Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

230V trefas?

Startet av Øyvind.h, torsdag 28. februar 2019, klokken 12:54

« forrige - neste »

Øyvind.h

Så i går bilde av en E-tron som lader fra 230V trefas med 9,8kW Mulig jeg har oversett det i spekk, men skal E-tron kunne lade fra 230V trefas og utnytte kapasiteten reelt?
Eller er det 8,5kW som man får på et annet merke med "tofas" lading på trefas.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

M8Biker

Det var jeg som la ut det på FB. Bildet er tatt fra displayet i bilen og det er det jeg må forholde meg til. Laderen er koblet opp med 32A 3-fas på 230V IT nett. Trodde også at 8,6kW var maks. Det er ikke alle elbiler som tar imot 3-fas lading på 230V IT nett, men E-tron gjør det etter det jeg testet. Se oppsett i beskrivelsen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

M8Biker

#2
Flere bilder som på FB. Er det mulig, får ikke rotert bildene???

Orbit

Spekulativt: Kan det være en visningsfeil på antall kW? (Ikke ukjent fra Tesla at det kan bli misvisende effekttall ved særnorsk IT-nett).

Her skal det lades 9% av nettokapasitet (dvs 9% av 83.6kWh) som er 7.5kWh. 72 minutter gjenværende ladetid gir et snitt på 6.3kW. Så jeg tipper at bilen egentlig lader på 1-fas 32A med denne tilkoblingen (230V 3-fas IT 32A), dvs 7.4kW (som blir 6.3kW snitt etter omformertap og litt fallende fart helt mot slutten)

/Speculation mode off

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Hvis den kunne tatt ekte 3-fas 230V skulle den fått 12,7kW? Kunne vel alltids vært 9,8kW etter tap, men virker litt høyt.
Kvasi 3-fas, som Tesla og e-Golf støtter, gir maks 8,5kW. Sistnevnte får riktignok ikke utnytta det maks pga 2x16A begrensning (~28A fra fellesleder). Beste er nok å kontrollere det på en stasjon med måler eller sjekke hver leder meg tangamperemeter.

daktari

En 9 måneder har gått, og jeg lurer på om noen har erfaring med TWC som 3-fas på 230V IT?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

KjellG

Hvis en antar IT, 3-fase og kun to aktive ladere i bilen, vil strømmene i linjelederne være 18,5A 18,5A og 32A og teoretisk maksimum ladeeffekt 8,5kW

EspenTø

Angående lade-effekt på 9,8kW på "3-fas". I papiret som er lagt ut på innlegg #2 er det en liten tekst som refererer til "2-fas"-lading og at det gir omtrent 15% økt lade-effekt. Det stemmer med 8,5kW + 15% er tilnærma lik 9,8kW. Men da er det en litt annen koblingsmåte enn ekte "3-fas", som det også står.

(Prøver å finne ut av hvilken lader jeg skal velge, om jeg skal forsøke meg på det som da blir en "2-fas"-kobling, men jeg skal ikke hijacke dette innlegget med akkurat det, altså).

geear

32 A 1-fas er 230 V * 32 A = 7,36 kW, pluss de 15 % ved kvasi 3-fas..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA