Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effektavgiften..

Startet av E_S, fredag 01. mars 2019, klokken 09:47

« forrige - neste »

E_S

Tro om det er noen måte å initiere den politiske prosessen som må til for å finne en løsning på effektleddproblematikken?


Større felles ladeanlegg treffes jo steinhardt av effektavgiften slik at man enten må ha så mange brukere å fordele effektavgiften ut over slik at det blir moderat, eller skru total effekt ned til et slikt nivå at ladingen knapt blir raskere enn Schuko-lading. Å måtte betale 12-15000 i måneden i effektavgift for et sameie fremstår som rimelig uaktuelt.
:)

Lars C. Krogenæs

NVE hadde et håpløst forslag ute på høring i fjor, som ble slaktet av samtlige som uttalte seg.
https://www.nve.no/om-nve/regelverk/forskriftsendringer-pa-horing/horing-forslag-til-endringer-i-forskrift-om-kontroll-av-nettvirksomhet-tariffer-avsluttet/

Vil du lese mer om gode forslag, vil jeg foreslå at du leser OBOS og Hafslund sine høringsuttalelser, som jeg mener er meget gode, og som jeg støtter. Andre aktører som NBBL var derimot ganske passive til forslaget som lå ute.

NVE kommer med nytt forslag i løpet av året, som skal trumfes gjennom 1.1.2021.

Har dere effektavgift burde ikke det utgjøre mer enn ca. 100kr per måned per bruker, dersom dere har et smart ladesystem som dere kan styre.

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

KjellG

Det snakkes fra tid til annen om «car to grid», strøm fra bilen tilbake til nettet. Det snakkes om å bruke biler på P-plass som batteribank.

Kanskje alle bilene i et sameie kunne «gå sammen» om å flate ut strømforbruket mest mulig ved å la de fulladede ta litt av toppene?

Rollep

Sitat fra: KjellG på fredag 01. mars 2019, klokken 13:44
Det snakkes fra tid til annen om «car to grid», strøm fra bilen tilbake til nettet. Det snakkes om å bruke biler på P-plass som batteribank.

Kanskje alle bilene i et sameie kunne «gå sammen» om å flate ut strømforbruket mest mulig ved å la de fulladede ta litt av toppene?
Mitt batteri skal ikke bruke opp ladesykluser på den slags. Degraderingen av batteriet går fort nok uten slik ekstrahjelp.

TB

#4
Med tanke på at V2G krever bruk av hurtiglader porten er det lite realistisk at dette blir innført i borettslag i nærmeste fremtid.
(Ingen biler i ordinært salg som støtter V2G pr idag? Finnes noen spesielt tilpasset biler til test prosjekter.)

Det som kan være mer aktuelt er at borettslaget monterer batteripakke som bidrar til å utgjevne uttak av effekt. Spørsmålet er om det er økonomi i dette, det vil være forutsetning at effekt avgiften og strømpris vil spare inn igjen investeringen innen rimelig tid.

Det beste er om en modell der slike investeringer ikke blir nødvendig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

fredag

Kanskje det er politisk vilje til å innføre redusert elavgift (ikke effektavift, men elavgift) for ladeanlegg til elbil i borettslag og hurtigladere? Det er jo et gjennomgående tema at skattesystemet skal vris i grønn retning. Stadig økte elavgifter bør gi grunnlag for enkelte unntak for å kompensere for enkelte miljøfientlige effekter av de økte elavgiftene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elbil-1

Effektavgiften er etter min mening bare et skalkeskjul fra netteieren for å skjule at de i alle år har latt investeringsmidler risle til aksjeeierne (kommuner/offentlig) istedenfor å bygge kraftigere nett.

Effektavgiften blir da bare å pisse i buksa - fordi det kommer til å bli brukt mer og mer strøm fremover og tilslutt MÅ nettet forsterkes, helst før det smeller skikkelig.

En god løsning hadde jo vært at elon musk solgte
Noen battericontainere til netteierne så de kunne sette ut ved trafostasjonene som blir overbelastet og således utjevne toppbelastningene mens de samtidig gravde tykkere kabler frem til trafoen/bygget nettet.

Å si til en huseier at «nei du får bare installere 16A ladekurs» er jo rett og slett en hån mot både miljøpolitikken og leveringsplikt av elektrisk energi.

Trekkoppbil

På en måte kan det gi litt mening i en effektavgift:
Nettverket må dimensjoneres etter forbrukstoppene. 

Men det er når nabolaget ditt har høyt forbruk, at det ville gi mening med høy nettleie, og ikke når du har høyt forbruk.

Om du lader bilen med høy effekt kl 04 ei sommernatt, så burde det ikke slå inn på fakturagrannlaget. Det er forbruket i kuldeperioder om vinteren, ved middagstid og i morgenrushet som betyr noe.

Det ville gitt mer mening å ha ulike tariffer til ulike tider på døgnet, sånn som man hadde for tellerskritt på telefoni i gamle dager, da det var billigere å ringe på kvelden enn om dagen, og dyrere om natta.

Dersom man har effektavgift, så har bilister muligheter til å spare penger, hvis man bruker bilen til å jevne ut forbruket i løpet av døgnet.

KjellG

Enkelte netteiere eksperimenterer med snill/ ingen effektavgift på sommeren og ditto sintere om vinteren.

elbil-1

Dette er fortsatt å «pisse i buksa» - når hele nabolaget lader elbil om nettene så er kapasiteten sprengt og netteier må allikevel bygge ut nettverket...

På tide at Netteier begynner å bruke alle pengene de tar inn på nettleie til faktisk å gi innbyggerne et stabilt nett, noe faktisk nettleie skal gå til...

Lading av bil, endring av forbruksmønster er noe som endrer seg gjennom tiden og dette må netteierne bygge sitt nett til å takle. Man kan ikke stoppe utviklingen.

TB

Problemstillingen er beskrevet slik: "Effektuttaket i elnettet øker raskere enn energibruken"

(betalings artikkel, men overskriften er det vesentlige her.)
https://www.tu.no/artikler/effektuttaket-i-elnettet-oker-raskere-enn-energibruken-her-er-losningene-som-kan-
forhindre-masseutfall/412833

Ved å fordele uttaket av effekt på de kritiske dager / timer vil målet være oppnådd. Men, for å oppnå dette må det nok være effektavgift mer enn de få dager / timer i året der det faktisk er kritisk. I tillegg til at det kan være lokale flaskehalser, som gjør at nettet må forsterkes.

Om løsningen som faktisk blir innført tar hensyn til årstider gjenstår å se..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

DagfinnN

Sitat fra: elbil-1 på søndag 03. mars 2019, klokken 17:27
Dette er fortsatt å «pisse i buksa» - når hele nabolaget lader elbil om nettene så er kapasiteten sprengt og netteier må allikevel bygge ut nettverket...
Kan ikke skjønne at du har rett. NVE har jo regnet ut at når hele bilparken er elektrifisert medfører det ca 12 % økning av strømforbruk dersom intet annet blir redusert.
Om natta er det masse overskuddskraft. Om alle skulle lade hver natt, noe ikke kommer til å skje siden store batterier ikke trenger å lades så ofte, er likevel det lite i forhold til forbruket mellom 16 og 18. 1 bil pr natt pr hustand med 16 amp. trekker ca 3 kwh. Resten av huset trekker mye mer mellom 16 og 18.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

elbil-1

Det du skriver er forsåvidt sant, men hvorfor innføres da begrensninger som effektavgift hele døgnet og begrensning på 16/20A kurs til lading?

Er Nok mye mer nyansert ved at netteier har latt være å bygge ut lokale distribusjonsnett i visse området av landet.

Med 100Kw++ batterier så duger det ikke med en 16A kurs. Folk ønsker å lade raskere de dagene de har brukt mye og må fylle opp før neste tur.

Det burde ikke være noe effektproblem å lade med 8-10kw

Effektuttaket vil bare øke
Mer og mer i fremtiden og netteierne må forberede ved å bygge mer robuste nett.

THE

@elbil-1, hvorfor duger det ikke med 16A kurs for å lade et 100++kWh batteri?

Selvfølgelig tar det lang tid å lade et 100kWh batteri fra tomt til fullt på en 16A kurs, men det gjør man jo ikke normalt hver gang man lader. I løpet av 8 timer på natta lader jeg alt forbruk i løpet av dagen, inkludert 100 km daglig pendling, på en 16A kurs. Jeg kjører en Tesla X, så har en bil med høyt forbruk også.

Det som avgjør hvor mye energi du trenger å fylle opp er hvor mye energi du har brukt, og ikke hvor stort energilager du har. Selv om bilene får større batteri jevnt over, så vil ikke det bety at strømforbruk/effektuttak for lading vil øke i takt med økning i batterikapasitet. Faktisk har jeg mye lavere effektuttak ved lading nå enn da jeg kjørte Zoe selv om jeg har 4-5 ganger så stort batteri. Med Zoe kjørte jeg 25000 km i året, og ladet på 10-11 kW mange ettermiddager og hver natt. Nå kjører jeg 40-45000 km med X100D, og lader stort sett med 5-6 kW noen timer hver natt. Zoe måtte jeg lade under middagslaging for å ha strøm til ettermiddagskjøring, og på natt for å ha til å komme på jobb dagen etter. Tesla lades aldri på ettermiddag hvis jeg ikke må ha fullt batteri for en helgetur f.eks. Tesla kan regulere ladestrøm ned til 5A. Zoe ladet uansett på max av det som var tilgjengelig, dvs. 11 kW hjemme. For belastning på strømnettet er det nok mye bedre med den måten jeg lader på nå, selv om jeg bruker dobbelt så mye elektrisk energi til elbilen som før.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Cral

Er ikke bare elbilen som gjør at nettet må forsterkes. Mindre vedfyring, oljefyr er ut, vesentlig flere små dingser som trenger strøm, trekker også en god del.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA