Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AWD eller RWD

Startet av Sveinaldo, lørdag 02. mars 2019, klokken 09:23

« forrige - neste »

Sveinaldo

Hei

Vurderer å bestille en mid range når denne kommer (nok rekkevidde for mitt behov).
Men forstår det sånn at hvis du vil ha 4 hjulstrekk må du opp på long range.

Har kun eid biler uten 4 hjulstrekk til nå.
Er det verdt de ekstra pengene?
Hva er fordeler/ ulemper med 4 hjulstrekk?

Kentor

#1
Har selv en RWD model S 85 som jeg skall byte in mot model 3 LR AWD. Det er greit med RWD og i Norge 99% av kjøring på den. Og model 3 er bedre RWD en min. Fordeler er denne 1%, ulemper er kortere kjørelengde (om samme batteripakke) og dyrere og mer som kan fallere når garanti er utgått.
Tesla Model 3 LR RWD 2019 AP/FSD Reservert 2/4 2016 Bestillt 28/1 2019, Levert 22/3 2019.
Tesla Model S85 2013 utan AP, inbyttes 22/3 2019
Reva 2011

Toalmar

Om det er verdt pengene er det nok bare du som kan svare på.
For min del så er rekkevidde veldig viktig, så AWD.
Kom fra I3 med bakhjulstrekk og "kort" rekkevidde, har fossilbil med AWD.
I3 er en kjempebil og ble kjøpt som bil nr 2, ble fort bil nr 1 og derfor ble rekkevidden ett ankepunkt. Når vi nå går for TM3 så vil den bli bil nr 1 og da ønsker jeg rekkevidde og AWD.
Så mitt tips er tenk fremover. Mange bilmerker kommer nå med rekkevidde og jeg vil tro bruktprisene vil bli påvirket av dette.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Magnus Hansen

AWD hjelper jo mye på fremkommeligheten under vanskelige forhold. Må vel vurdere i hvor stor grad dette har vært et problem tidligere. Har man aldri noe problem med å komme frem og opp der man kjører (daglig, evnt til hytte feks), så er det jo greit å spare de pengene og gå for MR

Bjoris

Smart av Tesla å bare ha AWD på LR. Dette kommer de til å endre på den dagen de trenger å booste salget, det kan komme fort eller bli lenge til. Ingen vet, sånn er det med Tesla:)

Elon har sagt at AWD kommer på SR

Er det noen som har regnet på ca priser i Norge nå etter at prisene gikk ned?

S4e

Jeg gleder meg til AWD når jeg skal opp til hytta. Men har klart meg i mange perioder uten og tror bakhjulsdrift er enda bedre enn forhjulsdrift.

Men personlig ville jeg vurdert nøye å gå ned i batteristørrelse som gir en masse fordeler som kjappere ladning, lengere garanti, større fleksibilitet, +++

RWD LR mener jeg er en veldig attraktiv variant om en skal spare noe?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

ElbilJohn

Hvordan er TMS RWD på glatta?
Tesla Model 3, 2019, LR, AWD, AP, red multi-coat, 18 Aero

HCO

#7
Jeg begynte i sin tid å kjøre biler med bakhjulstrekk. På den tiden var det ingen hjelpesystemer, så om man ikke forstod fysikken, inkludert å kunne kontrollere en sladd, havnet man før eller siden i grøfta (eller verre).

Min personlige mening er at bakhjulstrekkere gir sjåføren bedre feedback ved at man skiller mellom fremdrift og styring. Dermed har man en følelse av kontroll som gir en morsommere kjøreopplevelse ved inspirert kjøring. I praksis har man bedre grep og mer marginer med firehjulstrekk, men det blir mer "klinisk".

En stor ulempe med de tradisjonelle bakhjulstrekkerne er at de gjerne har mye vekt foran og lite vekt bak, og dermed har lett for å bli overstyrte ("logre med bakenden"). Model 3 RWD har batteriene mellom akslene og lavt nede, og motoren er bak, dette gir en mye bedre vektfordeling (ca. 45% foran og 55% bak - fant ikke eksakte tall i farten) og dermed en bedre vinterbil enn de gamle bakhjulsdrevne Volvoene og Fordene jeg lærte å kjøre med. Tesla har også svært gode hjelpesystemer som forebygger hjulspinn og sladd.

Om Model 3 var tilgjengelig med bakhjulstrekk og stort batteri nå, ville jeg valgt den fremfor AWD'en. Men det er meg.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Sveinaldo


Counterpointer

Stabiliteten med awd er gull verdt, spør du meg. Samme med muligheten til å komme ut av kryss og inn på veier på glatt føre.

Jeg vil alltid ha awd når det er mulig. Har hatt bil uten nå i noen år og savnet har vært stort. Det en må huske er at awd ikke opphever fysikkens lover, de gjelder fullt ut.

Vesel

Jeg tror at bakhjulsdrift kan gi bedre framkommelighet i mange tilfeller enn forhjulsdrift. Forrige vinter satt jeg fast med bilen min på en såpeglatt liten skogsvei da vi skulle hjem fra hyttetur. Skulle opp en bakke som jeg knapt kom opp én meter. Fikk tips en av en gammel kall som kjørte forbi om å prøve å rygge opp bakken siden bilen min hadde forhjulsdrift. Gikk som smurt.

Denne lille forhjulsdrevne fossilbilen har nok aller mest vekt på forhjulene, mens i Model 3 RWD skal vektfordelinga være 47% på forhjulene og 53% på bakhjulene. Veldig balansert altså, som nok er bra for kjøreegenskapene. Ellers er jo dette en elbil som etter hva jeg har hørt skal ha svært god traction control og annen elektronisk styring.

Vi som bare har kjørt gnagere før bør nok være forsiktig når glatta kommer igjen og vi nå kjører firehjulsdrift. Med tohjulsdrift merker man raskt om det er glatt når man akselerer, men det gjør man neppe med firehjulsdrift.

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Model3B

1. Du står  i bakke med islagt vegbane. Alle de som ikke har AWD kommer ikke igang. Du kjører bare opp. Enkelt.
2. Du skal opp en bakke til hytta eller der du bor. Det er ikke brøytet. Du kjører opp. Naboen blir stående.

Har du råd, kjøp AWD

Balrog

AWD på Tesla er helt uovertreffelig i glatte isete bakker. Nå står man sjelden fast mange ganger i løpet av et år om man ikke har hus eller hytte med bratt oppkjørsel, men det er utrolig digg å aldri behøve å tenke på hvor glatt det er i forhold til fremkommelighet og parkering. At du får skikkelig rekkevidde på kjøpet er heller ikke noe du vil angre på. Husk at alle bilturer er tur/retur, så praktisk rekkevidde på en bil med 400 km realistisk rekkevidde er 200 km om du ikke har lademulighet/gidder bruke tid på lading/ladekø underveis.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

mecanica vergara

Vi kjørte 120 000km med vår RWD model S før vi fikk model X. Model S med RWD er det absolutt beste jeg har kjørt med trekk på to i forhold til fremkommelighet. Vi skal bytte gammel Audi i model 3 nå. Da da vil det bli en RWD for ikke å binde opp for mye penger i bil. Og jeg er helt sikker på at RWD på model 3 blir minst like bra som på vår gamle 2014 model S.

Er ikke prisdifferansen opp til AWD av betydning så kjøp gjerne det. AWD systemet til Tesla er også helt konge. Og har selvfølgelig bedre fremkommelighet på glatta enn RWD.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA