Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opprydding i PSA gruppen

Startet av navyelsen, tirsdag 26. februar 2019, klokken 15:11

« forrige - neste »

navyelsen

Synes at sortering under PSA har blitt veldig rotete. Selv om bilmerkene tilhører samme konsern, kan de vel få sin egen underkategori basert på merkevaren?
Hyundai og Kia har egne adskilte kategorier. Det samme har Audi, VW og Porsche, selv om det er samme konsern. Burde ikke Opel, Citroen og Peugeot også få sine egne dedikerte grupper? (Kanskje unntaksvis slå sammen Citroen og DS som er samme prodsent?).

Bare for å gjøre forvirringen komplett, så ligger det i tillegg en egen kategori for trillingene, hvor Citroen og Peugeot også er representert.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Daniel_0007

Vel trillingene er litt spes, alle 3 er vel egentlig Mitsubishi som lager så de de hører nok sammen, evt lage et eget Mitsubishi hoved forum og ta de i underforumet, honda burde vel få sitt eget forum og snart.
Men ja psa burde egentlig deles opp i 3 forum, audi har jo eget hovedforum utenom vw, samt skoda kommer snart og, skal den under vw eller eget skoda forum?
Model 3 2019 LR Rwd

moderator 2

Hei

"Problemet" med PSA har vært at de har hatt de samme bilene, med forskjellige klistremerker.

Citroen Berlingo og Peugeot Partner er samme bilen. Salget er ikke større enn at disse bør ligge i samme gruppe. Våre brukere har samme nytte av å diskutere dette samlet

iON/c-zero er samme bil, sammen med iMiev. Derfor er disse i samme gruppe.

Opel har 1 elbil med begrenset salg.

DS har en kommende bil, og foreløpig er det begrenset med trafikk i denne gruppen.

Jeg synes ikke dette blir rotete. Tvert i mot mener jeg at det er lurt å samle samme bil i en gruppe. Når vi får flere elbiler fra f.eks Peugeot vil det dermiot være naturlig at disse får leve selvstendig. Derimot ser jeg at noen av navnene kan endres, og så må 208 inn som egen gruppe.
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

navyelsen

At Opel pr. i dag bare har en modell, eller DS bare en kommende modell burde ikke nødvedigvis være diskvalifiserende til en egen gruppe.

Hvis vi ser på nåværende biler har VW to modeller. Audi har en modell. Porsche har 0.
Likevel har disse gjort seg fortjent til 3 ulike forumgrupper.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Amatøren

@navyelsen:+1:

PSA bør deles opp i sine respektive merker.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Daniel_0007

Sitat fra: Amatøren på mandag 11. mars 2019, klokken 11:36
@navyelsen:+1:

PSA bør deles opp i sine respektive merker.

Enig eller så får de gjøre det samme med vw gruppen som med psa gruppen og ha underforum for hvert merke/model.
Bør være likt.
Model 3 2019 LR Rwd

1317142119

Sitat fra: moderator 2 på torsdag 07. mars 2019, klokken 15:47
"Problemet" med PSA har vært at de har hatt de samme bilene, med forskjellige klistremerker.
Akkurat som omtrent samtlige andre bilmerker under samme paraply, regner jeg med du mener?

Det er et heller svakt argument for at PSA-delen av forumet skal være så vanskelig å navigere i. Det blir mer rotete dersom det i dag er et kaos som det skal ryddes i når PSA får flere elbiler. At f.eks. Corsa og 208 deler plattform betyr ikke at bilene er noe mer like under karroseriet enn en Audi A4 og en Skoda Suberb.

Qwer

Vel.
Det finnes en grålinje mellom Rebadging og liler som deler platform.
Trilinger en en fin exempelm på Rebadging.
For PSA kommer det til å bli enda mer interresant da neste generasjon Opel Combo, Citroen Berlingo og Peugot Rifter kommer i elektrisk versjon sammen med Toyota Proace City, der kun merke på panser og detaljer på dasjbordet vil skille de ut.
Opel Combo er en utrolig morsomt hitorie, da den var tysk, så ble det italiensk (fiat doblo) så ble den frasnk og nå blir den litt japansk...

daktari

Synes det er på tide å skille ut de separate merkene og modellene. Trillingene kan ha egen gruppe.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Nå som Citroen slipper ëC4 om et par uker er det kanskje på tide å splitte opp PSA-gruppen. Eller slå sammen Audi, VW, Porsche, Seat og Skoda i VAG-gruppe?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#10
Daktari  :+1: tenkte det samme som deg her om dagen. Bør splittes. Og som navyelsen, tråd starter skriver bør de få "egen underkategori basert på merkevaren".

Og når det gjelder Citroën-modeller så er det disse under som er aktuelle (Kopi fra nyheten under med lenke):

ë-C4 ëlectric er femte bil ut i rekken av elektrifiserte Citroën-modeller sammen med C5 Aircross SUV Hybrid, Ami, ë-Jumpy og ë-SpaceTourer.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/nye-citroen-c4-blir-elektrisk?
publisherId=16656993&releaseId=17887375

sjokomelk

Det "spesielle" med PSA er vel at de på varebilsiden av butikken har de samme bilene med tre forskjellige logoer - Peugeot, Citroën og Opel (og en fjerde hvis du tar med Toyota) - i grillen. Da får du samme kaos som med VW e-Up her inne, med 3 delfora som alle snakker om samme bil, hvis de splittes opp.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

daktari

Sitat fra: sjokomelk på mandag 22. juni 2020, klokken 09:47
Det "spesielle" med PSA er vel at de på varebilsiden av butikken har de samme bilene med tre forskjellige logoer - Peugeot, Citroën og Opel (og en fjerde hvis du tar med Toyota) - i grillen. Da får du samme kaos som med VW e-Up her inne, med 3 delfora som alle snakker om samme bil, hvis de splittes opp.
men da kan man heller lage en spesialgruppe for de 2 modellene det er snakk om, iMiev og Partner. Vi får samme problem med MEB-plattformen som jo gir 6-7 forskjellige biler fra 4 merker...
Og Byton, som er konk, har sin egen gruppe...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sjokomelk

Dette er allerede et problem med Up/Mii/Citigo her inne. De er delt opp i tre separate underforum, da Administrator mente at det var best, og at det ikke var mulig å linke opp til ett område sånn som det var gjort fra før av med i-MiEV.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

daktari

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 01. juli 2020, klokken 12:55
Dette er allerede et problem med Up/Mii/Citigo her inne. De er delt opp i tre separate underforum, da Administrator mente at det var best, og at det ikke var mulig å linke opp til ett område sånn som det var gjort fra før av med i-MiEV.
forstod ikke, det er jo lenke herfra (czero/ion) til iMiev-forumet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA