Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skiltgjennkjenning ved bruk av ACC, AP2.5

Startet av Vhagar, lørdag 02. mars 2019, klokken 17:59

« forrige - neste »

Motorwatt

Dette var det jeg kjøpte. Ganske langt i fra det som nå forespeiles:



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Råde

Sitat fra: Motorwatt på mandag 04. mars 2019, klokken 13:49
Den eneste fornuftige forklaringen at det rett og slett ikke er hardware i bilene som kan gjøre jobben. Når vi vet/tror at HW3 bare er bytte av computer, kan jeg ikke skjønne at dette kan løses. Problemet er det også med regnsensor som visstnok bruker en slags kameraløsning. Men vi kan ikke annet enn å håpe, selv om jeg ikke er optimistisk. Merkelig er det også at Model 3 har de samme manglene.
Den beste forklaringen tror jeg ligger i st nye FSD har skiltgjenkjenning. Det kan indikere at koden for gjenkjenningen ligger i en FSD modul med annen kode som utviklerne hele tiden har tenkt skal ligge der. Da er det ikke nødvendigvis så lett å ha den enkeltfaktoren (skiltgjenkjenning) aktiv også i EAP. Mitt beste bud som kan forklare hvorfor alle mulige ubrukelige modi har kommet uten at premiumtesla'n klarer å lese skilt.
e-Golf | X75D

k1

Er det slik at AP1 har skiltgjenkjenning? Da er det hevet over enhver tvil at som EAP kunde vil man vinne frem med å forvente dette også for AP2 og AP2,5 da det hele tiden ble solgt inn som en videreutvikling og forbedring av AP1.

Så at dette skal ligge i FSD og ikke gis til EAP henger ikke på greip. En ting er AP på navigasjon utenfor motorvei, og gjenkjenning av stoppskilt og trafikklys, en annen ting er hastighetsskilt slik det fungerer i AP1. Det burde være en selvfølge for EAP.

Råde

Helt enig i at det ikke henger på greip, men for en programmerer som putter sin skiltkode inn i en FSD modul, er det flytende likegyldig om AP1 hadde eller ikke hadde denne feature.

Når det er sagt, så leser golfen min skilt, og da er det fryktelig irriterende at min x3 dyrere EAP sak skal rusle rundt i 30 på en 60 vei når den selv får bestemme.
e-Golf | X75D

Motorwatt

Det er 3 år siden det var slutt på AP1. At en programmerer alene skal ha tatt en beslutning om å ikke legge inn dette i AP2/2.5 finner jeg også lite sannsynlig. Det er skrevet masse om dette i amerikanske forum, så at problemet er kjent for Tesla tviler jeg ikke et sekund på. Står fremdeles på at det er sannsynlig at det ikke er noe hardware som kan gjøre jobben tilstede i bilene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

k1

Sitat fra: Motorwatt på mandag 04. mars 2019, klokken 22:00
Det er 3 år siden det var slutt på AP1. At en programmerer alene skal ha tatt en beslutning om å ikke legge inn dette i AP2/2.5 finner jeg også lite sannsynlig. Det er skrevet masse om dette i amerikanske forum, så at problemet er kjent for Tesla tviler jeg ikke et sekund på. Står fremdeles på at det er sannsynlig at det ikke er noe hardware som kan gjøre jobben tilstede i bilene.

Det synes jeg også høres rart ut. Jeg kan oppgradere til FSD fra EAP med en AP2,5 bil for 25100 via My Tesla, som da skal kunne lese skilt. At dette skal innebære inn til et SeC for å bytte/legge til noe HW, fremfor å kun software aktivere dette, finner jeg eventuelt merkverdig for å si det mildt.

sjokomelk

De nevrale nettverkene til Autopilot har ikke lært seg å kjenne igjen veiskilt enda. Den har akkurat lært seg å kjenne igjen heltrukken strek i kryss i versjon 2019.4.X og nyere.
http://www.youtube.com/watch?v=ROHW3sm2j0g
Anbefaler å se på videoene "greentheonly" på YouTube. Han har hacket bilen sin, og henter ut rådata av det bilen ser og legger det oppå dashcamvideoen.

All koden til bildegjenkjenningen de hadde lagd for AP2 ble forkastet sent i 2017/tidlig 2018. Så fra og med versjon 2018.10.4 var det helt ny kodebase i bruk. Denne er lagd under ledelse av Andrej Karpathy som ble hyret inn for å ta over styringen av utviklingen av de nevrale nettverkene.
Dette er en av hovedgrunnene til at ting har tatt mye lenger tid enn forventet. De begynte på bar bakke etter å ha vært fastkjørt i feil blindvei i 2 år.

De aller fleste andre bilprodusenter bruker ferdige løsninger fra MobileEye - samme firma som lagde hardware og mesteparten av koden til AP1.
MobileEye har holdt på med dette i 15-20 år, og har lagd systemer som kun tar seg av å lese skilt. Tesla har klart å ta igjen ganske mye på utrolig kort tid, og skilt ligger rett borti veien nå. Håper jeg. ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Takk. Dette høres ut som en plausibel forklaring.

SitatTesla har klart å ta igjen ganske mye på utrolig kort tid, og skilt ligger rett borti veien nå.

Håper den omtalte veien ikke har 2 km/t fartsbegrensning :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Det er ikke bare en plausibel forklaring. Det ER forklaringen. :D
Tesla har selv innrømmet at de var på feil vidde med autonomiutviklingen sin før Karpathy kom inn.

Hvis vi skal tro på alt som har blitt sagt om FSD-funksjonene som skal komme i år, så håper jeg at veien dit er en 30-sone ihvertfall. Kanskje til og med 50 hvis vi har litt flaks :P :+1:

Ja, det er irriterende at Amperaen min fra 2013 hadde denne funksjonen da jeg kjøpte den. Og den leste og tolket bl.a. underskilt (ikke hva som stod, men at det var ekstra info), motorvei klasse A-skilt, forbikjøring forbudt og oppheving av disse i tillegg til fartsgrenser.
Bildegjenkjenning er ikke enkelt. Men når maskinlæringen har begynt å få dreisen på det, så går det utrolig fort fremover.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

#39
Synes allikevel at Tesla burde ha informert noen titusen FSD-kjøpere om hvordan ståa er.eller var. Det var vel før jul at de fjernet FSD fra opsjoner som kunne kjøpes, og som omtrent samtidig informerte kjøpere som allikevel sidebestilte opsjonen om at det fremdeles ville ta (veldig) lang tid. De gikk faktisk så langt at de skriftlig anbefalte å ikke kjøpe. Men nå er FSD tilbake, og fremstår som noe helt annet enn det som ble lovet. Jeg har ikke ventet i mer enn 6 måneder, og føler med de som har ventet i 3 år. Hvis vi nå får det som blir lovet i slutten av året, skal jeg allikevel være fornøyd fordi jeg i liten grad har trodd helt på det jeg kjøpte.  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: k1 på mandag 04. mars 2019, klokken 17:58
Sitat fra: gr på mandag 04. mars 2019, klokken 15:59
Manualen er ubetydelig i den sammenheng, siden den endres hele tiden. Og ikke er noe man kan forvente at er gjennomlest før handel. Det er infoen i spec på bestillingsside som er grunnlaget for avtalen. Skal sjekke hjemme om jeg ikke har PDF av spec fra bestilling.

Vi bestilte og fikk bil ganske så samtidig tror jeg, og jeg finner dessverre ikke noe om skiltgjenkjenning i mine papirer. Det stod heller ikke noe om det i konfiguratoren den gang ut ifra hva jeg kan se på gamle websider.
Fikk ikke sjekket det i går, men kan godt stemme at det var det samme som stod hos meg. Men uansett:

"Enhanced Autopilot adds new capabilities..." - står ingenting om at den fjerner noe (som den gjorde), kun forbedrer.

"Your Tesla will match speed to traffic conditions..." - dette gjør den kun unntaksvis, den klarer ikke kjøre en eneste tur uten å bryte trafikkreglene (for høy fart inn i lavere soner), så dette er definitivt ikke godt nok. For min del kan den godt gjøre dette uten å lese trafikkskilter, men da må den skjønne at den er på vei inn i en sone, og begynne å bremse ned FØR den kjører inn i lavere sone, ikke hundrevis av meter senere.

geear

Her er forresten utdrag fra manualen som gjaldt da jeg kjøpte bilen, den jeg fikk inn på Tesla-kontoen min etter bestilling:

SitatHvordan fartsgrensevarsling virker
Hvis Model X er utstyrt med Autopilotkomponenter
(se Om førerassistanse på side
77), vil det fremovervendte kameraet
registrere fartsgrenseskiltene. Skiltene
analyseres og sammenlignes med GPS-data
for å fastsette fartsgrensen på stedet der du
kjører. For ruter hvor det ikke finnes noe skilt
fastsettes fartsgrensen ved bruk av GPS-data
(hvis tilgjengelig). I stedet for å bestemme
fartsgrensen basert på skilt og GPS-data, kan
du manuelt skrive inn en hvilken som helst
fartsgrense.

Motorwatt

Ja, slik er det nok blitt fremstilt. Men @sjokomelks forklaring høyere opp er en forklaring og avklaring. Vi får håpe at fastetiden ikke blir for lang.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Rakk å gjøre 2 tester i dag.

1)
TACC/EAP, avstands valget (1-7) oppfører seg likt for begge funksjoner. Har testet bak liten personbil, middels varebil, lastebil og buss. Og i flere fartssoner (50,60 og 80) over et strekke på ca 7 mil. I stille 1 så ligger bilen det jeg vil si er farlig nær. Jeg rekker ikke å fullføre "tusen-og-en" samme hvor mye jeg prøver uten å jukse på uttalen. Med all mulig godvilje så kan jeg strekke meg til at det så vidt nås 1 sekunds avstand. Uttaler det da "tusnåen". For stille 7 så rekker jeg så vidt å si "tusnåto" i noen få tilfeller så var det kanskje litt nærmere "tusen-og-to". Men at dette skal være nok avstand stoler jeg ikke på i det heletatt. Det er heller ikke noe forskjell i avstand mellom de ulike fartsgrensene. Noen ganger mister den bilen forran også og bykser frem igjen. Jeg ville nok fått all skyld, så tilliten til dette er ikke til stede.

2)
Jeg rakk kun å teste fartsgrenseendring på EAP (ikke TACC, som heller ikke skal virke så vidt jeg nå skjønner). Og den kjører rimelig nøyaktig 100 meter forbi fartsskiltet før den foretar en veldig brå/ukontrollert nedbremsing som fikk bilen bak meg til å fløyte ved noen tilfeller (hadde selv stusset om bilen forran meg kjørte så ukontrollert). Det samme gjelder fartsøkning, men som heldigvis er litt (bare litt) mykere. På den softwaren jeg har nå i hvertfall. 2019.4.3

Greit å ha fått testet og funnet ut av fartsreguleringen i hvertfall. Selv om ingen av funksjonene akkurat bestod noen test og strøk på alt av tillit i nåværende form. Og AP'en var da svært så rykkete igjen. Det går stadig lenger tid mellom hver gang jeg gidder å prøve den. Her må nok HW3 på plass føler jeg.

Takk for all tilbakemelding og hjelp.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

DagfinnN

Sitat fra: Vhagar på mandag 11. mars 2019, klokken 23:16
1)
For stille 7 så rekker jeg så vidt å si "tusnåto" i noen få tilfeller så var det kanskje litt nærmere "tusen-og-to".
Stemmer ikke med mine tester. På nivå 7 lå bilen litt for nært for noen versjoner siden, litt under 3 sekund, men nå er avstanden 3,5 sekund - noe jeg synes er helt greit.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA