Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min gamle EAP og den nye inndelingen?

Startet av GeirHM, lørdag 02. mars 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

Råde

Jeg vet ikke med dere, men jeg har nå litt problemer med å forholde meg til twittertirader. Har aksjer i Tesla selv, men det begynner å bli slitsomt.

Uansett tok jeg et screenshot hvis noen er interessert i å ta saken til retten.

Som GeirHM skriver: Får noen bekreftet at HW3 oppgradering følger med FSD(C) til 16.700,-, så del det her sammen med hvordan bekreftelsen ble gitt.
e-Golf | X75D

JorEl

#91
Med tanke på de siste postene; mener/tror dere at de som har betalt for FSD og har en Tesla med HW2.5 vil få gratis oppdatering? Mens de som har betalt  for FSD og har en Tesla med HW2.0 ikke vil få en gratis oppdatering?

Om det er for dyrt eller bilene er for gamle til å få en oppgradering, er jeg ganske sikker på at Tesla vil tilbakebetale pengene, eller gi kundene det berører et skikkelig avslag på en ny Tesla. Eller i hvert fall en oppreisning på en eller annen måte. Tesla må aldri glemme de som har bært frem ideèn og betalt for Tesla sin "fødsel". Da hadde jeg blitt flau på Tesla`s vegne.
Edit; AP1, mobile-eye, er lenge siden og jeg har ikke oversikt om de solgte FSD på den tiden. Eller hva de lovet.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vhagar

@Råde
Har aksjer selv, det er slitsomt når info "aldri" kommer via tesla.com og sjelden i direkte tweets fra Elon men begravd i noen svar til noen litt hulter til bulter. Og hvem sjekker twitter hver time av døgnet for å springe til Tesla for å kreve sin rett? Her er det nok penger spart for Tesla, helt til noen drar de for retten (om de vinner frem).

@JorEl
Om bilen er utlevert med HW2.0 eller HW2.5 så vil HW3 uansett ikke være inkludert (gratis) i FSD pakken de har kjøpt og betalt for tidligere. De må kjøpe den nye FSD pakken for å få HW3, tror jeg akkurat nå, basert på tweets vist til i mitt forrige innlegg i tråden her. Og ja, jeg mener det er pinlig for Tesla.

Årsaken ble nevnt av Elon i desse tweetene, Tesla hadde gått konkurs om de skulle tilby HW3 til alle biler der ute de hadde lovet det til.

Jeg har lest at HW2.0 har en sensor (radar?) fra Bosch som ikke er god nok? Så mulig HW2.0 ikke kan få HW3? Men det blir en helt annen spekulasjon igjen. Elon selv nevner kun HW2 og skiller ikke mer på det så vidt jeg vet.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Råde

Sitat fra: JorEl på mandag 11. mars 2019, klokken 21:49
Om det er for dyrt eller bilene er for gamle til å få en oppgradering, er jeg ganske sikker på at Tesla vil tilbakebetale pengene [...]
Ikke så sikker på det. Ser ut som at det finnes 200.000 AP2.x biler. Gang dette med prisen av HW3 oppgradering eller klekkelig rabatt. Eller, hvis du mener at kun de som faktisk kjøpte FSD skal få oppgradering/rabatt og ikke alle andre som tross alt kjøpte TMS/X med mulighet for senere å kjøpe til FSD, putt inn et passende antall i regnestykket.

Det blir fryktelig mange nuller av det...

Jeg er på Vhagar sin mer pessimistiske linje akkurat der. Men fremdeles tror jeg nye FSD(C) tilløp kan lønne seg for meg med EAP. Tror at City navigation og Advanced Summon vil være rubbish i starten, men at det kan komme overraskelser og at det vil funke Ok etter hvert.

EAP er litt en skuffelse (vingling, plutselig bremsing, skvetten TACC osv), men når jeg kommer over i stenalderbilen VW eGolf savner jeg EAP skikkelig. På samme måte tror jeg FSD(C) vil være en uunnværlig skuffelse.

Og så går det an å håpe at FSD(C) blir mer autonom enn man tror og at tesla har blitt bedre på å skyte bjørn før salg av skinn.
e-Golf | X75D

pers1

Tesla endrer pris tilbake på mandag til gammle priser
Musk says that the prices are going to 'revert back to normal' on Monday March 18th:
https://electrek.co/2019/03/12/tesla-autopilot-prices-back-to-normal-elon-musk/

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

GeirHM

Takk Pers1. Jeg har tillit til Frederic Lambert og Electrek. Så når han i dag (12/3/19) skriver:

SitatAll Full Self-Driving Package buyers will also get the upcoming Autopilot Hardware 3.0 computer upgrade.

Da ble det plutselig enkelt. Ikke minst fordi Lambert gjengir en ny Elon Musk tweet om at prissettingen av FSD er feil og vil bli korrigert tilbake til sitt vanlige nivå på mandag (18/3/19).

Fra i dag har jeg en softwarepakke som vil få hardwareoppgradering og ta bilen vår et lite stykke nærmere selvkjørende transport.

np

NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vhagar

Jepp, som jeg nevnte tidligere, alt dette er bare gyldig til Elon twittrer igjen. For et rot.

Hvilken pris blir det snakk om over helga? Opp til over 40 tusen igjen? For de halverte det vel ned til noen og 20 tusen og så en liten justering til ned til drøyt 16?

Men da er min klare anbefaling; Løp og Kjøp! for dersom noen kan finne en kilde til denne påstanden:
"All Full Self-Driving Package buyers will also get the upcoming Autopilot Hardware 3.0 computer upgrade."
så er prisen inkl. HW3 og da så vidt jeg klarer å vurderer det helt klart verdt det. Uten HW3, så trekker jeg kjøpsanbefalingen.

Betyr det at jeg tror jeg får FSD i dens opprinnelige betydning? Nei, trolig må jeg betale mer for det senere. Men jeg får oppgradert hardware relativt billig, og funksjonalitet jeg kan sette pris på og forhåpentligvis spiller det en rolle for EAP'ens kvaliteter også selv om Elon benekter det.

Men nå vet vi hvordan Tesla justerer priser for å pushe funksjonalitet og gi seg selv en aldri så liten boost mot slutten av et kvartal.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GeirHM

Kjøpsanbefaling, Vhagar?

Dette, som alt annet relatert til Tesla, må den enkelte handle på basert på den enkeltes egen vurdering. Slik har det alltid vært knyttet selskapet og bilene våre. Vi kan samle informasjon herfra og derfra men dette er og forblir et prosjekt i utvikling. Jeg har lyst til å være med videre på den ferden. I det minste til denne prisen. Hva du bør gjøre? Helt opp til deg!

Kilden til uttalelsen om HW3 er Lambert som jeg skrev. Men det er riktig at han ikke oppgir noen kilde. Men jeg legger merke til at han skrev dette "over streken". Lambert er alltid nøye på å skille mellom sitt arbeid som refererende journalist (dette finner du alltid over streken i hans artikler) og det som er hans egne vurderinger ("Electrek's Take" - under streken). Og han satser også på at dette stemmer. Han kjøpte også den utvida softwarepakken - som fortsatt ikke inneholder annet enn framtidsdrømmer.

Noen av oss drømmer videre. Andre gjør det ikke. Tesla er fortsatt ikke helt som andre selskaper.

Vhagar

Kjøpsanbefaling ja, så lenge den inneholder HW3 - som betyr at noen må finne ut hvor sitatet fra saken stammer fra og om det holder vann. Og kjøpsanbefaling fordi folk i tråden spør om råd og jeg tidligere har vært lunken/avvisende og nå heller mot å snu 180 grader (inntil Elon twittrer igjen).

Det betyr så klart på ingen måte at folk ikke må tenke selv og handle i tråd med sin egen økonomi.

Kilden kjenner jeg og skjønner hans forskjell på over/under streken. Men han er ikke Elon/Tesla så jeg savner et sted hvor dette offisielt er omtalt som sannhet.

Hadde de nå bare gjort samme sjokksalget på MCU2, men det kommer vel kanskje neste år i form av en interiøroppdatering?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Dette må vel kunne sies å være offisielt nok, en tweet fra Elon.
Men, dette gjelder retrofit av HW3 på Model 3, så hva som gjelder for model X og S har jeg til gode å finne ut av.

Noen som vet hvilken kvartalsrapport det ble nevnt i? Mulig det der er omtalt X/S også?



Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Råde

Et ord (som uttrykker det denne tråden oppsummerer): Målløs
e-Golf | X75D

Dix Hallpike

Noen som kan sende meg PM på mailadresse angående kontakt på dette? Har logget inn og ut på flere enheter og skiftet språk flere ganger på MyTesla, men oppgradering til FSD er fortsatt 25.100,- og ikke 16.700,-  for min del.
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

GeirHM

Sitat fra: Dix Hallpike på onsdag 13. mars 2019, klokken 11:58
Noen som kan sende meg PM på mailadresse angående kontakt på dette? Har logget inn og ut på flere enheter og skiftet språk flere ganger på MyTesla, men oppgradering til FSD er fortsatt 25.100,- og ikke 16.700,-  for min del.

Dette må du nok ta kontakt med Tesla om. Jeg ser forøvrig at de som ikke har EAP fra tidligere får tilbud om nye AP for 16700 og deretter koster oppgradering til FSD 25100. Men du har altså EAP (enhanced auto pilot) fra før?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA