Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ha det, og takk for all fisken

Startet av kodax, torsdag 28. februar 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

Gitzern

Jeg har skrevet i en annen tråd, det som må til for å revolusjonere el-bilene er eks faststoff batteri. Dvs lavere vekt og økt ytelse. Dette er nok minst 5-10 år unna masseproduksjon, om det i det hele tatt kommer. At VW, Volvo eller andre skal komme med noe fantastisk basert på dagens teknologi er i beste fall naivt. Annet blir bare forskjellige versjoner av det vi har i dag, da er e-tron en veldig godt alternativ for meg ettersom de treffer nesten 100% på mine kriterier. Kan sikkert ha den bilen i 10-12 år. Dere andre får vente

Counterpointer

Sitat fra: Crown på fredag 01. mars 2019, klokken 19:15
SUV med tildels gode terrengegenskaper som e-tron.
Ser det fokuseres en del på dette og tydeligvis kan E-tron kjøre bratt både opp og ned. Men den er VEELDIG tung og lang, tror jeg ville satt pengene på I-Pace i en skikkelig krevende offroadløype.
Nå er ikke dette det viktigste poenget i forhold til vanlige familiebiler, men det nevnes stadig.

Personlig så vil Rivian SUV være et godt alternativ som både frakter hele familien og kan komme frem der andre stopper.


el-sprell

#32
Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. mars 2019, klokken 20:36
Sitat fra: Crown på fredag 01. mars 2019, klokken 19:15
SUV med tildels gode terrengegenskaper som e-tron.
Ser det fokuseres en del på dette og tydeligvis kan E-tron kjøre bratt både opp og ned. Men den er VEELDIG tung og lang, tror jeg ville satt pengene på I-Pace i en skikkelig krevende offroadløype.
Nå er ikke dette det viktigste poenget i forhold til vanlige familiebiler, men det nevnes stadig.

Personlig så vil Rivian SUV være et godt alternativ som både frakter hele familien og kan komme frem der andre stopper.

Ser vi den på veien i Norge før om 2-3år? Vekten blir vel den samme som E-tron/Model X?
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

Crown

Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. mars 2019, klokken 20:36

Ser det fokuseres en del på dette og tydeligvis kan E-tron kjøre bratt både opp og ned. Men den er VEELDIG tung og lang, tror jeg ville satt pengene på I-Pace i en skikkelig krevende offroadløype.
Nå er ikke dette det viktigste poenget i forhold til vanlige familiebiler, men det nevnes stadig.

Personlig så vil Rivian SUV være et godt alternativ som både frakter hele familien og kan komme frem der andre stopper.

Den blir sikkert lett ja :-D Ser mer ut som den bikker 3 tonn. Men altså, en Toyota Landcruiser 100 veier 2,7 tonn, og ingen sier vel at den er dårlig i terrenget. I-pace er ikke så mye lettere en e-tron, men hva er bakkeklaringen? E-tron har opp til 22,6cm, det eneste jeg finner på jaguar-sidene er 14,6cm, men håper det er mer enn det :-D

Men I-pace er jo mer i samme klasse som e-tron. Det jeg snakket om er jo sammenligningen av biler i totalt forskjellige klasser, som TM3 og e-tron. 
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer

Sitat fra: el-sprell på fredag 01. mars 2019, klokken 20:48
Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. mars 2019, klokken 20:36
Sitat fra: Crown på fredag 01. mars 2019, klokken 19:15
SUV med tildels gode terrengegenskaper som e-tron.
Ser det fokuseres en del på dette og tydeligvis kan E-tron kjøre bratt både opp og ned. Men den er VEELDIG tung og lang, tror jeg ville satt pengene på I-Pace i en skikkelig krevende offroadløype.
Nå er ikke dette det viktigste poenget i forhold til vanlige familiebiler, men det nevnes stadig.

Personlig så vil Rivian SUV være et godt alternativ som både frakter hele familien og kan komme frem der andre stopper.

Ser vi den på veien i Norge før om 2-3år? Vekten blir vel den samme som E-tron/Model X?
Fra Rivian


forzaman

Sitat fra: Crown på fredag 01. mars 2019, klokken 19:15
Hadet, kodax. Vil vel egentlig si at du ikke kjøper fordi det ikke er en e-tron type bil du vil ha.

Det er så mye snakk om "killere", "Tesla-killer", "e-tron killer". Det som i virkeligheten skjer, er at utvalget er i ferd med å nærme seg slik det har vært for fossilbiler i mange år. Dermed kan vi kanskje snart unngå idiotiske sammenligninger av biler som normalt sett ikke er i samme klasse, bare fordi det fokuseres ene og alene på rekkevidde. Bare i elbilverdenen sammenligner man lave sedaner som TM3 med en SUV med tildels gode terrengegenskaper som e-tron, direkte. I fossilverdenen er det jo ingen som sammenligner Mercedes C-klasse med ML. Hvor mange kjøpte ikke model S fordi det var eneste alternativet over 150km reell rekkevidde? Model X pga det var eneste bilen med hengerfeste?

Selv fikk jeg nok rekkevidde da jeg passerte 200km-grensen faktisk rekkevidde, som jeg gjorde med Ioniq. Da får jeg kjørt all dagligkjøring uansett hvor mye uten behov for ekstralading, det er null problem å komme seg til hytten, og samtidig er det null stress de 5-6 langturene i løpet av året, typisk Bergen-Oslo.

Vi har ventet på første fullverdige elbilen med 4X4, hengerfeste med bra vekt, mulighet til takboks, og grei plass, og det ble e-tron. Hadde det blitt en Passat hadde vi kjøpt den. Aller helst ville jeg hatt en Lexus. Tesla har aldri vært veldig interessant, ingen av dem oppfyller kravene, og selv om den har både peis, prompelyd, dører som vifter til musikk og 0-100 på to sekunder så driter jeg veldig hardt i akkurat det. Det jeg håper med e-tron er å få en stabil og ultrakomfortabel bil, som er ferdig fra fabrikk og som ikke må restartes med å trykke diverse tastekombinasjoner, jeg bryr meg ikke om ny software som kommer om natten og innfører nye funksjoner men også nye feil. Jobber med IT-drift til daglig og har ikke behov for å ha mer av det i bilen min.

Hvorfor skal Q4 bli en e-tron "Killer", det er helt forskjellige biler i forskjellig klasse. Ting som lydnivå og komfort vil bli noe helt annet. Det er plass til alle typer biler. Å sammenligne med Buzz blir jo også meningsløst.

Når vi først kjøpte en Audi har vi flesket til med masse utstyr og planlegger å ha denne så lenge som mulig. Batteriene kommer neppe til å tape seg så mye at den ikke er brukbar om 8 år også til vårt behov. Jeg tror det blir helt konge. Jeg forventer en kvalitetsbil og en seriøs forhandler.

+1 på denne

el-sprell

#36
Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. mars 2019, klokken 21:58
Sitat fra: el-sprell på fredag 01. mars 2019, klokken 20:48
Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. mars 2019, klokken 20:36
Sitat fra: Crown på fredag 01. mars 2019, klokken 19:15
SUV med tildels gode terrengegenskaper som e-tron.
Ser det fokuseres en del på dette og tydeligvis kan E-tron kjøre bratt både opp og ned. Men den er VEELDIG tung og lang, tror jeg ville satt pengene på I-Pace i en skikkelig krevende offroadløype.
Nå er ikke dette det viktigste poenget i forhold til vanlige familiebiler, men det nevnes stadig.

Personlig så vil Rivian SUV være et godt alternativ som både frakter hele familien og kan komme frem der andre stopper.

Ser vi den på veien i Norge før om 2-3år? Vekten blir vel den samme som E-tron/Model X?
Fra Rivian


Blir meget overrasket om vi ser denne bilen i Norge før 2021, selv om man kan forhåndsbestille bilen i år
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

AJ82

Sitat fra: el-sprell på fredag 01. mars 2019, klokken 22:14
Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. mars 2019, klokken 21:58
Sitat fra: el-sprell på fredag 01. mars 2019, klokken 20:48
Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. mars 2019, klokken 20:36
Sitat fra: Crown på fredag 01. mars 2019, klokken 19:15
SUV med tildels gode terrengegenskaper som e-tron.
Ser det fokuseres en del på dette og tydeligvis kan E-tron kjøre bratt både opp og ned. Men den er VEELDIG tung og lang, tror jeg ville satt pengene på I-Pace i en skikkelig krevende offroadløype.
Nå er ikke dette det viktigste poenget i forhold til vanlige familiebiler, men det nevnes stadig.

Personlig så vil Rivian SUV være et godt alternativ som både frakter hele familien og kan komme frem der andre stopper.

Ser vi den på veien i Norge før om 2-3år? Vekten blir vel den samme som E-tron/Model X?
Fra Rivian


Blir meget overrasket om vi ser denne bilen i Norge før 2021, selv om man kan forhåndsbestille bilen i år
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Crown

Ja, jeg forhåndsbestilte vel e-tron i 2017, nå skriver vi 2019. De som reserverte TM3 har vel ventet i fire år. Så jeg ville ikke ventet oppe om natten på Rivian heller :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer

Sitat fra: el-sprell på fredag 01. mars 2019, klokken 22:14
Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. mars 2019, klokken 21:58
Sitat fra: el-sprell på fredag 01. mars 2019, klokken 20:48
Sitat fra: knut.aulie på fredag 01. mars 2019, klokken 20:36
Sitat fra: Crown på fredag 01. mars 2019, klokken 19:15
SUV med tildels gode terrengegenskaper som e-tron.
Ser det fokuseres en del på dette og tydeligvis kan E-tron kjøre bratt både opp og ned. Men den er VEELDIG tung og lang, tror jeg ville satt pengene på I-Pace i en skikkelig krevende offroadløype.
Nå er ikke dette det viktigste poenget i forhold til vanlige familiebiler, men det nevnes stadig.

Personlig så vil Rivian SUV være et godt alternativ som både frakter hele familien og kan komme frem der andre stopper.

Ser vi den på veien i Norge før om 2-3år? Vekten blir vel den samme som E-tron/Model X?
Fra Rivian


Blir meget overasket om vi ser denne bilen i Norge før 2021, selv om man kan forhåndsbestille bilen i år
Ikke godt å vite. Enig i det. Men de har holdt på i 9 år og de har en stor fabrikk med alt de trenger. De sier de har sikret seg batterileveranser...

Men nå handler tråden om hvorfor en ikke velger E-tron, så dybdedykk om Rivian kan tas i tråden dens. Jeg følger den og kan gjerne fortsette der.

stefse

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2019, klokken 10:45
Fikk akkurat tilbakemelding nå fra forhandler utenfor byen. "Ingen i Møller får gi rabatt på E-tron". Svarte at mange forteller om 3-4%. Spent på hva selger sier senere i dag. Men det er kanskje forskjell på hva som formuleres skriftlig og muntlig. I Sverige kom det på direkten tilbud om 2% fra en forhandler. Andre har nevnt 7% og opptil 10% om flere går sammen og bestiller. Men står fortsatt litt fast på at forhandler må sørge for eksportoppsettet. Det virker de ikke så interessert i.
Norsk kjent importør nevner det samme - dvs at forhandlere ikke er interessert i å selge nye biler på eksport.
Dette var noe som irriterte meg. Audi later til å tro at de har en slags guds åpenbaring til elbilverden, og at de går inn for å melke det norske markedet 100%, ble for overtydelig.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

DagfinnN

Sitat fra: Crown på fredag 01. mars 2019, klokken 22:22
De som reserverte TM3 har vel ventet i fire år. Så jeg ville ikke ventet oppe om natten på Rivian heller :)
Fake news. Bestilling for TM3 åpnet 31. mars 2016. Det er ennå ikke 3 år. Viktig å være etterrettelig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

Sitat fra: stefse på fredag 01. mars 2019, klokken 22:41
Dette var noe som irriterte meg. Audi later til å tro at de har en slags guds åpenbaring til elbilverden, og at de går inn for å melke det norske markedet 100%, ble for overtydelig.
Eneste trøst får være at det ikke vil vare. Tipper det roer seg i løpet av året.
I dag ble det endelig prøvekjøring og revisjon av konfigurasjon for min del. Nå blir det noen dager i tenkeboksen. Skal forsøke å oppsummere i prøvekjørings-tråden, men kort fortalt ble jeg ikke veldig mye klokere ift å bytte ut nåværende bil. Hadde håpet prøvekjøringen skulle bikke meg i ene eller andre retningen, men ble ikke helt klok.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Crown

Sitat fra: DagfinnN på fredag 01. mars 2019, klokken 22:49
Fake news. Bestilling for TM3 åpnet 31. mars 2016. Det er ennå ikke 3 år. Viktig å være etterrettelig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3

Sorry :-D Synes tiden går så fort, men ikke så fort altså. Blir jo bare 3,5 år da for de som venter på billigversjonen.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Gitzern

Husk å legge på diverse avgifter på bilene som kommer om 3,5 år da

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA