Skrevet av Emne: Lade e-up! på 32A blå CEE kontakt  (Lest 651 ganger)

Rav4_EV

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
    • Vis profil
Sv: Lade e-up! på 32A blå CEE kontakt
« Svar #15 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 11:23 »
En bra ladestasjon i forhold til prisen. Minuset er at den krever B-vern. Det har du jo allerede. ;D
Jobber hos Euromatic AS   Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     16' Leaf Accenta 30kWh batteri
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

lars78

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 10
    • Vis profil
Sv: Lade e-up! på 32A blå CEE kontakt
« Svar #16 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 17:30 »
En bra ladestasjon i forhold til prisen. Minuset er at den krever B-vern. Det har du jo allerede. ;D

aha, og det fungerer fint å erstatte 32A 1-fas kontakten med denne ladestasjonen? Får jeg da utnyttet full kapasitet fra ladestasjonen (dersom bilen håndterer det)? Og e-up'en vil selv regulere strøminntaket så det ikke blir noe problemer der?

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2482
    • Vis profil
Sv: Lade e-up! på 32A blå CEE kontakt
« Svar #17 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 18:02 »
Alle elbiler som kobles til ladestasjon vil ladestasjon rapportere maks effekt i ampere. Bil vil da maks belaste med den rapporterte effekten, eller maksimalt det bilen kan trekke om dette er mindre enn maksimalt effekt.

Det er ingen fare for skade på bilen selv om e-up ikke lader med mer enn 16A.

Jeg lader eksempelvis min C-Zero på 32A ladestasjon, men bil lader aldri med mer enn 14A.

Samme skjer om en kobler ett elektrisk apparat som har et forbruk på, 0,1 A, 23 Watt til en stikkontakt som har 10A kurssikring. Apparatet trekker da fortsatt 23 Watt. Men, om det oppstår feil skal kabel til apparatet klare 10A slik at sikringen går.
Lørenskog
Citroen C-Zero siden 2012 med OVMS - 95 000 km

Rav4_EV

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
    • Vis profil
Sv: Lade e-up! på 32A blå CEE kontakt
« Svar #18 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 21:31 »

Samme skjer om en kobler ett elektrisk apparat som har et forbruk på, 0,1 A, 23 Watt til en stikkontakt som har 10A kurssikring. Apparatet trekker da fortsatt 23 Watt. Men, om det oppstår feil skal kabel til apparatet klare 10A slik at sikringen går.

Så du mener at en ladekabel til en barbermaskin skal klare å knekke en 10A sikring om det skulle bli kortslutning?
Eller en lampett med ledning?
Jobber hos Euromatic AS   Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     16' Leaf Accenta 30kWh batteri
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2482
    • Vis profil
Sv: Lade e-up! på 32A blå CEE kontakt
« Svar #19 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 22:16 »
Tja...  :angel:
Poenget mitt var at det en kobler til skal være godkjent for å bli koblet til - og tar ikke skade av at sikring er høyere enn forbruket. En 0,75 mm2 lampett leding vil nok bli noe varm.. men det er jo godkjent å koble det til uten ekstra sikring i kontakten til utstyret.
« Siste redigering: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 22:33 av TB »
Lørenskog
Citroen C-Zero siden 2012 med OVMS - 95 000 km

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13181
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Lade e-up! på 32A blå CEE kontakt
« Svar #20 på: Torsdag 14. Mars 2019, klokken 23:12 »

Samme skjer om en kobler ett elektrisk apparat som har et forbruk på, 0,1 A, 23 Watt til en stikkontakt som har 10A kurssikring. Apparatet trekker da fortsatt 23 Watt. Men, om det oppstår feil skal kabel til apparatet klare 10A slik at sikringen går.

Så du mener at en ladekabel til en barbermaskin skal klare å knekke en 10A sikring om det skulle bli kortslutning?
Eller en lampett med ledning?

Ja, slik er kravene. Derfor kreves litt dimensjoner på intern kabling i ladestasjoner. Kontrolleren til Viridian drar f.eks bare noen milliampere, men å forsyne den med 0,1mm2 kabel vil ikke kunne godkjennes pga. dette. Derfor brukes stort sett 1,5mm2 eller 2,5mm2 til slikt selv om strømmen er svært lav.

Pilotledningen kan derimot være 0,5mm2 siden det bare går signaler der og ikke driftsstrøm.

En 0,75mm2 lampettledning kan løse ut en ganske stor sikring så lenge ledningen ikke er for lang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017