Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skiltgjennkjenning ved bruk av ACC, AP2.5

Startet av Vhagar, lørdag 02. mars 2019, klokken 17:59

« forrige - neste »

Vhagar

Skiltgjenkjenning har det jo vært skrevet mye om under ulike software og hardware versjoner. Men hold ut, her kommer et edge case jeg ikke har sett så mye om før.

Jeg kjører på dels svingete veier i 80 og bruker ACC. Dette på en X levert sent 2017, så den har AP2.5 og i følge mange ikke "skiltgjenkjenning". Og det stemmer forsåvidt når det kommer til fartsgrenser, ikke pokker om bilen bryr seg om de skiltene samme hvordan jeg misbruker hendelen for ACC (ikke når jeg lar den styre selv heller).

Så kommer jeg til svinger som er svært så krappe, som krever at jeg slakker betydelig ned (fra 80 til 70). Og på ACC så dundrer bilen videre happy i 80 til jeg griper inn. Desse svingene mangler skilting, både før og gjennom kurven (dere vet, de svarte/orange pil-skiltene).

Kjører jeg samme svingene med selvstyring "på", ja da slakker den fint ned. Fordi den tolker veien i seg selv. Helt naturlig og fortsatt ingen skiltgjenkjenning antar jeg.

Men så kommer det som fremstår litt rart. Det finnes svinger som på ingen måte er like krappe og farten fint kan holde nesten 80 (hvertfall ikke så lavt som 70), MEN som har skilting både før og gjennom hele svingen (de nevnte svarte/orange pilene). DA slakker bilen ned, ikke bare på selvstyring men også på ACC.

Så, snakker vi her om veidata i kartdatabasen den støtter seg på? (I tilfelle burde vegvesenet tatt seg en tur og oppdatert noen svinger med skilting) eller klarer den faktisk å lese akkurat de skiltene?

Og til de som får det til (om jeg har tolket rett), hvordan får dere bilen til å følge fartsgrensene opp/ned? Hvilken hendelmagi skal til? (på EAP selvstyring)
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Motorwatt

#1
Drar du ikke hendelen for lang til deg? Første del av bevegelsen starter ACC med fartsbegrensning, men uten selvstyring. Drar du den 2 ganger til deg, starter også Autosteer. Hendelen opp er bare en gammeldags ACC. Hvis jeg har forstått forklaringen din, da..  Bilen leser foreløpig ingen type skilter.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

TACC på AP2/2.5 bruker en blanding av database med fartsgrenser og tidligere innsamlet data fra AP1-biler om kjørestil. I starten samlet Tesla inn masse data om hvordan folk kjørte ute på veien, og har lært seg at i sving X bremset de fleste ned fra f.eks. 70 (som er fartsgrensen) og til 54, og gjør derfor det samme nå.

Så jeg "sliter med" deler av veien jeg kjører til og fra jobb hver dag, fordi mange er livredde for et par av svingene og bremser ned fra 80 til litt under 50, mens du egentlig kan ta svingen helt fint og uten dramatikk i 78. Så bilen min kjører som bestemor på søndagstur gjennom disse svingene hvis jeg ikke overstyrer den med gasspedalen. Det gjelder uansett om Autosteer er aktivert eller kun TACC.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Vhagar

Ok, så da er det kartdata den baserer seg på når den slakker ned i kurver som har slike skilter og er på ACC. Skjønner ikke hvorfor den ikke slakker ned i krappere svinger (uten skilt) om den baserer seg på historikk i såfall også. For tro meg, det er stor forskjell på desse svingene med og uten skilt (de med skilt er slakkere enn de uten utrolig nok).

Merker også at den slakker mer ned på ACC enn på selvkjøringen, så her burde den lære fortere.

Tilbake til hendelen.
Fra meg er deaktivering, til meg (1 gang) er aktivering på tidligere aktivert fart (noe som er litt risky).
Ned/opp (valgfritt) er aktivering på farten bilen holder i øyeblikket (tryggere enn å dra den 1 gang til seg).
Alt dette aktiverer ACC.
Så aktiveres EAP (eller selvsvinging) om en drar hendelen to ganger til meg raskt.

Så skjønner ikke at jeg "drar den for langt til meg" og at dette skulle være årsaken til at svinger med skilt i fører til nedbremsing og krappere svinger ikke?

Kjapt spørsmål om fart.
AP2.5, er det noen som får bilen til å bytte fart når den kjører inn i ny fartssone? Opp/ned? Eller gjøres alt manuelt? Jeg har fått inntrykk av at noen har det, men mulig de har AP1 biler? Så her benyttes ikke kartdata heller?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

z4rd

Min X med AP2.5 bytter fart, både opp og ned i hastighet når den har AP aktivert. Grunnlaget for endring av fart er fortsatt basert på kartdata. Så dette forutsetter gode lokale forhold for at det skal fungere bra.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

Gitt at man har acc og autosteer aktivert og stilt inn på maks tillatte fart på en landevei med feks 80 sone, der autosteer nekter å kjøre fortere enn fartsgrensen, så vil den slakke ned til 60 når man kommer inn i en 60-sone, og gi på igjen når den er over. Dette gjelder kun på veier der autosteer er "restricted" til fartsgrensen. Alt dette basert på kartdata og gps.

Edit: Ap 2,5
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

sjokomelk

Som de andre her sier - Setter du TACC på f.eks. 70 og aktiverer Autosteer, og så kommer du inn i noe bilen kjenner som 50-sone, så reduserer den farten til 50. Men hvis du da kommer over i en 80-sone når 50-sonen er over, så vil den bare gi på til maks 70, siden det er det du hadde satt som maks hastighet tidligere. Så da må du holde hendelen mot deg i 2 sekunder for å justere farten opp til den nye maksgrensen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Vhagar

Ok, greit å få bekreftet at det kun gjelder når autosteer er aktivert og ikke kun ACC (hvor kommer T'en fra?) Jeg har ikke gått så metodisk til verks for å finne ut av dette, men har i hvertfall til nå aldri fått bilen til å skifte fart hverken opp eller ned. Dette får jeg teste på neste tur. Her i området skifter ofte fartsgrensene midt i en sving hvor bilen ellers ønsker å slakke av på farten så det er aldri godt å si hva som skjer først - den takler det selv eller jeg må avbryte i håp om å berge bilen.

Takk for all feedback.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

sjokomelk

Helt rett. Bilen vil aldri justere på hastigheten på cruise control uten at Autosteer er aktiv. Da må du selv passe på å justere denne etter fartsgrensen på stedet. (Evt. gjøre som jeg ofte gjør av latskap hvis jeg ligger i kø - la den stå på 70 i 40- og 50-sonen og la den justere seg etter bilen foran :-X).

TACC er Traffic Aware Cruise Control - den tilpasser farten og avstanden etter bilen foran.
Hvis du ikke bestilte bilen med EAP (Enhanced Autopilot) pakken, får du bare vanlig cruise control som ikke bryr seg om noe annet enn å holde hastigheten du har satt den til.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

ACC er Adaptiv Cruise Control, og tilpasser seg farten til bilen foran, bremser i nedoverbakker. etc. (derav navnet). Aktiveres ved å skyve cruise-hendelen oppover/nedover. TACC har funksjoner utover dette, som å redusere farten i svinger og i begrensede fartssoner. Det er vel denne funksjonen som etterhvert skal kunne lese trafikklys, etc. CC = Cruise Control har ikke andre funksjoner enn å holde farten, og den har ikke Tesla. Sånn virker det iallfall i min bil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Så det du skriver Motorwatt er at bilen har både TACC og ACC (når jeg har EAP installert)? At ved å skyve hendelen ned/opp aktiveres ACC og ved å dra den til meg aktiveres TACC?

Jeg har EAP fra kjøpsdato ja på AP2.5 hardware.

Bilens avstand er et annet tema jeg er veldig misfornøyd med. Vet at jeg kan stille den fra 1-7 men selv på 7 så legger den seg så nært lastebiler forran at jeg garantert hadde mistet lappen. Mulig dette skyldes at det nettopp er lastebiler og at den holder bedre avstand til biler? Uansett så føler jeg at det ikke er forskjell på 1-7 men at den hele tiden "rævkjører" bilen forran. Noen måte de kan sjekke om dette funker på service uten å måtte prøvekjøre?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

sjokomelk

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 02. mars 2019, klokken 21:26
ACC er Adaptiv Cruise Control, og tilpasser seg farten til bilen foran, bremser i nedoverbakker. etc. (derav navnet). Aktiveres ved å skyve cruise-hendelen oppover/nedover. TACC har funksjoner utover dette, som å redusere farten i svinger og i begrensede fartssoner. Det er vel denne funksjonen som etterhvert skal kunne lese trafikklys, etc. CC = Cruise Control har ikke andre funksjoner enn å holde farten, og den har ikke Tesla. Sånn virker det iallfall i min bil.
Her blander du cruise control og funksjoner i Autopilot.
TACC/ACC er samme greia. Hos Tesla heter den TACC og er på alle biler som har kjøpt "Enhanced Autopilot".
Biler som IKKE har "Enhanced Autopilot" har god, gammeldags "dum" cruise control.

Justering av farten etter fartsgrenser er en del av Autosteer som igjen ligger under Enhanced Autopilot. Så du må aktivere Autosteer for at dette skal fungere.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA