Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ha det, og takk for all fisken

Startet av kodax, torsdag 28. februar 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

Imagine

Sitat fra: TM på fredag 01. mars 2019, klokken 07:36
Jeg tror jeg kommet til samme konklusjon. Kan bli spennende framover når det kommer flere konkurrenter på banen. Teslasjenen har nå røkt en sterk tobakk igjen og senker nå prisene på alle modeller. Han vil også slutte med prøvekjøring og heller gi alle kundene 1 uke gratis returrett.
Nå er nok ikke Tesla mitt første valg, men alltid spennende når markedslederen gjør noen stunt  8)


Enig - spennende å følge med på utviklingen. Hadde vært moro om Tesla gjorde at andre merker også endrer sine modeller til å få returrett.

Jeg har bestilt E-tron limited da, men deilig å kjøre en fin elbil mens alt dette pågår også. Verditap er ikke så veldig farlig for meg så det er bare moro å følge med og se hvordan det blir :-)

Merkelig av trådstarter at han må gjøre et stort poeng og en egen tråd på at «selveste han» har avbestilt  ;)
Er jo allerede en tråd for de som har trukket reservasjonen sin.

Pneg

Godt eksempel på forskjell på smak og behag/personlige preferanser. Jeg deler ingen av dine bekymringer rundt det som er avgjørende for din del Kodax.
Jeg er derimot litt skuffet på noen andre punkter som for høy vekt, mangel av rattvarme og mulighet for og velge en bedre enpedals funksjon. Men dette trekker ikke mere ned enn at jeg har signert kontrakt og gleder meg til en helt grei bil.
Har foresten fått 4% rabatt som absolutt var avgjørende for meg.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

opheim

Sitat fra: TM på fredag 01. mars 2019, klokken 07:36Teslasjenen har nå røkt en sterk tobakk igjen og senker nå prisene på alle modeller. Han vil også slutte med prøvekjøring og heller gi alle kundene 1 uke gratis returrett.

Nå er det vel både feil forumavdeling og feil tråd, men akkurat denne er litt interessant på en måte. Er enig i at det er spennende når noen velger å endre på tradisjonelle tankesett på denne måten, men jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at det er en fryktelig dyr og knotete prøvekjøring. Jeg for min del ville aldri kjøpt en bil jeg ikke har prøvekjørt, selv i dag når man har en gazillion youtube-tester, magasiner og annet som tester og utreder. Bil er tross alt for de fleste den nest største investeringen de gjør, etter bolig. Og det er en investering med et fryktelig verditap. Om man også har behov for finansiering, ikke helt uvanlig på kjøp til mange hundre tusen, tror jeg det er en ganske høy terskel for å gå gjennom alt det, ta opp lån, ordne alt det praktiske rundt forsikring osv – bare for å få prøve bilen. Naturligvis er terskelen minst like høy for da å faktisk si at "vet du, dette var ikke som forventet, så jeg ønsker ikke denne bilen". Og formodentlig får du da bare igjen kjøpesummen, sånn at du fortsatt har betalt ymse etablering/tinglysning på lån, en måned med forsikring osv.

Det er et artig stunt, men jeg er ikke overbevist om at de vil selge flere biler pga det. Andre har prøvd å ta opp kampen mot det tradisjonelle med moderat hell, se f.eks på Elprice for en del år siden. Der skulle man slutte å ha varer på lager for kjøp over disk, kun en utstilling og eiendomsmegler-stil salgsplakater, og så skulle man få levert varene i stedet. Syntes nok som en god idé der og da, men det er kanskje en av flere grunner til at de ikke driver på fortsatt.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Imagine

Sitat fra: Pneg på fredag 01. mars 2019, klokken 08:59
Godt eksempel på forskjell på smak og behag/personlige preferanser. Jeg deler ingen av dine bekymringer rundt det som er avgjørende for din del Kodax.
Jeg er derimot litt skuffet på noen andre punkter som for høy vekt, mangel av rattvarme og mulighet for og velge en bedre enpedals funksjon. Men dette trekker ikke mere ned enn at jeg har signert kontrakt og gleder meg til en helt grei bil.
Har foresten fått 4% rabatt som absolutt var avgjørende for meg.


Jobber du i stort selskap og storkunderabatt eller gikk 4 % fint uansett? Jeg fikk 3 %, men driver et lite selskap.

Pneg

Sitat fra: opheim på fredag 01. mars 2019, klokken 09:13
Sitat fra: TM på fredag 01. mars 2019, klokken 07:36Teslasjenen har nå røkt en sterk tobakk igjen og senker nå prisene på alle modeller. Han vil også slutte med prøvekjøring og heller gi alle kundene 1 uke gratis returrett.

Nå er det vel både feil forumavdeling og feil tråd, men akkurat denne er litt interessant på en måte. Er enig i at det er spennende når noen velger å endre på tradisjonelle tankesett på denne måten, men jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at det er en fryktelig dyr og knotete prøvekjøring. Jeg for min del ville aldri kjøpt en bil jeg ikke har prøvekjørt, selv i dag når man har en gazillion youtube-tester, magasiner og annet som tester og utreder. Bil er tross alt for de fleste den nest største investeringen de gjør, etter bolig. Og det er en investering med et fryktelig verditap. Om man også har behov for finansiering, ikke helt uvanlig på kjøp til mange hundre tusen, tror jeg det er en ganske høy terskel for å gå gjennom alt det, ta opp lån, ordne alt det praktiske rundt forsikring osv – bare for å få prøve bilen. Naturligvis er terskelen minst like høy for da å faktisk si at "vet du, dette var ikke som forventet, så jeg ønsker ikke denne bilen". Og formodentlig får du da bare igjen kjøpesummen, sånn at du fortsatt har betalt ymse etablering/tinglysning på lån, en måned med forsikring osv.

Det er et artig stunt, men jeg er ikke overbevist om at de vil selge flere biler pga det. Andre har prøvd å ta opp kampen mot det tradisjonelle med moderat hell, se f.eks på Elprice for en del år siden. Der skulle man slutte å ha varer på lager for kjøp over disk, kun en utstilling og eiendomsmegler-stil salgsplakater, og så skulle man få levert varene i stedet. Syntes nok som en god idé der og da, men det er kanskje en av flere grunner til at de ikke driver på fortsatt.

En mykere overgang til full angrefrist etter bilen er motatt ville vært og åpne for en grei mulighet for og kanselere kontrakt. Nå sitter man i saksa etter man har signert hvor kjøper må godta det meste er mitt inntrykk. Selv om andre kjøpere står i kø med penger i hånda.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

kodax

Sitat fra: Imagine på fredag 01. mars 2019, klokken 08:36
...
Merkelig av trådstarter at han må gjøre et stort poeng og en egen tråd på at «selveste han» har avbestilt  ;)
Er jo allerede en tråd for de som har trukket reservasjonen sin.
Før jeg opprettet tråden, søkte jeg etter tråder med "kansellering" i navnet. Den nyeste jeg fant var fra desember, lenge før prøvekjøring og mye annen informasjon er jo også kommet etter den tid, så jeg syns det fortjente en ny tråd. Tråden er jo ikke "min", andre har jo også skrevet inn at de har/skal avbestille, så jeg mener "Takk for meg" er en passende tittel.
Forøvrig er tråden ikke ment som dissing av e-tron. Bilen blir er garantert super for endel, men den matcher altså ikke mine behov/krav/forventninger. At både VAG og Møller ønsker å tjene mest mulig penger syns jeg også er helt naturlig. At Møller får litt pepper for sitt norgespåslag og nullrabattskremselstaktikk syns jeg derimot er på sin plass.
Hadde ingen kjøpt denne bilen, så hadde nok Audi satt på ebilbremsen, så jeg er uansett glad i alle som kjøper elbil:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Fikk akkurat tilbakemelding nå fra forhandler utenfor byen. "Ingen i Møller får gi rabatt på E-tron". Svarte at mange forteller om 3-4%. Spent på hva selger sier senere i dag. Men det er kanskje forskjell på hva som formuleres skriftlig og muntlig. I Sverige kom det på direkten tilbud om 2% fra en forhandler. Andre har nevnt 7% og opptil 10% om flere går sammen og bestiller. Men står fortsatt litt fast på at forhandler må sørge for eksportoppsettet. Det virker de ikke så interessert i.
Norsk kjent importør nevner det samme - dvs at forhandlere ikke er interessert i å selge nye biler på eksport.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Mine rabatt- og ekstrautstyrstilbud har ikke kommet fra Møller-selgere, og de som har tilbudt det har bla. fryktet hva Møllermafiaen skulle gjøre med dem på julebordet:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Espen W

Sitat fra: kodax på torsdag 28. februar 2019, klokken 22:44
Så, lykke til med dere som har bestilt, dere får en super bil som kommer til å glede dere mye.
Jeg gleder meg over å ikke ha kjøpt den, og til alt det spennende som snart kommer:)

Jepp, enig med begge utsagn over.
Når spec/ytelse som var grunnlag for min (kansellerte og refunderte) reservasjon kommer (dvs. 3 motors versjonen av e-tron) så vil det være andre ting som vil være vel så fristende, og til langt mer markedsvennlige priser, som f.eks Polestar 2.
Jeg har (bokstavelig talt) vært medlem av Audi klubben i mange år, og har tre stk. i garasjen, men på elbil så har jeg trykket på 'reset' knappen for merkelojalitet. Den som leverer best får handelen, om det så skulle stå Yugo eller Trabant på bakluka.
Volvo/Polestar seiler opp som en kandidat:
https://www.tek.no/artikler/se-lanseringen-av-polestars-tesla-model-3-utfordrer-her-klokken-13/459070

Gitzern

For de som har tid å vente blir det jo selvsagt flere spennende modeller å velge mellom. Jeg har ventet snart 8 år på den rette bilen. E-tron treffer nesten 100% på mine kriterier for å ta overgangen til el-bil. Da får heller prisen være litt dyr. Sparer ca. 30 000 i året på å gå fra diesel til el-bil, så det hjelper på valget. Orker ikke vente på alle neste modellene som kommer, en gang må man hoppe på toget og la det briste eller bære. Tror det minst går 5 år før en får en el-bil som knuser de som er på markedet nå, og det er ikke sikkert den kommer da heller. De 5+ årene skal jeg kose meg med e-tron

kodax

#25
Sitat fra: Gitzern på fredag 01. mars 2019, klokken 14:59
For de som har tid å vente blir det jo selvsagt flere spennende modeller å velge mellom. Jeg har ventet snart 8 år på den rette bilen. E-tron treffer nesten 100% på mine kriterier for å ta overgangen til el-bil. Da får heller prisen være litt dyr. Sparer ca. 30 000 i året på å gå fra diesel til el-bil, så det hjelper på valget. Orker ikke vente på alle neste modellene som kommer, en gang må man hoppe på toget og la det briste eller bære. Tror det minst går 5 år før en får en el-bil som knuser de som er på markedet nå, og det er ikke sikkert den kommer da heller. De 5+ årene skal jeg kose meg med e-tron
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Pneg

Sitat fra: kodax på fredag 01. mars 2019, klokken 15:09
Sitat fra: Gitzern på fredag 01. mars 2019, klokken 14:59
For de som har tid å vente blir det jo selvsagt flere spennende modeller å velge mellom. Jeg har ventet snart 8 år på den rette bilen. E-tron treffer nesten 100% på mine kriterier for å ta overgangen til el-bil. Da får heller prisen være litt dyr. Sparer ca. 30 000 i året på å gå fra diesel til el-bil, så det hjelper på valget. Orker ikke vente på alle neste modellene som kommer, en gang må man hoppe på toget og la det briste eller bære. Tror det minst går 5 år før en får en el-bil som knuser de som er på markedet nå, og det er ikke sikkert den kommer da heller. De 5+ årene skal jeg kose meg med e-tron
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Espen W

Q4 e-tron kan nok bli en e-tron(55) killer for mange når Q4'en kommer i 2020 (mer sannsynlig 21).
Blir nok en god del gunstigere pris, og etter sigende omtrent samme plass innvendig som e-tron 55, men med et betydelig mer kompakt ytre, da den skal være basert på den nye plattformen som er bygget fra grunnen som elbil plattform.

kodax

Audi Q4, VW Crozz, Skoda Vision E og kanskje flere skal bli tilgjengelige i 20/21, alle med potensiale til å være bedre på alt. (Buzzen i 22 er dødaren av alle disse i min verden, men så er heller ikke mitt behov ikke gjennomsnittlig:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Crown

#29
Hadet, kodax. Vil vel egentlig si at du ikke kjøper fordi det ikke er en e-tron type bil du vil ha.

Det er så mye snakk om "killere", "Tesla-killer", "e-tron killer". Det som i virkeligheten skjer, er at utvalget er i ferd med å nærme seg slik det har vært for fossilbiler i mange år. Dermed kan vi kanskje snart unngå idiotiske sammenligninger av biler som normalt sett ikke er i samme klasse, bare fordi det fokuseres ene og alene på rekkevidde. Bare i elbilverdenen sammenligner man lave sedaner som TM3 med en SUV med tildels gode terrengegenskaper som e-tron, direkte. I fossilverdenen er det jo ingen som sammenligner Mercedes C-klasse med ML. Hvor mange kjøpte ikke model S fordi det var eneste alternativet over 150km reell rekkevidde? Model X pga det var eneste bilen med hengerfeste?

Selv fikk jeg nok rekkevidde da jeg passerte 200km-grensen faktisk rekkevidde, som jeg gjorde med Ioniq. Da får jeg kjørt all dagligkjøring uansett hvor mye uten behov for ekstralading, det er null problem å komme seg til hytten, og samtidig er det null stress de 5-6 langturene i løpet av året, typisk Bergen-Oslo.

Vi har ventet på første fullverdige elbilen med 4X4, hengerfeste med bra vekt, mulighet til takboks, og grei plass, og det ble e-tron. Hadde det blitt en Passat hadde vi kjøpt den. Aller helst ville jeg hatt en Lexus. Tesla har aldri vært veldig interessant, ingen av dem oppfyller kravene, og selv om den har både peis, prompelyd, dører som vifter til musikk og 0-100 på to sekunder så driter jeg veldig hardt i akkurat det. Det jeg håper med e-tron er å få en stabil og ultrakomfortabel bil, som er ferdig fra fabrikk og som ikke må restartes med å trykke diverse tastekombinasjoner, jeg bryr meg ikke om ny software som kommer om natten og innfører nye funksjoner men også nye feil. Jobber med IT-drift til daglig og har ikke behov for å ha mer av det i bilen min.

Hvorfor skal Q4 bli en e-tron "Killer", det er helt forskjellige biler i forskjellig klasse. Ting som lydnivå og komfort vil bli noe helt annet. Det er plass til alle typer biler. Å sammenligne med Buzz blir jo også meningsløst.

Når vi først kjøpte en Audi har vi flesket til med masse utstyr og planlegger å ha denne så lenge som mulig. Batteriene kommer neppe til å tape seg så mye at den ikke er brukbar om 8 år også til vårt behov. Jeg tror det blir helt konge. Jeg forventer en kvalitetsbil og en seriøs forhandler.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA