Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vindstøy

Startet av atta, tirsdag 26. februar 2019, klokken 18:41

« forrige - neste »

RuneW

God ide!  :+1:

Men det høres rart ut at noe slikt skal lage en sterk pipelyd allerede ved 40 km/t.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

bjornskj

Nå fikk jeg også, for første gang i en elbil, prøvd en TM3. Og faktisk en ting som slo meg var hvor støyende bilen egentlig var, jeg har fått det inntrykket at elbiler skulle være stille men dengang ei. Nå har jeg ikke akkurat erfaring med luksusbiler men synes faktisk støynivået i min bensin Golf er lavere enn i TM3, over 60 så er det markant mye av hjulstøy og, ikke minst, vindstøy. I tillegg så er det ganske så mye støy fra ratt og bremser ved lavere hastigheter.

Men misforstå meg rett, bilen er bra den og sjansen er stor for at jeg kommer til å kjøpe en etterhvert. Men når det gjelder elbil=ingen støy så må jeg si at jeg ikke akkurat ble overbevist etter denne prøveturen.

Handyman

Sitat fra: bjornskj på torsdag 28. februar 2019, klokken 14:30
Nå fikk jeg også, for første gang i en elbil, prøvd en TM3. Og faktisk en ting som slo meg var hvor støyende bilen egentlig var, jeg har fått det inntrykket at elbiler skulle være stille men dengang ei. Nå har jeg ikke akkurat erfaring med luksusbiler men synes faktisk støynivået i min bensin Golf er lavere enn i TM3, over 60 så er det markant mye av hjulstøy og, ikke minst, vindstøy. I tillegg så er det ganske så mye støy fra ratt og bremser ved lavere hastigheter.

Men misforstå meg rett, bilen er bra den og sjansen er stor for at jeg kommer til å kjøpe en etterhvert. Men når det gjelder elbil=ingen støy så må jeg si at jeg ikke akkurat ble overbevist etter denne prøveturen.
Min erfaring med elbil (flere merker) er at siden støy fra motor og drivverk omtrent er borte så legger man mye bedre merke til ande lyder som man ikke er vant til. For eksempel knirk fra gummibelgen rundt drivknuten og friksjonen fra bremsene. Det er lyder man vanligvis ikke legger merke til. Men jeg la også merke til hjulstøy i TM3P da jeg prøvde den.
Satser på at LR er et godta hakk bedre.
Men nei det er ikke lydløst i elbil.
I høy fart er det ofte ikke lyd fra forbrenningsmotor og drivverk som er dominerende. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tor Erik

Kjører til daglig Model S 85D. Ellers min mors BMW X3 og samboers Mini Cooper. Syns ikke Model 3 performance som jeg prøvekjørte bråkte noe mer enn min 85D, som igjen er mindre bråkete enn en 4 år gammel X3.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Synes min AWD med 18" R3 hjul generelt gir mer støy fra vind/hjul enn jeg hadde forventet, subjektivt synes jeg faktisk det er veldig likt Kona electric med piggfritt.
Kjører heldigvis stort sett med radio/musikk :)

bjornskj

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 28. februar 2019, klokken 15:06
Synes min AWD med 18" R3 hjul generelt gir mer støy fra vind/hjul enn jeg hadde forventet, subjektivt synes jeg faktisk det er veldig likt Kona electric med piggfritt.
Kjører heldigvis stort sett med radio/musikk :)
Joda, ser nok det at da dette var en prøvetur og jeg ville sjekke akkurat dette med støy så var jeg nok mer en normalt oppmerksom på dette. Og i tillegg kjørte jeg uten å ha på musikk under turen. Så en helt objektiv sammenligning var nok ikke dette. Angående motoren så fikk jeg litt "flashback" til min tidligere Mitshubishi ASX og turbohviningen der, var jo nesten samme lyd fra elmotoren når jeg ga litt gass (om en kan si "gass" når det gjelder elbil...).

Men må si jeg reagerte litt på hvor mye piping det var fra bremser og knirkingen fra styringen når jeg kjørte rundt i lav hastighet på en parkeringsplass.

GOS

Sitat fra: bjornskj på torsdag 28. februar 2019, klokken 15:24
Men må si jeg reagerte litt på hvor mye piping det var fra bremser og knirkingen fra styringen når jeg kjørte rundt i lav hastighet på en parkeringsplass.

Noe slikt har jeg ikke hørt/lagt merke til på min.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Dani3l

Sitat fra: GOS på torsdag 28. februar 2019, klokken 15:42
Sitat fra: bjornskj på torsdag 28. februar 2019, klokken 15:24
Men må si jeg reagerte litt på hvor mye piping det var fra bremser og knirkingen fra styringen når jeg kjørte rundt i lav hastighet på en parkeringsplass.

Noe slikt har jeg ikke hørt/lagt merke til på min.

Samme her, ingen piping eller knirking hos meg. Mulig det gir seg etter litt "innkjøring", ellers kanskje ta en telefon til Tesla?
2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

Magnus Hansen

Teslabjørn måler høyt støynivå med 20 tommerne. Skal teste 18 tommerne senere:


https://youtu.be/GzQdkwmq78s

bjornskj

Sitat fra: Dani3l på torsdag 28. februar 2019, klokken 17:31
Samme her, ingen piping eller knirking hos meg. Mulig det gir seg etter litt "innkjøring", ellers kanskje ta en telefon til Tesla?
Dette var en av demobilene (sølvgrå) hos Tesla Skøyen, fikk ikke med meg hvor langt den var gått.

AJ82

Sitat fra: bjornskj på torsdag 28. februar 2019, klokken 14:30
Nå fikk jeg også, for første gang i en elbil, prøvd en TM3. Og faktisk en ting som slo meg var hvor støyende bilen egentlig var, jeg har fått det inntrykket at elbiler skulle være stille men dengang ei. Nå har jeg ikke akkurat erfaring med luksusbiler men synes faktisk støynivået i min bensin Golf er lavere enn i TM3, over 60 så er det markant mye av hjulstøy og, ikke minst, vindstøy. I tillegg så er det ganske så mye støy fra ratt og bremser ved lavere hastigheter.

Men misforstå meg rett, bilen er bra den og sjansen er stor for at jeg kommer til å kjøpe en etterhvert. Men når det gjelder elbil=ingen støy så må jeg si at jeg ikke akkurat ble overbevist etter denne prøveturen.

Ifølge Bjørn sin støymåling av TM3 så kan det sikkert stemme st Golf'n din er stillere. Se link til over her.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

VW er vel tradisjonelt gode på støydemping, og over 60 drukner fossilmotoren utansett i annen støy.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SoftwareGeek

TM3 kjøpere er så skuffet over at bilen ikke har luftfjæring, batterivarmer, og at den har mye støy og ikke samme bakluke som TMS. Men så for f.... kjøp TMS da!!!

bjornskj

Sitat fra: SoftwareGeek på torsdag 28. februar 2019, klokken 20:29
TM3 kjøpere er så skuffet over at bilen ikke har luftfjæring, batterivarmer, og at den har mye støy og ikke samme bakluke som TMS. Men så for f.... kjøp TMS da!!!
Og så har du de som klager over at noen klager mens andre, som meg, klager over at noen klager over at noen klager.... :o

MooCow

Sitat fra: SoftwareGeek på torsdag 28. februar 2019, klokken 20:29
TM3 kjøpere er så skuffet over at bilen ikke har luftfjæring, batterivarmer, og at den har mye støy og ikke samme bakluke som TMS. Men så for f.... kjøp TMS da!!!

Må jo vera lov å vera skuffa over at Model 3 "manglar" ein del ekstrautstyr. Model S er jo ein heilt anna prisklasse så  blir jo veldig feil å sei kjøp TMS.... Uansett kjem jo snart fleire konkurrentar :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA