Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan vil økende avgifter på elbiler påvirke prisen?

Startet av tuslaman, tirsdag 26. februar 2019, klokken 22:58

« forrige - neste »

tuslaman

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. februar 2019, klokken 20:38
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 19:35
Jeg forstår at dere i "inkvisisjonen" tror at vi andre prøver å kjøpe oss moralsk avlat av dere..men nei. :D
Uff, det renner dårlige hersketeknikker her... blir nesten flau på dine vegne.

Det var et motsvar på en hersketeknikk da :D


tuslaman

#46
Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 20:36
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 20:19alt det hatet som er mot hvite menn om dagen

Hahaha, ja der kom det fram. Det er ikke hat mot hvite menn, det er hat mot urettferdighet, korrupsjon og utnytting. Og der utmerker hvite menn seg. Hvis du identifiserer deg med utnyttere så har du god grunn til å føle deg mislikt.

At det ikke lønner seg klimamessig å "importere mennesker" er en helt elendig mening, men som stemmer godt overens med det inntrykket du skaper av deg selv. Det betyr at du mener du at man bør la folk blir drept i krigsherjede land istedenfor å gi dem en sjans til å leve. Langsiktig høyt forbruk er ikke så bra, men kortsiktig risiko for tortur og død trumfer det. Det er et kjempeenkelt moralsk regnestykke som det er rart du ikke får til å gå opp.

"Markedet" finner nesten aldri langsiktige løsninger. Da hadde vi fremdeles hatt blymaling på leketøy og asbest i veggene. Spiller jo ingen rolle for inntjeningen om kunden dør av produktet tyve år senere. Det kostet masse penger å finne erstatninger, asbest- og blymaling-produsentene gråt bitre tårer over det, men jaggu klarte man ikke å implementere litt streng statlig regulering lett som ingenting.

For korrupsjon finnes ikke i noble afrika eller asia?

Hvordan mener du hvite menn har utnyttet andre land? Tenker du på hvor forferdelig ting ble i Singapore etter at vi var der? Eller?

Litt rart at Afrika og India ikke tålte at vi bygget litt jernbaner og noen gruver i mens Japan som vesten nuket bygget seg opp igjen på noen tiår. Hva kommer det av mon tro? Norge var jo under både Danmark og Sverige, men jammen så er vi ikke endel av den tredje verden.

Eller er det slaveriet du tenker på? Hvite menn ble solgt slaver til fra andre svarte stammer som ikke hadde noen problemer med å selge sine naboer som slaver. Vi hadde også slaver i en mye kortere periode enn f.eks araberne (som har det enda) SAMT at vi avskaffet slaveriet. En liten detalj. Vi implementere isteden menneskerettigheter.

Så SÅ ille er ikke hvite menn eller? ;)

Nå har vi vært innom både Tesla, klima og innvandring, så da tror jeg vi har dekket det meste.  ;D


...

#47
Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 20:36
At det ikke lønner seg klimamessig å "importere mennesker" er en helt elendig mening, men som stemmer godt overens med det inntrykket du skaper av deg selv. Det betyr at du mener du at man bør la folk blir drept i krigsherjede land istedenfor å gi dem en sjans til å leve. Langsiktig høyt forbruk er ikke så bra, men kortsiktig risiko for tortur og død trumfer det. Det er et kjempeenkelt moralsk regnestykke som det er rart du ikke får til å gå opp.
Hvorfor i all verden man ser en sammenheng mellom migrasjon og å mene/ønske at folk skal drepes i krigsherjede land er mildt sagt en imponerede tankerekke...

Ville det ikke da være lurt å hjelpe enda flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger, enn noen ganske få? Det er et kjempeenkelt moralsk regnestykke, det er bedre å la flere få en sjans, enn at noen svært få (relativt sett ift til alle som har behov for det) får alle tilgjengelige hjelperessurser? I tillegg til det moralske, så er det et kjempeenkelt regnestykke klimamessig også. Hørte forresten på svenske TV-nyheter i dag at utslippene fra trafikk hadde gått opp. I tillegg til det er det på grensen til kronisk mangel på elektrisk kraft i vårt kjære naboland. Det kan ha noe med en kraftig økning i befolkningen å gjøre.

Litt tilbake til emnet: Signalmessig, så har vår elbil-fanatisme i Norge en viss betydning, selv om markedet vårt er mikroskopisk globalt sett. Utslippsmessig og klimamessig, not so much, en 14-15 45 containerskip med billig drit fra Kina slipper ut like mye (CO2), og vanvittig mye større mengder NOx og SOx, som biltrafikken i Norge totalt sett. Det er bare å innse at de aller fleste her i landet kjøper elbil av økonomiske årsaker, og så blir man mer opptatt av lokale utslipp etter en liten stund når man oppdager at dieselbilen foran stinker dritt. Meg selv inkludert. Sleng på litt virtue signalling, så skjønner man hvorfor elbil selger som hakka møkk i Norge. Ja, avgifter vil absolutt påvirke salget. Det er jo typisk norsk å være god, og Norge er best på å avgiftsbelegge det aller meste fra vugge til grav. 

tuslaman

Sitat fra: ... på onsdag 27. februar 2019, klokken 21:37
Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 20:36
At det ikke lønner seg klimamessig å "importere mennesker" er en helt elendig mening, men som stemmer godt overens med det inntrykket du skaper av deg selv. Det betyr at du mener du at man bør la folk blir drept i krigsherjede land istedenfor å gi dem en sjans til å leve. Langsiktig høyt forbruk er ikke så bra, men kortsiktig risiko for tortur og død trumfer det. Det er et kjempeenkelt moralsk regnestykke som det er rart du ikke får til å gå opp.
Hvorfor i all verden man ser en sammenheng mellom migrasjon og å mene/ønske at folk skal drepes i krigsherjede land er mildt sagt en imponerede tankerekke...

Ville det ikke da være lurt å hjelpe enda flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger, enn noen ganske få? Det er et kjempeenkelt moralsk regnestykke, det er bedre å la flere få en sjans, enn at noen svært få (relativt sett ift til alle som har behov for det) får alle tilgjengelige hjelperessurser? I tillegg til det moralske, så er det et kjempeenkelt regnestykke klimamessig også. Hørte forresten på svenske TV-nyheter i dag at utslippene fra trafikk hadde gått opp. I tillegg til det er det på grensen til kronisk mangel på elektrisk kraft i vårt kjære naboland. Det kan ha noe med en kraftig økning i befolkningen å gjøre.

Litt tilbake til emnet: Signalmessig, så har vår elbil-fanatisme i Norge en viss betydning, selv om markedet vårt er mikroskopisk globalt sett. Utslippsmessig og klimamessig, not so much, en 14-15 containerskip med billig drit fra Kina slipper ut like mye som biltrafikken i Norge totalt sett. Det er bare å innse at de aller fleste her i landet kjøper elbil av økonomiske årsaker, og så blir man mer opptatt av lokale utslipp etter en liten stund når man oppdager at dieselbilen foran stinker dritt. Meg selv inkludert. Sleng på litt virtue signalling, så skjønner man hvorfor elbil selger som hakka møkk i Norge. Ja, avgifter vil absolutt påvirke salget. Det er jo typisk norsk å være god, og Norge er best på å avgiftsbelegge det aller meste fra vugge til grav.

Faktisk 15-16 skip forurenser mer enn alle biler i hele verden til sammen

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1229857/How-16-ships-create-pollution-cars-world.html

Godt å se at det er NOEN fornuftige folk igjen i Norge og ikke bare commies. :D

Men kan ikke dere som er så livredde for at jorda skal gå under ta og sende meg en pm når undergangen nermer seg? Hvor lenge er det til nå? 5 år? 10 år? Jeg skal kjøpe en skikkelig god flaske vin til dere alle (på deling såklart, da jeg ikke er en rik kammerat) om denne klimakrisen deres slår til :D Enn så lenge er det bare crickets.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Denne tråden har ihvertfall et miljøvennlig preg. Masse gjenbruk av FUD og fake news  :+1:

...

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. februar 2019, klokken 22:02
https://www.faktisk.no/artikler/MA/stemmer-det-at-utslippene-fra-et-containerskip-tilsvarer-50-millioner-biler
OK, skal man bruke faktisk.no som kilde, så oppga jeg et for lite antall containerskip ift biltrafikken i Norge. Istedenfor 15, så er det 45, hvis man skal se på CO2.

45 containerskip = Like mye SOx som omlag 4500 millioner biler
45 containerskip = Like mye NOx som omlag 135 millioner biler
45 containerskip = Like mye CO2 som omlag 2 520 000 biler

https://www.maritime-executive.com/editorials/snapshot-the-world-s-ultra-large-container-ship-fleet
As of January 1, 2018, 451 ULCS were operating, while another 129 were on order for delivery into 2020. MSC deploys the largest number (90) and at the same time has the largest ULCS on order (11x 23,350 TEU).

Dette er bare ULCS'er. Over 450 av dem i trafikk. I tillegg kommer alle andre skip som bruker bunkers som drivstoff, ULCC, VLCC, VLCS, VLBC, ULBC et cetera.

Det er kanskje ikke så rart at skipstrafikken ble utelatt fra Paris-avtalen, det setter nemlig ting i et litt annet lys...



OlaM

Sitat fra: ... på onsdag 27. februar 2019, klokken 21:37

Ville det ikke da være lurt å hjelpe enda flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger, enn noen ganske få?

Dette er en klassisk avledningsmanøver Frp hadde gående en tid tilbake, jeg tror de har droppet den nå. Man bruker det som argument mot innvandring, men når det kommer til avstemning om u-hjelp så er man plutselig ikke interessert i å hjelpe noen som helst uansett hvor de er. Men hvis du har noen gode forslag til hvordan Bashar al-Assad vil skjerpe seg i bytte mot litt bevilgninger så er det sikkert mange i UD som er lutter øre.

Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 21:15


Så SÅ ille er ikke hvite menn eller? ;)


Jeg mente ikke at hvite menn faktisk var noe verre eller bedre enn andre, de er bare ofte i nyhetene som utnyttere nå om dagen. Og så benytter du anledningen til å slå et slag for kolonialisme, vestlig eksepsjonalisme og hvit overmakt. Godt jobbet.

Tilbake til trådens tema: Selg Teslaen din asap.
'21 3LR

...

Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 22:28
Dette er en klassisk avledningsmanøver Frp hadde gående en tid tilbake, jeg tror de har droppet den nå. Man bruker det som argument mot innvandring, men når det kommer til avstemning om u-hjelp så er man plutselig ikke interessert i å hjelpe noen som helst uansett hvor de er. Men hvis du har noen gode forslag til hvordan Bashar al-Assad vil skjerpe seg i bytte mot litt bevilgninger så er det sikkert mange i UD som er lutter øre.
Ojsann... Et åpenbart forsøk på å knytte det jeg skrev til et bestemt politisk parti, med den hensikt i å diskreditere en ytring. Klassisk hersketeknikk, og dårlig stil, OlaM.

Fortsatt utenfor temaet, men siden vi nå er inne på det:
Er du uenig i at man kan hjelpe langt flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger? (høykostland vs lavkostland bør ringe en bjelle) Isåfall, hvorfor?  Og hvordan begrunner du valget ditt? Etter min mening er det moralsk forkastelig å velge mellom en hjelpetrengende fremfor 100 andre. Hvis vi kan hjelpe 1000 mennesker nær der de bor, istedenfor å flytte 10 til den andre siden av kloden, hvorfor gjør vi ikke det?

På samme måte, hvis vi kan redde klimaet og forhindre temperaturøkning globalt ved å forby skipstrafikk drevet av bunkersolje, hvorfor gjør vi ikke det? Det er jo enklere å parkere noen titusener skip. At vi kjører Tesla her til lands har nær null betydning globalt sett. Men det ser bra ut da.

tuslaman

#54
Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 22:28
Sitat fra: ... på onsdag 27. februar 2019, klokken 21:37

Ville det ikke da være lurt å hjelpe enda flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger, enn noen ganske få?

Dette er en klassisk avledningsmanøver Frp hadde gående en tid tilbake, jeg tror de har droppet den nå. Man bruker det som argument mot innvandring, men når det kommer til avstemning om u-hjelp så er man plutselig ikke interessert i å hjelpe noen som helst uansett hvor de er. Men hvis du har noen gode forslag til hvordan Bashar al-Assad vil skjerpe seg i bytte mot litt bevilgninger så er det sikkert mange i UD som er lutter øre.

Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 21:15


Så SÅ ille er ikke hvite menn eller? ;)


Jeg mente ikke at hvite menn faktisk var noe verre eller bedre enn andre, de er bare ofte i nyhetene som utnyttere nå om dagen. Og så benytter du anledningen til å slå et slag for kolonialisme, vestlig eksepsjonalisme og hvit overmakt. Godt jobbet.

Tilbake til trådens tema: Selg Teslaen din asap.

Ja, for gud forby om noen som ikke skammet seg over sin hvithet skulle kjøre samme bil som deg :D CUCK

Nå har jeg bestemt meg for å beholde den, bare for å irritere deg. Natta!

Btw: Du har ikke tenkt over hvorfor hvite menn demoniseres hele tiden da? Ta USA..svarte menn står for nesten all kriminalitet. Joda, de er fattigere, men det var irrer også flere ganger i nyere historie uten at de begikk langt nær så mye drap og kriminalitet som svarte. Likevel velger media å fokusere på hvite menn hele tiden. Har du aldri lurt på hvorfor? Jeg skal si deg hvorfor. Fordi når man skal stjele penger i fra folk (hvite menn bidrar til absolutt mest skatte-inntekter) så må man også demonisere dem. For hvordan kan man stjele penger i fra folk man respekterer og ser opp til? Ikke like lett som om man fremstiller dem som djevelen selv.


OlaM

Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 23:22
CUCK

Ah, det klassiske signalordet. Kommer froske-avatar og Trump-signatur etter hvert også? Du trenger absolutt ikke skamme deg over å være hvit mann, det rekker plenty at du skammer deg over din personlighet.

Sitat fra: ... på onsdag 27. februar 2019, klokken 22:51

Er du uenig i at man kan hjelpe langt flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger? (høykostland vs lavkostland bør ringe en bjelle) Isåfall, hvorfor?

Ja, selvsagt, fordi vi ikke har råderett over landet det flyktes fra og at landet kanskje er helt uregjerlig. Det er f.eks. krig eller sultkatastrofer som følge av tørke. Det er ikke vannlekkasjer som løses ved at vi betaler for billige rørleggere.

Og vi skal ikke forby fossil skipstrafikk istedenfor biltrafikk, vi skal forby den i tillegg til biltrafikk. Vi bare begynner med det enkleste først.
'21 3LR

tuslaman

Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 23:25
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 23:22
CUCK

Ah, det klassiske signalordet. Kommer froske-avatar og Trump-signatur etter hvert også? Du trenger absolutt ikke skamme deg over å være hvit mann, det rekker plenty at du skammer deg over din personlighet.

Sitat fra: ... på onsdag 27. februar 2019, klokken 22:51

Er du uenig i at man kan hjelpe langt flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger? (høykostland vs lavkostland bør ringe en bjelle) Isåfall, hvorfor?

Ja, selvsagt, fordi vi ikke har råderett over landet det flyktes fra og at landet kanskje er helt uregjerlig. Det er f.eks. krig eller sultkatastrofer som følge av tørke. Det er ikke vannlekkasjer som løses ved at vi betaler for billige rørleggere.

Og vi skal ikke forby fossil skipstrafikk istedenfor biltrafikk, vi skal forby den i tillegg til biltrafikk. Vi bare begynner med det enkleste først.

Det er du som blir ukomfortabel over sannheter, ikke jeg :) Jeg skammer meg ikke over fakta. Du kan heller gå og skamme deg selv, over å være såpass intellektuelt uredelig og feig som ikke tør utfordre propagandaen du blir proppet full av hver eneste dag. Kjør teslaen din du, og tro at du redder verden. Se på NRK(du jobber kanskje for NRK?) og kjenn følelsene bre seg utover når du ser deres propaganda-piece om klima-endringer. lol. Fell noen modige tårer over ditt eget store offer - nemlig at du kjører en bil som er med å redder verden. Er ikke du modig og omtenksom? :D Natta.


JorEl

tuslamann; Har du tenkt over at i Afrika så er majoriteten av kriminalitet begått av svarte, og de har en stor svart økonomi :P

Irene reiste over til USA for det var dårlige tider i Irland, men slavene var svarte. Når de svarte fikk friheten sin, så fikk de ingen fallskjerm..Var det i 1954 de fikk gå på skolen med de hvite? Borgerkrigen var vel slutt midt på 1880tallet..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

...

Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 23:25
Sitat fra: ... på onsdag 27. februar 2019, klokken 22:51
Er du uenig i at man kan hjelpe langt flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger? (høykostland vs lavkostland bør ringe en bjelle) Isåfall, hvorfor?
Ja, selvsagt, fordi vi ikke har råderett over landet det flyktes fra og at landet kanskje er helt uregjerlig. Det er f.eks. krig eller sultkatastrofer som følge av tørke. Det er ikke vannlekkasjer som løses ved at vi betaler for billige rørleggere.

Og vi skal ikke forby fossil skipstrafikk istedenfor biltrafikk, vi skal forby den i tillegg til biltrafikk. Vi bare begynner med det enkleste først.
Nærområder kan være trygge områder innenfor et land, eller et naboland. Såpass trodde jeg var åpenbart.
I Venezuela står det katastrofalt dårlig til, det tror jeg de aller fleste er klar over. Mange har flyktet over grensen til Colombia, nær 3 millioner mennesker. Blant disse er det mange som prostituerer seg for å overleve, både kvinner, barn og menn.
La oss si at 1000 millioner kroner ville hjulpet alle disse menneskene i Colombia fra sult og nød, men de samme 1000 millioner kronene kun ville hjulpet 3.000 mennesker i et høykostland som Norge. Du velger likevel å overse 2.997.000 mennesker som trenger din hjelp - fordi?

Likeså, det er langt enklere å forby skipstrafikk, effekten er langt større om vi trenger umiddelbare reduksjoner og det er det som må til redde kloden vår innen 2030. For eksempel, dersom oljetankerne ikke leverte olje fra f.eks Norge, så ville heller ikke de som er avhengige av olje fra Norge kunne kjørt noe særlig bil lenger.  Men likevel lar vi den en av de mest forurensende fortsette - fordi?

Jeg finner det også lett komisk at Norge, et olje- og gassproduserende land eksporterer det meste av sin produksjon og bruker litt pengene fra salget av dette for å subsidiere elbil. Her er det bare å smile i skjegget, kjøre sin Tesla og takke ja inntil videre - avgifter på elbil kommer garantert. Det blir en "luksus"-skatt, avgift på utslipp er nok umulig å få til på elbil, men jakten på penger til statskassen er antakelig viktigere enn både klima og miljø.

GOS

@OlaM

Når noen viser seg å være så fullstendig kunnskapsløs og dum som en viss person her nå har gjort så er det bare å ignorere person. Heldigvis så er det få av de. Denne personen har nå vist seg å ha ett menneskesyn av verste sort, fullstendig kunnskapsløs om klima, mat og energi etc til alle i verden, og har vist seg å være verre enn alle andre her på forumet.


Jeg støtter deg 100% i det du har prøvd å formidle, men slik personer er nok ikke mottagelig (antagelig grunnet manglende evner) for sunn fornuft/logikk eller annet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA