Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading

Startet av mohpet, torsdag 28. februar 2019, klokken 23:14

« forrige - neste »

mohpet

Det har hendt jeg har fått ladeproblemer etter å ha vasket bilen med høytrykk. Dette skjedde også idag. Bilen virker fint, men når jeg skal lade så kommer begge de to røde lysene på ladekladden på, de blinker. Ladingen starter ikke.
Jeg leste noe om hvis jeg snur 220V pluggen 180 grader så kan det hjelpe. På den måten fikk jeg startet ladingen. Men etter et halvt minutt stoppet den og car link røde lyset på ladekladden lyste. Så det med 180 grader kan være tilfeldig.
Det er nok noe fukt et sted.
Det rare er at jeg var et ærend i kveld, og parkerte da et annet sted, der det var en 230V kontakt. Prøvde å lade der, funket helt fint det. Så da tenkte jeg at det var tørket opp.
Da jeg kom hjem fikk jeg samme feilen igjen, i garasjen. Jeg har prøvd to ladekladder, siden jeg har to, så det er ikke der feilen ligger.
Her kommer det rare: Nå har jeg dratt en skjøteledning fra huset og opp i garasjen, da starter ladingen med en gang, og den ser ut til å holde.
Sist gang dette skjedde så var det helt likt, men da bare løste det seg i løpet av et døgn ca, antar fukt ble borte.
Spørsmålet er hvorfor lader den ikke i garasjen, men med en 30 meter skjøteledning fra huset?
El anlegget i hus og garasje er fra 2004 så det bør jo være greit. Egen sikring til garasjen.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

mohpet

En liten update.
Ladingen holdt ikke i natt, så det ble ikke mye. På jobben slet jeg også med type2 lading, men den tok lading etterhvert. Men slo seg ut etter 30 min. Hjemme igjen starter lading, men etter kort tid ca 2 min kommer car link fault rødt lys på og lading stopper.
Bilen står nå med vifteovn under, men dette burde ha vært tørt nå med tørt vær idag selv om det er kaldt (ca null pluss et par)?
Samme status med begge ladekladdene, så det er ikke den.
Noen tips?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

worry

Hei,
Jeg har egentlig ikke peiling på hva som er feil hos deg, men jeg har sett hva vann i batteriet gjør.
Har du åpnet batteriet ditt? Hvis ikke; gjør det så fort du kan. Sjansen for at du har fuktighet i kassa, med jordfeil eller skader på styringskort, er stor.
Think lithium

mohpet

Hei, jeg tror ikke det er fukt i batteriet. Da jeg fikk inn Li batteriet for vel ett år siden (det var da brukt ca 60k km) så sjekket Elbilmek inni kassen, det var helt strøkent nærmest som nytt og uten tegn til fukt).
Jeg har vasket bilen noen ganger selvsagt, tre av gangene siden da har det blitt trøbbel. 2 av de med høytrykk. Første gangen røk faktisk Calix kolben, og skapte power limit. Så den måtte kobles fra. En gang senere (uten Calix, med PTC) med høytrykk så stoppet lading som nå, men etter et døgn var det ok igjen. Det var mye varmere i været den gangen.
Nå har det gått to døgn.
Bilen lader på mode 3 fint (er på et lokalt kjøpesenter nå), det er hjemme på mode 2 jeg sliter ennå.
Går ut fra at dette løser seg over litt tid.
Læring er at unngå høytrykk vasking (type "selvvask"), bare bruke vanlig slange og bøtte.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

ElTorro

Helt enig.  Høytrykk MÅ unngås.

Siste "tørkeprosess" inne i oppvarmet lagerhall med flere vifteovner under bilen fra fredag kveld til mandag morgen gjorde susen.  Hadde da fått "Power Limit" etter kjøring på slapse-føre.

Th!nk er på ingen måte vanntett, og vann må unngås.  Snakker etter 8 års erfaring med bilen.
> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

mohpet

Hei, ja min lader også fint igjen. Ikke mer høytrykk fra meg
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

worry

Temaet var også oppe på yahoo-forumet nylig. Et innlegg konkluderte med at et utsatt område er der kjørekablene går inn i motoren.
Think lithium

pexic

Jeg tror denne typen beskyttelse gjør ikke vondt :) det kan være aluminium gjort. (google translate)
Du kan ikke vise dette vedlegget.

ebye

Tema Ladekabel
Jeg har en Think som har tatt knekken på 2 stk ladekabel på stikkontakt i fellesgarasje i boligblokk og èn stk i parkeringsanlegg på Haukeland Uni Sykehus. Lading har startet ordinært og har stoppet underveis. På HUS ladet den til 95% (fra ca 20%).
Siden er kabelen død.
Ladekabel Type 2 virker uten problemer i samme tidsrom både i ELbil-Ladeboks i boligblokk(en) og andre offentlige ladestasjoner.
Finnes det noen forklaring på hvorfor eller hva som trigger "KabelDødaren"?

Michjarson

Hei alle sammen! Jeg får noen ganger problemer med å starte lading. Det har begynt når det ble varmt ute, to røde feillys blinket. Den startet å lade etter en time. Jeg tok laderen til reparasjon, men det skjer fortsatt når det er varmt ute, ikke noe problem når det er overskyet og noe kaldere... Hver gang bilen blir varm, må jeg vente først ett par timer, så begynner den å lade. Litt frustrerende... Er det noe jeg kan gjøre selv eller må bilen til et verksted?

mohpet

Har du prøvd å ta ut pluggen av bilen, deretter ta ut 220V pluggen, snu denne 180 grader, og så plugge inn i bilen igjen?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Arild69

Heisan. Jeg hadde tilsvarende problem på min Think en gang i tiden etter vask. Jeg tok å teipet alle orange ledninger i motorrommet, spesielt rundt kontakten for å ikke få vann inn i stikk kontakten. Etter det fungerte lader og alt etter hver vask. Når det skal være sagt kan det være en ide å forsikre seg at at det ikke har vært lekkasje i batterikassen og forsegle den etterpå. Det måtte jeg gjøre på grunn av fukt i kassen som hadde skadet en del kretskort. Etter dette, ingen problemer. Dette med utett batterikasse på Litium modellene har jeg blitt fortalt at kan være en svakhet. Mvh Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

Michjarson

Hei igjen, hjertelig takk for svarene!  :+1:
Mohpet, jeg har prøvd en gang å snu på pluggen, men etter reparasjonen er den litt for stor/lang for ladestasjonen hvor jeg pleier å lade vanligvis (når snudd) .. Kan prøve et annet sted.
Arild69, jeg har nok Zebra batteri.. Har ikke vasket den enda...  :(
Problemet er ikke til stede hver gang jeg lader... F.eks i dag er kjøligere og ikke noe problem. Bare når det er varmt ute. Kanskje noe vifte som ikke fungerer som den skal?

Vidar_S

Du skriver tidligere at du tok laderen (ladekabelen?) til reparasjon - fikk du noen tilbakemelding fra disse om noe var feil med den?

Har du kun forsøkt lading fra kontakt hjemme eller også andre steder? Den gang da jeg hadde Think reagerte den på jordfeil (eller noe sånt) i en varmepumpe, så den nektet å lade om varmepumpen stod tilkoblet. Muligens ikke så sannsynlig at jordfeil trigges av temperaturøkning, men..

Mener å huske at det er en temperatursensor/sikring i ladekladden. Jeg hadde tidvis problemer med lading om kladden stod i solsteiken, så dette _kan_ også være en faktor.

En annen ting -  hører du mye viftelyd fra batteriet / under bilen når du kjører og/eller lader? Har du sjekket om det er nok kjølevæske på bilen? Lader bilen greit om du har "kjørt den varm" og så plugger i ladekabel men ikke når det er varmt i været?

Et annet godt tips er muligens å få tak i/lånt en annen ladekabel så du kan få en pekepinn på hvorvidt problemet ligger i ladekabelen eller i bilen, men det kan jo være vanskelig om man ikke holder til i riktig område eller tilfeldigvis kjenner andre med Think.

Mange skudd i mørket, men man kan jo være heldig og treffe :)

-vidar S.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA