Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf må ned i pris, Model3 kommer nå til ca 300 000 kr!

Startet av EV-FTW, fredag 01. mars 2019, klokken 12:33

« forrige - neste »

Løve

Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. mars 2019, klokken 15:40
Sitat fra: Løve på søndag 03. mars 2019, klokken 15:20
Det er latterlig mye penger Nissan skal ha for sin 62kW utgave. Minst 30k for mye. Den burde ikke kostet mer enn 350k inkludert to sett dekk. Men, Nissan har betydelig høyere pålitelighet og byggekvalitet enn Tesla, så prisen blir litt urettferdig å sammenligne sånn direkte. Pluss at Nissan sin utgave er. Toppdekket med ProPilot osv, mens Tesla sin billigbil er ribbet kasse med ratt og seter. Uansett, håper at prisene på Leaf, Kona, Niro osv nå presses ned der de hører hjemme og ikke på det melkenivået som de nå har.

SR+ med el-seter med minne, AP og vinterdekk vil vel havne på ca. 375k. Den kommer mao. ganske bra ut mot Leaf 60kWh. Den har også oppgradert stereoanlegg. Leafen har vel fortsatt bare manuelle seter og mangler også lengdejusterbart ratt.

Jeg har kjørt biler med og uten elektriske seter, og jeg foretrekker manuelle. Hvorfor? Fordi det er lynkjapt å justere inn posisjonen. Dette er ett felt der jeg mener elektrisk og automatisk er betydelig mye dårligere enn manuell løsning.

EV-FTW

Sitat fra: Løve på søndag 03. mars 2019, klokken 15:48
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. mars 2019, klokken 15:40
Sitat fra: Løve på søndag 03. mars 2019, klokken 15:20
Det er latterlig mye penger Nissan skal ha for sin 62kW utgave. Minst 30k for mye. Den burde ikke kostet mer enn 350k inkludert to sett dekk. Men, Nissan har betydelig høyere pålitelighet og byggekvalitet enn Tesla, så prisen blir litt urettferdig å sammenligne sånn direkte. Pluss at Nissan sin utgave er. Toppdekket med ProPilot osv, mens Tesla sin billigbil er ribbet kasse med ratt og seter. Uansett, håper at prisene på Leaf, Kona, Niro osv nå presses ned der de hører hjemme og ikke på det melkenivået som de nå har.

SR+ med el-seter med minne, AP og vinterdekk vil vel havne på ca. 375k. Den kommer mao. ganske bra ut mot Leaf 60kWh. Den har også oppgradert stereoanlegg. Leafen har vel fortsatt bare manuelle seter og mangler også lengdejusterbart ratt.

Jeg har kjørt biler med og uten elektriske seter, og jeg foretrekker manuelle. Hvorfor? Fordi det er lynkjapt å justere inn posisjonen. Dette er ett felt der jeg mener elektrisk og automatisk er betydelig mye dårligere enn manuell løsning.

Fordelen med elektrisk, og hvertfall om de har minne, er å kunne stille dem inn helt nøyaktig til flere personer, slik at det er helt perfekt hver gang man trykker på sin ferdige innstilling.

Så var det dette rattet som ikke kunne justeres i lengden da. Nissan har varme i ratt, det veier mye opp, det har ikke Tesla.
Men, så har Tesla et enormt ladenettverk, og Model3 støtter vanlig hurtiglading med en normal plugg ( les. ikke Chademo som Leaf).
Og, så har Tesla et infotainment system som er lysår foran Nissan.

Nei, Leaf er overpriset.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Løve

Jeg kjøper argumentet med minne, men for min egen del har det vist seg å være en bagatell. Sikkert fordi jeg og den andre sjåføren har samme høyde og proporsjoner  :D

Og ja, leaf MÅ ned i pris. Samtidig som Nissan MÅ samarbeide med Ionity for å få skikkelig rask ChaDeMo på plass. Hvis ikke så er Leaf ute av det Europeiske markedet om 12 måneder når VW kommer med I.D.

Amatøren

Ionity er samarbeid mellom europeiske bilfabrikanter og har sagt at de kun går for standarden EU har vedtatt og det er CCS2 plugg.

Skal Nissan samarbeide med Ionity så må nok de også gå for CCS2 plugg. Foreløpig ser det ikke ut til at Nissan vil bytte plugg.

Det er ut fra nåværende tidspunkt. Hva Nissan og Ionity velger å gjøre i fremtiden er det ingen som vet. Selvfølgelig vil det vel komme mye synsing fra bedrevitere mens vi venter.......

Vi får vel vite når annet valg blir gjort av et eller begge selskapene.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Løve på søndag 03. mars 2019, klokken 15:48
Jeg har kjørt biler med og uten elektriske seter, og jeg foretrekker manuelle. Hvorfor? Fordi det er lynkjapt å justere inn posisjonen. Dette er ett felt der jeg mener elektrisk og automatisk er betydelig mye dårligere enn manuell løsning.

Hvordan kan manuelle være raskere? Om kona har kjørt TMXen vår før meg så stiller setet seg inn etter mine spesifikasjoner før jeg kommer så langt som å sette meg inn. Vi har svært forskjellige sitteposisjoner, så i Leafen bruker jeg en god del tid på å justere alt. For deretter å få klager fra henne neste gang hun skal kjøre den om at jeg ødelegger setejusteringen i "hennes" bil ;)

Ingen nye biler blir kjøpt inn her uten el-seter med minne. Det er et ufravikelig krav.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Løve

Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. mars 2019, klokken 18:48
Sitat fra: Løve på søndag 03. mars 2019, klokken 15:48
Jeg har kjørt biler med og uten elektriske seter, og jeg foretrekker manuelle. Hvorfor? Fordi det er lynkjapt å justere inn posisjonen. Dette er ett felt der jeg mener elektrisk og automatisk er betydelig mye dårligere enn manuell løsning.

Hvordan kan manuelle være raskere? Om kona har kjørt TMXen vår før meg så stiller setet seg inn etter mine spesifikasjoner før jeg kommer så langt som å sette meg inn. Vi har svært forskjellige sitteposisjoner, så i Leafen bruker jeg en god del tid på å justere alt. For deretter å få klager fra henne neste gang hun skal kjøre den om at jeg ødelegger setejusteringen i "hennes" bil ;)

Ingen nye biler blir kjøpt inn her uten el-seter med minne. Det er et ufravikelig krav.

Jeg justerer setet i fart når jeg kjører over et par timer i strekk. Noe jeg Gjør ofte nok til å irritere meg over elektrisk seter.

TJV

Siden Model X høres så fantastisk ut med elektrisk justering - ordner den automatisk innstilling av speil også? Jeg har bare kjørt Model X én gang, så jeg husker ikke det. Er jo supert om den justerer utvendige speil litt ned når man sitter bilen i revers slik som f.eks Range Rover har hatt i åresvis. Noen som vet? (Ja, vet dette ble veldig avsporing av tråden handler om).
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

EV-FTW

Sitat fra: TJV på søndag 03. mars 2019, klokken 20:55
Siden Model X høres så fantastisk ut med elektrisk justering - ordner den automatisk innstilling av speil også? Jeg har bare kjørt Model X én gang, så jeg husker ikke det. Er jo supert om den justerer utvendige speil litt ned når man sitter bilen i revers slik som f.eks Range Rover har hatt i åresvis. Noen som vet? (Ja, vet dette ble veldig avsporing av tråden handler om).


Ioniq justere også speilene ned når man setter i revers. Samme gjorde Citröengen jeg hadde.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jkirkebo

Sitat fra: TJV på søndag 03. mars 2019, klokken 20:55
Siden Model X høres så fantastisk ut med elektrisk justering - ordner den automatisk innstilling av speil også? Jeg har bare kjørt Model X én gang, så jeg husker ikke det. Er jo supert om den justerer utvendige speil litt ned når man sitter bilen i revers slik som f.eks Range Rover har hatt i åresvis. Noen som vet? (Ja, vet dette ble veldig avsporing av tråden handler om).

Speilene justerer seg etter førerprofil. Du kan velge om de også skal justere seg ned ved rygging, og du kan velge hvor mye (jeg har denne funksjonen avslått). Du kan også velge om de skal folde seg inn etter parkering, og evt. også lagre dette pr. lokasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TJV

Det er jo veldig bra på Model X. Selv om det blir litt feil å sammenligne en bil med Leaf som koster det tredoble. Synest det er bra på Ioniq å ha automatisk speiljustering i den prisklassen. Men men, slike ting er mulig å finne ut av før man handler bil.
Ellers er jeg enig med trådstarter at Leaf må ned i pris når den billigste Model 3 kommer på markedet i Norge. Jeg ser en som har antydet 350k inkl vinterhjul på 60kWh Leaf. Tenker også det er en mer riktig pris. Men siden den utgaven blir laget i et begrenset opplag i første omgang, så tror jeg ikke Nissan dumper prisen. Hva tenker dere andre prisen burde vært på Leaf 60 kWh om noen måneder?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

elektrolux

Værstingen på å overprise bil er vel I-Miev som kostet 260 000 kr helt til Leaf kom på banen. Jeg var selv tidlig ute og anslo 160 000 som mer korrekt pris, og ser at dette stemte mer eller mindre "spot on".
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

AppleKnocker

Disse tingene har en tendens til å løse seg selv. Nå brøyter Tesla vei igjen, og prisnedgang på konkurrentene skjer like sikkert som tyngdekraften. Når er litt mer usikkert. Kommer an på Tesla og andre kan levere nok biler.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

automat

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. mars 2019, klokken 07:14
Værstingen på å overprise bil er vel I-Miev som kostet 260 000 kr helt til Leaf kom på banen. Jeg var selv tidlig ute og anslo 160 000 som mer korrekt pris, og ser at dette stemte mer eller mindre "spot on".

Men tjente Mitsubishi penger når de måtte senke prisen? Batteriprisene var svært mye høyere enn nå. Think kostet også sinnsykt mye når den var i salg..
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tomrh

#28
Automat har et poeng. Det mest fornuftige innlegget i tråden er imo #9 av Leafnor. Oppfordrer til å lese det en gang til, og man skjønner at prisutviklingen må være slik.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

navyelsen

Ser ut til at også Tekna og N-Connecta nå kommer med stort batteri til en mye hyggeligere pris:
https://ecomento.de/2019/03/06/nissan-leaf-mehr-reichweite-tekna-und-n-connecta-ausstattung/

N-Connecta inkludert vinterdekk og metallic lakk fra kr 379.000,-


Kan vi gjette en startpris rundt 360.000?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA