Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innebygd Dashcam i Model 3

Startet av P85D, torsdag 28. februar 2019, klokken 20:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Noen ganger er det greit å ha Mac. Har Ssd med to 60 GB partisjoneringer en til Cam og en til musikk.

Sjekket nå i går og hadde da ca 10 GB med filer av dash og Sentry. Jeg har lagret veldig lite med å trykke på knappen og har bare satt på Sentry et par ganger.

Toalmar

Mitt dashcam har sluttet å virke. Har bare ikon med grått kryss oppe til høyre.
Har sjekket minnepenn, men fant ingen feil på den. Var fortsatt igjen godt med plass.
Skal formatere den igjen for å se om det blir bedre da
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Lynkjapp

Jeg har brukt en gammel 16 GB minnepinne men den går full på bare noen dagers sentry mode-bruk på parkeringer med høy omsetning. Så nå er en 128 GB på vei i posten og så får 16 GB-pinnen ligge i bilen som backup for de gangene den store blir tatt inn for sletting.

Men er det bare jeg som blir litt paranoid når man har en annen Model 3 ved siden av seg? Jeg har selv sittet litt fascinert og sett på mine egne sentry-filmer og følt meg som en kikker som ser nærbilder av folk som går inn og ut av bilene sine eller som sitter i bilen sin og venter, tar telefonen osv. Og da vet man at det er risiko for at det er en selv (se han raringen der, fin bil men sjekk de brillene da...) som blir pauseunderholdningen til en annen Model 3-eier. :)

En annen ting er det rettslige. Det er ikke lov å peke overvåkingen inn i noens hage, så sentry mode må kun brukes der det bare er offentlige steder som vises. Ikke private hager eller folks vinduer, siden det går på privatlivets fred. Litt usikker på hva som gjelder når sentry mode filmer at føreren i nabobilen på en offentlig parkering sitter og peller seg i nesa.

Og så spørs det i hvilken grad disse filmene kan brukes i en forsikrings- eller rettssak i Norge. Dette er det sikkert folk med lengre fartstid med dashcam som kan si noe om. I USA har vi jo sett at de fakket både han som gjorde innbrudd i en Model 3 og hun som bevisst ripet opp naboens bil. Men hvis akkurat de samme tingene hadde skjedd i Norge, ville det ha vært lov å bruke film fra et ubemannet kamera som bevis?

Toalmar

Da etter ny formatering virker dashcam igjen, må si det er noe rart....
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

ganton

#49
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 16. april 2019, klokken 20:54
Mitt dashcam har sluttet å virke. Har bare ikon med grått kryss oppe til høyre.
Har sjekket minnepenn, men fant ingen feil på den. Var fortsatt igjen godt med plass.
Skal formatere den igjen for å se om det blir bedre da
Samme her, men hadde gått full. Trodde dashcam filer ble slettet automatisk etter en time men lå alle clips siden jeg satte i minnepinnen lagret, også fra jeg kjører bilen.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Bjorn55

Sitat fra: ok67 på tirsdag 16. april 2019, klokken 09:51
Eg prøvde først med ext4 på dashcam partisjonen. Med root som eigar av filer og kataloger, satt til rw for alle. Laga også fleire DashCam folderar med ulik miks av store og små bokstaver iom at ext4 skil på det. Men fekk ikkje opp recordiconet med minnepinnnen montert. Derimot med FAT32 på same partisjonen fungerte det.
Jeg prøvde det samme. Jeg formaterte pinnen til ext4 på Macen (extFS for Mac). Så opprettet jeg mappene teslacam, TESLACAM, Teslacam og TeslaCam og ga fulle lese/skriverettigheter til alle (rwx). Det tok ganske lang tid, men etter en stund begynte den å ta opp. Filene havnet i mappen TeslaCam, de andre jeg opprettet var tomme. Jeg klarte ikke å lese pinnen fra Macen, måtte bruke en linuxboks. Alt i alt syns jeg dette var ganske omstendelig og tungvint, så jeg syns det er enklere å bruke FAT32.

Amoss

Sitat fra: Bjorn55 på torsdag 18. april 2019, klokken 10:19
Jeg prøvde det samme. Jeg formaterte pinnen til ext4 på Macen (extFS for Mac). Så opprettet jeg mappene teslacam, TESLACAM, Teslacam og TeslaCam og ga fulle lese/skriverettigheter til alle (rwx). Det tok ganske lang tid, men etter en stund begynte den å ta opp. Filene havnet i mappen TeslaCam, de andre jeg opprettet var tomme. Jeg klarte ikke å lese pinnen fra Macen, måtte bruke en linuxboks. Alt i alt syns jeg dette var ganske omstendelig og tungvint, så jeg syns det er enklere å bruke FAT32.

Takker for oppdateringen, +x er jo så klart nødvendig for katalogen ja. Og for oss uten hverken dos, win eller mac kan dette være vel så enkelt så lenge det er støttet.

Så er det bare å håpe at det virkelig er ext4 den støtter, og ikke bare ext2. Disse er jo så vidt jeg har forstått like, bortsett fra at ext4 også støtter logging, noe jeg ser for meg at kan være viktig dersom man blir utsatt for en ulykke der systemet brått avsluttes under lagring til minnepinnen. Da kan det kanskje være akkurat DE sekundene som er viktig å kunne få lest i etterkant.
Model S 85D

Handyman

Sitat fra: ganton på onsdag 17. april 2019, klokken 20:09
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 16. april 2019, klokken 20:54
Mitt dashcam har sluttet å virke. Har bare ikon med grått kryss oppe til høyre.
Har sjekket minnepenn, men fant ingen feil på den. Var fortsatt igjen godt med plass.
Skal formatere den igjen for å se om det blir bedre da
Samme her, men hadde gått full. Trodde dashcam filer ble slettet automatisk etter en time men lå alle clips siden jeg satte i minnepinnen lagret, også fra jeg kjører bilen.
Alle filer lagres... og det slettes ingen filer før minnet er fult, da slettes de eldste filene. Når man trykker på dashcamikonet på skjermen så lagres de siste 10klippene (10 min) i en egen mappe hvor de ikke slettes. Det samme gjelder Sentryfiler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trykkertor

Sitat fra: Handyman på torsdag 18. april 2019, klokken 10:54
Når man trykker på dashcamikonet på skjermen så lagres de siste 10klippene (10 min) i en egen mappe hvor de ikke slettes. Det samme gjelder Sentryfiler.
Hvordan fungerer dette med Sentry-filer?
Blir de slettet, og hvor ofte?
Det hender jo at noen dulter i bilen, bulker eller skraper, og eier ikke oppdager dette samme dag.
Noen ganger er det først ved neste vask (2-4 uker) jeg oppdager nyoppståtte skader på bilen.
Har jeg sentry-filer tilbake så langt i tid?

Handyman

Filer lagret av Sentry mode blir ikke slettet.
Det betyr at skrivbart område blir stadig mindre helt til sticken er full.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

LeafSwe

I tried this usb today, but get grey x on the dashcam icon, formatted fat32

https://www.computersalg.se/i/1395484/sandisk-ixpand

My two other usb memory works (sandisk)

Anyone has the same memory and works?
3P+
3SR+

Handyman

Jeg bruker iXpand 64GB og det fungerer helt fint.
Formatert til FAT32 på en MacBook i en 64GB partison.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ok67

Sitat fra: Bjorn55 på torsdag 18. april 2019, klokken 10:19
Sitat fra: ok67 på tirsdag 16. april 2019, klokken 09:51
Eg prøvde først med ext4 på dashcam partisjonen. Med root som eigar av filer og kataloger, satt til rw for alle. Laga også fleire DashCam folderar med ulik miks av store og små bokstaver iom at ext4 skil på det. Men fekk ikkje opp recordiconet med minnepinnnen montert. Derimot med FAT32 på same partisjonen fungerte det.
Jeg prøvde det samme. Jeg formaterte pinnen til ext4 på Macen (extFS for Mac). Så opprettet jeg mappene teslacam, TESLACAM, Teslacam og TeslaCam og ga fulle lese/skriverettigheter til alle (rwx). Det tok ganske lang tid, men etter en stund begynte den å ta opp. Filene havnet i mappen TeslaCam, de andre jeg opprettet var tomme. Jeg klarte ikke å lese pinnen fra Macen, måtte bruke en linuxboks. Alt i alt syns jeg dette var ganske omstendelig og tungvint, så jeg syns det er enklere å bruke FAT32.

ahha, x eg mangla på katalogen tydelegvis.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

GreenEyez

Jeg satte inn en 2 TB ekstern harddisk. Orker ikke det tullet med å stadig ta ut minnepinnen for å slette mapper og filer. Har nok gig å gå på nå for en stund tenker jeg ;)
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Toalmar

Sitat fra: GreenEyez på fredag 19. april 2019, klokken 01:11
Jeg satte inn en 2 TB ekstern harddisk. Orker ikke det tullet med å stadig ta ut minnepinnen for å slette mapper og filer. Har nok gig å gå på nå for en stund tenker jeg ;)
Da slipper du nok å tenke på å tømme den for filer på en stund ja.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA