Skrevet av Emne: Et par spørsmål  (Lest 1864 ganger)

Cowboystrekk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1994
    • Vis profil
Et par spørsmål
« på: tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:26 »
Er scrollhjulene programmerbart? Da jeg prøvesatt bilen sa han på showroomet at de ikke var det. Det er i så fall en skikkelig nedtur og burde kunne fikses. Å styre klimaanlegg, musikk etc og ofte bytte funksjon er helt genialt i Model S synes jeg.

Jeg har kun rød 16A 400V 3-fas industrikontakt hjemme, hva gjør jeg da med tanke på lader etc? Ser det følger med bare blått stikk med standard ladekabel.
Tesla Model S siden Desember 2013 :)

hgs

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 678
    • Vis profil
Sv: Et par spørsmål
« Svar #1 på: tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:34 »
Det skal visst komme en egen fast kabel for rødt industristikk om jeg ikke husker feil, tilsvarende denne i USA:
https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/corded-mobile-connector.html?sku=1106293-00-A

Men ja, tungvint og dyrt å ha en ekstra  kabel for dette, må si jeg likte den gamle UMC'en bedre. Tipper de blir populære på Finn.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13576
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Et par spørsmål
« Svar #2 på: tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:41 »
Jeg har kun rød 16A 400V 3-fas industrikontakt hjemme, hva gjør jeg da med tanke på lader etc? Ser det følger med bare blått stikk med standard ladekabel.

Du kjøper enten en CMC eller en ladestasjon som kan leveres med tilførselskabel som passer stikket ditt. F.eks EcoLite som jeg selger er en grei løsning på det "problemet" der. Har solgt en del til bl.a I-Pace kjøpere som bytter fra Tesla og ikke får brukt sitt blå 32A stikk.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1994
    • Vis profil
Sv: Et par spørsmål
« Svar #3 på: tirsdag 26. februar 2019, klokken 09:44 »
Jeg har kun rød 16A 400V 3-fas industrikontakt hjemme, hva gjør jeg da med tanke på lader etc? Ser det følger med bare blått stikk med standard ladekabel.

Du kjøper enten en CMC eller en ladestasjon som kan leveres med tilførselskabel som passer stikket ditt. F.eks EcoLite som jeg selger er en grei løsning på det "problemet" der. Har solgt en del til bl.a I-Pace kjøpere som bytter fra Tesla og ikke får brukt sitt blå 32A stikk.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Takk for tips. Dumt at Tesla ikke går for løsning ala UMC gen 1 :/. Kan jeg kjøpe slik ladestasjon (portabel) via f.eks deg og sette opp selv om det er med tilførselskabel? Det er satt opp en egen kurs med jordfeil på rødstikket.
Tesla Model S siden Desember 2013 :)

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6111
    • Vis profil
Sv: Et par spørsmål
« Svar #4 på: tirsdag 26. februar 2019, klokken 10:35 »
Er scrollhjulene programmerbart? Da jeg prøvesatt bilen sa han på showroomet at de ikke var det. Det er i så fall en skikkelig nedtur og burde kunne fikses. Å styre klimaanlegg, musikk etc og ofte bytte funksjon er helt genialt i Model S synes jeg.
Det han sa er ikke helt sant. Når du bytter funksjoner på skjermen så endres scrollehjulene. Du kan jo justere speil , ratt, volum , track osv avhengig av hva du har fremme på skjermen
Men det er litt sant da du ikke kan custom velge funksjoner ut over dette.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13576
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Et par spørsmål
« Svar #5 på: tirsdag 26. februar 2019, klokken 10:35 »
Jeg har kun rød 16A 400V 3-fas industrikontakt hjemme, hva gjør jeg da med tanke på lader etc? Ser det følger med bare blått stikk med standard ladekabel.

Du kjøper enten en CMC eller en ladestasjon som kan leveres med tilførselskabel som passer stikket ditt. F.eks EcoLite som jeg selger er en grei løsning på det "problemet" der. Har solgt en del til bl.a I-Pace kjøpere som bytter fra Tesla og ikke får brukt sitt blå 32A stikk.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Takk for tips. Dumt at Tesla ikke går for løsning ala UMC gen 1 :/. Kan jeg kjøpe slik ladestasjon (portabel) via f.eks deg og sette opp selv om det er med tilførselskabel? Det er satt opp en egen kurs med jordfeil på rødstikket.

EcoLite med tilførselskabel kan du montere selv. Den er dog ikke portabel, den må skrus opp på veggen for å være vanntett.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1994
    • Vis profil
Sv: Et par spørsmål
« Svar #6 på: onsdag 27. februar 2019, klokken 09:12 »
Ble oppringt fra Tesla igår siden jeg var innom å så på bilen og hadde endel spørsmål. Hsn jeg prata med sa det ville komme rød plugg til ladekabelen som følger med 3 etterhvert og at den kan kjøpes på servicesenterne.
Tesla Model S siden Desember 2013 :)

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6111
    • Vis profil
Sv: Et par spørsmål
« Svar #7 på: onsdag 27. februar 2019, klokken 18:03 »
Ble oppringt fra Tesla igår siden jeg var innom å så på bilen og hadde endel spørsmål. Hsn jeg prata med sa det ville komme rød plugg til ladekabelen som følger med 3 etterhvert og at den kan kjøpes på servicesenterne.
Hvis den kommer til å følge med på alle så har vel Tesla en tradisjon for å gi dette til de første som kjøpte ( hvertfall etter litt påtrykk)

hgs

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 678
    • Vis profil
Sv: Et par spørsmål
« Svar #8 på: onsdag 27. februar 2019, klokken 21:37 »
Ble oppringt fra Tesla igår siden jeg var innom å så på bilen og hadde endel spørsmål. Hsn jeg prata med sa det ville komme rød plugg til ladekabelen som følger med 3 etterhvert og at den kan kjøpes på servicesenterne.

Høres merkelig ut, den nye kabelen støtter vel max 16A 1-fase? Diskuteres her: https://elbilforum.no/index.php?topic=43397.0
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6261
    • Vis profil
Sv: Et par spørsmål
« Svar #9 på: onsdag 27. februar 2019, klokken 21:39 »
Nei, den støtter 32A enfase. Det var litt forvirring rundt dette til å begynne med. Men *rødt* høres feil ut. Da må man kjøpe gammel UMC eller tilsvarende. Den nye støtter ikke trefase.
« Siste redigering: onsdag 27. februar 2019, klokken 21:40 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2317
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: Et par spørsmål
« Svar #10 på: onsdag 27. februar 2019, klokken 22:50 »
UMC gen 2 støtter ikke trefase, så det kan ikke stemme!
Tesla skal komme med en CMC (Corded Mobil Connector) med fast rød plugg.
Eller skaff en UMC gen1.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

Milo

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 81
    • Vis profil
Sv: Et par spørsmål
« Svar #11 på: torsdag 28. februar 2019, klokken 08:51 »
Jeg har en ladestasjon som jeg bruker for både I3 og M3 (Salto). På denne henger ladekabel til I3 fast og jeg bruker denne til begge bilene. På M3 må jeg inn i bilen for å låse opp kontakten for å løse ut kabelen om morgenen. Er det noen lettere måte å gjøre dette på?

Wibla

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 559
    • Vis profil
Sv: Et par spørsmål
« Svar #12 på: torsdag 28. februar 2019, klokken 09:25 »
Du kan låse opp kabelen med app eller keyfob.
2018 Tesla Model S 75D

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1013
    • Vis profil
Sv: Et par spørsmål
« Svar #13 på: torsdag 28. februar 2019, klokken 11:06 »
Ble oppringt fra Tesla igår siden jeg var innom å så på bilen og hadde endel spørsmål. Hsn jeg prata med sa det ville komme rød plugg til ladekabelen som følger med 3 etterhvert og at den kan kjøpes på servicesenterne.
Jeg tolker denne som at rød plugg ikke kommer til å følge med men kan senere kjøpes ekstra. Men at den passer med ladekladden vi får med bilen. Det var vel det du skriver Cowboystrekk ?
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2317
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: Et par spørsmål
« Svar #14 på: torsdag 28. februar 2019, klokken 11:19 »
Ble oppringt fra Tesla igår siden jeg var innom å så på bilen og hadde endel spørsmål. Hsn jeg prata med sa det ville komme rød plugg til ladekabelen som følger med 3 etterhvert og at den kan kjøpes på servicesenterne.
Jeg tolker denne som at rød plugg ikke kommer til å følge med men kan senere kjøpes ekstra. Men at den passer med ladekladden vi får med bilen. Det var vel det du skriver Cowboystrekk ?
Garantert feil informasjon! UMC gen 2 er enfase og en rød adapter har derfor ingen hensikt.
Dette har jeg fått svar om på epost fra en "Ladespesialist" hos Tesla i Nederland.
Denne infoen og andre grundige diskusjoner om temaet ligger under sekjonen "Lading av Tesla".
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx