Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt

Startet av creal, fredag 01. mars 2019, klokken 08:32

« forrige - neste »

Contango

Skjønner godt frustrasjonen. Uvanlig at de ikke vil gi noen dato. Mistenker at det er stopp på utleveringer inntil de har kontroll på hva de skal gjøre med problemet. Så en FB post hvor vedkommende fortalte at Tesla ikke har noen løsning. Lurer på om de fjernet en masse bruktbiler fra inventory for å ha de i reserve som lånebiler også. I så fall anser de problemet som alvorlig og potensielt langvarig.

Andre som er i samme situasjon som eminate? Eller som ikke er det og har fått leveringsdato nå i januar for m3?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

thebadger

Sitat fra: Contango på fredag 08. januar 2021, klokken 23:10
Skjønner godt frustrasjonen. Uvanlig at de ikke vil gi noen dato. Mistenker at det er stopp på utleveringer inntil de har kontroll på hva de skal gjøre med problemet. Så en FB post hvor vedkommende fortalte at Tesla ikke har noen løsning. Lurer på om de fjernet en masse bruktbiler fra inventory for å ha de i reserve som lånebiler også. I så fall anser de problemet som alvorlig og potensielt langvarig.

Andre som er i samme situasjon som eminate? Eller som ikke er det og har fått leveringsdato nå i januar for m3?
Kan også være at de holder igjen på dato for å kvitte seg med flest mulig 2020-modeller før neste skip ankommer.
Eller noe helt uskyldig som problemer med å chartre båter. Er visst helt Texas med skipsfrakt nå, de jeg kjøper felger og dekk av sier at prisen per container nå har økt fra ~$1700 til opp mot $4000

Ellemelle

Sitat fra: dissern på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:03
Karantene? En slik konsekvens ville stått i vilkårene i kjøpsavtalen vil jeg tro? Det står ingenting om det der.
Hvorfor skulle nåværende avtale inneholde vilkår for ditt neste kjøp? I Norge kan man fritt bestemme om noen får handle hos deg eller ikke. Tesla kan gi deg livslang karantene hvis de føler for det.

DagfinnN

Lykke til med annen bil. Du bør ikke kjøpe Tesla når du er misfornøyd før levering.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Woodbear

Mustang mach e virker jo som en av de bedre kommende alternativene. Klart vet jo ikke om barnesykdommer der enda heller
2021 model 3 hvit performance.

TøddiVedder

Tviler på at man får mer enn man bestiller der, så da er det vel god stemning.

RJK

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 09. januar 2021, klokken 10:45
Lykke til med annen bil. Du bør ikke kjøpe Tesla når du er misfornøyd før levering.


Hva er egentlig motivasjonen med slike meldinger som enkelte slenger ut her? Skal man ikke ha rett til å kjøpe den bilen man selv ønsker, og samtidig ha rett til å reagere på dårlig kundebehandling? Er det kun solskinnshistorier som tolereres?


Er Tesla-eiere (eller hvilken bilmodell som diskuteres) en egen klan man må bli godtatt blant, for å være "verdig" å eie en slik bil? Synes det er en rett ut hoven holdning som fremvises her. Og nei, jeg trekker ikke eierne av enkelte bilmodeller/merker under en kam her. Dette er enkeltelementer som kanskje bør ta seg en titt i speilet før man basunerer ut slike holdninger.


Om han har fått bil registrert på seg for at Tesla skal nå et måltall, men Tesla gir beng i å levere ut bilen inntil en måned i ettertid, så har man all grunn til å bli forbannet. Spesielt om man har møtt opp 2-3 ganger for å få bilen ut, uten at Tesla har klart dette? Her bør Tesla ha en langt bedre forklaring enn at man ikke gjør utleveringer de første 14 dagene. Registreringsstatistikken viser jo uansett at dette er feil.


Greit nok har vi bare vedkommendes historie å forholde oss til, og får ikke frem Tesla sitt standpunkt her. Kan selvsagt hende grunnen er kundens selv, eller er (sterkt) medvirkende til det inntrufne. Men det kan vi verken vite eller ta som grunnlag. Og mener man grunnen til å reagere virker svakt, så kan man heller diskutere dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thebadger

Sitat fra: RJK på lørdag 09. januar 2021, klokken 18:55
Hva er egentlig motivasjonen med slike meldinger som enkelte slenger ut her? Skal man ikke ha rett til å kjøpe den bilen man selv ønsker, og samtidig ha rett til å reagere på dårlig kundebehandling? Er det kun solskinnshistorier som tolereres?


Er Tesla-eiere (eller hvilken bilmodell som diskuteres) en egen klan man må bli godtatt blant, for å være "verdig" å eie en slik bil? Synes det er en rett ut hoven holdning som fremvises her. Og nei, jeg trekker ikke eierne av enkelte bilmodeller/merker under en kam her. Dette er enkeltelementer som kanskje bør ta seg en titt i speilet før man basunerer ut slike holdninger.


Om han har fått bil registrert på seg for at Tesla skal nå et måltall, men Tesla gir beng i å levere ut bilen inntil en måned i ettertid, så har man all grunn til å bli forbannet. Spesielt om man har møtt opp 2-3 ganger for å få bilen ut, uten at Tesla har klart dette? Her bør Tesla ha en langt bedre forklaring enn at man ikke gjør utleveringer de første 14 dagene. Registreringsstatistikken viser jo uansett at dette er feil.


Greit nok har vi bare vedkommendes historie å forholde oss til, og får ikke frem Tesla sitt standpunkt her. Kan selvsagt hende grunnen er kundens selv, eller er (sterkt) medvirkende til det inntrufne. Men det kan vi verken vite eller ta som grunnlag. Og mener man grunnen til å reagere virker svakt, så kan man heller diskutere dette.
Er mye elsk-hat i Tesla verden, men jeg tror det er noe litt norsk ved det å skulle slenge med leppa hver gang man er uenig.
Det man fort ser (på denne delen av forumet i hvert fall) er at nesten alle tråder ryker ut i digresjoner og folk som kaster meninger på hverandre.
Har snakket med flere personer på PM som var bekymret for å ta levering, så prøver jeg å forklare nøkternt at det er en bil med voksesmerter, men hadde den vært garantert perfekt så hadde den kostet 200k mer.
Samtidig merker jeg at jeg blir irritert når folk skriver noe dumt. For eksempel at de skal prøve å krangle på at rattvarme ikke er verdifult, at FSD ikke er lovlig, at kundeservice blir dårligere og dårligere, at ppf er et must-have, osv. osv, og jeg er ikke helt flink på å roe trigger-fingeren selv.

RJK

Sitat fra: thebadger på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:33
Sitat fra: RJK på lørdag 09. januar 2021, klokken 18:55
Hva er egentlig motivasjonen med slike meldinger som enkelte slenger ut her? Skal man ikke ha rett til å kjøpe den bilen man selv ønsker, og samtidig ha rett til å reagere på dårlig kundebehandling? Er det kun solskinnshistorier som tolereres?


Er Tesla-eiere (eller hvilken bilmodell som diskuteres) en egen klan man må bli godtatt blant, for å være "verdig" å eie en slik bil? Synes det er en rett ut hoven holdning som fremvises her. Og nei, jeg trekker ikke eierne av enkelte bilmodeller/merker under en kam her. Dette er enkeltelementer som kanskje bør ta seg en titt i speilet før man basunerer ut slike holdninger.


Om han har fått bil registrert på seg for at Tesla skal nå et måltall, men Tesla gir beng i å levere ut bilen inntil en måned i ettertid, så har man all grunn til å bli forbannet. Spesielt om man har møtt opp 2-3 ganger for å få bilen ut, uten at Tesla har klart dette? Her bør Tesla ha en langt bedre forklaring enn at man ikke gjør utleveringer de første 14 dagene. Registreringsstatistikken viser jo uansett at dette er feil.


Greit nok har vi bare vedkommendes historie å forholde oss til, og får ikke frem Tesla sitt standpunkt her. Kan selvsagt hende grunnen er kundens selv, eller er (sterkt) medvirkende til det inntrufne. Men det kan vi verken vite eller ta som grunnlag. Og mener man grunnen til å reagere virker svakt, så kan man heller diskutere dette.
Er mye elsk-hat i Tesla verden, men jeg tror det er noe litt norsk ved det å skulle slenge med leppa hver gang man er uenig.
Det man fort ser (på denne delen av forumet i hvert fall) er at nesten alle tråder ryker ut i digresjoner og folk som kaster meninger på hverandre.
Har snakket med flere personer på PM som var bekymret for å ta levering, så prøver jeg å forklare nøkternt at det er en bil med voksesmerter, men hadde den vært garantert perfekt så hadde den kostet 200k mer.
Samtidig merker jeg at jeg blir irritert når folk skriver noe dumt. For eksempel at de skal prøve å krangle på at rattvarme ikke er verdifult, at FSD ikke er lovlig, at kundeservice blir dårligere og dårligere, at ppf er et must-have, osv. osv, og jeg er ikke helt flink på å roe trigger-fingeren selv.


Det som er litt anderledes denne gangen, er jo ikke at det er bilen som klages på, men manglende utlevering. Skjønner ikke at noen mener de bør se seg om etter annen bil, når irritasjonen går på at man må betale forsikring, lånekostnad etc i en måned der man ikke får bruke bilen, kun fordi forhandler ikke vil levere ut bilen. Man har kanskje solgt bilen man hadde, fordi man trodde man skulle ha bilen til disposisjon. Og ikke minst, man har kanskje gledet seg veldig til ny bil.


Kjenner jeg og hadde blitt drit-forbanna på forhandleren/leverandøren om jeg hadde opplevd dette. Om man må ha bilen på service/reparasjon på garanti og kan slite på en lånebil i stedet, er noe helt annet. Da kan man heller "regne hjem" spart slitasje og eventuelt sparte bomkostnader. Og km man kan kjøre ekstra uten å gå over grensen for det man har avtalt i forsikringen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thebadger

Sitat fra: RJK på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:56
Det som er litt anderledes denne gangen, er jo ikke at det er bilen som klages på, men manglende utlevering. Skjønner ikke at noen mener de bør se seg om etter annen bil, når irritasjonen går på at man må betale forsikring, lånekostnad etc i en måned der man ikke får bruke bilen, kun fordi forhandler ikke vil levere ut bilen. Man har kanskje solgt bilen man hadde, fordi man trodde man skulle ha bilen til disposisjon. Og ikke minst, man har kanskje gledet seg veldig til ny bil.


Kjenner jeg og hadde blitt drit-forbanna på forhandleren/leverandøren om jeg hadde opplevd dette. Om man må ha bilen på service/reparasjon på garanti og kan slite på en lånebil i stedet, er noe helt annet. Da kan man heller "regne hjem" spart slitasje og eventuelt sparte bomkostnader. Og km man kan kjøre ekstra uten å gå over grensen for det man har avtalt i forsikringen.
Hvis du scroller bak i historikken i denne tråden så ser du at det dessverre ikke er noe nytt.
Tror ikke det er noe som kommer til å endre seg, så det lureste man kan gjøre er å ringe en kompis når man opplever noe kjipt, for uansett hva du putter inn på forum er det noen som skal krangle med deg.

RJK

Joda, har lest og fulgt med på tråden. Jeg bare følte for å blåse ut litt frustrasjon mot det jeg kaller snørrhoven tankegang.  Så kanskje får det folk til å tenke seg om neste gang. Lar man det bare ligge, blir det ikke bedre. Men klar over at noen kan bli sure og svare tilbake. Men det tåler jeg godt.


Æ står han av, som han sa han Jændor da bare buksesælan som hadde vridd sæ om masta hindra han fra å bli blåst av båten og han så ut som ett flagg av gammel islænder og oransje oljehyre.


;D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tesla91

Hei. Vet noen om 14 dages angrerett / 1600km gjelder enda? Har hørt noe snakk om at Tesla gikk vekk i fra denne muligheten.

SurSnasen

Sitat fra: Tesla91 på mandag 29. mars 2021, klokken 15:25
Hei. Vet noen om 14 dages angrerett / 1600km gjelder enda? Har hørt noe snakk om at Tesla gikk vekk i fra denne muligheten.

De har gått bort fra lovnaden om inntil 1600 km. Angreretten opplyser de ennå om, men de tar høyde for å gjøre fratrekk for verdireduksjon dersom bruken er utover det som må til for å undersøke bilens funksjoner. Og da er du inne på en høyst subjektiv vurdering. Kan hende Tesla vurderer det slik at en prøvekjøring på 50 km er nok, og at du får et solid fratrekk i retursummen når du leverer bilen tilbake med 500 km på telleren.

På side 3 finner du teksten:
https://www.tesla.com/no_NO/order/download-model3-order-agreement?redirect=no&country=NO&locale=no_NO

Tesla91

Sitat fra: SurSnasen på mandag 29. mars 2021, klokken 19:07
Sitat fra: Tesla91 på mandag 29. mars 2021, klokken 15:25
Hei. Vet noen om 14 dages angrerett / 1600km gjelder enda? Har hørt noe snakk om at Tesla gikk vekk i fra denne muligheten.

De har gått bort fra lovnaden om inntil 1600 km. Angreretten opplyser de ennå om, men de tar høyde for å gjøre fratrekk for verdireduksjon dersom bruken er utover det som må til for å undersøke bilens funksjoner. Og da er du inne på en høyst subjektiv vurdering. Kan hende Tesla vurderer det slik at en prøvekjøring på 50 km er nok, og at du får et solid fratrekk i retursummen når du leverer bilen tilbake med 500 km på telleren.

På side 3 finner du teksten:
https://www.tesla.com/no_NO/order/download-model3-order-agreement?redirect=no&country=NO&locale=no_NO

Takker for svar. Man bør da hvert fall få "kjøre ut" bilens rekkevidde for å få testet ut alle funksjonene håper jeg på. Reell rekkevidde må jo gå innunder det å "sjekke ut alle bilene funksjoner". Får håpe det ikke blir et problem når jeg henter bil over påske. Sist jeg hentet ut ny bil hos Tesla var det en forferdelig opplevelse og kundeservice i etterkant. Noe jeg ikke orker å finne meg i. Særlig ikke etter å ha blitt behandlet slik man skal og bør som Taycan kunde.

emurof

Sitat fra: Contango på torsdag 07. januar 2021, klokken 22:21Det er sånn hver gang Elon skal ha jekket ut en masse biler før kvartalsslutt. Armer og bein og mange som blir misfornøyde.

Det er ikke mitt inntrykk i det hele tatt. Mitt inntrykk er at de aller fleste er strålende fornøyd.

Men dette med push mot slutten av kvartalet vil jevnes mer ut gjennom hvert kvartal når fabrikken i Berlin er i gang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA