Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min gamle EAP og den nye inndelingen?

Startet av GeirHM, lørdag 02. mars 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

Dix Hallpike

X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

Terhar

Har lest gjennom denne tråden nå ikveld, interessant lesing.
Kan ikke skjønne annet enn at Tesla har en dårlig sak hvis de ikke oppgraderer oss med FSD V2.0 og 2,5 gratis. Jeg har beklageligvis ikke screenshot av markedsføringen for FSD tilbake i 2017 liggende (noen som har?).
Jeg kansellerte min bestilling på en Model X høsten 16 for å få V2.0 og bestilte bil i jan 17.
På order agreement som jeg da mottok står det:
Oppgradert Autopilot kr. 42.800
Evnen til å kjøre helt på egen hånd kr. 25.700. (uthevet av meg)
Jeg er ikke jurist, men jeg vil oppfatte det som et kontraktsbrudd på en inngått skriftlig kontrakt hvis Tesla trekker tilbake lovnad om gratis oppgradering.
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

HKS

Sitat fra: Terhar på fredag 15. mars 2019, klokken 00:04
Jeg er ikke jurist, men jeg vil oppfatte det som et kontraktsbrudd på en inngått skriftlig kontrakt hvis Tesla trekker tilbake lovnad om gratis oppgradering.
Ville ikke tatt noen sorger på forskudd.
At det skal være vanskelig å sette inn en HW3-datamaskinen (hvis den trengs) er per nå bare rykter og synsing fra andre Tesla-eiere.
Tesla Model 3 Long Range

Vhagar

Sitat fra: HKS på fredag 15. mars 2019, klokken 00:31
At det skal være vanskelig å sette inn en HW3-datamaskinen (hvis den trengs) er per nå bare rykter og synsing fra andre Tesla-eiere.

Det er ikke vanskelig å bytte til HW3 i seg selv, det er plug'n play og lett tilgjengelig. Trolig noe de kan gjøre med sine mobile servicebiler. Så er det da heller ikke det som har vært spørsmålet, men hvorvidt den hardwaren faktisk blir tilbudt (vederlagsfritt) som en del av den sterkt rabbaterte FSD-pakken (ut uka) eller ikke. Fordi ordlyden har vært så vag og til nå har det kun vært mulig å oppdrive en bekreftelse på dette for model 3 men ikke model S/X.

Men jeg hopper av videre diskusjon for jeg har bestemt meg for å droppe dette, usikkerheten er for stor.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

o.b.lix

Sitat fra: Vhagar på fredag 15. mars 2019, klokken 02:05
Det er ikke vanskelig å bytte til HW3 i seg selv, det er plug'n play og lett tilgjengelig.

Det er plug and play på AP2.5, men krever mye ledningsbytte og kabler på AP2.0.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

rmr

Sensorer / Kameraer er helt like på AP2.0 / AP2.5?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

o.b.lix

Sitat fra: rmr på fredag 15. mars 2019, klokken 08:25
Sensorer / Kameraer er helt like på AP2.0 / AP2.5?

Litt usikker på om radar er ulik. Ellers har AP2.5 mye doble ledningsnett og mulighet for å vise film fra alle bilder på mcu, ikke bare ryggekamera. Tror det må være noe annerledes på MCU ogsså? Hovedkortet til AP er annerledes med ekstra prosessor.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

prophan

Sitat fra: Vhagar på mandag 11. mars 2019, klokken 22:56
@Råde
Har aksjer selv, det er slitsomt når info "aldri" kommer via tesla.com og sjelden i direkte tweets fra Elon men begravd i noen svar til noen litt hulter til bulter. Og hvem sjekker twitter hver time av døgnet for å springe til Tesla for å kreve sin rett? Her er det nok penger spart for Tesla, helt til noen drar de for retten (om de vinner frem).

@JorEl
Om bilen er utlevert med HW2.0 eller HW2.5 så vil HW3 uansett ikke være inkludert (gratis) i FSD pakken de har kjøpt og betalt for tidligere. De må kjøpe den nye FSD pakken for å få HW3, tror jeg akkurat nå, basert på tweets vist til i mitt forrige innlegg i tråden her. Og ja, jeg mener det er pinlig for Tesla.

Årsaken ble nevnt av Elon i desse tweetene, Tesla hadde gått konkurs om de skulle tilby HW3 til alle biler der ute de hadde lovet det til.

Jeg har lest at HW2.0 har en sensor (radar?) fra Bosch som ikke er god nok? Så mulig HW2.0 ikke kan få HW3? Men det blir en helt annen spekulasjon igjen. Elon selv nevner kun HW2 og skiller ikke mer på det så vidt jeg vet.

Jeg har 2.0 bil med FSD opsjon. Det er ingen mulighet på Tesla sine sider p betale enda en gang for FSD. D r lovet flere ganger at hw oppgraderinger for FSD skal gjøres gratis, og det r d j forventer fremdeles.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

turfsurf

Sitat fra: o.b.lix på fredag 15. mars 2019, klokken 08:55
Litt usikker på om radar er ulik. Ellers har AP2.5 mye doble ledningsnett og mulighet for å vise film fra alle bilder på mcu, ikke bare ryggekamera. Tror det må være noe annerledes på MCU ogsså? Hovedkortet til AP er annerledes med ekstra prosessor.
MCU henger ikke sammen med AP versjon. MCU1 er fullt kapabel til å vise det som trengs. Det som er forskjellen er at den ekstra prosesseringsenheten på AP2,5 brukes til å generere videostream fra kameraene siden den uansett ikke benyttes til AP. Med HW3 vil denne forskjellen være borte. Og denne oppgraderingen av prossesseringskraft er plug and play.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: o.b.lix på fredag 15. mars 2019, klokken 08:55
Sitat fra: rmr på fredag 15. mars 2019, klokken 08:25
Sensorer / Kameraer er helt like på AP2.0 / AP2.5?

Litt usikker på om radar er ulik. Ellers har AP2.5 mye doble ledningsnett og mulighet for å vise film fra alle bilder på mcu, ikke bare ryggekamera. Tror det må være noe annerledes på MCU ogsså? Hovedkortet til AP er annerledes med ekstra prosessor.
Ryktene vil ha det til at det ble skiftet delenummer på radaren samtidig, til en dobbel type som skulle være redundant, samt kabling for å ta høyde for redundansen.

HKS

#115
Sitat fra: o.b.lix på fredag 15. mars 2019, klokken 06:46
Det er plug and play på AP2.5, men krever mye ledningsbytte og kabler på AP2.0.
Det må du gjerne komme med kilder på...

Hvilke connectorer er forskjellige mellom HW2.0 og HW2.5 maskinen?
Hvorfor mener du dette er komplisert?
Tesla Model 3 Long Range

geear

#116
Sitat fra: HKS på fredag 15. mars 2019, klokken 13:13
Sitat fra: o.b.lix på fredag 15. mars 2019, klokken 06:46
Det er plug and play på AP2.5, men krever mye ledningsbytte og kabler på AP2.0.
Det må du gjerne komme med kilder på...

Hvilke connectorer er forskjellige mellom HW2.0 og HW2.5 maskinen?
Hvorfor mener du dette er komplisert?
AP2.0:
https://photos.google.com/share/AF1QipMbZZNVGqovuQi-r-55QXxzpDJhaDvSuTTjGu-1CfeDQ4CZ6p6PTGDB4flizkSplQ?key=MU41Z082dTI1a2VyZXhHR0Y1X3FUcWY4WWZ2R1p3

AP2.5:
https://photos.google.com/share/AF1QipMBXltDlnxNcA-L8Bgg1LemCoQDjApouGtlAgzd80bSbY6Z3a5RKqmJvhoXTab9eQ?key=QVNiMl9lVUxmSDBBWHJ5YVdMbm5qOGlqTm50V1VB

En god start å bare se på antall connectorer.

Edit: Men må påpeke at det trenger ikke nødvendigvis være så mye jobb om en må trekke noen ekstra kabler heller. Blir vel laget et retrofitkit i så fall.

Vhagar

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. mars 2019, klokken 13:03
MCU1 er fullt kapabel til å vise det som trengs.

Basert på hva?

Etter at de satte maps som default app uten mulighet til å fjerne den så er MCU1 sulteforet på ressurser, maps tar "alt" den har faktisk. Scheduleren sliter veldig med å allokere ressurser til andre applikasjoner, noe som fører til den tregheten som oppleves og som er svært så målbar. Nettleseren f.eks. avslører dette. Dette lovte Elon at de skulle fikse i Software, men har enda ikke sett noe til det, kun det motsatte.

Så om de ikke snart (i løpet av året) kommer med en software som beviser at MCU1 har nok futt, så betyr det enten at de ikke kan å programere eller at de peiser på med funksjonalitet som stjeler ressurser de ikke har på hardwaren uten å bry seg. Noe MCU2 kan tyde på og det er trolig en versjon 3 på trappene siden MCU2 også har vist seg å være så marginalt bedre.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jkirkebo

Sitat fra: Vhagar på fredag 15. mars 2019, klokken 21:21
Sitat fra: turfsurf på fredag 15. mars 2019, klokken 13:03
MCU1 er fullt kapabel til å vise det som trengs.

Basert på hva?

Etter at de satte maps som default app uten mulighet til å fjerne den så er MCU1 sulteforet på ressurser, maps tar "alt" den har faktisk. Scheduleren sliter veldig med å allokere ressurser til andre applikasjoner, noe som fører til den tregheten som oppleves og som er svært så målbar. Nettleseren f.eks. avslører dette. Dette lovte Elon at de skulle fikse i Software, men har enda ikke sett noe til det, kun det motsatte.

Merkelig. Jeg sliter ikke noe med denne påståtte tregheten i min X75D med MCU1. Kanskje det er fordi jeg foretrekker kart fremfor satellittbilde?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vhagar

Bruker selv kart fremfor satelittbilder, men det er ikke problemet - nettopp fordi kart app'en får "alle" ressurser. Og nå har bilen fått en klar oppgradering i nedlastningsfart som gjør at den klarer å laste kart tiles mye raskere også. Ikke perfekt, men bedre.

Det er når en vil gjøre andre ting i tillegg at en merker at det mangler ressurser. Nettleseren er fin til å teste slikt siden den er så lett tilgjengelig. Men alle gangene spotify stopper opp skyldes i stor grad at scheduleren rett og slett ikke rekker å allokere ressurser i tide. De fleste opplever det som bugs, men bakteppet er manglende ressurser og/eller store problemer med å få kart app'en til å fungere godt nok samtidig som resten av systemet får nok ressurser, altså scheduleren.

Det ser ut som de leker katt og mus med dette mellom de ulike software updates som kommer. Noe som forteller meg at de kanskje ikke klarer å fikset det i software men er avhengig av kraftigere MCU for å få til alt. Ikke bare spotify men gimmick software som bål og promp ødelegger også mye.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA