Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Krever nye FSD HW3?

Startet av Handyman, fredag 01. mars 2019, klokken 16:54

« forrige - neste »

Handyman

Ser at det er mange som håper på/regner med ny HW når de nå får FSD.
Jeg kan ikke finne noe info om at nye FSD trenger HW3, og jeg tror heller ikke det er tilfellet.

Følgende forbehold er nå skrevet om FSD:
De gjeldende egenskapene krever aktivt tilsyn av sjåføren og gjør ikke Teslaen autonom. Fremtidig bruk av disse egenskapene uten tilsyn avhenger av å oppnå pålitelighet langt utover menneskelige sjåfører, som demonstrert av milliarder av kilometer med erfaring, likeså lovbestemt godkjenning, som kan ta lengre tid i noen jurisdiksjoner. Teslaen din oppgraderes kontinuerlig via OTA-oppdateringer under utviklingen av disse selvkjøringsegenskapene.

Dette er mye mindre ambisiøst en tidligere beskrivelse av FSD. Tidligere var det visjoner som lett kunne tolkes som autonomi. De tar nå mye tydeligere forbehold.

Jeg antar at alle funksjonene som er listet i nye FSD lar seg gjennomføre med dagens HW.
Altså bare et par nye funksjoner til sammenliknet med EAP;
Naviger på Autopilot;
automatisk kjøring fra av- og påkjøring til motorvei, inkludert trafikkmaskiner og forbikjøring av biler.
Autoparkering:
både parallelle og perpendikulære steder.
Summon:
den parkerte Teslaen din finner deg hvor som helst på parkeringsplassen. Helt sant.

Kommer senere i år:
Gjenkjenn og responder på trafikklys og stoppskilt.
Automatisk kjøring i bygater.


Det er vel bare de to siste funksjonene som er forskjellige fra EAP.
Satt litt på spissen er EAP i praksis døpt om til FSD, med lovnad om to nye funksjoner, ikke selvkjøring som i tidligere FSD.

Jeg tror denne omleggingen er gjort fordi Tesla ser at selvkjøring tar mye lenger tid, og for at de skal slippe å oppgradere en mange biler med HW3.
Oppgradering var kun lovet dersom det var nødvendig for å oppnå FSD.
Så med denne omdefineringen, får kundene FSD uten at Tesla må oppgradere HW. Billig for Tesla.

Jeg henter meg litt popcorn :-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ohowl

Er ikke mindre ambisiøst; de er bare klarere på at status _per i dag_ er at dette ikke betyr at bilen din er selvkjørende.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Handyman

Sitat fra: ohowl på fredag 01. mars 2019, klokken 17:42
Er ikke mindre ambisiøst; de er bare klarere på at status _per i dag_ er at dette ikke betyr at bilen din er selvkjørende.
Ja det har du rett i, ambisjonen for fremtiden er forhåpentligvis der.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jorgror

Hvis jeg husker korrekt var Musk veldig tydelig på at selvkjøring for Tesla ville kreve HW3 i den podcasten han deltok i nylig. Jeg mener at han sa at det kunne være mulig med gjeldene hardware, men mye vanskeligere og ikke like bra. Vil anbefale alle som er interessert i selvkjøring å høre gjennom hele podcasten.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Handyman

#4
Sitat fra: jorgror på fredag 01. mars 2019, klokken 18:03
Hvis jeg husker korrekt var Musk veldig tydelig på at selvkjøring for Tesla ville kreve HW3 i den podcasten han deltok i nylig. Jeg mener at han sa at det kunne være mulig med gjeldene hardware, men mye vanskeligere og ikke like bra. Vil anbefale alle som er interessert i selvkjøring å høre gjennom hele podcasten.
Enig, har hørt den, men det må ses i konteksten for samtalen. Jeg oppfatter at han snakker om autonom kjøring og ikke produktet som nå kalles FSD, det er milevis jo langt fra selvkjøring slik det var beskrevet tidligere. Jeg tror dagens HW fint duger for produktet FSD.
Elon sa vel også i sin tid at HW2 var kraftig nok ;-)

Tidligere tekst om FSD:
Bygget på forbedret autopilot og bestilling av evnen til å kjøre helt på egen hånd på Tesla-en. Antallet aktive kameraer fordobles fra fire til åtte. Dette muliggjør fullverdige selvkjørende egenskaper i nesten alle tilfeller, noe vi mener vil være en sannsynlig sikkerhet minst to ganger bedre enn med en gjennomsnittlig menneskelig sjåfør. Systemet er designet for å være i stand til å gjennomføre korte og lange kjøreturer uten noe innspill fra sjåføren. For superchargere som har automatisk ladetilkobling aktivert, trenger du heller ikke å plugge i kjøretøyet.

Alt du trenger å gjøre er å sette deg inn og fortelle bilen hvor du skal dra. Hvis du ikke sier noe, vil bilen se på kalenderen din og bringe deg til din antatte destinasjon, eller hjem hvis kalenderen er tom. Tesla-en vil finne den optimale kjøreruten, navigere urbane gater (selv uten veimerking), administrere kompliserte kryss med trafikklys, stoppskilt og rundkjøringer, og håndtere tettpakkede motorveier med biler som beveger seg i høy hastighet. Når du ankommer din destinasjon, kan du rett og slett bare tre ut ved inngangen, og bilen vil gå inn parkeringssøk-modus, begynne å søke ​​etter en plass og parkere på egen hånd. Et trykk på telefonen kaller den tilbake til deg.

Merk deg at selvkjøringsfunksjonen er avhengig av omfattende programvarevalidering og regulatorisk godkjenning, som kan variere mye etter jurisdiksjon. Det er ikke mulig å vite nøyaktig når hvert element av funksjonaliteten som er beskrevet ovenfor vil være tilgjengelig, da dette er svært avhengig av lokal regulatorisk godkjennelse. Vær også oppmerksom på at bruk av Tesla-en for bildeling og biltransport for venner og familie godtas, men å gjøre det for å tjene penger vil kun være tillatt på Tesla-nettverket. Det vil bli publisert detaljer om dette neste år.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på fredag 01. mars 2019, klokken 16:54
Satt litt på spissen er EAP i praksis døpt om til FSD, med lovnad om to nye funksjoner, ikke selvkjøring som i tidligere FSD.
Dette var en god oppsummering !

Jeg var ikke interessert i FSD slik det var fordi jeg tror det er alt for langt frem. Dermed tror jeg ikke HW3 er så viktig, det kan være HW5 som tilfredsstiller kravene til selvkjøring.

Nå kommer det noen interessante funksjoner i FSD i år så det er greit å bli oppgradert, spesielt på en P utgave.

jorgror

Jeg tror at dere har rett at FSD ikke er det samme som tidligere har blitt kalt FSD. Inntil nylig har HW3.0 vært nødvendig for FSD men kan se ut som at det ikke gjelder lengre. Håper det kan komme en offisiell uttalelse på temaet.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

bno

#7
@Handyman
Må medgi at det er et smart trekk av Tesla. Din oppfatning tiltredes.

@knut.aulie
Er ikke sikker på om jeg forstår hvilket rasjonale som ligger bak "så det er greit å bli oppgradert, spesielt på en P utgave" ? Spør etter som jeg har AWD og teller litt på knappene om jeg skal gå for redusert pris...

Counterpointer

Sitat fra: bno på søndag 03. mars 2019, klokken 15:19
@knut.aulie
Er ikke sikker på om jeg forstår hvilket rasjonale som ligger bak "så det er greit å bli oppgradert, spesielt på en P utgave" ? Spør etter som jeg har AWD og teller litt på knappene om jeg skal gå for redusert pris...
Jeg tror at når jeg skal selge min P så er det nok en høyere forventning om at den har FSD nå. De som ønsker en toppmodell ønsker ofte også alt utstyr.

Kan være slik på AWD også, men ikke i like stor grad. Tror jeg

bno

#9
Ja, det er logikk i det og er ening ift. AWD. Takk for feedback!

Jeppe

#10
HW3 blir stadig nevnt i samme åndedrag som FSD av sjefen sjølv.
Lat oss sei at vi får funksjonar som krever fleire resursar enn HW2.5 har tilgjengeleg om 1-2 år. Skal dei nye funksjonane då bakast inn i ein ny pakke a La "Super duper Full Self Driving" som bare er tilgjengleg for folk som kjøpte bil etter eitt gitt tidspunkt i 2019 der HW3 vart implementert?

Eg trur heller at kosten for HW3 er bakt inn i FSD-opsjonen på alle bilar som er kjøpt med FSD i 2019.

Tenkt scenario i 2022: "Nå kan alle med FSD trykke Navigate to Work og bilen fiksar resten, Grusvegar og snøskavlar inkludert. Meeen hvis du kjøpte bil før 17.07.2019 så er bilen din for gammal og din FSD er dårligare enn andre sin FSD"

Eg ser ikkje korleis det kan løysast utan å gi alle HW3.
Kan jo alltids nevne at eg er ein notorisk teknologi-optimist og har aldri eigd Tesla før så eg har ikkje brent meg på eigne spådommar endå.  :P

https://www.teslarati.com/tesla-elon-musk-hardware-3-full-self-driving/

jorgror

Hvis HW3 blir nødvendig for selvkjøringsfunksjoner så må Tesla etter min mening oppgradere HW gratis, ellers vil de helt klart ha brutt norsk lov om villedende markedsføring. 
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Jeppe

Med mindre dei endrar navnet på produktet til "Actual Full Self Driving" eller noko i den dur. Det er iallefall min oppfatning. Men eg skulle også ønske me fekk litt klar tale rundt dette snart.

Vesel

Sitat fra: jorgror på mandag 04. mars 2019, klokken 22:44
Hvis HW3 blir nødvendig for selvkjøringsfunksjoner så må Tesla etter min mening oppgradere HW gratis, ellers vil de helt klart ha brutt norsk lov om villedende markedsføring.
Ja, det er da en selvfølge at de oppgraderer hardware i bilene våre kostnadsfritt i den grad det vil bli nødvendig når vi først har kjøpt bilen med FSD. Noe annet vil de ikke komme unna med, ihvertfall ikke her til lands. Med tanke på hvor mange som bekymrer seg for dette bør Tesla likevel komme på banen og bekrefte dette.

Personlig så bekymrer hardwaren meg lite. Det oppgraderer de for oss med AP + FSD (før: EAP) kostnadsfritt. Er mer bekymret for om de i det hele tatt vil oppnå FSD i løpet av bilens levetid. Så lenge jeg får jevnlige oppdateringer så bilen i det minste nærmer seg dette målet skal jeg likevel være fornøyd.  :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Handyman

#14
Sitat fra: Vesel på mandag 04. mars 2019, klokken 22:59
Sitat fra: jorgror på mandag 04. mars 2019, klokken 22:44
Hvis HW3 blir nødvendig for selvkjøringsfunksjoner så må Tesla etter min mening oppgradere HW gratis, ellers vil de helt klart ha brutt norsk lov om villedende markedsføring.
Ja, det er da en selvfølge at de oppgraderer hardware i bilene våre kostnadsfritt i den grad det vil bli nødvendig når vi først har kjøpt bilen med FSD. Noe annet vil de ikke komme unna med, ihvertfall ikke her til lands. Med tanke på hvor mange som bekymrer seg for dette bør Tesla likevel komme på banen og bekrefte dette.

Personlig så bekymrer hardwaren meg lite. Det oppgraderer de for oss med AP + FSD (før: EAP) kostnadsfritt. Er mer bekymret for om de i det hele tatt vil oppnå FSD i løpet av bilens levetid. Så lenge jeg får jevnlige oppdateringer så bilen i det minste nærmer seg dette målet skal jeg likevel være fornøyd.  :)
Håper dere har rett, men les hva som står om FSD på nettsidene nå. Man må ikke henge seg opp i navnet for det gir assosiasjoner om Level 4/5, og det var det de fablet om i gamle FSD. Det hinsides de nærmeste årene.
Nye FSD er jo bare Level 2, og til det trengs ikke HW3. Det er dette vi har fått, og ikke lovnad om mer selvkjøring.
Telsa oppgraderer jo ikke andre biler med ny HW fordi de ikke takler nye funksjoner.
Nye og gamle FSD er to helt forskjellige produkter.
Nye FSD er EAP (Level 2), og gamle FSD var visjon om selvkjøring Level 4 eller 5.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA