Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte kabel på en Yazaki ladekabel?

Startet av mkaut, lørdag 02. mars 2019, klokken 10:28

« forrige - neste »

mkaut

Vår Yazaki 8A/14A Schuko-Type1 ladekabel, som vi bruker til C-Zero (siden original-kabelen er på 16A), har i det siste begynt å streike. Det ser ut som en ukontakt i kabelen mellom kladden og bilen - hvis jeg vrir på den, så stopper ladingen, mens det fortsatt lyser grønt på kladden.

Det ser ut at kabelen er festet til kladden med en slags koblingmekanisme, så jeg tipper at det bør være mulig å få den byttet ut .. men spørsmålet er om det er mulig å få tak i slikt?
Og, dessuten, om det er en god idé i det helle tatt?
VW e-Golf 2017

TB

#1
I signaturen ser det ut som dere har en C-Zero og en eGolf? Begge lades via schuko idag?

Som fast lading anbefales fast ladestasjon, schuko er gjerne mer nødløsning. Spesielt om ladekabel pakkes ut og inn av bilen ofte vil det påføre belastning til kabel som gir brudd.
Jeg ladet med schuko i flere år frem til ladestasjon ble installert i borettslaget. Da var lade kabelen fastmontert, og fungerer fremdeles helt fint. Den jeg har i bilen derimot har jeg måttet bytte en gang pga brudd. Ble rettet på garanti av produsent av ladekabel.

Å bytte kabler er i prinsippet enkelt, varierer hvor enkelt det er å åpne plugger og kladd, enkelte varianter er gjerne limt, men med riktig verktøy skal det være råd.
Vær også obs på temperatur sensor i schuko kontakten på enkelte typer.

Men, i hht regelverk har en ikkje lov til å åpne og erstatte kabel på slikt utstyr selv?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

mkaut

Sitat fra: TB på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:32
I signaturen ser det ut som dere har en C-Zero og en eGolf? Begge lades via schuko idag?
Nei, Golfen lades på jobben.

Sitat fra: TB på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:32
Som fast lading anbefales fast ladestasjon, schuko er gjerne mer nødløsning. Spesielt om ladekabel pakkes ut og inn av bilen ofte vil det påføre belastning til kabel som gir brudd.
Jeg ladet med schuko i flere år frem til ladestasjon ble installert i borettslaget. Da var lade kabelen fastmontert, og fungerer fremdeles helt fint. Den jeg har i bilen derimot har jeg måttet bytte en gang pga brudd. Ble rettet på garanti av produsent av ladekabel.
Vi vurderer også en ladestasjon, men med en Type2-kontakt, for å kunne lade begge bilene. Da ville det nok være naturlig å ha kablene i bilen .. har ikke tenkt på at det kunne slite på kablene å pakke dem inn og ut ???

Sitat fra: TB på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:32
Å bytte kabler er i prinsippet enkelt, varierer hvor enkelt det er å åpne plugger og kladd, enkelte varianter er gjerne limt, men med riktig verktøy skal det være råd.
Vær også obs på temperatur sensor i schuko kontakten på enkelte typer.
Men, i hht regelverk har en ikkje lov til å åpne og erstatte kabel på slikt utstyr selv?
Merk at jeg ikke snakker om å bytte kabel mellom schuko og kladden, men heller den andre delen. Dessuten ser det ut som at det er en kontakt som kan åpnes uten verktøy se her:
https://www.dropbox.com/s/v0vyyy6mtmb7hd7/ladekabel_kontakt.jpg. Dermed tror jeg at hele ledningen, inkludert ladekontakten, er ment å kunne byttes .. spørsmålet er om det er mulig å få tak i den?
(Jeg greide å skru ut "mutteren", men klarte ikke å dra kabelen ut - den sitter bra og jeg tør ikke å bruke styrke når jeg ikke vet om det skal gå i utgangspunktet.)

Men det er kanskje uansett litt optimistisk å forvente at man kan få tak i reservedeler til gammel ladekabel?
VW e-Golf 2017

elektrolux

Vanligvis er det vegg side kabelen som svikter. Vi bytter rutinemessig slike for 300 kr + ev deler.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

mkaut

Sitat fra: elektrolux på lørdag 02. mars 2019, klokken 15:35
Vanligvis er det vegg side kabelen som svikter. Vi bytter rutinemessig slike for 300 kr + ev deler.
Jeg testet og det klart "bil-siden" som sviktet hos oss: det å vri på kabelen mot schuko har ingen effekt, lampen på kladden lyser grønt; å vri på kabelen mot bilen, derimot, klarer å stoppe ladingen og starte den på nytt...

Tror du at dere kunne fikse denne (Yazaki, modell 9482A137) og hva ville evt. prisen være?
VW e-Golf 2017

TB

Skal ikke være bastant, men den type ladekabel du viser bilde av har neppe mulighet for å bytte type 1 pistol kontakten uten å demontere hele boksen.

Selve type 1 kontakten koster en del, så ved bare å bytte kabel koster ikke dette mange kr i utstyr. Arbeidet derimot koster....
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

sjokomelk

Jeg tror ikke jeg hadde tatt meg bryet med å begynne å fikse på denne. Raskere og enklere å kjøpe ny ladekabel istedenfor.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

mkaut

Sitat fra: TB på lørdag 02. mars 2019, klokken 16:35
Skal ikke være bastant, men den type ladekabel du viser bilde av har neppe mulighet for å bytte type 1 pistol kontakten uten å demontere hele boksen.

Selve type 1 kontakten koster en del, så ved bare å bytte kabel koster ikke dette mange kr i utstyr. Arbeidet derimot koster....
Hmm .. høres ut at det blir det billigere å kjøpe en brukt ladekabel på Finn, ikke sant?
VW e-Golf 2017

TB

#8
Er nok diverre slik ja.
Å bytte kabel er ikke så komplisert, men en bør vite hva en gjør. Ikke noe mer prinsipielt abnett å bytte en slik enn apparat kabel på annet elektrisk utstyr med fastmontert kabel.

Men, på andre siden - kan sikkert selge den defekte kabelen også - delene har jo en verdi.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Torodd Stangeland

Går det an å åpne boksen?
Isåfall er det antagelig bare å klippe av 10cm, og koble den til på ny inni boksen.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

elektrolux

Det er nettopp det vi gjør. Koster 300 kr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

mkaut

Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 02. mars 2019, klokken 22:11
Går det an å åpne boksen?
Isåfall er det antagelig bare å klippe av 10cm, og koble den til på ny inni boksen.
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. mars 2019, klokken 00:06
Det er nettopp det vi gjør. Koster 300 kr.
Høres ut som en god idé, så lenge bruddet er nær kladden (så man ikke korter kabelen for mye).
Finnes det noen bedre måte å finne bruddet på enn å sette bilen til lading, bøye en liten del av kabelen om gangen, og se når ladingen stopper/starter?
VW e-Golf 2017

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA