Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gårsdagens endringer - forklart enkelt!

Startet av olavxxx, fredag 01. mars 2019, klokken 21:32

« forrige - neste »

olavxxx

Jeg ser mange blir litt forvirret ut av hva som skjedde i natt.
Det er kanskje naturlig å rulle litt rundt og lure på hva som skjedde, så her er en kort oppsummering for model 3:

  • Alle Tesla Model 3 fikk 5% mer peak motorkraft
  • Nytt oppgitt 0-100 tall (uten rollout) for Model 3 LR er nå 4,7 sekunder
  • Nytt oppgitt 0-100 tall (uten rollout) for Model 3 Performance er nå 3,4 sekunder
  • Ny toppfart for Model 3 Performance er nå 261 km/t.
  • Bilen ble ca 25.000 billigere før utstyr
  • Utvidet Autopilot (EAP) ble byttet ut med en Autopilot (AP) som er ca 18.000 billigere
  • Autopilot (AP) inneholder færre ting (summon, autoparkering, autopilot on nav osv er nå inne i FSD pakken)
  • FSD ble dyrere (nå over 40.000, der den før var ca 25.000).
  • FSD inneholder nå ting som virker i dag (summon, autoparkering+++) og får flere funksjoner som forventes i løpet av året (skiltlesing, stanse ved stoppskilt, den skal kunne forstå trafikklys, skal kunne komme til deg på parkeringsplassen og den skal takle bykjøring)

Hva med meg som har bil på vei?

  • Tesla sier at de som ikke bestilte Autopilot nå får Autopilot gratis
  • Tesla sier at de som ikke bestilte FSD, får FSD gratis (hvis de hadde autopilot)
  • Det er mulig å avbestille og bestille ny bil med den nye - enklere autopiloten - for å få en lavere sum, men da går man glipp av summon (kjøre bil fra mobilen), man går glipp av parkeringsassistent osv.
  • Noen har fått melding fra ansatte hos Tesla om at de kan si fra seg oppgradering til Autopilot/FSD og heller få kreditert tilsvarende beløp. Jeg kan ikke garantere at dette er standardvilkår.

Hva med meg som har bil hentet ut fra før?

  • Jeg vet ikke så mye om dere som har fått ut bil fra før, men ryktet på Interveven er at dere også vil få gratis oppgradering til FSD eller Autopilot, men her må dere nesten ta kontakt med Tesla.
  • Jeg tror det er lite sannsynlig at dere kan "nedgradere" til den nye og billigere autopiloten, siden bilen er spesifisert opp med utstyr/konfigurasjon.

Hvordan får jeg de nye tingene?

  • Dette kommer som OTA (over the air) oppdateringer, alle Tesla som selges har maskinvaren til Autopilot.
  • OTA-oppdateringen gjelder også ny ytelse til alle Tesla Model 3 utgaver.

Hva koster en 3 LR / 3P nå?

  • Tesla Model 3 Performance er nå fra 521.100 (pluss eventuelle utgifter)
  • Tesla Model 3 Long Range er nå fra 429.800 (pluss eventuelle utgifter)

NB: Listen er laget av min forståelse av saken, som er basert på nettsiden til Tesla (konfiguratoren), telefonsamtale med Tesla salgskontor, SMS fra Tesla om min egen Model 3. Men jeg kan ha misforstått ting og andre kan ha misforstått ting de har gjenfortalt, så ikke ta dette som en 100% absolutt sannhet.


---- illustrasjon over endringer i EAP/AP/FSD, delt av enjikaka  ----
Du kan ikke vise dette vedlegget.

enjikaka

Sitat fra: olavxxx på fredag 01. mars 2019, klokken 21:32
  • Autopilot (EAP) ble ca 18.000 billigere

Feil.

Autopilot = AP
Enhanced Autopilot = EAP

Oversikt på hva som er forskjellig mot forrige konfigurator;

Blå Model 3 LR-AWD FSD.
VIN 216 XXX
Tog levering: 2019-03-22

olavxxx


S4e

Noen lurer sikkert på hvorfor Tesla endrer pakker og reduserer prisene på dette. Det er jo å gi bort penger på et tidspunkt der de jobber for overskudd?

Husk at dette vil kunne øke salget av både AP og FSD (tidligere enhanced AP + nye funksjoner fremover).  De tilbyr disse pakkene nå til halv pris for alle TMS og TMX eiere som har kjøpt før 1.3.  Og fremover vil sikkert veldig mange velge AP fremfor ingen ting. Alt selger til marginalpris for hardware har bilen.

Videre er AP pakken noe veldig mange andre merker har eller tilbyr.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

enjikaka

Sitat fra: olavxxx på fredag 01. mars 2019, klokken 21:46
Oppdaterte med presiseringen din :)

Nå ser det bedre ut. :)  :+1: Nå bruker dock Tesla forkortelsen EAP for sitt beta-program, haha. Maken til å skape forvirring!
Blå Model 3 LR-AWD FSD.
VIN 216 XXX
Tog levering: 2019-03-22

S4e

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

S4e

Forøvrig flott oversikt Olavxxx  :+1:

Det er flott når noen tar på seg jobben å forklare da det ikke er like lett å forstå ved å lese en lang tråd med mye forvirring!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

lerkarls

Hei! Jeg vurderer å kjøpe en lr etter prisjusteringen. Ser det står levering i mars. Er dette realistisk hvis man legger inn ordre i dag så får man bilen i løpet av samme mnd?

Solheim

Ser du nevner at man kan avbestille og bestille på nytt, men da må en bemerke seg at man går glipp av Referral som er 9(6) mnd med Supercharging. Noe å huske på for oss som har planlagt Europa ferie i sommer.

hyundaidan

Jeg er veldig forvirret. Folk flest virker happy og bra er det.

Jeg har opprinnelig bestilt en vanlig long range uten AP. Og har utfra deg jeg forstår på nett og sms har jeg nå fått en enklere AP enn hva som er tilgjengelig på teslas bedtillingssider. Den mangler self parkering og summon.

Men prisen jeg betaler er det samme som hva fok betaler nå for en AP inkl. Self park og summon.

Hvis det veies opp mot at jeg får gratis supercharging i 9 mnd og tidligere levering at man mister to slike funksjoner, så høres det Ikke ut som en bra deal.

Eller har jeg misforstått?

Blir da løsningen at jeg må avbestille og bestille på nytt?






Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Lynkjapp

Nå leste jeg akkurat på en av de amerikanske Model 3-gruppene på facebook at tidligere FSD-kunder, som har fått bilen for så lenge siden at de ikke får penger tilbake, de får nå isteden noe Tesla kaller EAP. Jadda, de bruker den samme forkortelsen, men nå betyr den "Early Access Program" og gir gamle FSD-kunder tilgang til ny funksjonalitet før alle andre.

anrefsah

Sitat fra: hyundaidan på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:06
Jeg er veldig forvirret. Folk flest virker happy og bra er det.

Jeg har opprinnelig bestilt en vanlig long range uten AP. Og har utfra deg jeg forstår på nett og sms har jeg nå fått en enklere AP enn hva som er tilgjengelig på teslas bedtillingssider. Den mangler self parkering og summon.

Men prisen jeg betaler er det samme som hva fok betaler nå for en AP inkl. Self park og summon.

Hvis det veies opp mot at jeg får gratis supercharging i 9 mnd og tidligere levering at man mister to slike funksjoner, så høres det Ikke ut som en bra deal.

Eller har jeg misforstått?

Blir da løsningen at jeg må avbestille og bestille på nytt?






Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Dette er slik jeg har forstått det:
Du kjøpte uten Enhanced AutoPilot (EAP), og ville da kun fått vanlig cruise control. Nå som grunnprisen er satt ned, så blir du kompensert for dette og Tesla oppgraderer bilen til ny AP.
Du betaler det samme som før, men får disse nye funksjonene som kun var forbeholdt de som betale for EAP:
- Adaptive Cruise Control
- Autosteer
- Auto breaking

Ergo, du får nå flere funksjoner på bilen din enn du bestilte og det uten noen ekstra kostnad for deg.

De som bestilte med EAP, blir oppgradert til Full Self Driving (FSD). FSD inneholder nå noe av det som var del av EAP før, pluss de andre funksjonene fra FSD.

Som betyr at alle får flere funksjoner enn det de bestilte opprinnelig. Noen synes det kanskje er dumt at Tesla endrer på dette, spesielt de som kun kjøpte EAP for Adaptive Cruise Control. De kunne klart seg med den nye AP som koster noe mindre enn gamle EAP og de kunne fått bilen for en lavere pris.

turfsurf

Sitat fra: hyundaidan på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:06

Men prisen jeg betaler er det samme som hva fok betaler nå for en AP inkl. Self park og summon.

Hvis det veies opp mot at jeg får gratis supercharging i 9 mnd og tidligere levering at man mister to slike funksjoner, så høres det Ikke ut som en bra deal.

Eller har jeg misforstått?

Ja, du har misforstått. De som bestiller med AP nå betaler det samme som deg, og får ikke med self park og summon. Det er en del av FSD pakken.

Det Tesla har gjort som en kompensasjon for at prisen på din bil ble satt ned med 20k er å gi deg ny AP som koster ca det samme.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Strøm Tycoon

Jeg må bare bruke anledningen å le av de som var kritiske til oss som bestillte uten EAP. Argumentetene var bl.a. at EAP gjorde motorveikjøring mye bedre.

Ha ha!!! Sparte meg for masse styr!

Fornybarbil

Vi som bestilte EAP får FSD til lik pris, mens du som ikke ville ha noen ting ikke får 20 000 i prisavslag, men må kansellere kjøpet eller bli påtvunget autopilot. Jeg ler også litt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA