Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade e-up! på 32A blå CEE kontakt

Startet av lars78, tirsdag 26. februar 2019, klokken 22:40

« forrige - neste »

Rav4_EV

En bra ladestasjon i forhold til prisen. Minuset er at den krever B-vern. Det har du jo allerede. ;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

lars78

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 14. mars 2019, klokken 11:23
En bra ladestasjon i forhold til prisen. Minuset er at den krever B-vern. Det har du jo allerede. ;D

aha, og det fungerer fint å erstatte 32A 1-fas kontakten med denne ladestasjonen? Får jeg da utnyttet full kapasitet fra ladestasjonen (dersom bilen håndterer det)? Og e-up'en vil selv regulere strøminntaket så det ikke blir noe problemer der?

TB

Alle elbiler som kobles til ladestasjon vil ladestasjon rapportere maks effekt i ampere. Bil vil da maks belaste med den rapporterte effekten, eller maksimalt det bilen kan trekke om dette er mindre enn maksimalt effekt.

Det er ingen fare for skade på bilen selv om e-up ikke lader med mer enn 16A.

Jeg lader eksempelvis min C-Zero på 32A ladestasjon, men bil lader aldri med mer enn 14A.

Samme skjer om en kobler ett elektrisk apparat som har et forbruk på, 0,1 A, 23 Watt til en stikkontakt som har 10A kurssikring. Apparatet trekker da fortsatt 23 Watt. Men, om det oppstår feil skal kabel til apparatet klare 10A slik at sikringen går.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rav4_EV

Sitat fra: TB på torsdag 14. mars 2019, klokken 18:02

Samme skjer om en kobler ett elektrisk apparat som har et forbruk på, 0,1 A, 23 Watt til en stikkontakt som har 10A kurssikring. Apparatet trekker da fortsatt 23 Watt. Men, om det oppstår feil skal kabel til apparatet klare 10A slik at sikringen går.

Så du mener at en ladekabel til en barbermaskin skal klare å knekke en 10A sikring om det skulle bli kortslutning?
Eller en lampett med ledning?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

TB

#19
Tja...  :angel:
Poenget mitt var at det en kobler til skal være godkjent for å bli koblet til - og tar ikke skade av at sikring er høyere enn forbruket. En 0,75 mm2 lampett leding vil nok bli noe varm.. men det er jo godkjent å koble det til uten ekstra sikring i kontakten til utstyret.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 14. mars 2019, klokken 21:31
Sitat fra: TB på torsdag 14. mars 2019, klokken 18:02

Samme skjer om en kobler ett elektrisk apparat som har et forbruk på, 0,1 A, 23 Watt til en stikkontakt som har 10A kurssikring. Apparatet trekker da fortsatt 23 Watt. Men, om det oppstår feil skal kabel til apparatet klare 10A slik at sikringen går.

Så du mener at en ladekabel til en barbermaskin skal klare å knekke en 10A sikring om det skulle bli kortslutning?
Eller en lampett med ledning?

Ja, slik er kravene. Derfor kreves litt dimensjoner på intern kabling i ladestasjoner. Kontrolleren til Viridian drar f.eks bare noen milliampere, men å forsyne den med 0,1mm2 kabel vil ikke kunne godkjennes pga. dette. Derfor brukes stort sett 1,5mm2 eller 2,5mm2 til slikt selv om strømmen er svært lav.

Pilotledningen kan derimot være 0,5mm2 siden det bare går signaler der og ikke driftsstrøm.

En 0,75mm2 lampettledning kan løse ut en ganske stor sikring så lenge ledningen ikke er for lang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA