
Fikk til å parre etterpå, veldig lett. Med samme prosedyre.

Tester ut om den åpner og stenger automatisk nå.


EDIT
Ser ut som garasje port fungere med Tesla nå :-)
Og den åpner porten når det er ca 15m ifra garasjen. Må nok justere litt her på avstanden.

@k1
Det kan se ut som det er Acceleration shudder. Var mindre lyd/vibrasjon i LOW.
Kan og være muligens dekkene som slipper(tviler på det, men skal teste ut på tørt føre). Det er jo hinsidig akselrasjon  :D


Så da er det kanskje bare pakningene i dørene. Er det noe man kan gjøre selv? Video på DIY på youtube?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

mr.rs4

Kommet opp et par ting til som jeg skal kontakte Tesla med. Men har noen av dere vært borti dette, og kan ha en enkel fiks?

1. Skjerm skruer seg av / restarter, musikk & navi stopper opp.
2. Vann inn falcon dører. Rett på pakninger?
3. Sjekke bremser, rasler litt i bremsene. Kan være for lite brukt ifra tidligere?
4. Lyd med pådrag. - Setter bilen i Ludi, og gir pådrag, så kommer det en skure lyd. Kan det være vinterdekkene som slipper, eller er det noe "galt" med drivverk, DU eller motor? Kan som sagt være "Acceleration shudder"
5. Ikke alltid fører sete reagere på bryter på fører stol. Under fart så prøver jeg å justere fører stol, og skjer lite og ingenting.
6. Kjøre nedoverbakke så kommer det varsel opp. - "Autopilot features limited. If Issue persist, contact Tesla Service. Usikker på om det har noe i nedover bakke, eller er i tunnel, men kommer opp på samme plass vær gang når jeg kommer på same plass(nedover bakke i tunnel).
7. Blåtann fungere ikke helt som den skal, går av og på HELE tiden. Dvs samtalen veksles mellom mobil og blåtann på bilen.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

geear

Jøss.. mange snåle feil her..

1. Hvilken software har du? Det var en for litt siden som mange slet med (fungerte fint på min).
2. Pakningene i toppen ligger da limt feil, slik at det ikke er tilstrekkelig spalte mellom til at vannet kan renne ned mellom og følte pakningen ned, vannet som ligger på toppen av døra nåt den åpnes renner da rett over pakningen og inn i bilen. Rettes med nye pakninger.
4. Vanskelig å si uten å høre lyden, men en vibrerende/ristende lyd er drivledd. Typisk bedre i standard enn low.
7. Går ut fra du har prøvd restart av telefon og MCUen i bilen?

mr.rs4

Ja, snåle feil ja. Har hatt TMSP85D i et par år, så har vel opplevd det tidligere og(at det kommer snåle feil)...

1. Software Version jeg har er v9.0(2018.50.7 187f881)

2. Ikke alltid det kommer vann inn, så det er noe merkelig. Det var kanskje at jeg åpner begge dørene på likt, og at vannet kom inn ifra tak på motsatt side falcon ving dør? Dvs vann ifra høyre falcon ving / tak og inn på venstre sete og motsatt for andre side???

4. Ja det er merkbart forskjell på lyd i forskjellig høyde på dempere.

7. Ja, MCU restarter seg selv 1-2x ganger til dagen, avhengig hvor langt / lenge jeg kjører.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

sjokomelk

Sitat fra: mr.rs4 på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:12
6. Kjøre nedoverbakke så kommer det varsel opp. - "Autopilot features limited. If Issue persist, contact Tesla Service. Usikker på om det har noe i nedover bakke, eller er i tunnel, men kommer opp på samme plass vær gang når jeg kommer på same plass(nedover bakke i tunnel).
Dette er dugg på kameralinser. Samme fenomen som at frontruta begynner å dugge i det du kommer inn i tunnel i vått vær. Helt normalt og ingenting du kan gjøre med det. Annet enn å ikke kjøre i tunnel.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA