Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opprydding i PSA gruppen

Startet av navyelsen, tirsdag 26. februar 2019, klokken 15:11

« forrige - neste »

RJK

Det fine med lenker, er at de kan være forskjellige steder, og peke til samme sted. Det burde derfor ikke være et problem at trillingene ligger i tre forskjellige merkers forumhovedkategori, men peke til en felles diskusjon for trillingene. Og slik kan det nok gjøres for andre "rebadge"-modeller.

Mulig dette er en begrensning for hvordan forum er bygget, men foruten dette, skulle det altså være løsbart. Alternativt burde man ikke fokusere på merkene, men heller på modellene. Leste et sted at det finnes 23 elbilmodeller nå, mulig det var for biler som kunne kjøpes nye og ikke alt som har eksistert, så burde jo være løsbart.

Og når som sagt noen modeller er rebadge, andre er biler som deler drivlinjen (motor, batteri etc), og er mindre forskjeller på, så tåler de sikkert å bli samlet i en gruppe. Er jo som flere nevner, mest som er likt mellom Kona, E-Niro og E-Soul, enn det som er forskjellig. Ihvertfall av det mest essensielle, og de blir derved og sammenlignet idiskusjonene.

Slik vil det jo nå og bli for de tre nye gruppene av trillinger/firlinger. Snakker da om både E-Up-kopiene, E-Corsa/E-208/Citroen?, tilsvarende for E-2008 og varebilene til samme gruppe. Og flere slike er som nevnt på vei, som f.eks ID.3 og ID4-klonene.

Burde kanskje føre til en litt større endring her, som flere nevner.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Helt enig, snart på tide med en opprydding. Spesielt i lys av at en rekke kinesiske merker har egne fora, selv om de ikke er i salg en gang.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Jeg og Admin har drøftet et utkast til ny struktur for PSA. Det hadde vært nyttig med noen vurderinger og innspill før gjennomføring. Se kommentarer i klammer. Det mest interessante er kanskje om DS Automobiles fortjener egen gruppe som bilmerke. Mulig også en og annen modell er oversett/glemt. Strukturen på forumet er "bilmerker"-"merke"-"modell".

Elbilforum.no »Bilmerker »Peugeot
» e-208
» e-2008
» e-Expert/e-Traveller [ny, fellesgruppe for e-Expert, Opel Vivaro-e og Citroën ë-Jumpy og deres minibuss-varianter.)
» Partner electric/Teepee [Denne må lenke til Partner/Teepee/Berlingo-gruppen eller representere fellesgruppen]
» iOn [obs endret stavemåte] [denne lenker til i-Miev]
» Tidlige Peugeot elbiler [denne lenker til "Tidlige elbiler: PSA "Classic" (Citroen og Peugeot) produsert frem til 2003"]

Elbilforum.no »Bilmerker »Opel
»  Ampera-e/Chevrolet Bolt  [obs endret navn/fjernet Opel, endret Chevy til Chevrolet] [PS jeg tror det holder at Bolt ligger under dette forumet, og at Chevrolet ikke har egen gruppe enn så lenge det merket er grå-import only.]
» Corsa-e
» Combo-e [denne kommer neste år, og vil vel ligne mye på Partner electric, slik at den kanskje skal lenke dit hvis ikke man skal vente med denne gruppen]
» Mokka-e
» Vivaro-e [denne lenker til e-Expert (de nye trillingene?] [obs klarer ikke å finne info om Zafira Life minibuss kommer som elektrisk, så dropper den i tittelen]

Elbilforum.no »Bilmerker »Citroën [obs stavemåte]
» ë-C4
» ë-Jumpy/ë-SpaceTourer Business [Denne lenker til e-Expert også] [Obs stavemåte]
» Berlingo electric [denne lenker til  Partner/Teepee/Berlingo-gruppen]
» C-Zero [Denne lenker også til i-Miev]
» Tidlige Citroën elbiler [denne lenker til Tidlige elbiler: PSA "Classic" (Citroen og Peugeot) produsert frem til 2003 ] 

Elbilforum.no »Bilmerker »DS Automobiles [ obs endret navn til fullstendig navn] [dette blir nok en lite brukt gruppe, men se begrunnelse over]
» DS 3 Crossback E-Tense  [obs endret stavemåte]
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Nå er vel E-2008, E-C4 og DS-3 Crossback E-Tenze, samt kommende Mokka-E, mer eller mindre samme bilen, og er sånn sett trillinger som E-208, Corsa-E og en eventuelt kommende E-C3. Det burde vel sikre at de får en samlegruppe, de og.

"Bilen er i nær slekt med de andre nye bilene fra PSA-konsernet, som Peugeot e-2008 og DS 3, da den er bygget på samme plattform. Her er det tilsynelatende det samme infotainmentsystemet som du finner i disse bilene, med noen designforskjeller, pluss at C4 kommer med en egen nettbrettholder for passasjeren foran."

https://www.tu.no/artikler/citroen-lanserer-elektriske-e-c4/495269
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på torsdag 13. august 2020, klokken 13:09
Nå er vel E-2008, E-C4 og DS-3 Crossback E-Tenze, samt kommende Mokka-E, mer eller mindre samme bilen, og er sånn sett trillinger som E-208, Corsa-E og en eventuelt kommende E-C3. Det burde vel sikre at de får en samlegruppe, de og.

"Bilen er i nær slekt med de andre nye bilene fra PSA-konsernet, som Peugeot e-2008 og DS 3, da den er bygget på samme plattform. Her er det tilsynelatende det samme infotainmentsystemet som du finner i disse bilene, med noen designforskjeller, pluss at C4 kommer med en egen nettbrettholder for passasjeren foran."

https://www.tu.no/artikler/citroen-lanserer-elektriske-e-c4/495269
det kan du si, men det er Tesla Y og 3 også, og mer S og X. Samme med id.4/enyaq/q4 og id.3/elborn. Og vi har Mii, e-up osv. Soul/niro/kona er også samma. Det blir mange samlegrupper til slutt. Jeg tenker at hvis de funksjonelle forskjeller, f.eks. i karrosseri eller GUI, så bør de ha egne grupper.
Forhandler-perspektivet er også interessant, forskjellige modeller leveres på forskjellig tid, med forskjellige regimer for rabatter og kø-ordning. Dette er modellspesifikt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på torsdag 13. august 2020, klokken 13:17
Sitat fra: RJK på torsdag 13. august 2020, klokken 13:09
Nå er vel E-2008, E-C4 og DS-3 Crossback E-Tenze, samt kommende Mokka-E, mer eller mindre samme bilen, og er sånn sett trillinger som E-208, Corsa-E og en eventuelt kommende E-C3. Det burde vel sikre at de får en samlegruppe, de og.

"Bilen er i nær slekt med de andre nye bilene fra PSA-konsernet, som Peugeot e-2008 og DS 3, da den er bygget på samme plattform. Her er det tilsynelatende det samme infotainmentsystemet som du finner i disse bilene, med noen designforskjeller, pluss at C4 kommer med en egen nettbrettholder for passasjeren foran."

https://www.tu.no/artikler/citroen-lanserer-elektriske-e-c4/495269
det kan du si, men det er Tesla Y og 3 også, og mer S og X. Samme med id.4/enyaq/q4 og id.3/elborn. Og vi har Mii, e-up osv. Soul/niro/kona er også samma. Det blir mange samlegrupper til slutt. Jeg tenker at hvis de funksjonelle forskjeller, f.eks. i karrosseri eller GUI, så bør de ha egne grupper.
Forhandler-perspektivet er også interessant, forskjellige modeller leveres på forskjellig tid, med forskjellige regimer for rabatter og kø-ordning. Dette er modellspesifikt.

Nå er det noen radikale forskjeller på TMS vs TMX (falkevingedører etc), og for de individuelle bilene er det jo tildels store forskjeller på en TM3 og en TM3.

Jeg tenker at når de har samme formfaktor, drivlinje og innmat, og det mer eller mindre bare er kosmetiske forskjeller, så hører de sånn sett sammen.

F.eks. E-2008 har samme drivlinja som E-208, men de er forskjellige størrelser, så bør de nok skilles.

Men klart, det er mange forskjellige meninger om hva som er hensiktsmessig, så dette var mine innspill (sålangt) om hva jeg synes. Så håper jeg andre kan gi synspunkt om dette og andre forskjeller.  Så ser dere hva vi andre tenker, og dere tar en endelig avgjørelse selv, basert på disse tilbakespillene.

Forøvrig, jeg hadde satt veldig stor pris på en voteringsknapp, slik at man kan vise støtte til et innlegg uten å måtte skrive ett helt eget selv, eller legge til en kommentar som kun inneholder en tommel opp og eventuelt et støtteord i tillegg. Da ser man fort hvilke innlegg folk er enig i, samtidig som tråden forblir oversiktlig. Ser ikke like stort behov for en downvote-knapp, selv om det sikkert er noen som mener det og bør finnes.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Nyttig med innspill, takk for det. Poenget mitt var at grensene er vanskelige å trekke når det til slutt vil være 3-5 tekniske plattformer for biler men 40 modeller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#22
Daktari  :+1:  Dette syntes jeg var et smart oppsett. Håper det blir standard på alle merker slik du beskriver: «Strukturen på forumet er "bilmerker"-"merke"-"modell"

Daktari skrev:
Jeg og Admin har drøftet et utkast til ny struktur for PSA. Det hadde vært nyttig med noen vurderinger og innspill før gjennomføring. Se kommentarer i klammer. Det mest interessante er kanskje om DS Automobiles fortjener egen gruppe som bilmerke. Mulig også en og annen modell er oversett/glemt. Strukturen på forumet er "bilmerker"-"merke"-"modell"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA