Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Omkobling av portabel lader

Startet av amyren, tirsdag 26. februar 2019, klokken 16:44

« forrige - neste »

amyren

Klippet av schuko støpselet i går på den bærbare i laderen for å skifte til CEE støpsel.
Ble litt skremt da jeg oppdaget at det det var en ekstra ledning inni kabelen. En tynn, rød ledning.
Nå fungerte heldigvis laderen greit likevel med den nye CEE kontakten på, uten at denne ledningen ble koblet.

Har en mistanke om at de den røde ledningen brukes til overvåkning av varmgang i støpselet?
Men kan noen si hva slags komponent som er brukt inni der, og hvordan den er koblet (i tilfelle jeg kan bygge inn en tilsvarende overvåkning inn i CEE støpselet)?

jkirkebo

Sitat fra: amyren på tirsdag 26. februar 2019, klokken 16:44
Klippet av schuko støpselet i går på den bærbare i laderen for å skifte til CEE støpsel.
Ble litt skremt da jeg oppdaget at det det var en ekstra ledning inni kabelen. En tynn, rød ledning.
Nå fungerte heldigvis laderen greit likevel med den nye CEE kontakten på, uten at denne ledningen ble koblet.

Har en mistanke om at de den røde ledningen brukes til overvåkning av varmgang i støpselet?
Men kan noen si hva slags komponent som er brukt inni der, og hvordan den er koblet (i tilfelle jeg kan bygge inn en tilsvarende overvåkning inn i CEE støpselet)?

Fungerer ladekabelen på full hastighet da? Jeg vet enkelte standardladekabler faller tilbake til 6A når temp-sensor mangler.

Du skal nok ha en NTC. Mål motstand mellom rød kabel og jord i støpselet du klippet av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

amyren

Takk for svar. Det stemmer det, målte den til 3.3kOhm ved romtemperatur, og når jeg varmet støpselet så sank motstanden. Har nå bestilt meg en type med betegnelsen NTCLE100E3332JB0

Når det gjelder strømforbruk så kan det se ut til at den lader på 9A. Har ikke målt, men ladestatus i går viste 72% og 3 timer 50min til fulladet. Ble ganske nøyaktig 9A når jeg regnet på det.
Vi pleide tidligere å sette den på M ved lading tidligere ved bruk i schuko kontakten, så jeg kan ikke si om den har ladet på 12A tidligere heller.

Men jeg leste her på forumet at man kunne oppleve av adapteret ble satt ned til maks 9A når man hadde bilen på service. Så mulig dette adapteret har vært "offer" for dette. Eller så er det den manglende motstanden som gjør dette?

Slik jeg har forstått det, så er 10A begrensningen knyttet til faren for varmgang i slike vanlige stikkontakter, og at ved bruk av CEE kontakt så kan man lovlig benytte 16A kurs.
Kan man da få koblet om adapteret til 12A igjen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA