Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vindstøy

Startet av atta, tirsdag 26. februar 2019, klokken 18:41

« forrige - neste »

atta

Er det flere enn meg som opplever at det er mye vindstøy? LR på 18", fra 40-50km/t og opp hyler det som om det er storm utenfor. Kan ikke se noe ujevnheter mellom vindu og glasstak el.l, men merket at lyktene stikker litt ut fra fanger nederst. Er dette likt på andre?

Bilde viser nedenfra og opp mot lykten:

Carl Anton Stenling

#1
Finnes visstnok en gummilist for ettermontering for å redusere vindsus: https://www.etsy.com/listing/667714935/tesla-model-3-windshield-roof-wind-guard
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Autowinder

Her er det en som har funnet helt andre pakninger som ser mer diskrete ut:
https://insideevs.com/reduce-wind-road-noise-tesla-model-3-video/
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

hELgenen

Vindstøy er et kjent problem dessverre

For andre mulige issues anbefaler jeg å starte ved å kikke på denne


https://youtu.be/CpCrkO1x-Qo

Gammel video,men noen ting gjelder nok ennå




GOS

Sitat fra: atta på tirsdag 26. februar 2019, klokken 18:41
Er det flere enn meg som opplever at det er mye vindstøy? LR på 18", fra 40-50km/t og opp hyler det som om det er storm utenfor.


Hører 'ingen' vindstøy hos meg. Har overhodet ikke hørt storm eller uling i mina hastigheter opp til 120.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

AppleKnocker

Noen andre med erfaring på støynivå, f.eks sammenlignet med Model S?

Prøvekjørte på slapseføre så jeg fikk ikke inntrykk av om det var mye eller lite støy.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Counterpointer

Sitat fra: GOS på tirsdag 26. februar 2019, klokken 20:56
Sitat fra: atta på tirsdag 26. februar 2019, klokken 18:41
Er det flere enn meg som opplever at det er mye vindstøy? LR på 18", fra 40-50km/t og opp hyler det som om det er storm utenfor.


Hører 'ingen' vindstøy hos meg. Har overhodet ikke hørt storm eller uling i mina hastigheter opp til 120.
Ikke hos meg heller og jeg har nok vært litt høyere ved en feiltagelse.

Counterpointer

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 26. februar 2019, klokken 21:21
Noen andre med erfaring på støynivå, f.eks sammenlignet med Model S?
Mer hjulstøy på P med 20' slik jeg husker det mot facelift S med 21', antagelig mindre lyd utenfra også.
Med 18' R3 er det veldig stille så da hører en mer utenfra men lett å høre podcast med snakking lavt på.

Vesel

#8
Jeg la ikke merke til særlig med vindstøy da jeg prøvekjørte Performance på motorveien, men det var mye hjulstøy.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

olavxxx

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. februar 2019, klokken 20:41
Vindstøy er et kjent problem dessverre

For andre mulige issues anbefaler jeg å starte ved å kikke på denne


Gammel video,men noen ting gjelder nok ennå
Gammel teardown er ikke så relevant, Tesla jobber ikke etter årsmodeller men endrer ting hele tiden.
Så de første utgavene vil ikke være lik de vi får til Norge.

Men klart at som andre biler er ikke dagens biler heller perfekt, eTron har for eksempel motorstøy leser jeg på Audi-delen av forumet. Hvis man plages av vindstøy i 3-eren, ville jeg nok prøvd denne pakningen her: https://www.rpmtesla.com/collections/model-3-exterior-parts/products/model-3-windshield-wind-noise-reduction-kit

Men hvis det høres helt "sykt ut", ville jeg bedt Tesla sjekke bilen, kanskje en pakning et eller annet sted ikke er skjøvet helt på plass eller noe..

Men å henge seg opp i en gammel produksjonsvideo av en av de første bilene, blir liksom litt "far fetched".

olavxxx

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 26. februar 2019, klokken 22:19
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 26. februar 2019, klokken 21:21
Noen andre med erfaring på støynivå, f.eks sammenlignet med Model S?
Mer hjulstøy på P med 20' slik jeg husker det mot facelift S med 21', antagelig mindre lyd utenfra også.
Med 18' R3 er det veldig stille så da hører en mer utenfra men lett å høre podcast med snakking lavt på.
Jeg er glad jeg ikke endte opp med OEM 20" vinter til 3P, det var mest siden de først ikke kunne skaffe nordiske dekk. Derfor klarte jeg å finne frem til TSW Nurburgring 19" med R3 :-P Blir nok litt bedre for vinterbruk tenker jeg.

Ellers har jeg lest noen påstå R2/R3 trenger ca 1000km innkjøring, så blir de visst stillere.

atta

Det jeg opplever er ikke veldig høy lyd desibel-messig, men høy pitch/frekvent. "ule-lyd". Hjulstøy er enklere å maskere med musikk, mens dette hører man over stereoen på vanlig volum.

Kan noen sjekke om nedre kant på lyktene skal stikke ut ift fangeren som vist på bildet i post 1? :)

Jejl

#12
Min erfaring med R2 er at de lager en type rumlelyd i flere tusen km fra de er nye. Den forsvinner gradvis og er muligens helt borte etter rundt 5 000 km.

kc

Finns noen poster om dette på model3ownerclub.
https://model3ownersclub.com/threads/are-the-headlights-supposed-to-be-flush-with-bumper.7157/

Virker sannsynlig at leppa på lyset kan avgi hvine lyd dersom den stikker litt ut. Finns vel noen bra nærbilder på nett som du kan sammenligne med?

Solheim

Du kan jo prøve å teipe over leppa så kjøre en tur for å se om den er borte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA