Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ha det, og takk for all fisken  (Lest 22507 ganger)

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6895
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #255 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 09:19 »
Foreløpig er det vel bare Mercedes EQC som kanskje kan bli i en størrelse som kan sammenlignes med X og e-Tron?
Tror ikke det. EQC er vel mer på størrelse med i-Pace.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10775
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #256 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 09:25 »
Det kommer jo an på hva man velger å sammenligne/hvilket behov/ønsker man har. Ang innvendig plass blir vel TMY kanskje like 55. Kanskje også Q4 får omtrent samme plassen siden den blir bygget på dedikert elbilplatform. Ang pris er vel 55 og TMX sammenlignbare. Ang kvalitet/service vil endel mene at man kan forvente at Audiene blir bedre. Rekkevidde blir kanskje Q4 og TMX sammenlignbare. Taklast 55, og kanskje TMY og Q4 like. Hengervekt kanskje 55, TMY og Q4. Ladehastighet kanskje TMX og Q4? osv..
Det er derfor jeg sier segment. Segment er historisk sett basert på størrelse og type bil. Luxury / premium og til en viss grad.

Alle de andre tingene du nevner er ting noen som shopper bil kan vurdere, og de fleste som handler bil vurderer på tvers av segmenter, avhengig av hva som er tilgjengelig og hva som gir mest for pengene. Elbilmarkedet er jo prima eksempel på det, med en kompakt sportssedan som mestselgende bil...
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10775
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #257 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 09:27 »
Foreløpig er det vel bare Mercedes EQC som kanskje kan bli i en størrelse som kan sammenlignes med X og e-Tron?
EQC er vel vesentlig mindre enn etron.
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13386
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #258 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 09:33 »
Fra mitt ståsted så er X og e-Tron konkurrenter, og egentlig de eneste det er relevant å sammenligne. iPace blir for liten til å sammenlignes med e-Tron og X (og har for lav tilhengervekt).

E-Tron er en god del mindre i baksetet og bagasjerom enn Model X. Det var delvis der det stoppet for vår del når det ikke er mulig å sitte mellom to barneseter på rad 2. Selv som 7-seter har X mye større bagasjerom. Spesielt plassen under gulvet er veldig anvendelig i X og kan ta 2-3 store bag`er. I E-Tron er det smal flat plass under gulvet som krever at hele gulvplaten tas ut.
Som 5-seter blir bagasjeplassen enorm i X.

Men de naboene som nå vurderer X mot E-Tron kommer fra A6. Da blir situasjonen annerledes. De er ganske sammenlignbare på plass og sånn sett en mye mer åpenbar overgang.
VW ID4 GTX 2022
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Nissan Ariya bestilt

Tidligere elbiler: Hyundai Ioniq 5 BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10775
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #259 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 09:41 »
Fra mitt ståsted så er X og e-Tron konkurrenter, og egentlig de eneste det er relevant å sammenligne. iPace blir for liten til å sammenlignes med e-Tron og X (og har for lav tilhengervekt).
For enkeltpersoner kan alle biler være konkurrenter. Derfor man må skille mellom segmentplassering og personlige vurderinger. X er en klasse større enn etron, så enkelt er det. For oss har hverken I-Pace og etron plass nok til å bli vurdert som familiebil, og er for dyre og store til bil nr 2...
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2463
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #260 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 09:44 »
Mulig jeg misforstår, men hvis man er bilprodusent/-selger kan jeg skjønne behovet for å "segmentplassere" bilene, men de fleste her er vel potensielle kjøpere, og da er det vel nettopp den personlige vurderingen som er interessante?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10775
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #261 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 10:27 »
Mulig jeg misforstår, men hvis man er bilprodusent/-selger kan jeg skjønne behovet for å "segmentplassere" bilene, men de fleste her er vel potensielle kjøpere, og da er det vel nettopp den personlige vurderingen som er interessante?
Poenget mitt er at det er ikke noen vits i å diskutere om biler er "konkurrenter" i ett personlig perspektiv, det er det kun personlige behov, ønsker og ressurser som avgjør.

Segmenter er for å gjøre det lettere å markedsføre og sammenligne på tvers av merker.
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10084
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #262 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 10:46 »
Foreløpig er det vel bare Mercedes EQC som kanskje kan bli i en størrelse som kan sammenlignes med X og e-Tron?
Tror ikke det. EQC er vel mer på størrelse med i-Pace.
EQC oppleves mindre (ikke mye men litt) enn I-Pace.
E-tron er en stor bil utvendig, men innvendig så er den ikke mye større enn I-Pace. Det er kun at bakruta ikke er så skrå som gjør at en har litt mer lasteplass i høyden.

X er MYE mer romslig, på det feltet er den overlegen.

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2636
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #263 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 10:58 »
segmentet er mini SUV enn så lenge, henger kapasiteten sier vel alt her at bilene ikke er fullvoksne.

Gleder meg til Q7, cayenne osv blir elektrisk.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6349
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #264 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 11:19 »
Foreløpig er det vel bare Mercedes EQC som kanskje kan bli i en størrelse som kan sammenlignes med X og e-Tron?
Tror ikke det. EQC er vel mer på størrelse med i-Pace.
Enig. Jeg eier den ene og har kikket på GLC ganske nøye.

Også enig at e-tron kun har marginalt mer plass innvendig enn I-pace. ca 5 cm her og der. Det er høyere bagasjerom som betyr noe, og litt større frunk. Benplass og bredde innvendig er ganske lik. Men dessverre 15-20 cm lenger bil..
« Siste redigering: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 11:21 av daktari »
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE
  2017 S90D

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10775
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #265 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 11:22 »
segmentet er mini SUV enn så lenge, henger kapasiteten sier vel alt her at bilene ikke er fullvoksne.

Gleder meg til Q7, cayenne osv blir elektrisk.
Nå har vel Europeere og Amerikanere litt forskjellig oppfatning av segment, Cayenne havner vel i compact SUV segmentet.

Trekkmuligheter definerer vel ikke segmentet for bilen, men vil heller sees på som en mangel, eller ikke en fullverdig SUV. Hverken X eller etron og ihvertfall ikke I-Pace er vel å regne som tradisjonelle SUVer. Der havner vel knapt Cayenne og Q7 heller...
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10775
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #266 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 11:23 »
Også enig at e-tron kun har marginalt mer plass innvendig enn I-pace. ca 5 cm her og der. Det er høyere bagasjerom som betyr noe, og litt større frunk. Benplass og bredde innvendig er ganske lik. Men dessverre 15-20 cm lenger bil..
Jepp, etron er en omvendt Tardis.
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kåre Knatten

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 295
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #267 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 11:49 »
segmentet er mini SUV enn så lenge, henger kapasiteten sier vel alt her at bilene ikke er fullvoksne.

Gleder meg til Q7, cayenne osv blir elektrisk.
Nå har vel Europeere og Amerikanere litt forskjellig oppfatning av segment, Cayenne havner vel i compact SUV segmentet.

Trekkmuligheter definerer vel ikke segmentet for bilen, men vil heller sees på som en mangel, eller ikke en fullverdig SUV. Hverken X eller etron og ihvertfall ikke I-Pace er vel å regne som tradisjonelle SUVer. Der havner vel knapt Cayenne og Q7 heller...

Helt riktig. Ved et Audi-show på den andre siden av Atlanteren, brukte de Q7 som hentebil på flyplassen og en av de europeiske direktørene spurte sjåføren om hva han syntes om bilen. Jo, den var grei den, men forstår ikke hvorfor de bygger de så små.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13386
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #268 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 12:01 »
Hiv et 90kWh batteri inn i Excursion og send den ut på motorveien så får vi fort svaret på hvorfor elbiler ikke umiddelbart vil passe inn i full size SUV :) Det kan være kravet til størrelse på bil vil gå noe ned i fremtiden. Eller i hvert fall i retning av mer aerodynamiske og plasseffektive biler. 
Model X er jo ikke spesielt stor, men allikevel et solid strømsluk. Merket godt overgangen fra Model S til X med samme batteri.
VW ID4 GTX 2022
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Nissan Ariya bestilt

Tidligere elbiler: Hyundai Ioniq 5 BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2463
    • Vis profil
Sv: Ha det, og takk for all fisken
« Svar #269 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 12:12 »
Hiv et 90kWh batteri inn i Excursion og send den ut på motorveien så får vi fort svaret på hvorfor elbiler ikke umiddelbart vil passe inn i full size SUV :) Det kan være kravet til størrelse på bil vil gå noe ned i fremtiden. Eller i hvert fall i retning av mer aerodynamiske og plasseffektive biler. 
Model X er jo ikke spesielt stor, men allikevel et solid strømsluk. Merket godt overgangen fra Model S til X med samme batteri.
I fremtiden kommer bedre batterier, så det kommer garantert mindre aerodynamiske biler igjen.
« Siste redigering: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 12:17 av kodax »
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3