Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Økning i støynivå X75

Startet av mecanica vergara, tirsdag 26. februar 2019, klokken 21:14

« forrige - neste »

mecanica vergara

Fruen gjorde meg oppmerksom på at støynivået oppleves en del høyere nå en for en tid siden. Bilen har rullet 28 tusen km. Jeg kjører for det meste alene og gjerne med høy musikk. Derfor har jeg ikke reagert tidligere. Det kan være støy fra motor, drivverk eller noe annet.
Er det noen andre som har samme erfaringer angående økende støy? Og er det gjort noen utbedringer av Tesla?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

GOS

Sitat fra: mecanica vergara på tirsdag 26. februar 2019, klokken 21:14
Fruen gjorde meg oppmerksom på at støynivået oppleves en del høyere nå en for en tid siden. Bilen har rullet 28 tusen km. Jeg kjører for det meste alene og gjerne med høy musikk. Derfor har jeg ikke reagert tidligere. Det kan være støy fra motor, drivverk eller noe annet.
Er det noen andre som har samme erfaringer angående økende støy? Og er det gjort noen utbedringer av Tesla?


Sent from my iPhone using Tapatalk

På min S så ble støyen merkbart høyere når dekkene begynte å bli utslitt. Kan det være tilfelle hos deg også?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

mecanica vergara

Sitat fra: GOS på tirsdag 26. februar 2019, klokken 21:18
Sitat fra: mecanica vergara på tirsdag 26. februar 2019, klokken 21:14
Fruen gjorde meg oppmerksom på at støynivået oppleves en del høyere nå en for en tid siden. Bilen har rullet 28 tusen km. Jeg kjører for det meste alene og gjerne med høy musikk. Derfor har jeg ikke reagert tidligere. Det kan være støy fra motor, drivverk eller noe annet.
Er det noen andre som har samme erfaringer angående økende støy? Og er det gjort noen utbedringer av Tesla?


Sent from my iPhone using Tapatalk

På min S så ble støyen merkbart høyere når dekkene begynte å bli utslitt. Kan det være tilfelle hos deg også?
Kan være. Men kjører pent, og mener det skal være mye gummi igjen. Vinterhjul skal ikke være kjørt mer en 15-18 tusen. Skal sjekke og melde tilbake hvor mange mm som gjenstår.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

turfsurf

X sliter ofte dekk på innsiden bak, og i tillegg får de "trapping" som gjør at man får en oscillerende støy som gir forskjellig utslag avhengig av fart. Dette bråker ganske mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mecanica vergara

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. februar 2019, klokken 21:38
X sliter ofte dekk på innsiden bak, og i tillegg får de "trapping" som gjør at man får en oscillerende støy som gir forskjellig utslag avhengig av fart. Dette bråker ganske mye.
Ser ut som jeg har 3x8mm og 6mm igjen på det ene hjulet. Ser ikke for meg ut som det gnager på kantene av dekket heller.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Bmw_Tryne

Det sier seg selv at bilen er veldig dårlig støy isolert når slike «små» ting gir store utslag på støynivået. Men dette er kjent, nyere Tesla s skal være bedre støy isolert. Det en kan gjøre er å støyisolere bilen.

eks
1. Tectyl under bilen.
2. Legge gummibelegg innvendig
Bmw 530i G30

olavxxx

Sitat fra: belsby på fredag 01. mars 2019, klokken 14:59
Det sier seg selv at bilen er veldig dårlig støy isolert når slike «små» ting gir store utslag på støynivået. Men dette er kjent, nyere Tesla s skal være bedre støy isolert. Det en kan gjøre er å støyisolere bilen.

eks
1. Tectyl under bilen.
2. Legge gummibelegg innvendig
Ville ikke techtylbehandlet

daktari

Asfalten blir også slitt. Ny asfalt gjør jo alle biler lydløse. Nå som saltet har slitt bort øverste laget så småstein titter frem øker støyen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mecanica vergara

Sitat fra: daktari på lørdag 02. mars 2019, klokken 20:43
Asfalten blir også slitt. Ny asfalt gjør jo alle biler lydløse. Nå som saltet har slitt bort øverste laget så småstein titter frem øker støyen.
Tror ikke dette er den eneste grunnen til økt støy i vår bil. Da må jeg si at vår 9 år gamle Audi takler dårlig asfalt godt i forhold til en nyere Tesla.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

mecanica vergara

Jeg har nå en tro på at bremsene har satt seg litt. Bremseservice er ikke utført siden bilen var ny i desember 17.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

mecanica vergara

Da er problemet ned støy avklart og utbedret. Det var så enkelt som et defekt hjullager. Nå ruller bilen rolig og fint igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

OlaM

Det gir mening. Var det en viss "tone" i støyen, altså mer som et ul enn et sus?
'21 3LR

Cries

Sitat fra: mecanica vergara på tirsdag 19. mars 2019, klokken 17:29
Da er problemet ned støy avklart og utbedret. Det var så enkelt som et defekt hjullager. Nå ruller bilen rolig og fint igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Slenger inn et spørsmål her, da jeg opplever det samme med min X75, som har begynt å støye. Den har kjørt 37 500km, tatt ut September 2017. Den ekstra støyen kommer ikke ved kjøring rett frem, og heller ikke i høyresvinger. Men i venstresvinger over 40km/t så høres det GODT.
Opplevde du det samme, eller var støyen til stede uansett "retning" du kjørte?

Øyvind.h

Ved defekt hjullager vil du høre klar forskjell ift hvilken vei du svinger.
Dvs svinger du en vei vil det være nesten stille. Trykker på lager er lavt. Svinger du andre vei vil det bråke fordi trykket på lageret er høyt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cries

Det var det jeg hadde en sterk mistanke om.

Er dette noe som bør utbedres snarest, eller kan man kjøre med defekt hjullager en stund (type 1-2 mnd) uten "fare"?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA