Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ha det, og takk for all fisken

Startet av kodax, torsdag 28. februar 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: THE på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:17Foreløpig er det vel bare Mercedes EQC som kanskje kan bli i en størrelse som kan sammenlignes med X og e-Tron?
Tror ikke det. EQC er vel mer på størrelse med i-Pace.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: kodax på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:14
Det kommer jo an på hva man velger å sammenligne/hvilket behov/ønsker man har. Ang innvendig plass blir vel TMY kanskje like 55. Kanskje også Q4 får omtrent samme plassen siden den blir bygget på dedikert elbilplatform. Ang pris er vel 55 og TMX sammenlignbare. Ang kvalitet/service vil endel mene at man kan forvente at Audiene blir bedre. Rekkevidde blir kanskje Q4 og TMX sammenlignbare. Taklast 55, og kanskje TMY og Q4 like. Hengervekt kanskje 55, TMY og Q4. Ladehastighet kanskje TMX og Q4? osv..
Det er derfor jeg sier segment. Segment er historisk sett basert på størrelse og type bil. Luxury / premium og til en viss grad.

Alle de andre tingene du nevner er ting noen som shopper bil kan vurdere, og de fleste som handler bil vurderer på tvers av segmenter, avhengig av hva som er tilgjengelig og hva som gir mest for pengene. Elbilmarkedet er jo prima eksempel på det, med en kompakt sportssedan som mestselgende bil...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: THE på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:17
Foreløpig er det vel bare Mercedes EQC som kanskje kan bli i en størrelse som kan sammenlignes med X og e-Tron?
EQC er vel vesentlig mindre enn etron.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: THE på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:17
Fra mitt ståsted så er X og e-Tron konkurrenter, og egentlig de eneste det er relevant å sammenligne. iPace blir for liten til å sammenlignes med e-Tron og X (og har for lav tilhengervekt).

E-Tron er en god del mindre i baksetet og bagasjerom enn Model X. Det var delvis der det stoppet for vår del når det ikke er mulig å sitte mellom to barneseter på rad 2. Selv som 7-seter har X mye større bagasjerom. Spesielt plassen under gulvet er veldig anvendelig i X og kan ta 2-3 store bag`er. I E-Tron er det smal flat plass under gulvet som krever at hele gulvplaten tas ut.
Som 5-seter blir bagasjeplassen enorm i X.

Men de naboene som nå vurderer X mot E-Tron kommer fra A6. Da blir situasjonen annerledes. De er ganske sammenlignbare på plass og sånn sett en mye mer åpenbar overgang.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: THE på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:17
Fra mitt ståsted så er X og e-Tron konkurrenter, og egentlig de eneste det er relevant å sammenligne. iPace blir for liten til å sammenlignes med e-Tron og X (og har for lav tilhengervekt).
For enkeltpersoner kan alle biler være konkurrenter. Derfor man må skille mellom segmentplassering og personlige vurderinger. X er en klasse større enn etron, så enkelt er det. For oss har hverken I-Pace og etron plass nok til å bli vurdert som familiebil, og er for dyre og store til bil nr 2...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Mulig jeg misforstår, men hvis man er bilprodusent/-selger kan jeg skjønne behovet for å "segmentplassere" bilene, men de fleste her er vel potensielle kjøpere, og da er det vel nettopp den personlige vurderingen som er interessante?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:44
Mulig jeg misforstår, men hvis man er bilprodusent/-selger kan jeg skjønne behovet for å "segmentplassere" bilene, men de fleste her er vel potensielle kjøpere, og da er det vel nettopp den personlige vurderingen som er interessante?
Poenget mitt er at det er ikke noen vits i å diskutere om biler er "konkurrenter" i ett personlig perspektiv, det er det kun personlige behov, ønsker og ressurser som avgjør.

Segmenter er for å gjøre det lettere å markedsføre og sammenligne på tvers av merker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:19
Sitat fra: THE på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:17Foreløpig er det vel bare Mercedes EQC som kanskje kan bli i en størrelse som kan sammenlignes med X og e-Tron?
Tror ikke det. EQC er vel mer på størrelse med i-Pace.
EQC oppleves mindre (ikke mye men litt) enn I-Pace.
E-tron er en stor bil utvendig, men innvendig så er den ikke mye større enn I-Pace. Det er kun at bakruta ikke er så skrå som gjør at en har litt mer lasteplass i høyden.

X er MYE mer romslig, på det feltet er den overlegen.

hemi

segmentet er mini SUV enn så lenge, henger kapasiteten sier vel alt her at bilene ikke er fullvoksne.

Gleder meg til Q7, cayenne osv blir elektrisk.

daktari

#264
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:19
Sitat fra: THE på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:17Foreløpig er det vel bare Mercedes EQC som kanskje kan bli i en størrelse som kan sammenlignes med X og e-Tron?
Tror ikke det. EQC er vel mer på størrelse med i-Pace.
Enig. Jeg eier den ene og har kikket på GLC ganske nøye.

Også enig at e-tron kun har marginalt mer plass innvendig enn I-pace. ca 5 cm her og der. Det er høyere bagasjerom som betyr noe, og litt større frunk. Benplass og bredde innvendig er ganske lik. Men dessverre 15-20 cm lenger bil..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: hemi på torsdag 14. mars 2019, klokken 10:58
segmentet er mini SUV enn så lenge, henger kapasiteten sier vel alt her at bilene ikke er fullvoksne.

Gleder meg til Q7, cayenne osv blir elektrisk.
Nå har vel Europeere og Amerikanere litt forskjellig oppfatning av segment, Cayenne havner vel i compact SUV segmentet.

Trekkmuligheter definerer vel ikke segmentet for bilen, men vil heller sees på som en mangel, eller ikke en fullverdig SUV. Hverken X eller etron og ihvertfall ikke I-Pace er vel å regne som tradisjonelle SUVer. Der havner vel knapt Cayenne og Q7 heller...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 14. mars 2019, klokken 11:19
Også enig at e-tron kun har marginalt mer plass innvendig enn I-pace. ca 5 cm her og der. Det er høyere bagasjerom som betyr noe, og litt større frunk. Benplass og bredde innvendig er ganske lik. Men dessverre 15-20 cm lenger bil..
Jepp, etron er en omvendt Tardis.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kåre Knatten

Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. mars 2019, klokken 11:22
Sitat fra: hemi på torsdag 14. mars 2019, klokken 10:58
segmentet er mini SUV enn så lenge, henger kapasiteten sier vel alt her at bilene ikke er fullvoksne.

Gleder meg til Q7, cayenne osv blir elektrisk.
Nå har vel Europeere og Amerikanere litt forskjellig oppfatning av segment, Cayenne havner vel i compact SUV segmentet.

Trekkmuligheter definerer vel ikke segmentet for bilen, men vil heller sees på som en mangel, eller ikke en fullverdig SUV. Hverken X eller etron og ihvertfall ikke I-Pace er vel å regne som tradisjonelle SUVer. Der havner vel knapt Cayenne og Q7 heller...

Helt riktig. Ved et Audi-show på den andre siden av Atlanteren, brukte de Q7 som hentebil på flyplassen og en av de europeiske direktørene spurte sjåføren om hva han syntes om bilen. Jo, den var grei den, men forstår ikke hvorfor de bygger de så små.

Øyvind.h

Hiv et 90kWh batteri inn i Excursion og send den ut på motorveien så får vi fort svaret på hvorfor elbiler ikke umiddelbart vil passe inn i full size SUV :) Det kan være kravet til størrelse på bil vil gå noe ned i fremtiden. Eller i hvert fall i retning av mer aerodynamiske og plasseffektive biler. 
Model X er jo ikke spesielt stor, men allikevel et solid strømsluk. Merket godt overgangen fra Model S til X med samme batteri.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

#269
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. mars 2019, klokken 12:01
Hiv et 90kWh batteri inn i Excursion og send den ut på motorveien så får vi fort svaret på hvorfor elbiler ikke umiddelbart vil passe inn i full size SUV :) Det kan være kravet til størrelse på bil vil gå noe ned i fremtiden. Eller i hvert fall i retning av mer aerodynamiske og plasseffektive biler. 
Model X er jo ikke spesielt stor, men allikevel et solid strømsluk. Merket godt overgangen fra Model S til X med samme batteri.
I fremtiden kommer bedre batterier, så det kommer garantert mindre aerodynamiske biler igjen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA